HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Kan man få tillräckligt många stora slutsteg?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/18 :  10:57:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ibland är det pengar, ibland är det apparater i inbyte...Senast blev det så kallad äkta hårdvara!

Detta rör sig om ett äkta Klass A slutsteg med extrema värmeförluster. Fördelarna med Klass A har ofta debatterats men i grund och botten är fördelarna att man slipper övergångsdistortion. Nackdelen är ineffektiviteten... Detta T-200 lämnar 2*100 watt och blir således ruggigt varmt.

Kan dagens i-landsproblem möjligen vara: Hur skall jag få plats med 3 slutsteg på över 30kg styck?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/07/18 10:57:35

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:21:35  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Grattis ! (kiropraktorn)

Vad är detta för monster?
Hur har du tänkt dig "konfigurera" det hela?

Säkerligen framtagret i sammarbete med sveriges kiropraktorfubund, de hörselskadadesförening och barrys truckverkstad, MKT imponernade, klart manligt!

Inväntar lyssningsintryck.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/07/18 11:52:15
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:22:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Steget är fysiskt stort...

...vilket självklart beror bland annat på kylflänsarna!

Treshold T-200 lystrar steget till och Threshold är ett företag som varit med länge och haft namnkunniga personer anställda. Vad sägs om Bladelius eller varför inte Nelson PASS!!!

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/18 :  11:39:48  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
hmm. ser du njuter en Muse dvd.. Tror det är MIN gamla demo kombo snudd på du har där...

Är den med eget kablage mellan driven o dac???

I så fall är det nog min gamla demo...Inte säker. Men tror det. I alla fall OM den är svensksåld.... Jag sålde endast en sådan. Och det var min demo... Sedan köptes den lite billigare model nine in i stället....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/18 :  12:08:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Häftigt

Det där med värme , A-50 är på 50 W klass A o med kylflänsar som är ett par nr större än T 200. Resultatet blir att flänsarna håller ca 37 grader bara

O det är klart att du får plats med 2-3 st till

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/07/18 :  12:41:54  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Nu fick EA mig att känna mig som en kille med tveksamt manliga ambitioner...

Zeb Macahan kör säkert Threshold T200 !

-you´re right there son, I sure do!

För att komma upp i 30kg behöver jag 3st slutsteg av dem jag har nu och då finns där inga synliga kylsflänsar ens en gång.

...för att komma upp i 200W behöver jag dock bara 1/12 slutsteg.

Men det struntar nog farbror Zeb i !

Hatten av för denna brutalitet !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/07/18 12:43:45
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/18 :  12:51:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
mayro: ja den använder den speciella I2S varianten mellan transport och DAC. En kabel stor som en parallellportskabel till en skrivare! Möjligt det är ditt ex!

johan björklund: 37 grader bara? Töntigt!
Nej det blir ruggigt varmt detta steg. Men låter väldigt bra! Tack för sporrning...skall söka upp ytterligare några steg alltså!

martinsson: A man with words!

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/18 :  13:13:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Som Mayro ser finns där även en Muse-kombination av transport + DAC. Upsampling, upbittar, specialinterface, Einstain och hela gänget! Jag har inte lärt mig ½ än, men det verkar minst sagt vara en trevlig kombination. Tyvärr är lasern inte helt kry varför jag inte kan lyssna på kombinationen än. Men det skall jag laga.

DAC'n har balanserade och obalanserade utgångar. Tar emot S/PDIF, AUES eller vad det heter och så den speciella I2S över nått W13W. Mer info på
http://www.museelectronics.com/296.html
http://www.museelectronics.com/8.html

Ny i min lilla liga är också Rotels försteg RC-995. Fjärrstyrt trevlig försteg med balanserade och obalanserade utgångar. Tidiga lyssningserfarenhter säger mig att man skall passa sig för den balanserade utgången...det lät inte bra!

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/07/18 :  13:20:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
johan björklund: 37 grader bara? Töntigt!

