Author |
Topic |
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2016/10/02 : 20:36:57
|
Hur låter de jämfört emot vanliga köpe burkar? Är ju bland det bästa man skådat i DIY-väg. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2016/10/02 : 21:31:29
|
Svårt att dra köpehögtalare över en kam. Det finns ju både bra o dåliga! Det jag spelat på själv är bl.a. Martin Logan Seq2, Mirage M3si, JBL L36, o B&W801n. Alla trevliga på sitt sätt, men när jag började med Accuton är det svårt att gå tillbaka till annat. Accuton, om de sitter i en bra låda och med ett bra delningsfilter, har väldigt lite egenljud och låter instrument,klang och detaljer komma fram utan den färgning som många andra element har. Sedan har jag justerat ljudet för mina egna preferenser, med en liten markering av grundtonerna som ger extra tryck o punch åt rytmen i musiken |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
Edited by - deerhunt on 2016/10/02 21:32:44 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2016/10/03 : 07:58:53
|
Du ville ha feedback! Generellt sett många bra grejer. Baffeln. Frekvenssvar. Summering. Etc.
Kollar jag på denna mätning: http://i.imgur.com/2l1OBJRh.jpg ...så tror jag att du delar C25'an ganska lågt vilket kan ge hörbar dist vid lite högre nivåer. Å andra sidan vinner du spridnings-jämnhet så det är inte lätt att rekommendera.
Du skriver att mätningen är gjord på 1 meters avstånd men jag ser ändå inga tendenser till baffelsteg/stöd/förlust!?? Det kanske löser sig med aktiv delning till C220 och lite lagom med överlapp till C173'an...men jag vill ändå kommentera det.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2016/10/03 : 23:09:37
|
Ja, jag tar gärna feedback. Speciellt från rutinerade konstruktörer!
Det är C30 som sitter i lådan! Detta just för att kunna dela lågt och möta C173:an som ju är lite stor för att få bra spridning upp i frekvens. Tycker att den distar väldigt lite, även när jag spelar högt. Jag impedanskorrigerar resonanspeaken på C30:an vilket är nödvändig med tanke på den flacka delningen.
C173:an spelar hela vägen ner utan delning. Basarna delar jag med 24dB passivt vid runt 200 Hz. Detta är det som funkat bäst med tanke på summering. Så den aktiva delningen är inte kvar. |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2017/02/01 : 21:09:58
|
(H)julen är slut i dubbel bemärkelse! Så istället har högtalaren blivit med fötter. Funderade länge och väl på olika varianter. Utriggare i plattstål gick bort pga utseende. Kanske inte alla som håller med där.
Det blev soundcare superspike i m8. Har använt dem innan och de är helt ok. Lätt att flytta runt. Blir kanske en test av mjuk fot längre fram. Har sd-fötter grå för tung last liggande som ska provas. Vägde högtalaren för att kolla och vikten är 75kg styck så 4 grå borde funka.
Vanlig islagsbult kan vara lite kort i gängan och vinglig. Så jag beställde rejäla varianter från Humblehomemadehifi. Kostade nästan inget och sitter som berget!
Blev helt ok och ljudet fick lite bättre fokus! Sedan fötterna kom på plats har det varit en period med DAC-tester. Återkommer med lite info kring det senare |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2017/02/01 : 22:38:04
|
Fantastikt imponerade bygge det där. Vilken finish och byggkvalité!
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2017/08/06 : 17:14:59
|
Nu blir ett sidosteg från DIY-högtalare och DAC-tester. Såg en annons på ett par JBL 240TI och till slut kunde jag inte låta bli utan åkte och tittade samt lyssnade på dem. Modellen kom 1984 så de har några år på nacken. Basarna är omkantade och fanéren såg ok ut. De lät bra med det typiska JBL-ljudet som jag känner igen. Jag slog till.
Elementskydden satt med kardborre och detta tänker jag byta och fixa nya som använder de befintliga hålen.
Det är en mycket lättlyssnad och kul högtalare. En 14-tums bas som spelar upp till 900Hz ska väl egentligen inte vara optimalt. Men att hela grundtonsregistret täcks av ett element ger också fördelar. Titandiskanten låter välupplöst och har inga hyss för sig. Lite extra piffig kanske men adderar rymd och klang till akustiska gitarrer. Det känns som att basen och diskanten är stjärnorna på planen och mellanregistret mer supportspelare (tänk er Håkan Mild eller en Stefan Schwartz på mittfältet...).
Det som är mindre kul är att det doftar gammal möbel om den och en lättare renovering ska göras. Bl.a. så ska dämpmaterialet bytas eftersom basreflexporten pumpar ut 30 år gamla isolerfibrer. Sedan har jag tänkt byta delningsfiltret. Dock inte "göra om" högtalaren till något annat utan kopiera komponentvärden så att den fortfarande låter som utsprunget, men kanske att moderna komponenter kan få den att sjunga ännu bättre?!
