HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Silver Resolution , kan det vara nått ??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/07/27 :  19:10:12  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Handlar inte detta om olika ljudideal än att något är bra eller dåligt??

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/07/27 19:10:33
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/27 :  21:17:14  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Tycker därför det är synd att dömma ut en kabel och skriva ner den eftersom testet så som det låter utfördes ganska bristfälligt.
Dels för att SR ej kunde testat på hela anläggningen och anser nog också att kablar är mer komplext än att testat
med A-B testningar. Synd ifall personer på forumet läser denna tråd inte får en rättvis bild

Jaejin>
Jag måste fråga hur du tänker här;
Alltså om nu någon testar just en SR analogkabel och tycker den är dålig. Det kan mycket väl hända verkar det som. På vilket sätt skulle t ex en SR nätkabel och/eller högtalarkabel isf ta bort de felen som den analoga signalkabeln just adderat?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/27 :  22:48:42  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Tror nog jaejin är ute efter "synergi" effekten. Det har ju framhävts att de beter sig bättre i sånt förhållande. Mycket möjligt och inget ovanligt i kabelsammanhang.

Jag tyckte testet var både bra och underhållande. Björklund skriver ju mycket korrekt att det var så de/han upplevde det. Och gör inga generella tolkningar eller garantier om vare sig miss-ljud eller väl-ljud. Man får ju alltid testa kablar utifrån eget perpektiv och de förutsättningar det innebär. Signalkablar mot signalkablar. Högtalarkablar mot högtalarkablar. Man kan ju inte begära att testaren måste köpa hela serien för att kunna bilda sig en uppfattning om hur en testad kabel låter eller beter sig i det system den testas i?

Mayro har en anläggning som är mycket vältrimmad och tar åt sig minsta lilla förändring i arbetsbetingelserna. Och där gör sig SilverRes. som fisken i sjön. Här har vi matchning som nyckelord. Men även Mayro säger varken bu eller bä om garantier om väl-ljud eller miss-ljud.

För pengen en bra kabel. Bland många andra. Ej svårare än så.

M

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/28 :  01:10:23  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Tror nog jaejin är ute efter "synergi" effekten. Det har ju framhävts att de beter sig bättre i sånt förhållande. Mycket möjligt och inget ovanligt i kabelsammanhang.

Det är säkert både lugnande och högst välljudande att ha samma färg på alla sina kabelstrumpor..men det var inte detta jag frågade efter

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/07/28 :  10:46:09  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Alltid svårt med kabeldebatter eftersom många redan från början har olika inställningar.Själv skulle jag ser jag det som att utvärdering av kablar skall görs mer i samma banor som utvärdering av högtalare.
Detta tror jag skulle bli annorolunda för dels testers utgång och även personers åsikter om kablar och vad de gör. När man testar högtalare så brukar det som oftast sluta med att man förändrar "hela"
anläggningen ifrån att justera högtalar placeringar till att reta gallfeber på frun genom möblera om hela rummet. Detta görs för att utvärdera om högtalarna är bra eller ej.

Men med kablar så görs vad jag sett sällan.Som oftast görs tester mer som om man gjorde ett "vetenskapligt experiment.Att alla förutsättningar vara exakt lika och man ska endast byta ut en del och utvärdera vad som händer.

Gör man likadant vid ett kabeltest, så får man veta just vad den kabel gör för anläggningen i den specifika uppställnigen. Man får reda på hur kabeln reagerar, vilket är positivt, men har inte alltid med kvalitén av kabeln att göra. Man kan även avgöra subjektivt om man tyckte att i det testet om tyckte kabeln var bra eller inte.

Men Hur kan man avgöra i ett sådant test avgöra om kabeln i sig är bra eller inte? hur hög är validiteten? ,antar att test har man som mening att utvärdera om en kabel är bra eller inte. mäter man det man avsåg att mäta. Vad betyder egentligen testresulteten?

