HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Äntligen, en lyssning på 2st pIPar!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/01 :  14:14:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
De kan nog grabbarna själva bäst svara på (iaf Gromit)

Kan höra med Rydberg, om vad han tycker...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/01 :  17:07:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply

"Jag testade att köra Benchmarken via extern in till Denonen och det lät förbluffande bra, inte riktigt samma kontroll o lugn som med Bryston men det är helt klar good enough
Kör man via den inbyggda dac:en i 3805 så blri det däremot inte good enough imho"
Hälsar Rydberg.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/10/01 :  19:15:06  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Jag har inte spelat med Pioneer eller Denon men jag har en Harman/Kardon surroundreceiver som jag jämför med ibland. Den fick ganska bra betyg när den provlyssnades i MoLT för något år sedan.

Skillnaden mot min Grendel är ganska stor, speciellt när man drar på lite extra. H/K:n kroknar rätt snabbt men det gör inte en Grendel. Det blir även lite "roligare" att lyssna med min Grendel inkopplad.

pi60s är 2 dB känsligare än piP och landar på samma känslighet som JM Lab Mezzo Utopia, ganska känslig alltså. Med pi60s går det att spela förvånansvärt starkt ihop med en surroundreceiver, det märker man hos Öhman.

Jag är dock av uppfattningen att det är synd att driva en "Formel 1-bil med en folkamotor". Även om folkamotorn är väldigt fin så tycker jag att det är roligare om man matchar prestanda lite bättre... Att endast ha möjligheten att utnyttja en liten bråkdel av högtalarens prestanda är inte något som tilltalar mig.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2005/10/03 :  10:06:08  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
Tack för era svar. Är själv nyfiken på PIP men är orolig för att jag kommer att få svårt att uppfylla de akustiska kraven på rummet i vårt kommande hus (det tilltänkta lyssningsrummet är i vinkel och på ca 50 m2). Jag tycker om din liknelse med folkamotorn, det går alltså att komma längre om man bara vill och matchar utrustningen rätt.

Mvh
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/10/03 :  10:19:32  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Hej Patrik!

Jag tycker att 50 kvm låter rätt stort för en liten stativare. Oavsett märke alltså.

Jag hoppas att alla förstår att liknelsen med folkamotorn var en effektliknelse och inte hade med kvalitet att göra. Eftersom högtalarna (pi60s) är mycket effekttåliga tycker jag att man ska matcha dem med en effektstark förstärkare.

Kvaliteten på förstärkaren är naturligtvis viktig och jag har ingen åsikt om Denons ljudmässiga kvaliteter eftersom jag aldrig lyssnat så noga med en sådan.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2005/10/03 :  11:45:52  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
Jag antog att det var rent effektmässigt du menade angående folkamotorn vs F1. Jo angående mitt rum så blir det till att avvakta tills vi flyttat in innan något uppgraderas i anläggningen (sen är det ganska vist ekonomiskt då nya hus tenderar att dränera ekonomin en smula)

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/10/07 :  23:21:03  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message  Reply
Är det för sent att leka identifiera-skivorna-ni-spelade? (Leker man den vet man att man är musiknörd.) På översiktsbilden hittar man The Beautiful South, Blue is the Color. Den ligger i högen närmast den bruna fåtöljen. Trevlig skiva, om än kanske inte deras bästa. Minns ni vilken av låtarna det var ni lyssnade på?

Tack för ett trevligt och intressant reportage. Och tänk att det inte blev en eldfängd diskussion alls!
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/10/08 :  10:19:25  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Visst är det så Beautiful south, spelade spåret Alone hos Gromit.
Satte herr Rydberg i mittposition och spelade en annan skiva, skivan överst till höger om ovan omtalde skiva. Rydberg gillar INTE Carola, just därför togs den med. Skivan är den senaste: Störst av allt. Fin inspelning på spåren även om en del av materialet är lite sisådär så finns det riktiga godbitar där.
Sen har vi en annan oscar-ja, den kanske du känner igen överst i högen närmast nederdelen. En Mats ... skiva Den skivan spelades dock inte.

/Mattias
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000