Original delningsfilter. Verkar ok förutom ena switchen för 0/-2dB som krånglar.
Gamla dämpvaddet
Skär till nytt med gamla bitarna som förlaga.
Rensad låda. Inte den tjockaste lådan jag sett. Dock en del förstärkningar.
Mycket lätt rengöring (såpa) och sandning. Lådan är fanér och har en teaklasyr på det.
Fortsättning följer... |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2017/08/06 : 17:57:57
|
Elementskydd fixas till. Original är ett brunt tyg med då inget hem norr om Düsseldorf går i brun ton så valde jag svart tyg.
Plastpluggen kommer från Hifikit. 6mm hål i högtalaren och det passar perfekt ihop med dessa.
Nya delningsfiltret som är inom 5% från originalvärdena. Resistorvärdena valde jag att ligga mellan ursprungliga värdena som switchen växlar mellan. De kan ju alltid justeras i efterhand. Valde dubbelhäftande tejp så det är enkelt att byta resistorer.
Kommer mer...
|
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2017/08/06 : 20:23:20
|
En favorit som jag också använt på DIY-högtalaren, Top-Oil med en ton av Acacia. Den tog bort lite bleka o missfärgade områden.
Målning under högtalaren och nya filttassar.
Baksidan rollas med lackroller. Svart V-slip ger samma matta yta som högtalaren hade tidigare.
Torkat.
Baselementet är LE14H och tål att visas. Magneten är gigantisk och en BL på 22N/A. Vikten ligger på 11kg och talspolediameter på 10cm. Det finns potential!
Nyrenoverad och på provspelning. Nya delningsfiltret spelas in. Låter lovande
Nya elementskydden på plats.
Det var det hela . Denna skulle jag kunna leva med länge |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
nikwin
100.000-klubben
588 Posts |
Posted - 2017/08/06 : 21:08:35
|
Hallå Deerhunt Såg att du har dragit en bult genom spolen på delnings filtret hoppas du har koll på att värdet ändras om du stoppar in metal i spolen och påverkar ljudet negativt.
Annars en riktigt snygg renovering.
//Niklas |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2017/08/06 : 22:24:05
|
Förbaskat snyggt jobb! Det är nåt speciellt med de stora JBL elementen som LE14, de kan ju liksom möblera om i mellangärdet på lyssnaren utan att höja ett ögonbryn! |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2017/08/06 : 22:51:56
|
Tack för berömmet. Tänkte inte på det med spolen. Jag får mäta den vid tillfälle. Kanske kan jag hitta en lämplig plastskruv nånstans... |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2017/08/07 : 08:32:58
|
Bra jobbat! Allt ser väldigt färdigt ut. Många egna lösningar också. Kan du kanske säga lite om lösningen med att montera med avdragare istället för skruvar? Har du t ex testat med stora baselement? Tror du alla korgar är tillräckligt starka? -Kaktus |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2017/08/07 : 11:19:13
|
Hej Kaktus
Jag har bara provat med C173:an. Så jag kan inte svara på hur det funkar med andra element. Idén är ju inte ny, används bl.a. på mellanregistret på B&W Nautilus. Tror det diskuterats för- o nackdelar på annat håll. Ur ett kraftperspektiv så sitter ju motorn i magneten så den vill man hålla fast. Å andra sidan vill man inte att kantupphängningen flexar. Troligen är det mest lämpligt att montera elementet som tillverkaren tänk sig,
Jag har inte gjort nån jämförelse, utan utgår från min egen subjektiva åsikt att det är bra om elementet sitter så stabilt som möjligt |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2019/06/30 : 17:33:37
|
Dax för uppdatering tänkte jag. Det har snickrats och filats på en utveckling av diy-högtalaren. Jag började med sluten låda i basen, både aktivt driven och passivt. Saknade lite att basen skulle "spela ut", släppa loss så att säga. Så efter prov med testbaffel och olika portar så blev det en basreflexlåda till slut. Som jag var ganska nöjd med ett tag...
Sedan fick jag höra en mycket välspelande transmission-line högtalare hos en vän. Ett par saker som jag fick med mig hem var att en konsertflygel (Keith Jarrett) och liveuppträdande (Bo Kaspers) innehåller mycket information i de lägre registren som bidrar till totalupplevelsen. Inte kul och spela hemma efter det. Så vad göra - jo en testlåda togs fram, mer eller mindre en kopia på Troels Jenzen. http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-CAB.htm
3 varianter, olika mängd dämpmaterial etc provades och visst spelade lådan jämnare och markerade inte vissa toner till förmån för andra som jag upplever BR gör.
