HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Föredrar fyra högtalare framför fem
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

loveslave
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/08/30 :  07:34:23  Show Profile  Visit loveslave's Homepage Send loveslave a Private Message  Reply
Jag har nyss utökat mitt stereosystem till 5.0 högtalare, där frontarna är Klipsch RF35, centern är Klipsch RC3 (som ska vara matchad till frontarna) och bakhögtalarna är två Mirage Omnisat Mini. Förstärkaren är en Outlaw 1050.

Grejen är att jag tycker ändå att det låter bättre när man kopplar bort centerhögtalaren - inte minst vid filmtittande. Med centern på får man visserligen en bättre "stereobild" - lite bättre positionering, men ljudet är ändå bättre när den är avstängd. Med centern på låter röster torrare och mer instängda. Det är möjligt att det är mer naturligt, men jag föredrar i alla fall det större och mer dynamiska ljudet när man har centern avstängd.

Efter att ha lagt ut 4000 på en centerhögtalare trodde jag ju inte att ljudet skulle bli sämre av det. Är det någon mer som har samma erfarenheter?

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/08/30 :  16:25:50  Show Profile  Reply
Mina erfarenheter är tvärtom Utan center låter det förjävligt.
Sen vet jag inte hur klangmatchad RC3 är med RF-35, varför köpte du inte tillhörande center i serien RC-35?
Största nackdelen att köra utan center är ju att man måste sitta i sweetspot, annars låter det ganska lustigt.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/08/30 :  22:22:18  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Det här har varit uppe förrut, så gör en sökning för mer åsikter.

Min erfarenhet är precis som din att det är ganska svårt att få till en center. Om man har två bra högtalare som kan ge en vettig stereobild tillför sällan en center något (men detta är som sagt inte alla överens om). De gångerna en center är bra att ha är t.ex. om man sitter många i bredd eller om man ser en urgammal film där man vill höja talstyrkan.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/30 :  22:48:28  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Ibland så släpper ljudet med några +dB på centerkanalen, alltså inte nivåmatchad med resten av systemet, anledningen har med mixningen att göra som är gjord med och för en referensnivå som oftast uppfattas som för hög eller till och med mycket för hög. Prova ställa upp center nån eller ett par dB och ge den en ny chans

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/08/31 :  20:54:17  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
om du sitter i sweetspot å har bra talare ska det inte behövas nån center

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/10/18 :  02:22:16  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
detta intresserar mig

kan ni vara lite utförligare tekniskt?

vid SACD lyssning i 5.1 vad finns egentligen på centerkanalen? missar man liksom föreställningen på nåt sätt utan center om det e frågan om ren musik?

Zory
Polen
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/10/18 :  08:18:24  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Väljer du att köra utan center så skickas centerljudet ut i fronthögtalarna, du "missar" inget

Min erfarenhet är att rösterna får via frontarna en för bred framtoning även om fylligheten känns bättre, men det sista är naturligtvis beroende på hur bra centerhögtalaren är.

Musik tenderar fungera bättre utan center än film.. Jag har verkligen försökt klara mig utan centerhögtalare och efter flera försök i omgångar så kan jag inte blunda för att rösterna i förhållande till projektionsduken får ett mer naturligt ljud än den breda presentationen via frontarna.. tycker jag.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/18 :  10:41:28  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
jag har träffat nån annan person, jag tyvärr inte kommer på namnet på som också tyckt att utan center ger en bättre återgivning av ljudet... detta har mkt svårt att försåt.. för än idag har ajg inte hört ngt system som återger röster på samma sätt som en Center.. oftast det här med att rösten kommer från höger och vänster sida och inte rakt framifrån... det känns i filmen att rösterna lixom inte kommer ur skådisarna.... det är vad jag tyker en Center hjälper till med mest....

men om du tycker ljudet låter torrt och trist, det låter verkligen som om din center inte matchar resten av din anläggning (frontarna) så ljudet ur den upplevs annorlunda on från frontarna...

