Author |
Topic |
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 10:57:17
|
Ibland är det pengar, ibland är det apparater i inbyte...Senast blev det så kallad äkta hårdvara!
Detta rör sig om ett äkta Klass A slutsteg med extrema värmeförluster. Fördelarna med Klass A har ofta debatterats men i grund och botten är fördelarna att man slipper övergångsdistortion. Nackdelen är ineffektiviteten... Detta T-200 lämnar 2*100 watt och blir således ruggigt varmt.
Kan dagens i-landsproblem möjligen vara: Hur skall jag få plats med 3 slutsteg på över 30kg styck?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2005/07/18 10:57:35 |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 11:21:35
|
Grattis ! (kiropraktorn)
Vad är detta för monster? Hur har du tänkt dig "konfigurera" det hela?
Säkerligen framtagret i sammarbete med sveriges kiropraktorfubund, de hörselskadadesförening och barrys truckverkstad, MKT imponernade, klart manligt!
Inväntar lyssningsintryck. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2005/07/18 11:52:15 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 11:22:18
|
Steget är fysiskt stort...
...vilket självklart beror bland annat på kylflänsarna!
Treshold T-200 lystrar steget till och Threshold är ett företag som varit med länge och haft namnkunniga personer anställda. Vad sägs om Bladelius eller varför inte Nelson PASS!!!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 11:39:48
|
hmm. ser du njuter en Muse dvd.. Tror det är MIN gamla demo kombo snudd på du har där...
Är den med eget kablage mellan driven o dac???
I så fall är det nog min gamla demo...Inte säker. Men tror det. I alla fall OM den är svensksåld.... Jag sålde endast en sådan. Och det var min demo... Sedan köptes den lite billigare model nine in i stället....
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 12:08:37
|
Häftigt
Det där med värme , A-50 är på 50 W klass A o med kylflänsar som är ett par nr större än T 200. Resultatet blir att flänsarna håller ca 37 grader bara
O det är klart att du får plats med 2-3 st till |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 12:41:54
|
Nu fick EA mig att känna mig som en kille med tveksamt manliga ambitioner...
Zeb Macahan kör säkert Threshold T200 !
-you´re right there son, I sure do!
För att komma upp i 30kg behöver jag 3st slutsteg av dem jag har nu och då finns där inga synliga kylsflänsar ens en gång.
...för att komma upp i 200W behöver jag dock bara 1/12 slutsteg.
Men det struntar nog farbror Zeb i !
Hatten av för denna brutalitet ! |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2005/07/18 12:43:45 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 12:51:56
|
mayro: ja den använder den speciella I2S varianten mellan transport och DAC. En kabel stor som en parallellportskabel till en skrivare! Möjligt det är ditt ex!
johan björklund: 37 grader bara? Töntigt! Nej det blir ruggigt varmt detta steg. Men låter väldigt bra! Tack för sporrning...skall söka upp ytterligare några steg alltså!
martinsson: A man with words!
|
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 13:13:19
|
Som Mayro ser finns där även en Muse-kombination av transport + DAC. Upsampling, upbittar, specialinterface, Einstain och hela gänget! Jag har inte lärt mig ½ än, men det verkar minst sagt vara en trevlig kombination. Tyvärr är lasern inte helt kry varför jag inte kan lyssna på kombinationen än. Men det skall jag laga.
DAC'n har balanserade och obalanserade utgångar. Tar emot S/PDIF, AUES eller vad det heter och så den speciella I2S över nått W13W. Mer info på http://www.museelectronics.com/296.html http://www.museelectronics.com/8.html
Ny i min lilla liga är också Rotels försteg RC-995. Fjärrstyrt trevlig försteg med balanserade och obalanserade utgångar. Tidiga lyssningserfarenhter säger mig att man skall passa sig för den balanserade utgången...det lät inte bra!
|
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 13:20:53
|
quote: johan björklund: 37 grader bara? Töntigt!
