HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Denver vs. + lite annat.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/16 :  15:46:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Av ekonomiska skäl var inte innehavaren av Denon2900:an beredd, eller vidare "villig" att göra några mer utsvävande A-B tester mellan Denon och min Denver.

Citerar bioägarens sambo:"Johan har inte råd just nu att byta spelare." Och om han fick det svart på vitt att Denvern klådde hans 2900 - skulle han inte kunna få ro förrän en nyförvärvad värsting-spelare stod på tronen! Vi andra fick intrycket av att han inte vågade chansa, med efterdyningarna av vad Denvern gjorde med Pioneer656.



Så vad gör man? Jo, man letar upp en annan glad polare med en 2900 för lite batalj!


Mirage OM-3(?), Denon och H/K8500.

Grungklangen i systemet är ganska hårt med betoning på diskant och riktig dräparbas! Rummet är tyvärr ung. 4 storlekar för litet till dessa muskel-högtalare. Vilket på plats innebär dåligt perspektiv, inget djup i ljudbilden, "hål" i mitten, en jätte-svacka i mellanregistret.

Det skulle visa sig riktigt svårt att få något vettigt resultat utav detta.

M
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/16 :  15:53:42  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Intressant detta, men iom att inte denon heller inte fick det att låta okej så är ordning återstäld igen Go Go Go Denver

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/16 :  16:01:01  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Några "tonala" skillnader kunde vi dock konstatera. Trots "svackor" på div. punkter.

M
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/16 :  16:05:12  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Till Denvers Fördel förmodar jag?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/16 :  16:14:29  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
igen. Min snudd då omoddade spöade en denon 2900........ så resultatet torde vara enkelt med rannagardens härliga "kung Denverspelare"..........

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/07/16 :  16:22:23  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
rannagarden >>>> MAN FÅR INTE Kolegor på forumet på stäckbänken
Detta kallas tortyr

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/16 :  16:25:52  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Bra sagt wolfgang... Att ha 3 sidor med småtjafs om en pioneer då vi vill få gotta oss i detaljerna då denonspelaren får smörj...

Vi vill läsa alla smaskiga detaljer o riktigt gotta runt i moset av en Denon 2900 nu Rannagarden....

Sedan är det grabbarna med sina moddade sony play stations tur tycker jag att få smaka på "Denver power"
Så dom lär sig att "leka på "rätt" planhalva". DVS lekskolan för DIY...

Give them hell and fire Rannagarden....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/07/16 16:27:45
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/07/16 :  16:29:50  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
RÄTT TOBBE Vi vill riktigt LÄSKA oss !!!

Kom igen rannegarden

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/16 :  16:40:37  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Kan förtälja att jag troligen får besök här av en forumsmedlem... Får sen om han kommer så här långt på sin resa i Svedala.. Det låter nog rätt ok kan man säga just nu. Så han lär få en smärre liten överaskning av att höra en Denver numera....
Classe har förändrat saker rätt markant. Och små omkopplingar med nätisar en del till. Så jäkla mycket så jag knappt kände igen en gamal reference skiva med J Armatrading....

Nu hänger INTE tidigare inkopplingar med alls. Och Denvern kommer till sin rätt helt o fullt.... Upplösningen är skrämmande kan man säga... Denna skiva har ändå hängt med genom anläggningar för millen. Så detta markerar nog en del vad vi talar om....
Sista feriten som togs bort gjorde grejor. Skulle vara skoj att få hit denna dropplet nu faktiskt... Kanske den ännu slår ut Denvern. Men avståndet är INTE stort nu skulle jag gissa.. OM den nu klarar det vill säga. Vilket INTE är säkert alls.

Min Denver skall med o mäta sig med forsellen igen den 22 nu....

