Author |
Topic |
|
palm
Member
371 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 13:16:29
|
Någon som vet hur många härliga 70tals inspelningar det finns på vinyl av dessa mästerverk
Har just beställt Jazz at the Pawnshop, Vol. 1 på SACD och har good vibes samt vol 2 på 180grams vinyl Finns det fler utgivna inspelningar??????
|
Palm |
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 13:33:19
|
OT! (sorry)
Var på bröllopp i maj träffade då basisten som spelar på skivan. Vi hade en trevlig pratstund
Han hade ett gäng med cd-skivor från inspelningen, som han kunde tänka sig sälja. Finns det många intresserade kan jag kolla med honom om pris osv.
Mvh Mattias |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 15:20:29
|
quote: Någon som vet hur många härliga 70tals inspelningar det finns på vinyl av dessa mästerverk
Det är inte samma inspelning på dom bägge skivorna. Dom likheter som finns är att dom bägge är inspelade på Jazzklubben Stampen The Pawnshop på engelska) i Stockholm 1976. Sedan upphör likheterna.
Den översta är med Arne Domnerus, George Riedel, Bengt Hallberg, Lars Erstrand och Egil Johansen. Det är den som har blivit känd bland både audiofiler och jazzälskare över hela klotet. Vilket bolag som gav ut den först vet jag inte, men bland dom som har gett ut nyutgåvor av denna inspelning är Proprius och den som finns på bilden av FIM. FIM har gett ut den i 3 olika utgåvor som SACD/cd hybrid med regular cd på cdlagret som den på bilden och tidigare både som HDCD och XRCD. Det finns ytterligare ett antal skivolag som har återutgett den i olika format ocg naturligtvis på vinyl också.
Den andra är med Benny Waters. Det är Opus 3 som har denna skiva och den är också bra, men blanda inte ihop dom bägge. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 15:49:37
|
Mattias,
quote: Han hade ett gäng med cd-skivor från inspelningen, som han kunde tänka sig sälja. Finns det många intresserade kan jag kolla med honom om pris osv.
Räkna med mig, det där låter ruggigt intressant. Vet du vilken pressning det är och hur många är han villig att sälja...???
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
palm
Member
371 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 16:34:35
|
Jag syftar i första hand på de med Arne Domnerus, George Riedel, Bengt Hallberg, Lars Erstrand och Egil Johansen. Som sagt jag känner till tre Jazz at the Pawnshop, Vol. 1 Jazz at the Pawnshop, Vol. 2 Jazz at the Pawnshop, Good Vibes med Lars Erstrand på plingplong bräda
finns det fler
Benny Waters ligger ju på Opus3 men den är himla bra |
Palm |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 17:26:05
|
Den gode eliot visade mig för ett halvår sedan skivor som låg i bokliknande fodral och var kostsamma
Nu finns de att köpa här i butiken bl a, även Svalander har dem. Jazz på stampen i XRCD-format är en läckerbit!
Vi har även den vanliga samt en variant med guldbeläggning på.
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
Edited by - Hi Fi Consult on 2005/08/30 17:26:43 |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 21:53:49
|
Pac, Vet inte hur många han har. Han var i sitsen att han inte viste vad han skulle göra med sina oanvända skivor (exemplar)..... Men jag kan kolla detta ifall fler är intresserade. Lite krixigt då jag måste gå igenom lite folk för att få reda på... men men inget är omöjligt
En felaktighet smög sig in i det jag skrev tidigare. Dubbelkollade just skivan min och på denna skiva spelade han faktiskt gitarr. Han har lirat i band genom "hela livet" så ett instrument har väl inte varit tillräckligt antar jag. När jag upplevt honom live har han spelat bas Mitt minne är bra men kort
Vad jag förstod gällde det skivan: Benny Water Live at the Pawnshop - Opus 3 HDCDCD 19901 (detta borde vara numret på cd-utgåvan, den finns inte på hemsida eller jag hittade iaf inte den antar att sacd'n ersatt den)
Data på sacd-utgåvan som sannolikt är exakt lika som cd-utgåvan vad jag tror iaf
Bandet består av: Benny Waters sporano, alto & tenor sax and clarinet Björn Milder piano Göran Stachewsky guitar Göran Lind double bass Krister Ohlsson drums Inspelad Stampen (så klart :-)) 27/4 1976. Nummer:CD 19911 (sacd hybrid)
/Mattias |
|
|
Mickhe
Member
209 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 15:30:04
|
Björn Milder piano Min nu avlidne f.d granne som var pappa till Joakim Milder soxofonist. |
|
|
|
Topic |
|