Pff
Som om man bryr sig när läckerheten ser ut som den gör |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 13:24:56
|
till 99 % ÄR detta min gamla reference demo du har där. Nu ser jag den som den jag hade har den lite "olika" tonen i chassit också.....
Så du ska snart höra vad jag hörde förr....Ska bli skoj att höra vad du tycker om den..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 13:44:29
|
quote: Som om man bryr sig när läckerheten ser ut som den gör
Accuphase med sina kylflänsar som inte ens river sig på! Bhaa...
Mayro: Ja fast det blir på lite modernare högtalare! Nej det skall bli kul att få höra vad denna duo kan. På nätet hittar man enbart lovord, inga sidor via Google hittas med sökord "problem" eller "error". Så att lasern är knepig i mitt ex är nog inget allvarligt fel.
|
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 13:58:36
|
quote: Mayro: Ja fast det blir på lite modernare högtalare!
ler brett... tror Audio Artistry duger som rätt "nya moderna" iofs.... Samt en del andra också ju.... Gamla Infinity har INTE alltid spelat i mina anläggningar ju... Troligen har dom haft MINST plats under åren...
Mulligt slutsteg.. Nu fick krellen nog sig en "omgång på baken" tror jag...
För detta steg du visar är nog mer åt hållet dom "riktiga" krellarna presterar av kontroll o kraft... Eller? |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 14:16:30
|
quote: ler brett... tror Audio Artistry duger som rätt "nya moderna" iofs....
Jag kommenterar inte detta vidare utan väntar till efter ditt besök här i Karlskrona!
Jag skall självklart jämföra T-200 med KAV-2250 med VT100 mk III. Krellen kan ju skryta med mer effekt och den av Krell så braiga CAST-tekniken. Å andra sidan finns det magiska "Klass A" hos Threshold.
|
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 14:44:28
|
tar det som en inbjudan
Först nu STHLM resa... Sen kanske ett besök hos dig????? |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 15:30:37
|
man kan aldrig få för mycket slutsteg, så är det bara |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 16:48:25
|
quote: man kan aldrig få för mycket slutsteg, så är det bara
Låter bra! Då fortsätter jag samla på mig!
Elbolagen tycker om mig iaf...
Mayro - du är välkommen. Hojta till lite innan bara så hinner jag ställa upp allt ordentligt!
|
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 16:51:01
|
börjar bli dags för hus engelholm! snart har du ju grejer till massor med ljudrum |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 16:53:55
|
Jag har föreslagit "en stereo i varje rum"...men 50% av familjen är emot detta förslag.
Jag fullkomligt stornjuter av att ha så roliga prylar att testa och leka med - och koppla hej vilt! Det är få förunnat och jag är glad! Det kanske märks?
|
|
|
|
Fideljr
Member
263 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 18:28:03
|
Hur gammalt är detta steg ?? 5-10 år gammalt ?? Är det ett Mark B så ska du vara rädd om det enligt vänner i USA |
When you listen to the music, don't listen to the sound! |
Edited by - Fideljr on 2005/07/18 18:31:17 |
|
|
nl
Member
324 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 21:16:59
|
Det är ett snyggt steg, men vad menar du med "Ibland är det pengar, ibland är det apparater i inbyte" Vad försvann från hemmet då? |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 21:45:46
|
Engelholmaudio, som svar på din fråga...Nej
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/07/18 : 21:53:02
|
Klart som korvspad, kul med några slutsteg att leka med
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/07/19 : 00:53:29
|
Per g J....
Du är för go du.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/07/19 : 08:53:28
|
Fideljr: nått åt det hållet ja. Skall skruva isär och se om det står nått på insidan. Utsidan förtäljer inget alls!
nl: Jag är ju återförsäljare för bl.a. Audio Research och det var en sån som försvann.
arcam: Skönt att höra! Jag fortsätter leta efter fler alltså...
Per-G Jeppsson: Exakt! Hur kul som helst att koppla runt!
|
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2005/07/19 : 09:47:38
|
Per-G kopplar inte runtHan använder allt på en gång |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/07/19 : 10:03:34
|
Precis |
|
|
|
Topic |
|