Author |
Topic |
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/27 : 18:34:20
|
Visst hade dem mått bra av mer luft, men det finns inte plats tyvärr (får vänta tills man flyttar). Till höger finns balkongdörren... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2005/11/27 : 19:37:45
|
Du får göra något åt högtalarkablarna matte, sen har du ett komplett välljudande system ju! |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/27 : 19:55:57
|
Bossebula> Högtalarkablarna och akustiken är mina nästa angreppspunkter...problemet med högtalarkablar är att det finns alldeles för många olika märken att välja på....dagens I-landsproblem antar jag! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 12:50:47
|
Ja dom där kablarna....det är som att köra en Ferrari på eldningsolja!! |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/11/28 : 13:15:43
|
Ledzepp> Du har helt rätt, och jag är medveten om problemet. Kommer ett byte inom kort... |
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/12/06 : 14:16:29
|
Ska låna Phonar Credo M100 av Creative Audio, för att få klart för mig hur en bra stativare låter i mitt rum och med min musiksmak. Återkommer snart med bilder...ikväll lär det nog bli. |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/06 : 18:56:06
|
herregud matte...
som du ställer högtalarna kan INGET låta bra matte... Förlåt jag nu säger utan inlindande.. Men du måste dedikera ett utrymme för stereon. Som du har högtalarna så spelar det ingen roll om du så köper en telefonlur o använder i hornbygge.. Så där går det bara inte att ha det..
NU förstår jag helt o fullt en del "underliga" resultat man läst lite då och då matte...som ibland rent förbryllat... Men jag har inte velat säga nåt eftersom det skulle endast framstått som man vore partisk mot nåt håll..och jag orkar inte med sådana diskutioner mer oavsett om det skulle vara nödvändigt....
Jag har fått så mycke på "skann" så många ggr så jag tyvärr tappat intresset för att ge råd o tips mera...förutom då folk frågar mig personligen..
Men här gör jag ett undantag kompis... Du måste skapa förutsättningar helt enkelt.. Du kan byta hundra saker och ändå inte få till det...
En stereo i din nivå måste ha en plats att KUNNA aggera ut sin kapasitet...
tips. möblera omgående om helt o hållet..vänta inte.. sätt bara igång. Du "matar kråkorna med god biffstek" just nu matte min vän..
i stället för avnjuta den själv...
möblera om karl... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/12/06 : 18:59:09
|
mayro: Jag är medveten om problemen! Ska se hur jag kan lösa dem... |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/06 : 19:03:01
|
sätt fart matte.. eller ska jag bli tvungen att åka ner o hjälpa dig min vän...
sätta dig i köket med tvångströja o ta med lite mer goa vänner o våldommöblera... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/12/06 : 19:11:50
|
Tror min sambo hade stoppat dig hårt och brutalt tyvärr , för min del hade du gärna fått våldföra dig på inredningen... |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/06 : 19:29:42
|
Då får du sällskap i tvångströjan helt resolut bara... Matte. Det är säkert. Som du har grejorna så kan du snudd lägga ner vad du vill samt ändå inte få ens bra ljud.. Ljud ja.. Men bra ljud. nej...
Försök springa 100 m med benen ihopbundna.. detta klarar du inte oavsett hur du tränar.. samma sak här..
sanningen är obärmhärtig o hård.. Det går bara inte som dina prylar står att få detta att sjunga vackra toner..
elda för kråkorna är ett annat ordspråk som stämmer fint det också..
men det måste ju gå att möblera så även en lite "hård" sambo blir glad sambo.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/12/06 : 19:33:16
|
I matchen mellan Mayro och mattes sambo:
HEJA MAYRO !!!
Hälften på skoj och hälften på allvar, men i bästa välmening / Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 08:12:25
|
Minns vad Mayro sa när jag förklarde för honom att min fru INTE skulle acceptera ett par Infinity Refernce standard 4.5 dipoler i vårt lilla vardagsrum (160cm höga, 60cm breda). "Du oljar in eken fiint så det glänser, sen kommer hon ääälska dom". Lycka till Matte Skämt åsido, du måste ha långt till bakvägg samt helst inte något stort direkt mellan högtalarna (typ TV). Det sista fann jag väldigt viktigt för djupperspektivet med vienna. |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 08:20:06
|
Så här har JAG funnit att mina vienna börjar komma till sin rätt. Obeservera att jag också har TV problemet.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 09:03:11
|
Per: Problemet med TV:n löses inom kort då en platt tv eller projektor ska skaffas när 28-tummaren lägger av. Problemet med avståndet till bakväggen blir svårare att lösa dock...får se om jag lyckas, annars får jag försöka sälja dem. |
|
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 11:11:57
|
quote: matte76, lyssna på mayro. Försök att få till uppställning av anläggningen, det måste vara prioritering nummer 1.
Jo, jag vet. Men mitt rum begränsar möjligheterna till uppställningen rätt mycket tyvärr. Ska testa med akustik först och främst. Jag har lite eko kvar i rummet och det är ju knappast bra för välljudet. |
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 11:24:30
|
Jag måste också hålla med Mayro. Uppställningen av prylarna är KRITISK, och då menar jag KRITISK. Allt kan bli fel på grund av den och allt kan bli rätt. En anläggning i din klass KRÄVER, oavsett vilka högtalare du väljer, en optimal placering av högtalarna. De enda högtalare som jag hört talas om för placering så nära bakväggen som du har dem är Pip med studiomöblering i övrigt eller Carlsson. Jag tror inte att Mårten design går att få till precis intill väggen, men jag vet inte. Där jag hörde dem stod de mer än en meter ut från bakre vägg och lät bra.
