HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Absorbentmaterial?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/18 :  13:59:26  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Halloj!

Nu när den första riktiga stereon är införskaffad så måste jag göra lite rumskorrigeringar... Placeringen är helt ok, men jag behöver dämpa av lite.

Tjejen vill även väldigt gärna ha absorbenter!!!!!! eftersom hon då kan få upp lite marinmekko-tyg på väggen någon stans :)

"-helst skulle jag vilja ha 1.5x2 meter stora absorbenter med marimekkotyg" sade hon :)

Och snäll som man är så upfyller man ju önskningarna :)

Tygerna kommer bli dessa:





Men var hittar jag lämpligt material att klä in med dessa tyger.
Självklart så fattar jag att olika tjocklekar och densiteter påverkar absorbent-nivån, jag vill släcka ut lite stående vågor samt lite för mkt "rum" i de lägre frekvenserna.

Om jag köper 10cm tjock madrass, skulle det fungera tex?

Ge mig tips!!

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/08/18 :  14:21:57  Show Profile Send hjort a Private Message
Oj oj oj vilken tjej du har var hittade du henne?

Du blir förmodligen missnöjd med skumplast som absorbent.
Det finns en bra DIY tråd nånstans här på forumet, men inget du kan använda till att dämpa stående vågor med, mer att korta ner efterklangen och bli av med första reflex.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/08/18 :  14:26:58  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Är glasull bättre?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/08/18 :  14:38:49  Show Profile Send jaejin a Private Message
Patripolly:

Markplattor har jag personligt använt. de funger bättre madrasser.
de är tätare och absorberat bättre. Leveras också i ofta i bra storlekar såm gör det snyggt att använda. Finns en hel del här på forumet som använt dessa som säkert kan ge svar på hur de fungerar.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/18 :  14:43:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tjenare Patrik!

Armstrong Parafon Bullerskiva 1379 passar mycket bra för ändamålet då den har viss "stabilitet". Dels är densiteten något högre än vanlig isolering, dels är den försedd med ett skyddande cellulosaskikt. Jag rekommenderar 80 mm tjocklek. Vill man inte sätta upp dem på väggen, så kan de stå själva på golvet tack vare tjockleken och att de inte är så sladdriga. Finns att köpa i hel låda, jag tror det är 5 - 6 skivor i varje lådda.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/18 :  15:03:07  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Tja Knoppen!

Länge sedan :)

Vart köper jag dessa?

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/18 :  15:17:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tyvärr får du inte särskilt mycket dämpning i basen med mineralullsskivor om du vill dämpa stående vågor.
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/18 :  15:22:03  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
quote:
Tyvärr får du inte särskilt mycket dämpning i basen med mineralullsskivor om du vill dämpa stående vågor.


Nej det är det jag misstänker, nu ska ju detta se snyggt ut också, men det vore ju kul om man fick lite resultat... Tänkte sätta en bakom varje högtalare stående, en stor mellan högtalarna och en stor bakom lyssningspositionen.

Vad ska man använda annars björn?

Det är alltså inte i första hand basen som jag vill dämpa utan en generell rums-akustik som jag vill matta ner lite. Har väldigt kala väggar och vardagsrum just nu..

Edited by - patrikpolly on 2005/08/18 15:24:30
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/08/18 :  16:52:13  Show Profile Send Terminator a Private Message
Hej,

Jag använder markplattor av dimensionen 120*60*10 och det fungerar bra då de är stadiga. Jag kommer dock ha mina golvstående i ramar med hjul. Hela härligheten kläs sedan in i tyg (bilder finns under Medlemmarnas system).
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/08/18 :  17:06:28  Show Profile Send Bosco a Private Message
1379 finns på Beijers, står dock inget om tjocklekar. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3946

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2005/08/18 :  17:27:08  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:
Tänkte sätta en bakom varje högtalare stående, en stor mellan högtalarna och en stor bakom lyssningspositionen.
...
Det är alltså inte i första hand basen som jag vill dämpa utan en generell rums-akustik som jag vill matta ner lite. Har väldigt kala väggar och vardagsrum just nu..