Varför gå på "småsten" då det finnes dynamit"denver" o berg....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/16 :  17:07:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ang. Denonbio vs Denver. Vi gjorde alltså inga rejälare tester, men vi kunde bara konstatera att det lät mycket bra och iallafall inte direkt sämre med Denvern än med Denon. Sen var det så med den saken. Ägarens sambo satte ned foten.

Denver vs. Denon 2:
För att göra allt än besvärligare visade det sig att det inte gick att köra annat än denna kombo; Denver fick en förgreningsdosa av absolut sämsta klass, á la ÖB. 0,75mm2 ledningar. Men det var tvunget för att få ljud överhuvud taget!? Sen blev det illa tvunget att köra Denon med koax av brutalare slaget, mycket väl inspelat, och Denvern med L/R på cd-ingången - som aldrig tidigare använts!

JPC nätis till Denon - Magic Power till Denver.

Uppförsbacka hela vägen allstå...



M
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/07/16 :  17:08:46  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Har du "moddat" något mer nu då Tobbe ??

wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/16 :  17:16:15  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Om "moddat mer" betyder tagit bort. Svar JA....feriter åker all världens väg. samt spolar o skräp med saker som INTE har ett dugg med spelarens ström att göra. ALLT som satt där innan trafon är rensat. Endast finnes där nu så det jämnar ut spänningen mellan faserna.. Inget mer.. Dom sakerna är enbart till för byrokrater i EU och inget annat. Samt också förstör massor...

Så helrensat är läget nu... Så snart dax att byta grejor till större saker här o där kanske.. Ska bara stämma av vad som skett sedan sist jag testade mot forsellkombon. OM man kommit närmare. Och HUR man ändrat den.... Man blir ju hemmablind ju...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/16 :  23:41:55  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Denver vs. Denon 2:


Denonen hade efter förvarning stått på hela dagen och genomgått musikbehandling modell hårdrock. Denvern levererades med ett "åsk-oväder" (som tas upp i annan tråd). (redan det sätter tonen)

Efter mången slit, flytt av tight inpassade komponenter och rensning bland sladdar ingen rört sen gud vet när, fann sig Denvern på plats.

Uppe på Denon2900, som var varm och gosig. Polaren gick från sin referens-skiva direkt över till Denvern. Kallstart och inte så himla kul... Och en annan som brett på till höger och vänster om kondingar och "säkringar".

Denonägaren höll dock god ton och sa att basen hade fint "tryck". Diskanten var modell freestyle á la 80-tal med orange muffar. Han föreslog att den kanske behövde lite tid på sig att "värma" upp. Då han visste att Denonen oxå var allt annat än öronmysig på "kallstart". Anläggningen i övrigt hjälpte inte till direkt..
Det fick bli kaffe och lite tv-spel emedans det elda på i stereon - tyst.



4tim senare var det dags för drabbning:
Jag nämnde tidigare att högtalarna är tokstora för detta lilla rum, vilket medförde att perspektivlyssning, djup och finlir var bara att glömma - lite av Denverns bästa sida - så man kände sig något bakbunden inför ronden. Men, man fick bita ihop:

Denon sorterade ut stöket bra. Diskanten var ganska öronvänlig på BRA inspelningar och överlag en fin tonalitet. Basen hade god stadga och kontur (kom ihåg att vi kör digitalt med Denon nu). Platt ljudbild, "hål" i mitten. Piano var svårt. Stränginstrument hade viss kontur och kanske lite "kropp"

Denver hade en HELT annan karaktär i denna anläggning?! (vi kör Denvern med inbyggda D/A´n för analogt). Jämfört med Denon lät det "öppnare". Det fanns mer luft och utrymme. Den "rymd" som gick att plocka fram, kom nu fram. Till och med lite perspektiv och djup, men det offrades tydligen på hur väl den organiserade ljudbilden. Det lät ganska stökigt så fort det drog iväg med mycket att hålla reda på.
Diskanten hade klara svårigheter att plocka ut det allra finaste liret. Denon hade skrivstil och Denvern löpsedel-tryck. I diskanten! (som jag för övrigt anser vara Denvern lilla akilleshäl.) Denon var i denna anläggning oxå tystare i bakgrunden.