Det här med dämpning av bakre vägg har jag bara provat med 5cm vanlig glasisolering det blev klart, klart mycket sämre ljud. Så vilket material man ska använda verkar viktigt. Transienter och mikrodetaljer gjordes mindre tydliga och ljudet blev som helhet alltför dämpat/luddigt/suddigt/otydligt. Speciellt otydligt blev det när det gäller konturerna på mellan/bas. Jag testade såklart många olika placeringar av högtalarna, allt från nära väggentill längre och längre ifrån, inget blev bra men en sak är säker, nära väggen blev värdelöst dåligt. Mina (föredetta) Totem var inte gjord för att placeras nära bakre vägg. Totem hävdar att man kan ha dem hyfsat nära bakre vägg men de låter, enligt mig, betydligt bättre en bit längre ut. Jag hade dem stående 70 cm ut ungefär. |
Retro låter fint. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 12:15:55
|
Matte76.
Det går inte akustikreglera bort totalt fel uppställning.. Det kommer bara bli ännu värre...
akustik kan arbetas med då den finns där.. Det gör den inte nu med din uppställning..
Tyvärr så kan du endast göra en enda sak för att avhjälpa dina problem. Detta är att SKAPA förutsättningar för dina fina grejor att prestera.. Sen kan du som först ens bedömma VAD som bör regleras...
Det finns inga genvägar tyvärr...
Många säger ofta det ska finnas tekniska förklaringar till allt.. Men i ditt fall tror jag även en teknisk kunnig lätt skulle kunna även förklara tekniskt varför ditt system ej fungerar..
Du har ju bildligt sagt "ställt en personbil på en träningsbana för stridsvagnar".
Det går ju inte att köra den personbilen hur mycket granris man än släpar dit.. Stridsvagnarna drar ju upp meterdjupa spår vid bandvridning...
"Granriset" motsvarar akustikinsattser...
"Meterdjupa spår" motsvarar din uppställning.
Det finns inga genvägar.. Så det blir nog tvunget att sitta ner med sambo o ta ett snack ändå... Det brukar ju alltid gå att få till så rum ser bra ut fast man tar hänsyn till sin stereo eftersom du trotts allt inte har så skrymande saker. Utan relativt enkla saker att placera ut i ett rum..
ta på dig tuffmössan nu och ta en försiktig diskution med andra hälften Matte76.. Och tar du detta fint så kommer det bli din störta uppgradering du kan få.. samt snudd gratis.. beroedende på vad "mutan till älskade häften" kommer kosta dig..
Det vet man ju inte ifrån början.. Så var strategiskt försiktig i minfältet..
Lycka till...
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 12:46:05
|
Hej Matte76!
Jag måste instämma med Mayro, Jeppe72, Audionet mfl. Jag tycker synd om dig som under en längre tid satsat så mycket pengar på att byta grejer och ändå inte få till det. Samtidigt är det nog så att det spelar ingen roll vad du köper, om du inte ägnar uppställningen tid och tanke kan du aldrig få det att låta bra.
Ett argument till din sambo kanske kan vara att hon med en viss ommöblering får en gladare Matte76 därhemma och Mattes pengar kan för en tid gå till andra, kanske gemensamma saker, istället för till nya hifi prylar. Du får rita upp rummet åt oss här på forumet, kanske med lite bilder, så kanske du kan få möbleringsidéer. Det kan ju finnas andra möbleringar som fungerar även estetiskt.
Detta med att lägga tid på hur man ställer upp grejerna är väldigt spännande. Vissa lägger ned mycket tid, har millimeterprecision på högtalarna, inga kablar som korsas, mäter in fasen i apparaterna, osv, osv. Dessa personer kan få en anläggning som presterar förvånansvärt, ja makalöst bra, utan att kosta alltför mycket.
Andra köper dyra grejer, slänger bara in dem i ett rum utan tanke och blir missnöjda, köper nya grejer igen, och får det inte heller då att fungera. Jag tror att vi alla har båda kategorier av hifi vänner i vår bekantskapskrets.
Vänligen
StefanB
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 13:28:01
|
Jag har varit i Mattes vardagsrum och detta ser till formen exakt likadant ut som mitt. En lösning för dig Matte skulle kunna vara att möblera på längden på samma sätt som jag gjort. Framgår av bilden ovan så snart knaak kommer igång. Både WAF samt bra ljud. Alla är nöjda!
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 13:46:06
|
Jeppe72, Mayro, StefanB och Per100:
Tack för era tips! Får se hur vi löser det, problemet är att rummet är ganska smalt (dvs har jag högtalarna långt från bakväggen hamnar de alldeles för nära lyssningspositionen som inte kan flyttas bakåt) och att möblera med högtalarna på kortsidan är inget alternativ då man ju vill ha tv och högtalare på samma plats och det blir för långt till tvn om jag har den på kortsidan...ska fundera om det går att lösa men MYCKET tveksamt om det går. Tyvärr. Därför funderar jag på högtalare som låter bra även nära bakväggen. Zu Druid kanske?? Ingen basreflexport bakåt och inte särskilt djupa...och lät mycket bra på Malmömässan. Vi får se. |
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 13:58:14
|
En 42''-50'' Plasma löser avståndsproblemet med långsidan Du har soffan längsmed väggen på långsidan. Så kan man ligga ner och se på TV. Där kanske din sambo kommer trivas? Sen en bekväm fåtölj mitt i rummet i Sweetspot. Gissa vem som kommer sitta där |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 14:11:24
|
Per: Det var ju en möjlig lösning...men en 42-50 tums plasma kostar mycket cash!! Hmm får kanske spara...eller inte. Kommer ta ett tag att bestämma hur jag ska göra. |
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2005/12/07 : 16:48:43
|
Allt du lagt på högtalare m.m. Får du nästan en ny lya för :D Med bättre egenskaper... |
|
|
Topic |
|