Det är dessvärre överhängande risk att mindre åtgärder av detta slag gör att andra akustiska problem blir mer hörbara... Åtgärden du planerar kommer att ha mycket liten verkan i området under 3-400 Hz, varför risken är överhängande att efterklangens tonkurva kommer att slutta kraftigt - basen blir dominerande och upplevs mindre artikulerad än tidigare i värsta fall.

Resultatet blir sannolikt betydligt mer lyckat om du samtidigt försöker tygla efterklangen i de lägre oktaverna, exempelvis genom att ställa in någon form av basabsorbent i rummets hörn.

Jag skulle personligen inte valt att placera absorbenterna så som du säger; "en bakom varje högtalare stående, en stor mellan högtalarna" - jag skulle istället valt att placera absorbenterna bakom högtalarna något förskjutna in mot mitten, så att de täcker högtalarnas spegelpunkter i framväggen, men lämnat mitten obehandlad. Stereosystemet är behäftat med vissa återgivningsfel (bl.a till följd av dubbla HRTF-signaturer) som döljs något om man lämnar mitten av framväggen odämpad. De reflexer som sker därifrån har så pass högt ordningstal (dvs kommer så sent efter direktljudet) att de inte orsakar direkt destruktiv interferens - tvärtom en psykoakustiskt viktig ifyllnad.

Jag skulle istället valt att behandla reflexytorna på sidoväggarna, dvs de punkter där du ser högtalarna ifall du låter en kompis hålla en spegel dikt an mot väggen. Dessa reflexer är av första ordningen, och kan ofta vara kraftigt klangfärgande och orsaka problem i den spatiala återgivningen av musiken.

Jag har dock full förståelse för om det av möbleringsskäl är omöjligt att åtgärda dessa ytor. Då får man tänka kreativt eller lägga ned projektet eller rentav leva med felen.

För övrigt håller jag helt med i Knoppens rekommendation av absorbent. Det är klantigt att välja en tunn skiva, när man ändå har chansen. Ju tjockare, desto bättre verkningsområde.

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/18 :  18:37:53  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Tack för ett jättebra svar Morgan!

Jag förstår vad du säger och köper dina påståenden helt och hållet, Att placera absorbenterna bakom högtalarna lätt förskjutiet in mot mitten är inga problem, dock så spelar från långsida till långsida i ena ändan av ett rektangulärt rum, vilket gör att jag bara har vägg på ena sidan och inte andra. Räcker det då ändå att dämpa på den väggen där spegelreflexen finns? På andra sidan har jag ju ett helt rum med soffa och massor av saker som både diffuserar och absorberar, så på den sidan har jag ju inte det problemet?

Finns det risk för obalans i ljudbilden när man har anläggningen upställt på det sättet?

Kan jag vinna något på att dämpa väggen bakom lyssningspositionen?
Jag sitter ca 40-50 cm från bakvägg med huvudet, och ca 3.5 meter från högtalarna.

Mvh P
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2005/08/18 :  19:05:28  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:
Tack för ett jättebra svar Morgan!

...spelar från långsida till långsida i ena ändan av ett rektangulärt rum, vilket gör att jag bara har vägg på ena sidan och inte andra. Räcker det då ändå att dämpa på den väggen där spegelreflexen finns? På andra sidan har jag ju ett helt rum med soffa och massor av saker som både diffuserar och absorberar, så på den sidan har jag ju inte det problemet?

Finns det risk för obalans i ljudbilden när man har anläggningen upställt på det sättet?


Ja, jag skulle absolut tro att du har något att vinna på att dämpa reflexen i den nära sidoväggen. Den ligger ju tidigare, och har därför större inverkan på hur ljudet uppfattas. Om du åtgärdar den väggen så kan det komma att bli ganska bra balans på hur de båda kanalerna uppfattas.

quote:

Kan jag vinna något på att dämpa väggen bakom lyssningspositionen?
Jag sitter ca 40-50 cm från bakvägg med huvudet, och ca 3.5 meter från högtalarna.


