HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 matte76 *Marantz tungviktskombo*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 40

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/29 :  10:49:59  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Hoppas jag med Peter...känns som att det är nära nu, både högtalarna och Droplet passar min smak väldigt bra och de låter kanon tillsammans.

Får se hur jag gör med förstärkaren, ska ju helst ge den en chans tillsammans med Droplet. Högtalarkablarna ska jag ev också byta ut eftersom de är lite svaga i mellanregistret i min anläggning (i jämförelse med dyrare kablar visserligen).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/30 :  16:42:56  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
NYTT 5/10: Dropleten kommer troligen under vecka 41 och Acoustic Zen Satori heter förmodligen mina nya högtalarkablar...

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2005/10/05 14:11:01
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/04 :  13:13:45  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
"Acoustic Zen Satori heter ersättaren..."

Det låter lite dyrare det? Hoppas du blir "nöjd"!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/04 :  13:15:04  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Blue: På begagnatmarknaden kan man hitta en del gott... Tyckte ljudet blev väl ljust med SR högtalarkablarna och röster lite tunna.

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/10/04 :  13:46:10  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Upplever det precis som du gör Matte, men vet inte om det är SR kablarna som spökar, den som lever får se....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/10/05 :  01:51:50  Show Profile Send Snoddas a Private Message  Reply
quote:
Tyckte ljudet blev väl ljust med SR högtalarkablarna och röster lite tunna.

Då har du kommit fram till samma slutsats som jag!

"Jag e en kopparpåg, ingen silverman"

Kan bli både tunnt och skarpt med för mycket silverkabel...

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2005/10/05 :  21:39:22  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Tycker samma här men kommer i framtiden att skaffa silver kablar till mina basar tex någon beg. Audioquest KE-6(under 100hz) på frontarna för något "klarare" bas.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2005/10/05 21:40:44
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/10/06 :  11:19:22  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Jag skulle säga att det är väldigt system-beroende.
Jag har en mix av SignalCable, med mörkt resultat.

Jag har varit hemma hos Ulf, han har ju en anläggning för hur mycket pengar som helst. Och där lät det inte direkt vasst och tunnt..

Men som sagt: Det är ju väldigt system-beroende, och hoppas att dom nya kablarna passar bättre i ditt system!

Kul att du valt Droplet, kommer undertecknad också kika på i framtiden!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/06 :  12:02:23  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Jag tror iofs det beror mer på annat...Under alla kopplanden jag gjort så har det förekommit vasst hårt ljud ibland. Detta har ofta visat sig komma ifrån typ olika saker såsom cd.. nätfilter..Nätlister. samt som alltid nätkablar.
Jag skrev tror jag omgående att jag aldrig hört en kabel "spela nätkablar" så tydligt.

Numera finns det flera som fått erfara just detta med nätkablarnas inverkan. Och JAG var inte ens medveten om att jajin o hans kompis höll på. Utan dom kom med helt egna slutsattser ifråga om detta. Deras resultat var just hårdhet som byttes mot annat..trevligare ljud..

Dom flesta som nu fått felaktiga resultat kanske jag kunnat ge ett handtag.

Men då mitt tips om dessa kablar började "slå tillbaks" på mig som person. Då av "slutade" jag att gå in i trådarna. Att jag gör så här beror på att matte76 är en klubbkompis o gamal kombatant till underteknad..

Första spelningen hos ULF i sthlm vart även där lite hårdhet i ljudet.. Lite mer OLIKA nätkablar. Nogranna faskollar.. o vipps så lirade det..

En sak jag "upptäckt" är att jag föredrar att köra högtalarkabeln som singel wire .. och dubbla. Eller med jumpers till toppar.

Detta beror tror jag på att det endast är (om jag inte minns fel)silver till high på biwire kablarna.. Och då dom går som singel wire så tillkommer kopparens bidrag lite även i toppen..

Så. Nu har man uppdaterat LITE igen om att man bör "arbeta" lite med dessa sr kablar. MEN detta får man ärligt göra med varenda fin kabel jag haft genom åren. Så dessa skiljer sig inte ett dugg ifrån andra på det sättet..

