HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Fuling´s hembyggen-nystart!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7953 Posts

Posted - 2005/12/11 :  01:39:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, sex är ju oftast positivt. Åtminstone sålänge inte inte provsvaren visar positivt efteråt...
Jaja, nu urartar det så godnatt

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/11 :  01:41:46  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jag misstänkte nått liknanade i komentar väg, du har lite humor i allefall

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2005/12/24 :  21:00:18  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Skickade nyss efter ett par FE167E bredbandare, förhoppningsvis kommer de i mellandagarna så att jag får inleda 2006 med lite snickeriarbete.
Som jag redan nämnt ska FE167:orna sitta i ett par öppna bafflar som ska stå ovanpå ett par baslådor (slutna med Scanspeak 8545).

Baslådorna lackade jag häromveckan och så fort jag orkar ska jag släpa hem dem och skruva i elementen och kanske provlyssna lite ihop med ett par diskanter jag har kvar från ett tidigare projekt med 8545:orna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2006/01/22 :  16:41:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Glöm det som står i inlägget ovanför, läs tråden "Man kanske skulle skaffa en stereo" så ser ni varför.

Här kommer i alla fall lite bilder på gamla byggen som inte finns i denna världen längre.
Först ut en EL34 SE-stärkare som jag byggde av inälvorna från en nyslaktad Edison 60. Lät skapligt, men nättrafon gav på tok för hög spänning för att få en vettig arbetspunkt i SE och det blev varmt!
Nätdelen bestod av 100% oljekondingar.

Nästa bild visar hur (jävligt) det såg ut när jag var som djupast nere i dipolträsket. En märklig soppa av olika element, förstärkare och filter som jag aldrig fick att spela något vidare ihop.
(Alla förstärkare på bilden var inte inkopplade samtidigt, "bara" de som står ovanpå bänken)

Här kommer ett av mina mer seriösa förstärkarbyggen, 6B4G SE med Hammondjärn. Jag gillade ljudet av de här rören så mycket att de nog kommer att återuppstå i ny skepnad snart, dock med Lundahljärn och lite häftigare koppling.

Anläggningen har bytt skepnad ett antal gånger, här ser vi en tidigare variant med tvåvägs Scanspeakprylar och en fullständigt söndermoddad CD-spelare.
Som synes är bilderna tagna i flera olika rum, jag har flyttat runt några gånger de senaste åren.

Sist men kanske inte minst, min tolkning av JLH/DoZ.
Gillade aldrig ljudet, men chassiet var ganska häftigt.

Edited by - Fuling on 2006/01/22 21:56:00
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/09/15 :  20:54:34  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ja det var en maffig "låda"

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2006/09/15 :  21:25:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Den här tråden har legat stilla länge, och jag kan väl börja med att konstatera att anläggningen har ändrat skepnad fullständigt sedan jag skapade tråden.
Det enda som är kvar är CD-spelaren, som dock har fått nytt utgångssteg ännu en gång. Senast var det Jfetar och hexfetar, nu är det bara Jfetar i kaskodkoppling och för enkelhetens skull kapitulerade jag till att använda utgångskondingar istället för direktkoppling. Kondingarna är plastfilmare av bra kvalitet till skillnad från de billiga lytar som satt där när jag köpte spelaren.
Nog om den och vidare till det intressanta: hembyggena!

Vi börjar med högtalarna, FE167E i basreflexlådor med SS8545 basunderdelar. Jag påstod i första inlägget att jag aldrig skulle återgå till tvåvägare i basreflexlåda, och där ljög jag tydligen.
Särskilt konventionella tvåvägare är det dock inte utan snarare bredbandslådor med stereosubbor.

Topplådorna under uppbyggnad:

Baslådorna under uppbyggnad:

Resultatet (Tafflig bild, jag vet):

Jag tröttnade lite på att ha en uppsjö apparater i olika stil och utförande utströdda överallt, så jag tog mig i kragen och byggde en fyrkanals rörförstärkare med tillhörande nätdel och aktivt delningsfilter:

Resultatet blev faktiskt riktigt trevligt, för första gången på flera år har jag en anläggning som är hyfsat permanent installerad och närapå färdigbyggd (gallerkåpan ska lackas).
Hyfsat användarvänligt är det dessutom, två strömbrytare (ska reduceras till en med hjälp av en grenkontakt med inbyggd brytare) och en volymkontroll. Ingen lättåtkomlig högspänning, ingen överdriven värmeutveckling, inget hörbart brum och brus.