Lite svar på hur jag tänker till Sampix:
Upplevs det som att nya kabeln "adderar fel". Menar jag att detta kan bero på att förutsättningarna är inte rätt för att den kabeln ska trivas & prestera bra. Att de "fel" som blir är på grund av felmatchningar som blir när inte allt är i harmoni med varandra. Det man får ut av testet är att just den kabeln inte fungerar så bra med just i den anläggningen med alla komponenter vid tillfället. Dock det enda man får ut. Säger dock inte så mycket om den enskilda kabelns kvalitet. Däremot lär man sig om kabelns beteende.

Likadant i ett test med högtalare.
Låt oss säga en liten 30watt förstärkare, cd och kablar. allt av god kvalité.Har till en början ett par hornhögtalare och ska testa om ett par låt oss säga Magnepanhögtalare är bra eller inte. Allt är uppställt efter att hornhögtalarna ska låta bra. Ersätter man då hornhögtalarna rakt upp och ner med magenpanhögtalarna så finns det stor sannolikhet att testet ger utfall på att magnepanerna låter dåligt. Visst låter de kanske dåligt i den uppställningen men är det en dålig högtalare? Magnepanerna behöver ha en viss högtalarplacering för att spela bra och även en viss drivning. Jag menar att samma är det med kablar att de också har olika spelsätt och karaktärer i ljud.

Edited by - jaejin on 2005/07/28 10:47:30
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/07/28 :  12:20:04  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Jovisst är det så som du säger.
Kablar kan naturligtvis ha helt olika egenskaper för olika uppställningar. Kablarna kompenserar bort eller till vissa saker som upplevs som antingen en förbättring eller försämring med olika kringutrustningar. Så visst kan det väl resultatet upplevas annorlunda.

mvh Leif B
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/28 :  19:57:33  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Upplevs det som att nya kabeln "adderar fel". Menar jag att detta kan bero på att förutsättningarna är inte rätt för att den kabeln ska trivas & prestera bra. Att de "fel" som blir är på grund av felmatchningar som blir när inte allt är i harmoni med varandra. Det man får ut av testet är att just den kabeln inte fungerar så bra med just i den anläggningen med alla komponenter vid tillfället. Dock det enda man får ut. Säger dock inte så mycket om den enskilda kabelns kvalitet. Däremot lär man sig om kabelns beteende.

Jaejin> Tror nog att vi resonerar mycket olika helt enkelt.
Ok, det finns bra och mindre bra kablar...detta kan vi enas om?

Att sedan genom att byta en nätkabel (av samma märke för den yttersta synergin) så blir plötsligt den dåliga signalkabel bra..?!?
Jag menar, vad är det som nätkabeln gör för att kompensera för analogkabelns brister/förluster/allmänna konstigheter etc etc? En nätkabel kan inte få tidigare förluster ogjorda ändå.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:18:29  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
quote:
En nätkabel kan inte få tidigare förluster ogjorda ändå.

Sampix: nätkabeln är väl ändå den första kabeln!?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:18:31  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Men Hur kan man avgöra i ett sådant test avgöra om kabeln i sig är bra eller inte? hur hög är validiteten? ,antar att test har man som mening att utvärdera om en kabel är bra eller inte. mäter man det man avsåg att mäta. Vad betyder egentligen testresulteten?

jaejin> Hur avgör du själv om en produkt är bra eller dålig...? Måste vara tidsödande att jämföra den med ALLT annat och se om den i de flesta fall låter bra eller dåligt. För samma förhållande måste väl gälla genom hela signalkedjan?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:30:15  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Johan. Kan inte du ta dig en sväng upp till mig där jag känner mina grjor väl.. Så ska vi leka lite med kablar osv.. För då saker blir så här trista som här ifrån alla håll så är bästa medecinen att ses o trixa lite..

Och här kan jag SUPERENKELT visa live vad o hur osv om allt JAG säger...

o andra tror vi alla går om varann här nu... Så trist om tråden ska bli en debatt mera än den varit...

Samt INGEN påstår nätisarna BEHÖVER vara samma märke osv.. Så det visar klart vi alla lite "talar runt" varann....

Så kan inte mitt förslag sitta som en fet go smäck johan så blir det inga mer trista debatter..