men som ngn sa testa och stäl upp db några hack.. du kan också testa och placera runt den lite (då framför dig) om du kan.. exempel vis ha de på golvet ritkat mot dig.. få upp den i samma höjd som dina andra högtalare... ha den bakom "bilden" eller ngt framför... det kan gå och lyfta fram en cetner en held el om man får den på sin rätta plats i helhetsljudet....B&W HTM7
anser jag vara en Cetner som har sjukt mkt potential men är väldigt svårplacerad så att man får det dära riktigt härlig naturliga ljudet....

testa dig fram får du se om det händer ngt


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/10/18 :  13:25:30  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Sålde precis av min center och kan inte påstå att jag saknar den.
Visserligen var den inte direkt matchad till mina nya högtalare, men en ny center har inte högsta prio att spela i min rigg igen.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/26 :  05:53:42  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Centern är viktig men bara om den är perfekt matchad, helst i princip identisk. Dom flesta centrar är en skämt. Svårigheten är också att få alla högtalarna på samma nivå. Tänk er att spela utan Henke eller Zlatan, nog fasen är centern viktig.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/10/27 :  21:13:40  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Den största faktorn är inspelningen.
Anledningen att det finns en center är att även de som sitter mycket åt ena sidan skall höra bra.. speciellt på bio där man kan sitta många meter närmare ena kanalen.
Så är ju inte riktigt fallet hemma om man inte placerat högtalarna utefter långväggen.

Jag har erfarenhet att det kan låta sämre MED center.
Men jobbar man på nivåerna och placeringen kanske man kan få till det..
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/10/27 :  22:28:34  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Om man ska ha center eller inte kan man ha olika uppfattning om men en klar fördel med att ha center är att man kan reglera volymen på den kanalen relativt fronthögtalarna. Om t ex dialogen är otydlig eller lågt inspelad är det enkelt att höja den. Det går inte utan center.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/11/25 :  00:51:06  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message  Reply
Jag kör själv ett 4.1 system, har provkört flera centerhögtalare, men tycker att kanalen tar över för mycket av ljudförmedlingen. Att sänka volymen på mittkanalen tycker jag inte hjälper, då ljudet inte omplaceras propprtionellt till vänster och högerkanalen genom detta. Däremot tycker jag att min receiver skapar en "spökcenter" på ett jättebra sätt, så jag har valt att köra på det tills vidare! :)
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/25 :  00:59:36  Show Profile  Reply
Usch o fy, har precis gått från 7.1 till 6.1 (ingen center) ... funkar som sagt i sweetspot, annars låter det ruskigt illa ...
Ingen som har en Vienna Oratio att sälja?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/11/25 :  15:36:17  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
det beror väl mkt på vilken typ av center man har.. har hört många center högtalare som låter ruskigt instängda i ljudet trost sina dyra priser...
sedan finns det centrar som låter ruggigt bra... som kostar knappt 3000 kr..
ex. köpte jag mig själv nyligen in Infinity BETAc360.. det spelar juh nått kopiöst bra måste jag säga.. talet är fylligt och låter itne alls burkigt...
testa den mot några st till innan jag köpet den bla Canton ERGO center som kostar en 4000 kr helt ny.. den låt juh ruskigt lla jämfört mog Infinitys center får jag lov o säga..
så ja.. det är en djungel.. sedan så vill man juh att högtalarna ska vara klangmatchade också så det e juh ett litet problem..
tycker att vla av center är lite som kablar.. man får testa en jäkla massa tills man hittar en som fungerar perfekt för sitt system

seadn är det väll lite vad man ska ha det till.. jag kär uteslutande film på denna anläggning och tycker själv att iaf med dagens filmer som kommer som har otroligt bra ljudbilder så missar man lite av den totala upplevelsen av filmen.. då vissa ljud om man kör utan center hamnar helt fel i ljudbilden...
samt att det känns som att med center avlstar man lite ljudprylar från sidohögtalarna som då kommer fram bättre med en center (som är bra alltså, sitter man med paket från siba spelar det nog ingen storr roll kanske.. haha)

men det är min åsikt i det här ämnet.. alla tycker vi olika (vilket är bra.. ananrs vore världen bra tråkig)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2005/11/25 15:40:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000