HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Denon AVR 2105 vs. Yamaha RX-V750
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/17 :  13:04:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Gaffa, Parametrisk eller ej, den kan fortfarande inte i tidsdomänen eliminera reflexer från angränsande ytor, bara jämna till total frekvensrespons.

OM man har sån "tur" (eller olycka egentligen) att man har en mycket stor resonanstopp t.ex. p.g.a. den fundamentala rumsresonansen, då kan en parametrisk EQ vara användbar i viss mån. Att ställa in den för väldigt många resonanser i basregistret tenderar oftast till att bara "röra till" det och det blir sällan bättre än att bara helt enkelt koppla bort filtren. Man bör även ha tillgång till god mätutrustning SAMT akustisk/psykoakustisk kunskap för att kunna ställa in den korrekt. Jag har stött på många fall där tekniken funnits tillhanda, men där den använts på mindre lyckat sätt.

En EQ, parametrisk, eller med fasta filterfrekvenser, eller EQar som verkar i både frekvens- och tidsdomän, ÄR ingen undermedicin mot dåliga rumsakustiska egenskaper i alla avseenden, bara för vissa specialfall.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/08/17 :  21:12:47  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Baltazar:

Vad jag vet så har 2105:an 5.1 in.

Jo, men det skulle förutsätta att man har en DVD med DTS dekoder och 5.1 analog-utgång. Jag har analog 5.1 ingång på min Pioneer också, men det hjälper som sagt inte.

Jag är inne på att klippa signal-kablarna till slutstegen, och lägga in en switch så man kan plocka in en signal från extra-kontaker i bakstycket.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/08/17 :  21:19:44  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
En EQ, parametrisk, eller med fasta filterfrekvenser, eller EQar som verkar i både frekvens- och tidsdomän, ÄR ingen undermedicin mot dåliga rumsakustiska egenskaper i alla avseenden, bara för vissa specialfall.

Jag är medvetem om detta. Jag har faktist läst kokboken, och tänker titta i den igen. Håller även på att titta lite på olika absorbenter och andra akustik-tweak.

Har även planer på att skrota min bauta-sub till fördel för två subbar som ska användas som stativ till mina Quad 12L. Utrymmet bakom hörnsoffan kommer att lämpligt för en bas-absorbent.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/18 :  10:38:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Oj Gaffa, jag glömde svara på hur man kan bygga om 2105 internt. Det går kablar från förstegsdelen till slutstegsdelen. Förstegsdelen går även ut till kontaktdon på baksidan. Tekniskt sett är det inga direkta problem att bryta upp signalvägen och montera dit "main-in"-kontakter. Det är väl mer snarare om man tycker att det är värt besväret, samt att man gör ingrepp i apparaten som ev. kan försämra andrahandsvärdet.


Vilken "kokbok" menar du? (Jag har ju varit borta från detta forum under en längre tid.)

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/08/18 :  10:53:59  Show Profile Send Bosco a Private Message  Reply
Vore ju himla trevligt att kunna använda några av de oanvända kanalerna till att driva några basar.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/08/21 :  03:34:59  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Knoppen:
Oj Gaffa, jag glömde svara på hur man kan bygga om 2105 internt. Det går kablar från förstegsdelen till slutstegsdelen. Förstegsdelen går även ut till kontaktdon på baksidan. Tekniskt sett är det inga direkta problem att bryta upp signalvägen och montera dit "main-in"-kontakter. Det är väl mer snarare om man tycker att det är värt besväret, samt att man gör ingrepp i apparaten som ev. kan försämra andrahandsvärdet.

Hmm... Intressant.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/14 :  23:58:28  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply


quote:
Knoppen:
Vilken "kokbok" menar du? (Jag har ju varit borta från detta forum under en längre tid.)

Det är den här kokboken jag menar.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/15 :  00:43:50  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Jonas Nilsson:
Med tanke på dom "Kalle-Anka"-mikrofonerna dom skickar med, så skulle jag inte lägga någon större tillförlitlighet till deras mätegenskaper
/Jonas
Vad har du för belägg att det är "Kalle-Anka"-microfoner som följer med?

De är inte till för att göra hifi-upptagningar av Diana Krall... Kravet är att de är frekvensraka till att börja med, och att de har god dynamik. Panasonic har en mic som heter WM-61 som är en liten FET/kondensator-mic med utmärkta prestanda och den kostar under 50:-

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000