Man har nog rätt mycket mer skoj så.... Och gissa om jag ska njuta då ja "tvålar" till dig JohanB

hoppas inte det blir DU som njuter bara... Men det är risker man får ta i euJUED ju....

Du får låna min motorsåg.. 70 CC med 20" svärd duger nog OM jag slutar som loosern i denna kabletraslardag/kväll. Vi har självklart sängplats för dig o familj.. Även för flera ev intreserade....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:40:28  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Sampix: nätkabeln är väl ändå den första kabeln!?

Ja, nätkabeln kan vara den första, tredje, femte...och även den 22:e i ordningen om du tycker det känns bättre. Du förstår ändå vad jag menar. Vem vet, du kanske t o m kan förklara vad som händer?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/28 :  23:52:36  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Kom du med sampix plats finns...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/29 :  00:02:35  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Vet i sjutton Mayro, blev lite avskräckt av motorsågs-snacket

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/29 :  00:04:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tobbe

Jag tar med mig Lie istället. Det ser bättre ut på en Skarprättare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/07/29 :  09:08:00  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Gomorron gott folk.

Jaejin> Tror nog att vi resonerar mycket olika helt enkelt.

Sampix: Det kan nog stämma, men båda hör säkert när det låter bra.
och diggar

Vad det är för märke på kabeln spelar ingen roll. En del säger silver och koppar. Behöver inte vara samma material i kablarna heller. Vad jag menar att strömkabeln sätter förutsättningar för nästa komponent att arbeta.

Bubben: precis det tar tid,

- För samma förhållande måste väl gälla genom hela signalkedjan?-
hur menar du?
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/07/29 :  11:25:04  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
quote:
Vad jag menar att strömkabeln sätter förutsättningar för nästa komponent att arbeta.
Det var så här jag menade sampix. Men jag är så klart överens med dig om att en signalkabel som förvränger signalen är en mindre bra signalkabel. Jag förstår inte riktigt vad du menar med att strömkabeln kan vara den 2,3,5 eller 22 i ordningen beroende på om det passar mig??

Men det är klart varje elektronisk komponent har ju sin strömsladd och det är bara förstegets eller den integrerade förstärkarens strömsladd som är den första länken efter vägguttaget eller förlängningssladden. Men det räcker nog inte med ett sånt resonemang, det är bara det att jag inte har tänkt ut eller ens kan tänka ut någon utförlig, lättförståelig förklaring eftersom jag inte själv vet varför det blir skillnad. Jag är övertygad om att nätkablarna på något sätt hörs och de hörs större skillnad mellan dem om signalkablar, elektronik och högtalarkablar, inte minst, är "genomsläppande" eller kanske transparenta är ett bättre ord. Hoppas du bättre förstår hur jag tänker nu.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/29 :  11:46:15  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Tobbe

Jag tar med mig Lie istället. Det ser bättre ut på en Skarprättare

God ide Johan. För efter jag VISAT dig PRAKTISKT hur man "reglerar" saker o ting med nätisarna så är jag rätt säker på att du glömer denna lie....

Samt att du exakt såsom jag kommer sitta där med fånigt leende o fundera över dom tidigare kabelkunskaperna.... För Johan. TRO mig jag gör detta själv....

Jag törs knappt berätta vissa saker ens utom per tel för att inte totalt bli idiotförklarad....

Men men.... Vi kör ett personligt möte med godis o musik

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/29 :  13:03:49  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
- För samma förhållande måste väl gälla genom hela signalkedjan?-
hur menar du?

Jo, jag menar att då får man väl utgå på samma sätt när man väljer de övriga komponenterna också, altså att jämför alla CD-spelare med varandra och sedan gå vidare och testa alla förstärkare mot den CD-spelaren, osv. Jag försökte altså vara lite ironisk här, för riktigt så mycket tid lägger du väl inte på utprovandet?

Äh, sktit samma...det börjar bli krångligt, du förstår nog hur jag menar.