Sedan visade det sig att ett element i en låda gav bättre dynamik. Som att den delade luftvolymen var något för liten, eller att elementen "ser in i lådan" med olika förutsättning och därmed tar energi från varandra?! Nån som kan detta bättre än jag kanske kan förklara. Hursomhelst, ett element i en låda måste jag få till, dvs 2 baslådor per sida.
Visst blev det snyggt
Fortsättning följer
|
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2019/06/30 : 21:15:16
|
Mycket intressant! Experimentera du med dämpningen i lådan? Det ser för dämpat ut, i mina MLTL slutade det med väldigt lite dämpning. Dämpningen tycker jag är en trade off mellan dynamik och slätstruken hifi |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2019/06/30 : 22:48:09
|
Jag provade olika mycket. Det som inte syns på bilderna är att en sidan i pipan är ren och inte filtklädd. Så som Troels rekommenderar. Sedan har jag minskat ner så ingen extra dämpning i gången (bara filt). Jag tittade en del på impedanskurvorna och ville se att topparna trycktes ner. Sedan finns det olika teorier men även om man gör 90% rätt så funkar det bättre än BR. Lådan uppe har en gång på 2,2m, impedansminimum mellan topparna på ca 17Hz. Ratio 3:1 mot membranytan. Lådan nere 1,8m. Minimum 22Hz. Ratio 1:1.
Olika avstämning kanske är bra? Jag kan inte säga att den ena lådan är betydligt bättre än den andra iaf. |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2019/07/01 : 12:54:32
|
Nya frontar. Ville ha mer liv i trät än ek och hittade en skiva Akacia. Betydligt lättare än ek, och mer oförutsägbar vad gäller densitet och utseende. Samma princip som tidigare med fräsning av längsgående spår och slipning+top-oil.
Inte helt enkelt att få integration med övre lådan och resten. Vill inte göra en ny mellanreglåda så detta blev en kompromiss.
Blev ca 180cm hög och väger in på 120kg så lite knepig att baxa runt...
För ökad spridning och rumsupplevelse blev det en bakåtriktad diskant också. Min upplevelse är att den tillför positivt när man rör sig genom rummet eller sitter på andra platser än i sweet-spot. Det blir lite av en smaksak och material/avstånd till bakväggen som får avgöra vilket läge man kör. Jag har valt 4 lägen. Avstängd/-6dB/-3dB/0dB. Lyssnar jag på hög volym så föredrar jag att stänga av den.
|
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2019/07/01 : 18:44:53
|
Snyggt jobbat! Snart fullvuxet, ju! |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2019/07/29 : 12:12:58
|
När jag ändå är igång så kommer här uppdatering på elektroniksidan med. Kanske kan det inspirera någon??? Jag har roterat olika förstärkare men anser väl att jag hittat hem (för tillfället iaf). Körde länge med ICEpower 500A med linjär nätdel. 1500VA ringkärna, RIFA-kondingar m.m. Tror det finns nån bild längre bak i tråden. Den har inte helt pensionerats. Kommer förklaring på det.
Det har spelats med Pass F5. Dubbla under en period i biamping.
Sedan köpte jag en XA30.5. Väldigt trevlig maskin det med med lite mer tryck och kontur är F5:an.
Fick möjlighet att provspela en Grandinote under en vecka. Fantastisk musikförmedlare och kanske den bästa enskilda förstärkaren jag hört.
Men idag har jag kommit fram till att ett modifierat rörslutsteg är vad jag tycker låter bäst. Det är i grunden en Yaqin MC-100B. Utgångsrör är 4st KT88:or från Gold Lion. Byggd att gå i triodläge så den ger ca 2*30W. Väldigt naturlig klang i min öron, samt en dynamik och lätthet i alla register. Den spelar fullregister på toppen (C173/C30). C173:an tål att spela bas och dess låda är sluten så den rullar av ganska snällt.
Nakenbild. En ganska ordenlig ombyggnad med bl.a. Audyn True Copper kondensatorer
Basarna delas vid 290Hz (24dB L-R) med ett analogt aktivt delningsfilter från Embla Audio. Hittade detta i gömmorna och integrationen med mellanreg blev riktigt bra. För basarna använder jag ICEpowerslutsteget. Har testat passiv delning och diverse aktiva digitala delningar tidigare utan att få till det. Även dsp och peq m.m. har provats ut. Tror det började med en Behringer DEQ2496, sedan Minidsp (både 2*4 och Nanodigi med dubbla dac:ar). Provat korrigering i JRiver, Dirac m.m. Nu är det ingen korrigering. En helt rak tonkurva utan digital delay och det låter bättre än någonsin!
|
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2021/08/09 : 19:56:59
|
Två år har gått, här kommer en uppdatering på vad som hänt sedan sist. Mycket bilder - håll i er
Först ut ett bygge med Bliesma T34 och Purifi bas/mellanregister. Intresset väcktes via tråd på Diyaudio och inte minst hypen kring Purifi-elementet som skulle vara det bästa som nånsin sett dagens ljus. Trots många försök både med avseende på lådan och delningar (aktiva och passiva) fick jag inte till nåt som jag var nöjd med. Lesson-learned, tro inte på allt man läser på nätet... En nyttig erfarenhet var det iaf och elementen såldes vidare.
