HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 matte76 *Marantz tungviktskombo*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 40

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2007/04/21 :  22:19:10  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Trevlig anläggning måste jag säga
Vad är det för fel på 805orna? Tycker själv att det är en bra högtalare för pengarna (eller egentligen överhuvudtaget) även om den inte är så fullregistrig som kunde önska

Edited by - olof on 2007/04/21 22:20:11
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/22 :  09:17:19  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
fullregistrig


Blir det ett par större B&W månntrö?
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/04/22 :  12:46:53  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Du har inte funderat på att byta ut din "nätlist" som som du pluggat in din nya strömsnok i?

Fin anläggning.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/04/22 :  12:59:52  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
matte76

Hade jag varit som dig hade jag köpt Jormas nätlist, blir ett lyft

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/23 :  09:00:56  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för fel på 805orna? Tycker själv att det är en bra högtalare för pengarna (eller egentligen överhuvudtaget) även om den inte är så fullregistrig som kunde önska


olof: Inget fel på dem, men en flytt kommer att ske i år till större boende. Vill då troligen ha golvare. Inget bestämt än dock.

quote:
Du har inte funderat på att byta ut din "nätlist" som som du pluggat in din nya strömsnok i?


quote:
Hade jag varit som dig hade jag köpt Jormas nätlist, blir ett lyft


G.M & Larsho: Jodå det kommer. Den jag har nu är värdelös. Jormas, vilken är det och pris?

huzze: Kanske det, inget bestämt


- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/04/23 :  12:17:48  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Jag sa detta för längesedan "håller du på så här, är det billigare att byta lgh" anej sa du...

Står fortfarande för mitt ord. Har du tagit förnuftet tillfånga? =)
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/04/23 :  13:38:18  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Om du nu skall flytta senare iår varför säljer du redan nu?

Sen så har jag tänkt på en sak länge. Rätt övertygad om att du aldrig kommer sitta helt nöjd med anläggningen i den prisklassen du är i.
Jag föreslår att du spar pengar ett tag för att sen kliva upp någon nivå.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/23 :  14:02:30  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Har du tagit förnuftet tillfånga?


Äldre och visare som det känns nu är det lika bra för mig att lägga ner hobbyn tills man får ett vettigt rum. Får jag inte ett vettigt rum får jag väl börja med en annan hobby som ej påverkas av rumsakustiken, samla frimärken eller akvarium eller nåt

quote:
Om du nu skall flytta senare iår varför säljer du redan nu? Sen så har jag tänkt på en sak länge. Rätt övertygad om att du aldrig kommer sitta helt nöjd med anläggningen i den prisklassen du är i.
Jag föreslår att du spar pengar ett tag för att sen kliva upp någon nivå.


Det beror mer på rummet än på anläggningen har jag insett. Men visst, ska jag satsa på detta intresse ordentligt framöver ska jag först ha ett vettigt rum, utan betong men med en hyfsad akustik. Får jag det blir det fina grejor. Annars blir det nog betydligt enklare och mindre krävande utrustning.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/04/23 14:06:53
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/04/23 :  14:30:05  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Det sista var riktigt bra igenomtänkt.
Sitter själv med ett "skitrum" nu och är rätt trött på Hifi.

Så det som gäller är att antingen skaffa en billig anläggning eller fixa till rummet och fortsätta på den inslagna vägen....

mvh
Henrik

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/04/23 :  19:51:34  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
Känner igen mig,
Kommer inte att lägga en spänn på fler prylar förrens jag åtgärdat några av de mest störande akustiska problemen, (en rejäl baspuckel samt problem med efterklang). Tänker testa några billiga saker på egen hand sedan får vi se vart det slutar, rumet måste fortfarande funka som vardagsrum då jag inte har något dedikerat lyssningsrum. Fler mattor, Molton-tyg bakom gardinerna (stort rum med mycket fönster ger plats för minst 25-30m2 moltontyg. För basen måste jag testa mig fram med någon typ av helmholtz variant. Några absorbenter bakom högtalarna, någon difusor. Sedan kanske det kan bli tal om att titta lite närmare på den där Rega apollon jag är så sugen på.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/23 :  20:12:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
...som ej påverkas av rumsakustiken, samla frimärken eller akvarium eller nåt