Paniken börjar dock komma krypande; Vad ska jag roa mig med framöver?
Att bygga hifi är en ganska stor del av min tillvaro, och att bara lägga av för att man råkat bli klar är liksom inget alternativ.
Jag har iofs en del finish att jobba på, sen ska väl hela anläggningen förses med ordentligt kablage också, men sen då?

Jag har väl lovat mig själv att bygga en passande fyrkanals transistorförstärkare som ska vara direkt utbytbar mot rörförstärkaren utan större justeringar i anläggningen, men det nöjet är nog snabbt avklarat.
En sovrumsstereo kanske är nåt att bygga? Minianläggning i verkstadsskrubben? Vattensäkert rörslutsteg till badrummet?
Kattklätterställning med bakgrundsmusik?

Det finns väl som sagt småsaker att peta runt i för att optimera den existerande anläggningen, men jag vill ha rejäla byggprojekt på gång för att hålla nerverna i hyfsat skick!

Det blev liksom genast mycket mer komplicerat när man kör aktiv biamping och har konstruerat så att basslutstegen ska ha ungefär dubbla förstärkningen jämfört med "diskan"slutstegen för att det ska passa med elementkänslighet och filter.
Att bara smälla ihop någon kul förstärkarkoppling för nöjes skull känns plötsligt lite bortkastat...

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/09/15 :  21:48:56  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
quote:
Paniken börjar dock komma krypande; Vad ska jag roa mig med framöver?

Ajajjajjj....mmm bygga en motordriven fjärrkontroll för volymreglering kanske?...modda högtalarelementen....undra hur de låter med fasplugg?...

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2006/09/15 :  22:37:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Motordriven fjärr...tjaaa, en startmotor från en monstertruck skulle möjligtvis orka vrida runt min stegade volymkontroll!
Elementen törs jag nog inte börja karva i, men jag har funderat på att kompensera min tilltagande dövhet med ett par toppdiskanter från 10kHz och uppåt eller så.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/09/15 :  22:44:31  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
nja...det är nog inte dövhet ärligt talat....både jag och ett par år yngre kompis har märkt samma sak...å det tror jag inte är en slump....jag använder FT-17H...men har svårt att "få ihop det"....funderar på att begränsa FE167:orna uppåt någonstans vid 8-10 KHz

Edited by - ohmega on 2006/09/15 22:45:02
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2006/09/15 :  23:21:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Att bredbandare generellt ofta är lite begränsade uppåt är inte direkt någon nyhet eller överraskning, men jag har inte stört mig på det förrän nu på senare tid.
Till saken hör att jag en gång i tiden moddade sönder min CD-spelare och satte dit ett diskret uppbyggt utgångssteg som senare inte visade sig vara så smart konstruerat. Testskiva och oscilloskop påvisade att jag inte fick fullt blås upp till 20kHz.
Nyligen bytte jag till ett annat (fortfarande diskret uppbyggt) som i teorin borde ha mycket bättre HF-egenskaper, men jag har inte tagit mig för att mäta än. Även delningsfiltret ska utsättas för mätningar.
Slutsteget vet jag går spikrakt upp till 50kHz, men vad hjälper det om man eventuellt tappar diskant redan tidigare i signalkedjan?

Ska väl nämna att det inte är någon enorm diskantförlust det handlar om heller, kan helt enkelt vara så att jag lyckats få till ett behagligt och avslappnat ljud som jag förväxlar med brist på diskant.
Flera av apparaterna/komponenterna är inte det minsta inkörda än heller, delningsfiltret och utgångssteget i spelaren har bara gått några timmar och slutsteget inte mycket längre.
När tid finnes ska testskivan in i spelaren och oscilloskopet in på högtalarutgångarna, då får man svart på vitt vad som händer.

Angående toppdiskanter har jag inte hunnit fundera så mycket än, jag har ett par Scanspeakdiskanter (9700) liggande men jag vet inte vilket skick de är i efter diverse krockar under lagring och hantering, dessutom känns de lite osexiga på nåt vis...
Ett par korta banddiskanter med öppen baksida skulle falla mig mer i smaken, vad som helst bara det inte är mainstream
Blir det nåt av med idén så ska det vara nånting som är bara att hänga på via en konding och kanske ett dämpningsmotstånd, jag tänker inte ge mig in på triamping!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000