Här transmission-line, senare ombyggd till basreflex.
Jag gjorde även en version med Dayton RS225. Bättre, men för liten låda och fick inte ihop den med diskanten även om denna, på grund av sin storlek (34mm), kan gå ner relativt lågt i frekvens.
|
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2021/08/09 : 20:18:07
|
Om vi kollar på förstärkarsidan så budade jag hem en gammal pojkdröm på Tradera - Krell KSA80B! Nåt som satt sig i minnet efter att ha suktat över bilderna och test i Hifi o Musik år 1996. Förstärkaren kom i slutet på 80-talet och är alltså över 30 år gammal. Ren chansning och jag tänkte att den är åtminstone snygg, och om den inte låter bra så kan jag använda den som båtsänke
Kunde den ta upp kampen med KT88 slutsteget - det var frågan. Korta svaret är - ja! Detta var ett fynd och kanske den bäst bevarade hemligheten i hifivärlden?? Att en 30 år gammal förstärkare har en sån glöd, passion, mättad klang, fin och mjuk diskant samt en attack och basfundament som ingen annan förstärkare jag testat här hemma.
Och vad gör man då, jo försöker hitta ett matchande försteg. Jag hittade en fin KSP-7B på Rehifi och slog till. Denna har balanserade utgångar och det lyfte slutsteget ett snäpp till.
Att den har en välspelande RIAA var ju ren bonus. Så då åkte Pass DCB1 med shuntade nätdelar och lightspeed attenuator ner i källaren ihop med KT88-slutsteget.
|
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2021/08/09 : 20:42:49
|
Så allt är frid och fröjd på förstärkarsidan? Nja - KSP7B har ju ingen fjärr...Känsliga forummedlemmar varnas härmed!
På diyaudio finns den en medlem som heter Meldano som gjort kretskort för volymkontroll baserat på muses72323-kretsar. https://www.diyaudio.com/forums/swap-meet/322983-muses-volume.html
Jag köpte ett par kort av honom och beställde delar från Digikey och Mouser. Lite pilligt med ytmonterade komponenter men jag fick ihop det. Fördelen är att det blir litet och kompakt så det ryms i Krellen.
Här en bild från Pass-försteget där jag också satt in en. Har ingen bild från Krellen tyvärr.
Muses 72323 kan regleras mellan 0 och -111.75dB i steg om 0.25dB. Man kan programmera om den att gå i steg om 0,5 eller 1dB samt balanskontroll och startvolym etc. Duger den att sättas i Pass värstingförsteg XP-30 för över 200kkr så borde den vara ok för mig med
Samtidigt kopplade jag förbi tape-switch, analog balans, gain-switch och fas-switch. Ljudet blev klarare och mer "öppet". Inga jätteskillnader men nu kan jag sitta i fåtöljen och finjustera.
Och för de som svimmar med tanke på att nån modifierat en Krell så kan jag lugna er med att jag sparat den ursprungliga volympoten och kan bygga tillbaka enheten i ursprungsskick.
|
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2021/08/09 : 21:08:36
|
Vi fortsätter med DAC-sidan. Här har jag provat många varianter av Twisted Pears Buffalo DAC:ar. De jag testat har varit Buffalo2 och Buffalo3 med ESS Sabres 9018. Många varianter av utgångssteg: Legato, IVY, Lundahl-trafo, Zapfilter, rörbuffert etc.
Såhär ser en dac-låda ut undertill efter några år på min provbänk:
Sen köptes ett kort baserat på AD1865-krets. Ville testa en "original" R2R för att jämföra med de "nya" översamplande dac-chipen. Detta kort köptes av DIYINHK och är en lösning helt utan digitalt filter eller översampling. Endast FIFO krets innan AD1865 i differentiell koppling så 2st AD1865 på kortet. Utgångsteget är med op-förstärkare. Jag kopplade om och plockar signalen direkt från chipet till Caddock motstånd för I/V-omvandling, sedan in i en Lundahl LL1674.
Så här såg det ut under lång tid
I detta utförande spelar denna DAC skjortan av samtliga ESS Sabre varianter jag provat! Det är ett mer direkt, naturligt och dynamiskt ljud i mina öron.
|
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
|
|
Topic |
|