HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Jazz At The Pawnshop. hur många????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

palm
Member

371 Posts

Posted - 2005/08/30 :  13:16:29  Show Profile Send palm a Private Message
Någon som vet hur många härliga 70tals inspelningar det finns på vinyl av dessa mästerverk


Har just beställt Jazz at the Pawnshop, Vol. 1 på SACD och har good vibes samt vol 2 på 180grams vinyl
Finns det fler utgivna inspelningar??????

Palm

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/08/30 :  13:33:19  Show Profile Send Mattias a Private Message

OT! (sorry)

Var på bröllopp i maj träffade då basisten som spelar på skivan. Vi hade en trevlig pratstund


Han hade ett gäng med cd-skivor från inspelningen, som han kunde tänka sig sälja. Finns det många intresserade kan jag kolla med honom om pris osv.

Mvh Mattias
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/08/30 :  15:20:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Någon som vet hur många härliga 70tals inspelningar det finns på vinyl av dessa mästerverk







Det är inte samma inspelning på dom bägge skivorna.
Dom likheter som finns är att dom bägge är inspelade på Jazzklubben Stampen The Pawnshop på engelska) i Stockholm 1976.
Sedan upphör likheterna.

Den översta är med Arne Domnerus, George Riedel, Bengt Hallberg, Lars Erstrand och Egil Johansen. Det är den som har blivit känd bland både audiofiler och jazzälskare över hela klotet.
Vilket bolag som gav ut den först vet jag inte, men bland dom som har gett ut nyutgåvor av denna inspelning är Proprius och den som finns på bilden av FIM. FIM har gett ut den i 3 olika utgåvor som SACD/cd hybrid med regular cd på cdlagret som den på bilden och tidigare både som HDCD och XRCD.
Det finns ytterligare ett antal skivolag som har återutgett den i olika format ocg naturligtvis på vinyl också.

Den andra är med Benny Waters. Det är Opus 3 som har denna skiva och den är också bra, men blanda inte ihop dom bägge.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/30 :  15:49:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Mattias,

quote:
Han hade ett gäng med cd-skivor från inspelningen, som han kunde tänka sig sälja. Finns det många intresserade kan jag kolla med honom om pris osv.


Räkna med mig, det där låter ruggigt intressant. Vet du vilken pressning det är och hur många är han villig att sälja...???



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2005/08/30 :  16:34:35  Show Profile Send palm a Private Message
Jag syftar i första hand på de med Arne Domnerus, George Riedel, Bengt Hallberg, Lars Erstrand och Egil Johansen.
Som sagt jag känner till tre
Jazz at the Pawnshop, Vol. 1
Jazz at the Pawnshop, Vol. 2
Jazz at the Pawnshop, Good Vibes med Lars Erstrand på plingplong bräda

finns det fler

Benny Waters ligger ju på Opus3 men den är himla bra

Palm
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/08/30 :  17:26:05  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Den gode eliot visade mig för ett halvår sedan skivor som låg i bokliknande fodral och var kostsamma

Nu finns de att köpa här i butiken bl a, även Svalander har dem.
Jazz på stampen i XRCD-format är en läckerbit!

Vi har även den vanliga samt en variant med guldbeläggning på.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2005/08/30 17:26:43
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/08/30 :  21:53:49  Show Profile Send Mattias a Private Message

Pac,
Vet inte hur många han har. Han var i sitsen att han inte viste vad han skulle göra med sina oanvända skivor (exemplar).....
Men jag kan kolla detta ifall fler är intresserade. Lite krixigt då jag måste gå igenom lite folk för att få reda på... men men inget är omöjligt

En felaktighet smög sig in i det jag skrev tidigare. Dubbelkollade just skivan min och på denna skiva spelade han faktiskt gitarr. Han har lirat i band genom "hela livet" så ett instrument har väl inte varit tillräckligt antar jag. När jag upplevt honom live har han spelat bas Mitt minne är bra men kort

Vad jag förstod gällde det skivan:
Benny Water
Live at the Pawnshop
-
Opus 3
HDCDCD 19901 (detta borde vara numret på cd-utgåvan, den finns inte på hemsida eller jag hittade iaf inte den antar att sacd'n ersatt den)


Data på sacd-utgåvan som sannolikt är exakt lika som cd-utgåvan vad jag tror iaf


Bandet består av:
Benny Waters sporano, alto & tenor sax and clarinet
Björn Milder piano
Göran Stachewsky guitar
Göran Lind double bass
Krister Ohlsson drums
Inspelad Stampen (så klart :-)) 27/4 1976.
Nummer:CD 19911 (sacd hybrid)

/Mattias
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/08/31 :  14:33:56  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Hej, såg denna annons http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14587 och undrar om det är någan av er som vet vad den kan vara värd? Har en kompis som blir 40 och det skulle vara en bra present?

Tack på förhand

/Micke
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/09/01 :  15:30:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Björn Milder piano
Min nu avlidne f.d granne som var pappa till Joakim Milder soxofonist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000