Men en sak jag inte förstår är varför det blir sådan uppståndelse så fort en SR-kabel får kritik. Då ska det plötsligt vändas och vridas på argumenten till oändlighet, istället för att bara inse att Silver Resolution inte fungerade bra i den anläggningen.
Nej, då ska all åka till något ställe där SR-kablarna låter helt underbart och höra hur fantastika de igentligen är.
I så fall är ju alla produkter världsbäst, för nog fungerar allt ypperligt någon stans i världen... Och rescensionsdelen kan i så fall läggas ner.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/29 :  14:04:15  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Men en sak jag inte förstår är varför det blir sådan uppståndelse så fort en SR-kabel får kritik.

Njaa. Det är nog INTE kritiken i sig själv som blir debatt om. Utan HUR man testar...

Detta grundar sig på att man KAN få resultat som typ här skrivits. MEN med småsaker ändrat få HELT andra resultat i samma uppsättning...

DÄR är det nog mera ifrågasättandet gäller. INTE själva kritiken.

För även vi som SPELAR Sr har haft liknande erfarenheter och kommit vidare via smågrejor till en klar nivå ÖVER vad man förväntar sig.

Kablarna svarar exakt såsom en ferrari. Minsta fel så kommer det fram.... Men så reagerar ALLA komponenter i en riktigt ihopsatt anläggning ju. Så själva sättet att reagera är nog inte främmande för Johan eller många andra...

Men att det är så verkar däremot väldigt svårt att få fram bara för til exempel mig. Jag har massor med ggr skrivit detta på otaliga sidor för att VARNA ev saker som ANNARS kan bli som här "fel"...

Om man säger så här. Igår så kunde jag helt plötsligt använda macic power cord på mitt filter...

Den har aldrig tillfört ett skit gott i mitt filter tidigare...

VARFÖR detta helt plötsligt vart super orkar jag INTE debatera... Men tro mig det var en skitsak som gjorde skillnaden...

EN SKITSAK!!!! Jag VET johan kommer sitta som jag gör .. dvs som ett fån då han får prova vad jag menar här... Och detta skulle jag inte skriva här på ett forum om jag inte var skrämmande säker...

Läs Johans rader EFTER detta ev kommande möte så ska ni se vad jag menar....

INGENTING har någonsin i hela mitt hifiliv förvirrat mig till den milda grad som dessa FENOMEN gör o gjort... INGENTING...

Och jag tror flera inser att JAG absolut inte skulle säga detta OM jag verkligen INTE var totalsnurrig över vad som "upptäckts"

Jag är enbart i början av detta upptäckande. Men redan nu sittar man på flera platser i vrider sina händer i förtvivlan över fenomenet...

För det ÄR knepiga saker kan jag lova .....

Och själv fattar jag NOLL .. Från början trodde jag detta var enklaste saken i världen ska ni veta... Men jag inser idag man beträtt mark som är konstigare än något jag i alla fall stött på tidigare.'

Och detta gäller ALLT jag stöt på i alla saker man upplevt...

Borde inte dessa ord få er att reagera lite med nyfikenhet??? För jag är absolut inte en sinnesjuk debatör om ditt o datt... Men här fattar jag noll.. Endast att jag hittat saker förstår jag som jag inte ens läst om tidigare...

Tro mig att FLERA kommer komma fram ur hålorna sedan då jag tagit första smällen o våga intyga dom också har funnit ut detsamma men INTE kanske vågat skriva eller säga det....

Men jag både törs o gör det... Det ÄR sådant forum ÄR till för enligt mig....

Och SR kablarna har förmågan att tydligt visa upp dessa fenomen. Och dom svarar på dom så till den milda grad så dom KAN göra SR till en highendkabel i namnet highend´s riktiga mening.....

OK.. Fattar man nu kanske mera vad jag försöker säga i klarspråk...

det ÄR inte testens resultat som motsägs....!!!! Den är säkert riktig.. Det ÄR metoden mera...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/29 :  14:35:37  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
Mayro: Är det ok om jag dömmer ut DIN testmetodik? Villig att prova något nytt? T.ex. något som ger statistiskt signifikanta data?