Du har anläggningen placerad på precis samma vis som jag själv har, märker jag. Jag har stora besvär med att basen blir för dominerande i lyssningsposition, trots att jag har en kraftig uppsättning basabsorbenter i rummets hörn. Har du inte bekymmer med detta?

Vissa upplever det som klart obehagligt att döddämpa väggen bakom huvudet. Det är förstås en ganska konstig situation, att veta att man har en vägg bakom sig, men att inte höra dess akustiska signatur. Jag brukar personligen inte störas så väldigt utav det, men jag vet att andra blir mycket störda av det. Det anklaste är väl helt enkelt att prova vilken lyssnartyp du är.

Generellt kan man säga att vi på grund av ytteröronens form är mycket duktiga på att urskilja ljud som kommer framifrån respektive bakifrån, medan vi är sämre på att urskilja direktljudet från en högtalare ifrån den första sidoreflexen, eftersom vinkeln mellan dessa skiljer sig så lite. Därför är sidoväggen viktig att dämpa, medan man oftast kan leva med att sitta nära en reflekterande bakvägg och lyssna. Problemen som kan uppstå brukar yttra sig värst i den djupare delen av frekvensspektrat.

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/18 :  19:15:31  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
OK, jo jag upplever vissa problem med vissa basfrekvenser, men egentligen inte så pass mycket så att jag stör mig på det...Trodde att det skulle vara mycket värre än vad det var faktiskt. Men högtalarna jag har verkar klara av uppgiften utmärkt! Ska titta på att dämpa av sidoväggen plus bakom varje högtalare då!

mvH P
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/08/19 :  12:15:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kul att Morgan och Knoppen är tillbaka som akustikexperter.
Dom har saknats.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/19 :  12:59:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tack Björn-Ola!

P.S. Margon, bra att du skrev det där om olämpligheten med absorbenter bakom lyssnaren. Jag hade ett inlägg på G som aldrig blev klart, och jag hade bara tänkt hänvisa till gamla trådar här och på Faktiskt, eftersom jag tycker mig ha skrivit liknande det du skrev alldeles för många gånger redan för att orka göra det igen. Du kan söka Patrik, så lär du hitta massor av långa diskussioner om detta. D.S.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/08/19 :  13:19:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Absorbentbyggen har diskuterats många gånger här på HiFiForum.nu så det finns en del i arkiven, men det skadar aldrig att friska upp våra minnen med en ny tråd.

Men, eftersom detta är ett Teknik & DIY-projekt du har dragit igång Patrik så jag flyttar ner tråden till det forumet.

Det skall bli väldigt kul att följa din framfart Patrikpolly

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2005/08/23 :  15:53:33  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Lustigt nog skall vi laminera tre ljudabsorbenter med marimekko tyg nästa vecka, då blir det även en del absorbenter med framtrycka privata motiv från semestrar mm i storlekarna 600x600x50 som skall fungera som tavlor...
Marimekko absorbetnerna blir i storlek 1200x2000 utan skarvar mailar gärna över bilder när det är gjort.
Tekniken är väldigt bra och absorbenten är en SUND miljöabsorbent (läs mer på www.akustikmiljo.se) med en tjocklek på 50mm men går att få i många olika tjocklekar...

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/08/24 :  15:52:17  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej!

Finns ju en del trådar om detta...
Här är några, där Engelholm och jag akustikreglerar lite:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29402

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29601

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2005/08/24 :  15:55:07  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
En till fundering!

Eftersom att jag inte direkt störs av för mkt bas eller liknande, kan inte diffusering vara en lösning för mig?

Eller?

Jag är ju ute efter att ta bort lite av rumsakustiken och reflexerna för att strama upp ljudbilden ännu mer.

mvh Patrik

Edited by - patrikpolly on 2005/08/24 16:14:41
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/05 :  08:15:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jajajmen, du är helt rätt ute. Då riskerar man inte få för mycket dämpning i vissa register i förhållande till andra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000