HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Trimma skivor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2005/08/10 :  20:40:38  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message  Reply
http://www.avbuzz.com/audio-video/200508/cdsi/index.htm
Det är inte bara motorer som behövs trimmas

When you listen to the music, don't listen to the sound!

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/08/10 :  20:52:27  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Jösses...

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/10 :  20:58:39  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
jaja.... En del går längre med tweeken kan man ju se....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/08/10 :  22:01:32  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Kan faktiskt provas hos svalander, bara skicka några ex till han så svarvar han dom för en liten peng. Eller köper så man mannicken, de första prov-cdna vill jag minnas var gratis!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/08/11 :  10:43:47  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Funkar alldeles utmärkt. Julklapp till mig själv..?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/11 :  11:12:45  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Själv tog jag en sån där manick till min borrmaskin som säljs snudd gratis på alla biltema..claes o osv med plattor på för olika montage av roterande slip osv och spände fast skivan i.. Slipade av kanten.. sedemera målade och vips fick samma efekt snudd gratis...

Men jag vill varna LITE för detta med "kantmålande"... Mina erfarenheter är att OM en skiva låter lite burrigt.. mörk.. eller hur man nu vill säga.. Då kan kantmålande "mörka" ner den ytterligare så den faktiskt låter "trist" och ej riktigt "utblommande"...

Men detta är MINA erfarenheter efter åratal med kantmålande osv...

Kanske finns flera med liknande erfarenheter?

På skivor däremot där det är lite FÖR ENERGISKT med digitalisen så är det alltid av godo enligt igen MINA erfarenheter...

DVS ingen påstådd sanning utan som sagt MINA erfarenheter enbart...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/08/11 :  13:21:16  Show Profile Send freann a Private Message  Reply

IMHO: svarvning - eller (i något mindre grad) slipning - tar bort en stor del digitalt "dis" och lyfter fram detaljer och transienter, vilket innebär att det är lättare att följa och förstå komplexa harmonier. Stereoperspketivet (bredd och djup) blir större och basen blir mer konturskarp. Jag har aldrig märkt att skivor blir mörkare eller murriga - tvärt om.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/08/11 :  13:46:42  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Läs mina ord lite mer generellt sagda UTAN exakt benämnande .. Har bara lite svårt att hitta RÄTT ord.. Så murrigare o mörk osv kan helt överenstämma med hur DU säger... DVS att det blir bättre.. Men att "bättre" också på dessa ifrån start mörkare skivor bli som JAG uppfattar det därmed "tråkigare"

Svårt att beskriva exakt med ord... Sedan beror det ju på VAD man spelar med.. Jag talar om högupplösande system och inget annat...

Men som sagt. Ta mina ord med tolkningen mer av "beskrivande" än såsom exakta uppgifter...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/08/11 :  14:01:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
quote:
Men jag vill varna LITE för detta med "kantmålande"... Mina erfarenheter är att OM en skiva låter lite burrigt.. mörk.. eller hur man nu vill säga.. Då kan kantmålande "mörka" ner den ytterligare så den faktiskt låter "trist" och ej riktigt "utblommande"...


quote:
IMHO: svarvning - eller (i något mindre grad) slipning - tar bort en stor del digitalt "dis" och lyfter fram detaljer och transienter, vilket innebär att det är lättare att följa och förstå komplexa harmonier.


Det är väl snarare så att svarvningen tar bort mer av den reflekterande ytan på skivans kant, och pennan ökar ännu mer den minskade reflektionen från lasern som kan medföra jitter

Eventuellt kan en mörkt låtande skiva börja se mörkare ut efter man målat med en mörk penna på skivans kant

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/08/11 :  14:28:34  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Mayro: absolut - jag beskriver bara mina egna erfarenheter. Som vi alla konstaterat har vi olika preferenser/behov i fråga om ljudåtergivning. Dessutom är ingens (totala) system är den andres lik. Pröva & bilda en egen uppfattning är mitt motto.
Happy listening.
Go to Top of Page

Jörgen
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/09/05 :  19:39:09  Show Profile Send Jörgen a Private Message  Reply
Ska skivan vara helt vass på kanten eller ska man spara lite av kanten
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/09/05 :  19:46:08  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Läs på Svalanders hemsida !!
http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2005/09/05 :  19:52:17  Show Profile Send Ibbe a Private Message  Reply
jag tog vass kniv å körde några skivor i denvern medans locket var av ....
finns mycket gjutskägg i plasten som ger obalans...

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2005/09/06 :  17:37:33  Show Profile Send JE Jr a Private Message  Reply
Om någon lyssnar på Kent så kanske ni har märkt att senaste skivan är målad helt svart, och kanten är avfasad som här(!) Gäller även "max 500" singeln, har inte kikat på de två nyare singlarna.

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/09/06 :  19:04:03  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Åh fan..! Det måste kollas in. Har hört att spelare som har problem med CDR-skivor inte tycker om Kents svarta skivor... Kan det stämma? Kommerciella svarta skivor kommer mer om mer nu, framför allt i Tyskland och Japan.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/09/06 :  21:12:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
När Philips lanserade cd:n och cd spelaren så hade alla skivor kanten silvermålade för att få bästa möjliga återgivning vilket innebär att Philips känner till detta tweak som återupptäckt för några år sedan. Detta visar att skivindustrin bara vill sälja skivor men inte välljud.

Den här maskinen såg jag för en tre år sedan och nu när fler bilder visar hur den fungerar så är det inte långt borta att kopiera en sådan, vem blir först med en diy variant?

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Jörgen
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/09/06 :  22:09:09  Show Profile Send Jörgen a Private Message  Reply
Jag ska svarva skivor till helgen, i en verktygsslipmaskin
Ska sätta skivan med mothåll och lock där man egentligen sätter slipskivan. Sen ställer jag dockan 36 grader med egentillverkat stål i hårdmetall, så de e bara att hoppas det fungerar.
Go to Top of Page

Jörgen
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/09/10 :  22:00:59  Show Profile Send Jörgen a Private Message  Reply
Då har jag fått svarvat lite skivor och testat.

Börjar med dvd film: det blev liiite bättre bild, syntes på texten och färgen. Det blev en aning klarare bild, knappt synbart fick prova fram och tillbaka många gånger innan jag kom fram till resultatet. Till ljudet då, blev lite bättre bastryck men det va ingen aha upplevelse. Ljudet blev bättre av att sätta kontakten åt rätt håll i väggen som jag gjorde för ett tag sen.
Tror att det krävs en stor plasma eller en projektor om man ska märka någon skillnad på bilden.

Musik cd då: Diskanten blev inte så vass, kändes behagligare att lyssna på. Basen blev fastare och kändes lite mer i kroppen.

Både cd och dvd hade svarmålad kant. Men jag skulle aldrig köpa en cd svarv, för sån stor skillnad va det inte med mina öron och ögon i allafall..
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/10 :  22:47:12  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


fast du har haft skoj i alla fall med hifiinriktning
DET är värt nåt bara det ju

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jörgen
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/09/11 :  00:38:35  Show Profile Send Jörgen a Private Message  Reply
Ja, Mayro det va roligt en stund tills det var klart, va ska man exprimentera med nu tro
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/14 :  14:11:02  Show Profile Send denada a Private Message  Reply
hmmmm om man skulle ta och leta fram ett par stål från svarven... och modda till en CD-R från datorn... till en CD-svarv...

tja varför inte... har gott om CDnördar och ett par olika svarvstål.... så det borde funka FINT att para dem på något sätt... Får se om det kan bli en bildtråd av det hela

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000