Mitt enda syfte har varit att delge att dessa KAN bli rasande bra med "rätt" arbete nerlagt. Och dom som gjort detta jobb verkar alla nöjda.

Sen att några få av dom säkert idag kanske uppåt femtio--hundra som spelar med dom inte finner sitt nirvana i dom är ju rent självklarheter.

Ingen kabel i världen kan ju tyvärr rå på saker som runt om spökar till det. Symbiosen gäller ÄVEN sr kablarna..

och vi alla gillar inte samma saker.

Men ljusa röster. Då är "något fel" någonstans...Det kan jag snudd svära på...Men det kan vara från en nätis bara till what ever..

OBS!!! Nätsladdar bör provas OLIKA konstruktioner..
Filter BÖR ej finnas med sr kablar av min erfarenhet.
Nätliser KAN ställa till en massa hyss..

Raka ej påverkade vägar fram till nätkablarna bör vara utgångsläget...

Sista provet vi gjort visade att ett nätlistfilter totalt vässade ljudet till olyssningsbart.. en enda list.. Värt att testa kanske. Med lite tur får "någon" en "ny stereo" efter provande ju

eller förbättrad dylig..
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/07 :  08:42:34  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Tja, vet inte om andra orsaker finns, men i min anläggning blir det lite ljust och tunnt med SR högtalarkablar...andra på forumet tex ulfsan har samma erfarenhet av just högtalarkablarna. Med tex ulfsans Neotech lät det betydligt bättre i min anläggning...ska bli kul att höra vad AZ Satori kan göra...

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/10/08 :  15:59:17  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
AZ-kablar är roliga, då de lyser när de exponeras med kamerablixt

Rätt snyggt

Om du nu tänkt att komplettera med AZ signalkabel (för att få denna mytomspunna synergi-effekten), så måste jag faktiskt utfärda en liten varning för deras Silver Reference. En helt bedrövlig kabel. Jag har svårt att tänka mig saker jag mindre skulle vilja göra än att punga ut 12000:- för något sådant skräp.

Iofs har jag på efterhand hört av en handlare att dessa kräver långt över 1000 timmars inspelning(), så jag kan ju ha fel

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/08 :  17:09:15  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
sampix: "Iofs har jag på efterhand hört av en handlare att dessa kräver långt över 1000 timmars inspelning".

Man upphör aldrig förvånas över vilka lustiga grejer folk kan hitta på. 1000 timmar... för en kabel... förmodligen är det rent struntprat. Eller så syftar han på att man efter 1000 timmar inte längre minns hur det lät med andra kablar. Alternativ tre, som jag finner extremt osannolikt, är att kabeln faktiskt behöver 1000 timmars inspelning, men isåfall borde den beläggas med försäljningsförbud.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/08 :  18:00:39  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
1000 timmar låter osannolikt, även om de flesta kablar behöver åtminstone en del timmar innan de låter riktigt bra. Dock ska jag behålla silver resolution signalkabeln tills vidare...då ska jag se upp för AZ signalkablar sampix...

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/10/09 :  12:58:53  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Blue>
En kombination av alt 1 och alt 2 låter rimligt
Om man ska ge 1000+ timmar för inspelning av varje kabel så hinner man inte direkt utvärdera mycket.. Och jag kan inte förstå vad det är som skulle hända i en kabel() efter 1000 timmar som inte ha hänt efter 3, 50, eller 100 timmar. Aja, struntsamma. Löjliga argument var det åtminstone.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/10/10 :  10:10:08  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
quote:
då ska jag se upp för AZ signalkablar sampix...

Tycker jag inte du skall göra Matte!!

Sampix vädrar bara sin subjektiva åsikt om denna kabel och jag är av diametralt annan åsikt gällande Silver Reference kvaliteter!!

Kör nämligen själv AZ silver ref mellan min Advantage S1 och S250 slutsteg och har till dags dato inte provat något annat i signalväg som skulle vara ens i närheten till den klarhet öppenhet värme och dynamik som jag har idag... Och jag kör det som du vet med Vienna Strauss med förträffligt resultat!