Poängen här är enkel: Om en testmetodik utformas för att ge vissa i förväg kända resultat så är det inte en test. Snarare en tweak. Typ.
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/07/29 :  14:38:07  Show Profile Send vincent a Private Message  Reply
Jag kommer nog aldrig att glömma den dagen jag var hos Tobbe och han "visade" hur nätkablar kunde låta olika vart i systemet dom satt, när han först nämde det per tele tyckte jag att det lät lite sjukt. Själv har jag varit lite skeptiskt till det här med kablar och framför allt det här med nätkablar. Här hemma tycker jag inte att det gör någon större skillnade när jag "grejar" med nät kablar hit och dit, men så har jag ju inte SR heller. Har helt enkelt inte haft råd ännu.
Det första Tobbe lärde mig att man kan inte göra AochB tester, det funkar helt enkelt, det har jag suttit och gjort här hemma och inte hört skillnad på en kabel för 25kr och en för 2500kr. Det tar enligt min erfarenhet en vecka eller så innan man uppskattar det nya och annorlunda som ändra sig. Men detta är min erfarenhet.
Kanske beror det på att jag inte har Tobbes "gyllene" öron.
Är det någon jag har förtroende för i denna "skumma" kabel härva så är det Tobbe, för han kan bevisa det han "snackar" om, så är det.
Go to Top of Page

ART
Member

145 Posts

Posted - 2005/07/29 :  14:48:40  Show Profile Send ART a Private Message  Reply
Jag har aldrig ifrågasatt att det går att uppleva skillnader (både stora och små) beroende på vilka strömsladdar man kopplar in. Inte alls.
Däremot ifrågasätter jag huruvida ljudet ändras.

Men nu var det ju testmetodik som diskuterades.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/07/29 :  15:01:51  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Quote:
Poängen här är enkel: Om en testmetodik utformas för att ge vissa i förväg kända resultat så är det inte en test. Snarare en tweak. Typ.

ART: du kom med en riktigt spännande synpunkt.

Edited by - jaejin on 2005/07/29 15:05:29
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/29 :  15:16:50  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
ART.

Jag har rest en mycket mycket lång väg innom resan "kabeltrixande"

Och tro mig jag har massor av ggr IFRÅGASATT mina troenden samt "fakta" innan jag accepterar dom...

INGET är rön efter ETT test eller tyckande.. ALLT provas ut ÄVEN hos andra med både bättre grejor samt sämmre grejor.

Så då jag skriver ELLER säger något så har jag alltid testat mina egna metioder på dom sätt jag anser bra o tillförlitliga...

Ifråga om BLINDA tester...

Där kommer en sak direkt upp som ett hinder. JAG kan säkert INTE till o från höra skillnader via A -B i flera fall även där..

Men eftersom jag inte talar om tester såsom A versus B så finns inte intresse ens för dom. Detta eftersom mina sätt att göra går längre än dyliga metoder....

Och praktiskt ej ÄR ens genomförbara..

Sådan tester går endast att utföra i givna förbestämda lägen....

Hod IÖ i helgen var det en kort diskution om detta och jag sa som JAG gör o ser saken.. Och även Johan L samt IÖ insåg nog att A - B ej går att genomföra på det sätt JAG gör mina kabeltester....

Nu LÅTER det som MITT sätt är anorlunda än andras vilket det INTE är.. Enbart att jag går ETT steg längre bara.... Och detta inom MATARLABLARNA o hur man hanterar dessa...

Samma kabel kan nämligen med en enda liten förändring få andra nyanser i spelsätt osv...... Så EN sorts kabel kan förändras enbart genom VILKEN typ av kabel som är i väggen eller separat indragen...osv osv......

Så inte ens samma resultat kan fås OM man har olika kabeltyper o tillverkare osv i väggen till anläggningen...

Det finns massor med skäl till att vi ofta får så olika resultat med exakt samma kablar i samma typer av anläggningar förutom SMAKEN.. För den verkar snudd alltid då man jämför vara väldigt lika hos oss alla. Vi är ofta eniga i stort då det låter bra eller dåligt....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/07/29 :  15:22:52  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
ART:
En fråga hur skulle du vilja att ett test/tweak just vad gäller kablar ?
(Inte menat som någon kritik utan en undran som väcktes av ditt inlägg)

Edited by - jaejin on 2005/07/29 15:26:28
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000