Nu till det roligare; Instrument fick "kropp". ALLA stränginstrument lät mer autentiska. "Rören", i Blue Man Groups instrumentsamling, lät absolut MER "rör". Gitarrer fick inte bara strängar, utan även "låda". Nedre mellanregistret sparka Denons stjärt i naturlighet. Basen hade kontur. Och KNUFF. Torr, skön - knuff. Och den gick djupt! Nu vet inte jag exakt hur djupt testens högtalare gick (då egeninhavda verkar gräva djupare), men det fanns en hel del goa undertoner Denonen INTE hitta. Jag upplevde det oxå som om Denon spelade lite långsammare - fick dock ej medhåll av Denonägaren på den punkten. Han var för övrigt inte helt nöjd med Denons uppförande och han ansåg att i och med Denvern påhälsning - att det hela var citat: "för sorgligt" slutcitat. Lite "Skräp skall låta skräp" attityden - helt förståligt.




Nu vill jag tillägga att denna test var ganska stökig/oproffsigt och inte direkt "den Heliga skrift". Då alla komponenter hade HELT olika förutsättningar; I och med OLIKA kablage, ström, inspelning, Analogt vs. Digitalt osv. Så vi skall väl inte ta för seriöst på den. Hos "Johan den Denver-skygge" i början av tråden med hemmabion hade Denvern en helt annan spelstil. Likaså hemmavid. Men bataljer i alla former är roligt och jag skall inom kort bj

Edited by - rannagarden on 2005/07/16 23:46:13
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  00:53:22  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Tänk att man tvingas "bakbinda" denver´n för att ÄNDÅ få smisk.....

Härligt Rannagarden.. Dina vänner ler inte längre då du kommer med din Denver på besök förstår jag...

Och tro mig minerna JAG mött då jag satt in min hos folk är obetalbara...

Dom tror man fått snurren. Sedan så ser man minerna förändras o frågan som snudd ALLTID kommer.

"vad har du gjort med den".. Detta kommer efter folk brukar smyga fram o glo misstänksamt...

Härligt Rannagarden. Och tack för du tog dig tid att berätta om hur en av dom mera ansedda DVD spelarna fick smaka Denver Power....

Härmed adlar jag dig till "Denver knight"....(Sorry stavningen om den blir fel....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/07/17 :  06:54:49  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Tycker att du Tobbe som varande Denverpresident, borde döpa om rannergaden till "Black Denver"

wolfgang


++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/17 :  07:29:51  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply


Tårar i mina ögon... Orden liksom tryter...

Som jag sa, ett mer ordentlligt test hade väl klingat bättre. Men det som var roligt och den mest markanta skillnaden var just "riktigheten", eller "autensiteten" i hur röster och instrument lät i mellanregistret och hur markant basen var.

Och att det ens låter i närheten av en "bättre" spelare i sig är bara det märkligt.

Man moddar vidare...

M
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  15:04:53  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Ok wolfgang...

Härmed adlas Rannagarden till "Black Denver"

Så se nu till att få in din adelstitel under Nicket Rannagarden...

Jag har just haft besök av två trevliga gamla stridspiloter på varsin stor fet HD...

Ena var Drakenpilot(och viggen). Och den andre viggen .

Jänkejärnen var deras nuvarande väg till "Freedome on highway" o vingar....

Vikka härliga killar....

Den ena finns här med nicket "draken".... Så Denvern har fått visa upp sig här lite grann... Kanske kommer nåt omdömme sedan när Draken tagit sig hem dom långa 50-60 milen till sitt hem o borg...

Men Draken började tala modda HK osv.. Så troligen fick han "blodad tand"...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/17 :  15:26:15  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Sen blev det illa tvunget att köra Denon med koax av brutalare slaget, mycket väl inspelat, och Denvern med L/R på cd-ingången - som aldrig tidigare använts!


