HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 AudioQuest scartar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/04 :  23:04:14  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
Sitter i tankarna att införskaffa en ny scart mellan dvd och tv..
har fått upp ögonen för audioquest a-scart eller b-scart

funderar mest om ngn här har haft tillfälle att testa dessa två och kan ge ngn sorts intryck på om det blir rejält lyft mellan dessa båda.
har bara haft chansen och testat a-scarten (vilket var en fröjd för ögat)
men undrar om man ska kanske slå till emd den ngt dyrare b-scart..

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/10/11 :  04:05:59  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Kör själv med den dyraste X-scarten mellan min Denon DV2900 och min Loewe Aconda. Ruggigt bra prestanda med knivskarp bild. Har inget alls att klaga på!

Ska dock tillägga att jag ej har testat dom enklare modellerna.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/12 :  10:12:15  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
du lär inte klaga på din Denon DV2900 heller =) den har fått fina recensioner, dock har jag aldrig haft tillfälle att avnjuta den själv =(


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2005/10/12 10:12:31
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/10/12 :  22:19:43  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Jag använder Audioquest G-scart (samma som X-scart, men med enklare kontakter) med fantastiskt resultat. Hade tidigare MonsteCable, men denna är ett par strå vassare.

Och nu reklam:
Jag är just på väg att köpa ny DVD och kommer gå över till HDMI. G-scarten kommer då bli till salu. Intreserad?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/14 :  12:13:40  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
ahh ok

ahh det var juh som tusan då jag fick se det här lite försent.. beställde en g-scart för 2 dagar sen och den borde dyka upp typ på måndag eller nått sånt...

=(

men annars ja jag hade varit intresserad =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/10/14 :  15:07:34  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Hehehe nä!Tycker Denon DVD2900 står sig mycket bra fortfarande då jag inte har användning av HDMI. Och den låter mycket trevligt som CD-spelare. Gillar inte dom nya Denon maskinerna riktigt. Hoppas du blir riktigt nöjd med din nya scart. Berätta gärna här sen i tråden hur du upplevde skillnaderna!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/15 :  14:50:27  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
jag skall återkomma med lite info. när jag fått den.
den dyker troligtvis upp nu på måndag

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/18 :  02:03:56  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
läst ett test av just g-scart på nätet..
i testen var det följande kablar
Pudney Premium Gold P178 $59.90 for 2.0m
AudioQuest G-Scart $150.00 for 2.0m *tada*
IXOS XHT801 $249.90 for 1.5m

för att slippa beskriva hela testet klipper jag in deras slutord i testet =)

"...Using either the Pudney or IXOS background haze in the picture disappeared, allowing more detail to come through, while colours were cleaner with reduced noise. Shadow tones in black and white films like Citizen Kane and The Third Man were still a little murky with the Pudney. The IXOS was a bit clearer but the picture still lacked impact when compared to the AudioQuest.

Where the Pudney and IXOS were pretty well neck and neck, the AudioQuest was in a different performance league. It was like the removal of a veil over the picture. Increased detail, good black and white levels with pristine and noise free colour. With a visually stunning DVD like the Region 3 version of Hero, images almost leapt off the screen with vivid colour and a three-dimensionality missing from the other cables..."

kan bara säga er.. att nu är jag gott sugen på o få min kabel =)
hoppas den dyker upp imorgon =)

testet gjordes av nya zelands hi-fi tidning
http://www.audioenz.co.nz

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2005/10/18 02:05:47
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/19 :  18:02:20  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
Så då har man fått scarten och även provat den en hel del

Uppfattning:

Det såg verkligen ut som en slöja hade tagits av tv'n.. bilden var mkt skarpare och klarare. detaljrikedomen i filmen växte fram en aning och jag la märke till små objekt jag inte riktigt tidgare har tänkt på (eller sett)

ex. Gladitor första slaget i filmen när de skjuter pilar, i en scen så ser man en överblick av slaget och kan se pilarnas resa genom luften.. röken som bildas av pilarna (som ni alla vet brinner) ser betydligt mer äkta och livligare ut än tidigare.

svärtan och kontrasten upplvedes också som helt klart bättre och det som är svart är svart och det som är vitt är vitt med bra övergångar gentemot när jag körde IXOS S-VHS kabeln.
ska studsa iväg nu och göra mig mat och sedan kolla på Sin City =)
har velat vänta på nya kabeln innan jag skulle titta på den =)



//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000