För akvarium är det väldigt viktigt vart dom står i rummet, vilka vädersträck som fönstrena sitter på, med mera. Tillika spelar vattnet som komunen ger dig väldigt stor roll. Fortsätt med hifi du...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/04/23 :  21:50:01  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
För akvarium är det väldigt viktigt vart dom står i rummet, vilka vädersträck som fönstrena sitter på
Ja, då är det ju lika bra du fortsätter med Hifi tills du flyttat, Matte.... Solen gassande in från öster väster hela middagen och eftermiddagen gillar nog inte fiskarna!!!

/ Ulf

Edit: fel vädersträck. Kan samtidigt kanske förorda frimärkssamling bland dina alternativ...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2007/04/23 22:16:55
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/24 :  07:53:05  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Haha, faktum är att jag troligen ska fortsätta med hifi (vet inte på vilken nivå dock) men även börja med akvarium, inte i nuvarande lägenhet dock frimärkssamling är dock inte aktuellt p.g.a noll intresse

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/04/24 :  08:14:46  Show Profile  Reply
Akvarium rules Har fått skaffa en till hobby medans jag väntar på mina Ino hehe

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2007/04/24 08:24:41
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2007/04/24 :  08:58:25  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
quote:
Äldre och visare som det känns nu är det lika bra för mig att lägga ner hobbyn tills man får ett vettigt rum.


Jag tror inte att din betongbunker är sämre än allas andra.Många sitter i en sådan lägenhet och har bra ljud.
Med tanke på alla märken och kablar du plöjt igenom utan att bli nöjd så tror jag problemet ligger i placeringen av dina högtalare.
Är man ute efter så mycket välljud som vi alla är här så får man ta och möblera efter stereon.Man kan inte begära att det skall spela bra på överbliven plats.Det låter kanske konstigt men skall det bli bra så måste stereon få bestämma dvs fri placering,får det inte plats sälj bokhyllan flytta tv:n till en annan vägg och platsen är din.

Detta är ingen kritik matte76,bara en tanke kring dina ständiga byten
men kul är det att följa dina äventyr

Lycka till!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/24 :  09:08:10  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Jag tror inte att din betongbunker är sämre än allas andra.Många sitter i en sådan lägenhet och har bra ljud.
Med tanke på alla märken och kablar du plöjt igenom utan att bli nöjd så tror jag problemet ligger i placeringen av dina högtalare.
Är man ute efter så mycket välljud som vi alla är här så får man ta och möblera efter stereon.Man kan inte begära att det skall spela bra på överbliven plats.Det låter kanske konstigt men skall det bli bra så måste stereon få bestämma dvs fri placering,får det inte plats sälj bokhyllan flytta tv:n till en annan vägg och platsen är din.


Du har förstås rätt men problemet är att man har en sambo som tyvärr har medbestämmanderätt...och vardagsrummet ska enligt denna kvinna inte anpassas efter stereon, åtminstone inte helt och hållet...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2007/04/24 :  09:19:30  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
quote:
Du har förstås rätt men problemet är att man har en sambo som tyvärr har medbestämmanderätt...och vardagsrummet ska enligt denna kvinna inte anpassas efter stereon, åtminstone inte helt och hållet...


Jo jag vet,det finns alltid två sidor .men sanningen är nog den skall det bli bra så tar det plats.
Det är bara synd när man, jag menar du lägger ner så mycker pengar på sin hobby och sen kan man inte utnyttja dess resurser känns lite som att äta banan med skalet på

Du får satsa på ett eget rum i framtiden,behöver inte vara så stort jag sitter själv med 14m2 hifi rum och med mina Snell J II så spelar det alldedes utmärkt.

