HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Plysch pryttlar, ny CD & stereomöbel.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2005/09/22 :  23:45:26  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
Hej hej hallå!

Jag känner mig lite manad att lägga upp lite bilder på grejorna jag spelar på nu. Allt är inte klart vad gäller vare sig rummet eller utrustningen, men det är på rätt väg iallafall.
Har äntligen blivit klar med högtalarna, finishen på stativen
återstår dock (hamnar liksom längre ner på priolistan)

Först ut får bli en bild på ena högtalaren, modellen heter Proetus & är byggd efter Tony Gee´s ritningar, en sorts kopia av Wilson´s Cub.


En till, vänster sida....


Högtalarna matas av 2st. Ice1000 från EZON Audio. Mkt. stiliga byggen, hög kvalitet på lådorna, först en frontbild.


Sen en bild på den snygga baken. WBT rakt igenom.


Några bilder på den primära signalkällan. Egenhändigt hopsnickrad, motor från Teres-Audio, PU är just nu OM30 Super. Ladegaard luftlagrad tangentialarm. Mkt. nöjd med resultatet.


Annan vinkel. Även Riaa-steget syns bak till vänster, LC-Audio's MM-steg.


& en sista.


Innan nästa projekt är färdigt väljs källorna via ett passivt försteg med enbart volym & ingångsväljare. Inte speciellt bra men det får duga en stund till.


En liten överblick från vänster resp. höger.




Sist en bild på vad som komma skall. Kretskort till ett PASS BOSOZ-försteg, dualmono, balanserat in & ut.
CD-spelare baserad på en PS1:a, måste bara testa. Tänkte mig utgångssteg med rör. Återstår att se när det blir av...


Vidare kommer rummet att städas ur , skräpar lite gamla pc'ar & sånt i ena hörnet....En kombinerad stereobänk & LP, CD-förvaring skall byggas & ställas längs vänstra väggen. Nya fåtöljer vill ej ta nån bild på hur det ser ut idag.



The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327

Edited by - plysch on 2007/02/28 15:41:45

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/09/22 :  23:53:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Oj vad roliga grejer....

Snygg vinylsnurra...

Mattan på väggen diggar jag HÅRT!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/09/23 :  14:06:18  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Ezon, fina grejer

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/23 :  14:36:50  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Snygga saker.
IKEA-bord (Lack?) med superspikes var en orginell lösning på vibrationsdämpning för skivspelaren
Fungerar det?
(och jo, det är en seriös fråga, jag har ett likadant bord och det är inte jättestabilt direkt)
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/09/23 :  15:04:44  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Trevligt system
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2005/09/23 :  16:18:03  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
quote:
IKEA-bord (Lack?) med superspikes var en orginell lösning på vibrationsdämpning för skivspelaren
Fungerar det?



Nja, spelarn väger sisådär 47kg, så med den vikten på blir det inte speciellt rangligt. Men som sagt, det är en något temporär lösning, det skall bli ett stabilt bygge i höst..
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/09/23 :  16:45:15  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Grymmt häftig skivspelare!!!
Kan du berätta mera om denna?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2005/09/23 :  17:45:42  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
quote:
Grymmt häftig skivspelare!!!
Kan du berätta mera om denna?

Här är byggtråden om spelaren.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27064
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/09/23 :  18:47:37  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Detta gillar jag!
Hög klass på allt!
Härligt att du visar detta.
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2007/01/27 :  13:34:58  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
Dags för lite uppdatering. Fick tag på en trevlig CD-transport i slutet på -06. En spelare jag alltid gillat sen jag först såg den, men min budget har ej tillåtit den. Lyckades hitta ett ex på E-Bay strax innan jul, så det fick bli min ljudklapp åt mig själv



Den är i toppskick, nybytt laser hos tillverkaren, så jag hoppas att får leva hos mig ett tag.



En trevlig toppmatad historia.



ROKSAN!



ATTESSA ATT-DP3 CD TRANSPORT
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2007/01/27 :  15:26:54  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
Ut ur denna transport går signalen via en BNC-kontakt.



Vidare genom en "Marcus Cable" BNC-RCA sladd.



I andra änden finner vi en tillfällig lösning, en tokbillig DAC i miniformat.





Då medföljande väggbula var avsedd för Engelska vägguttag fick det bli en renare strömförmedlare.



4Ah, håller längre än 12 timmars lyssning innan det behöver laddas, helt perfekt.
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2007/01/27 :  21:06:45  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
Vidare från dac:en går det numera in i ett försteg från LINN.



Inhandlades för att mitt Bosoz-försteg aldrig har blivit färdigställt,
tiden har inte riktigt räckt till.



Använder det inbygda riaa-steget istället för LC-Audio, har lite brum i det, men via Kolektorn är det bara välljud....

Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2007/01/29 :  20:52:00  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
Jag har fått ge upp mitt lyssningsrum p.g.a fler barn i huset.
Så tills det att jag inrett övervåningen på logen får jag husera i vardagsrummet. Har iof fått ganska fria tyglar, "bara det inte blir en massa mattor på väggarna".....
Så nu har jag infunnit mig & kunnat lyssna ordentligt för 1:a gången sen jag fick hem CD'n & DA'n. Och jösses vad nöjd jag är , har i och för sig ingen bra ref. att jämföra med, en Technics SL-PS700, men ändå. Att denna lilla dac kan låta så bra kunde jag aldrig tro, luftig & detaljerad topp, mkt. bra mellan, både på honor & hanar, stereobilden är mkt. större & en bra 3-d känsla. Är det något man kan gnälla på så är det väl att man kanske vill ha något bättre dynamik, framför allt i dom nedre registren.
Då frågar man sig bara hur bra det kan bli med en kvalitets DA-omvandlare???
Eftersom jag aldrig lyssnat på system med separat DA har jag väldigt dålig koll på vad som är bra.
Finns det nån som kan tipsa om nån bra dac för upp till ca. 10k? Begagnad inget problem, snarare fördel.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/29 :  23:36:51  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Häftiga grejor!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/01/30 :  01:02:47  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Härliga saker på bilderna, var sak har sin karaktär.
De har liksom sina egena speciella drag och tillsammans blir det ganska kolt

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:41:13  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
Har äntligen färdigställt den nya kombinerade "stereomöbelskivförvaringshyllan".
Med en höjd på 1 meter & bredden 2,5 meter är den ganska dominerande i rummet . Eftersom den ej lämpade sig på någon av kortväggarna fick den hamna mellan h-talarna.



Det bästa med bänken är höjden, alldeles lagom för att betjäna apparaterna + att den 1-årige klåfingrige sonen ej når upp .
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/02/28 :  17:03:15  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Blev ju riktigt snyggt det där! Attessan är bara såååå läcker!

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2007/02/28 :  21:57:48  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
Ja visst är Attessan läcker, har gillat den sen jag såg den första gången, sen att den presterar välljud i samma klass är ju inte helt fel det heller.

Lådorna på bänken rymmer CD-skivorna, ca. 190 st. i varje låda, så det är i princip fullt där, måste börja fundera på ytterligare lagringsutrymme.....


Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2007/02/28 :  22:33:11  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Snyggt som bara den!!

Har du förankrat högtalarna i stativen..? med tanke på småbarn

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2007/03/01 :  09:36:59  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
quote:
Har du förankrat högtalarna i stativen..? med tanke på småbarn


Nä, har inte kommit på något bra sätt, men dom är rätt så tunga, står ganska stadigt. Skulle även behöva nån form av löstagbart skydd över i 1:a hand diskanten, tips någon?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000