Author |
Topic |
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2005/08/17 : 13:04:02
|
Gaffa, Parametrisk eller ej, den kan fortfarande inte i tidsdomänen eliminera reflexer från angränsande ytor, bara jämna till total frekvensrespons.
OM man har sån "tur" (eller olycka egentligen) att man har en mycket stor resonanstopp t.ex. p.g.a. den fundamentala rumsresonansen, då kan en parametrisk EQ vara användbar i viss mån. Att ställa in den för väldigt många resonanser i basregistret tenderar oftast till att bara "röra till" det och det blir sällan bättre än att bara helt enkelt koppla bort filtren. Man bör även ha tillgång till god mätutrustning SAMT akustisk/psykoakustisk kunskap för att kunna ställa in den korrekt. Jag har stött på många fall där tekniken funnits tillhanda, men där den använts på mindre lyckat sätt.
En EQ, parametrisk, eller med fasta filterfrekvenser, eller EQar som verkar i både frekvens- och tidsdomän, ÄR ingen undermedicin mot dåliga rumsakustiska egenskaper i alla avseenden, bara för vissa specialfall.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 10:38:21
|
Oj Gaffa, jag glömde svara på hur man kan bygga om 2105 internt. Det går kablar från förstegsdelen till slutstegsdelen. Förstegsdelen går även ut till kontaktdon på baksidan. Tekniskt sett är det inga direkta problem att bryta upp signalvägen och montera dit "main-in"-kontakter. Det är väl mer snarare om man tycker att det är värt besväret, samt att man gör ingrepp i apparaten som ev. kan försämra andrahandsvärdet.
Vilken "kokbok" menar du? (Jag har ju varit borta från detta forum under en längre tid.) |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 10:53:59
|
Vore ju himla trevligt att kunna använda några av de oanvända kanalerna till att driva några basar. |
Hifi är ingen smak |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Gaffa