Edited by - Jonne on 2007/04/24 09:20:28
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/24 :  09:24:53  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Jo, visst är ett separat lyssningsrum det jag egentligen vill ha och behöver, men då får man skaffa ett stort boende med flera rum (minst 4 eller 5), och det kostar...men visst, någon gång i framtiden kanske det kan bli aktuellt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2007/04/24 :  19:57:53  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Har du bra hörlurar??? kanske inte din grej?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/04/25 :  00:05:38  Show Profile  Reply
Får man prata lite akvarium också? Vad hade du tänkt matte? Är du med på några akvarieforum

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/25 :  08:02:38  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
balrog: Jadå, har ett par Philips SBC-HP1000 som jag använder ibland. De är riktigt bra för priset.

Martin.M: Visst får man göra det! Är inte med på något akvarium-forum, men är väldigt intresserad även om jag inte har något akvarium just nu. Det beror bara på att vi inte har plats till det i nuvarande lägenhet. Det blir en av de första nya "möbler" jag köper i nästa boende Denna sida är dock bra: www.zoopet.com Oj, såg nu att där finns ett forum, jag får registrera mig

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/04/25 08:09:54
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/25 :  09:25:20  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
I ditt fall tror jag mig veta vad jag gjort. Därmed inte sagt att det är rätt för dig!
Ifall du har pengar över som det ser ut nu så hade jag behållt nuvarande setup precis som den är utan att varken lägga till eller dra ifrån. Det är ju kanonfina grejer du har.
Mitt komplement kostar 15000kr till och hade bestått i ett par absolut referens hörlurar i form av Grado GS1000. Dessa kan man få för c:a 10000. För femtusen hade jag provat mig fram med en vettig lurförstärkare till dessa. Då kan du få en egotripp utav rang.

Personligen, ifall dessa 15000 känns tungt utöver anläggningen nu, hade jag sålt högtalarna och behållt elektroniken. Kompleterat med ett par beggade Quad 11 eller 12L för 3000!

Jo, så hade nog jag gjort....

Artphotography
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/25 :  09:37:48  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Tack för tipsen Dan, men såå intresserad av hörlurs-lyssning är jag inte. Är dessutom nöjd med det hörlursljud jag har nu. Ska möjligen satsa på en bättre lurstärkare framöver, har Project Headbox MKII nu. Vad gäller det övriga får jag se, inget är bestämt än.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/25 :  09:49:44  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Visst, det blir ju mer ego....men det hade varit ett alternativ för mig iallfall

Artphotography
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2007/04/25 :  10:09:03  Show Profile Send JPT a Private Message  Reply
Matte76: Först och främst en komplimang till en fin anläggning! Grymt snyggt ocg fina grejor. Det måste vara spännande att ha hört och testat så mycket som du gjort. Ger ju ett fint perspektiv på olka ljudideal och vad olika upp- eller sidograderingar gör med ljudet.

Ang att antingen sälja och skaffa billigt, eller gå upp ett rejält steg... Jag tror inte det är vägen till att bli nöjd (om det nu är det som målet). Kolla bara på de forum (t.ex. audiogon) där folk har värsta grejorna. De uppgraderar och byter i percis samma takt som vi.

Jag är nöjd nu med mina grejor, men är inte så säker på att det har handlat om att jag köpt något dyrare och bättre. Det blir aldrig prefekt och det finns ALLTID en nivå till. Jag tror det handlar mer om attityd och inställing (till musiklyssning). Sitter man och analyserar (vilket jag gjort i många många självspäkande timmar :) ), så hittar man alltid fel och känner sig halvt missnöjd. Det handlar mer om att slappna av och njuta av musik istället. Börja utforska nya artisiter, lyssna efter text och arrangemang, slingor man gillar etc. DET är enligt min erfarenhet vägen till hifi-harmoni... inte att plöja ner ytterligare 100.000kr eller tweaka rummet, även om det också kan vara skoj i sig...

Får man vara lite filosofisk tror jag inte denna hobbyn handlar om att bli nöjd, utan det handlar om att det är djäkligt roligt att experimentera och böka med grejorna. "Vägen är allt, målet intet ;)"

Musik gillar ju du dom flesta av oss, men det intresset är delvis frikopplat från "pryleriet" i alla fall för min del.

Lycka till!

J

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644

Edited by - JPT on 2007/04/25 10:18:23
Go to Top of Page
Page: of 40 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000