Pff

Som om man bryr sig när läckerheten ser ut som den gör

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/18 :  13:24:56  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
till 99 % ÄR detta min gamla reference demo du har där. Nu ser jag den som den jag hade har den lite "olika" tonen i chassit också.....

Så du ska snart höra vad jag hörde förr....Ska bli skoj att höra vad du tycker om den..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/18 :  13:44:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Som om man bryr sig när läckerheten ser ut som den gör
Accuphase med sina kylflänsar som inte ens river sig på! Bhaa...

Mayro: Ja fast det blir på lite modernare högtalare!
Nej det skall bli kul att få höra vad denna duo kan. På nätet hittar man enbart lovord, inga sidor via Google hittas med sökord "problem" eller "error". Så att lasern är knepig i mitt ex är nog inget allvarligt fel.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/18 :  13:58:36  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Mayro: Ja fast det blir på lite modernare högtalare!

ler brett... tror Audio Artistry duger som rätt "nya moderna" iofs.... Samt en del andra också ju....
Gamla Infinity har INTE alltid spelat i mina anläggningar ju... Troligen har dom haft MINST plats under åren...

Mulligt slutsteg.. Nu fick krellen nog sig en "omgång på baken" tror jag...

För detta steg du visar är nog mer åt hållet dom "riktiga" krellarna presterar av kontroll o kraft... Eller?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/18 :  14:16:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
ler brett... tror Audio Artistry duger som rätt "nya moderna" iofs....
Jag kommenterar inte detta vidare utan väntar till efter ditt besök här i Karlskrona!

Jag skall självklart jämföra T-200 med KAV-2250 med VT100 mk III. Krellen kan ju skryta med mer effekt och den av Krell så braiga CAST-tekniken. Å andra sidan finns det magiska "Klass A" hos Threshold.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/18 :  14:44:28  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
tar det som en inbjudan

Först nu STHLM resa... Sen kanske ett besök hos dig?????

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/18 :  15:30:37  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
man kan aldrig få för mycket slutsteg, så är det bara

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/18 :  16:48:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
man kan aldrig få för mycket slutsteg, så är det bara
Låter bra! Då fortsätter jag samla på mig!

Elbolagen tycker om mig iaf...

Mayro - du är välkommen. Hojta till lite innan bara så hinner jag ställa upp allt ordentligt!

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/18 :  16:51:01  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
börjar bli dags för hus engelholm! snart har du ju grejer till massor med ljudrum

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/18 :  16:53:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag har föreslagit "en stereo i varje rum"...men 50% av familjen är emot detta förslag.

Jag fullkomligt stornjuter av att ha så roliga prylar att testa och leka med - och koppla hej vilt! Det är få förunnat och jag är glad! Det kanske märks?

Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2005/07/18 :  18:28:03  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message  Reply
Hur gammalt är detta steg ?? 5-10 år gammalt ??
Är det ett Mark B så ska du vara rädd om det enligt vänner i USA

When you listen to the music, don't listen to the sound!

Edited by - Fideljr on 2005/07/18 18:31:17
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/07/18 :  21:16:59  Show Profile Send nl a Private Message  Reply
Det är ett snyggt steg, men vad menar du med "Ibland är det pengar, ibland är det apparater i inbyte" Vad försvann från hemmet då?
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/07/18 :  21:45:46  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Engelholmaudio, som svar på din fråga...Nej

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/07/18 :  21:53:02  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Klart som korvspad, kul med några slutsteg att leka med

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/19 :  00:53:29  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Per g J....

Du är för go du....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/07/19 :  08:53:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Fideljr: nått åt det hållet ja. Skall skruva isär och se om det står nått på insidan. Utsidan förtäljer inget alls!

nl: Jag är ju återförsäljare för bl.a. Audio Research och det var en sån som försvann.

arcam: Skönt att höra! Jag fortsätter leta efter fler alltså...

Per-G Jeppsson: Exakt! Hur kul som helst att koppla runt!

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/07/19 :  09:47:38  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Per-G kopplar inte runtHan använder allt på en gång

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/07/19 :  10:03:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Precis

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000