Vad jag förstår så har ni bara använt Denon som transport.
T.o.m. min H/K DVD1 lät bättre via L/R-utgången än genom omvandlaren i min H/K AVR 5500, så omvandlaren i en reciver är ju inte direkt tvåkanalsprioriterad.
Med andra ord, någon jämförelse mot Denon har väl igentligen inte skett?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/07/17 :  17:35:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Med andra ord, någon jämförelse mot Denon har väl igentligen inte skett?

Nja, det var ju en Denon2900 som var placerad under Denver141. Bildbevis finnes tom.

Men jag förstår vad du menar. Dessvärre förhöll det sig så att de kablage som behövdes för kopplingen hade "låsbara" chuckar. Och de var verkligen låsta! Vi orkade inte fixa fram polygrip och tänger, utan nöjde oss med att köra koax från Denon och L/R från Denvern (då det är det enda alternativet från denna).

Vi var spydiga nog att anta att D/A´n i Denvern var inngalunda "bättre" än H/K´s - så vi lät det falla ett ut. Ganska fel, jag vet. Men vad gör man?

M
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/07/17 :  18:57:11  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Det var enbart andra gången en Denon DVD 2900 fick spö.. Och i mitt test så var dom kablade UTAN handikapp.. Så snickisnack.. Denver ruels.. Så enkelt är det.....

Och detta med att just basen går djupare i Denvern skrev jag nog för länge länge sen i denver tråden om jag inte minns fel..........

Så skoj du rannagarden fick samma resultat....

Men Denonen är mer "precis" o fokuserad.. Men till priset den låter mindre "blomm" i ljudet......

Fasiken. Va inte Muse med då jag testade Denonen tro.......

Minns jag helt galet här tro.....
Jag tyckte den va så helvetes bra med bra nätkabel. Men då Denvern kom tillbaks så stog det rätt klart vem som vann......

Muse.. Om du läser.. Var det så???? minna ja rätt här... Eller var det annat tillfälle tro du va där. Du va ju uppe några ggr ju...hmm
åldern tar sin rätt....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/07/17 :  19:06:02  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Förstår jag det här fel, eller har ni alltså testat om Denvers analog-utgång låter bättre än hemmabio-recievers dacar? För Denon 2900 användes som transport alltså?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/17 :  19:31:08  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Vi var spydiga nog att anta att D/A´n i Denvern var inngalunda "bättre" än H/K´s - så vi lät det falla ett ut. Ganska fel, jag vet. Men vad gör man?

Kopplar även denvern via coaxialutgång...så får man i alla fall svar på vilken transport som fungerar bäst med H/K.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/17 :  19:34:52  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Men titta!!!
Även Denon har ferriter som standard, det måste vara de som låter illa! Och som Mayro sa; "-...tyckte den va så helvetes bra med bra nätkabel."
Ni får nog börja modda Denon 2900 istället.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/07/17 :  22:37:58  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Bubben ffs!Det är ju en Denon 2910 du visar!Skärpning!Men jag kan hålla med om att denon har en detaljerad ljudbild, men att den känns lite som om det finns ett litet hål i ljudbilden. Vart lite paff då min riktiga budget DVD Denon 1710 för 1.700:- inte uppvisar den egenskapen. Dessutom är det ett helgerån att spela på Denonen via coax in i en H/K 5500......Så som Bubben säger så är det ju inte en ärlig fajt på långa vägar.

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/07/17 22:39:56
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/07/17 :  22:52:52  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Bubben ffs!Det är ju en Denon 2910 du visar!

Ja...har jag påstått något annat?
Bara att det är ferriter i Denon.

(Kenneth, det var H/K 8500-DA´n som användes. Spelar ingen roll igentligen eftersom det är samma förstegs- och processordel i AVR 4-,5-,7- och 8500.)

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000