HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Limma konstläder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/09/29 :  21:18:47  Show Profile Send Fimax a Private Message

Idag försökte jag limma konstläder (rätt tjockt och en baksida som verkar suga åt sig) på en alumiumprofil. Jag använde ett lim på spraydosa. Det gick inget vidare

Vet ngn ett lämpligare lim

/filip




Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/09/29 :  22:18:19  Show Profile Send Draken a Private Message
hej,

prova med att rugga/putsa alu. så att det ser "rått" ut (kan ej vara slätt/blankt)!
Tag kontaktlim och följ anvisningarna.
Vid större ytor - skaffa lim på burk.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/29 :  22:19:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag använde Bildtemas Sprylim,,, Jag lät det torka en bra stund (Enligt burken) och sen satt det ganska bra... Kanske värre med ALU-profilen,, Måste kanske "ruggas upp" lite med sandpapper eller lik.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/09/30 :  20:00:41  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
om du använder kontaktlim. tänk på att inte lägga för mycket på konstlädrat, det kan förstöras, vet av egen erfarenhet...

annars ett mycket bra aätt att fästa konstläder på men som draken å zalve skrev, rugga upp alut först

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/09/30 :  20:29:05  Show Profile Send Fimax a Private Message
quote:
om du använder kontaktlim. tänk på att inte lägga för mycket på konstlädrat, det kan förstöras, vet av egen erfarenhet...


Tack för tipset, lite för sent. Försökte med kontaktlim idag, gick inget vidare, antingen blev det för lite och det fäste inte, eller det blev för mycket och konstlädret "smälte" :-(

Det slutade med dubbelhäftande tejp, det verkar fungera, men väntar ett tag och ser om det håller innan jag forsätter med de andra profilerna.


/filip




Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/10/01 :  08:31:21  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
okej för mig funkade det bra om man hälde kontaktlim på en tex planka och strök ut ett tunt lager. vad som inte gick nå bra va att hälla limmet direkt på för att sedan stryka ut. då såg man på andra sidan vart man hällt limmet..

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/10/01 :  20:21:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Smälta konstläder, huga! Vilken sort talar vi om? Även lädermönstrad galon?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/10/02 :  02:05:05  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
sort? ja ärligt talat vet jag inte. på baksidan är det nån sorts flice iaf. köpt hos panduro hobby.

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000