Jag råder dig att prova själv och strunta blankt i andras eufori eller cynisism gällande kablar och, om tillfälle ges, själv prova en AZ silver ref till din anläggning!!

Det kan potentiellt bli en ögon öppnare!

Tack för mig!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/10 :  10:34:37  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Intressant med helt skilda uppfattningar om samma kabel...ska testa den om jag får chansen framöver.

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/10/10 :  12:32:18  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
och har till dags dato inte provat något annat i signalväg som skulle vara ens i närheten till den klarhet öppenhet värme och dynamik som jag har idag

Va?! Talar vi om samma kabel ens

Aaah vänta nu. Vi kanske har en kille som spelat in kabeln efter rekommendationerna. Då ska de ju öppna upp sig ordentligt..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/10 :  12:38:48  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Cardas är också en sådan kabel.. tar såååå lång tid så man kan lessna... Men dom som inte lessnar ser oftast ut så här

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/10/10 :  12:46:13  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Cardas har jag haft..
Jag såg också ut så här..efter att jag sålt dem och kollade in mitt kontoutdrag

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/10/10 :  13:17:56  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Har vi inte diskuterat denna kabel förrut Sampix!

AZ Silver Reference XLR signal kabel

Skulle nog tro det eftersom jag minns att du, i all din hifivälvilja, försökte styra in mig på Nordost istället!! Var dessutom en "lös" spekulant på din Golden ref. Cardas!

Nåja, några 1000 timmar har jag nog inte spelat ännu Så jag har kanske ÄNNU mer godis att se fram emot!! Men förvisso var slangen beggad så vem vet!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/10/10 :  13:42:04  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Har vi inte diskuterat denna kabel förrut Sampix!

Jo, det kan jag tänka mig Faktum är dock att jag ser denna kabel som förmodligen den sämsta jag haft i min anläggning någonsin oavsett prisklass. Och räknar man in priset på den kabeln så blir det rent löjligt.
Men men, om du tycker den låter bra hos dig så är det bara att gratulera

quote:
Skulle nog tro det eftersom jag minns att du, i all din hifivälvilja, försökte styra in mig på Nordost istället!! Var dessutom en "lös" spekulant på din Golden ref. Cardas!

Nää, jag har aldrig förespråkat Nordost, Quatro fil var det va?, även om den råkar vara en bra kabel. Lite dyr bra.. Tror bestämt detta var Rydberg då han själv ägde en sådan. Han tycker förövrigt också att AZ:n är en riktigt kass kabel (testat i många system, mot många andra kablar)
Och det var också hans Cardas-kabel du var spekulant på. Jag sålde mina Cardas signal-/högtalar-kablar som ett paket.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/10 :  14:01:02  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Som sagt, märkligt att en person tycker att en kabel låter helt värdelöst och en annan tycker det är en otroligt bra kabel, en av de bästa han hört! Hmmm..... Nog för att smaken är olika här i världen men detta var nog ändå något av det mest extrema jag läst om.

Edited by - matte76 on 2005/10/10 14:02:41
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/10/10 :  15:20:52  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Tjaa,

Uppenbarligen måste mina ha spelat 1001 timme!! :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/10/10 :  20:11:37  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Jag har också positiva erfareheter av AZ signalkablar - koppar dock. Använder både Oscar Link och Wow i mitt system och är mkt nöjd. Funderar på att investera i en Matrix Ref II (om tillfälle ges beg)... / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/15 :  15:11:31  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
NYTT 15/10:

Förstärkare på hemlån: Audia Flight One. Låter helt enkelt ruggigt bra, bästa förstärkaren jag någonsin hört faktiskt, möjligen i konkurrens med Lavardin IT. Hittills då alltså... Audian kostar också 46.000 ny. Riktigt kvalitetsbygge, "built like a tank". Har ett beggat ex hemma för utvärdering. Droplet skickas från Lyssna på måndag!

Edited by - matte76 on 2005/10/15 15:39:18
Go to Top of Page
Page: of 40 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000