HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 AÖ-träff hos Amund 9 Juli - Här är bildtråden.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2005/07/10 :  23:43:57  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Igår gick träffen av stapeln, träffen hemma hos Amund - denna träff var ingen vanlig träff. Det var sträffen med stort S. Stockholmsträffen!

Efter anmälningslistor, återbud och mycket sol så lyckedes till slut 6 stycken tappra (AÖ)medlemmar leta upp Amund's lyssningsrum, ett lyssningsrum som består av en hel del av kvalitetsljud - när det vill sig väl, och i lördags var en sådan bra dag då det ville sig väl.


Efter som jag inte är någon sorts långdragen typ så får ni alla bilder på samma gång.


Värden Amund.



Tar man sig en titt in i rummet så ser man hur folket tränger ihop sig för att få en skymt av vad som döljer sig i sweetspot.



Totem M1 Signature. Ett par högtalare som gör sig bra i Amunds rums som jag tippar på runt 20kvm.



DCS elektronik med Sony drive var det som skickade de elektroniska signalerna vidare till...



...denna biff som stod hemma för utvärdering, vad den hette har jag dock förträngt.



När inte lyssnandet på anläggningen var så aktivt så lyssnade vi på varann istället! Med Dryck och tilltugg.



Lite senare på dagen böts högtalarna ut till ett par anra modeller i Totems serie - Totem Mani-2.



En liten Clos-Up på högtalaren i drift.



En bra kabel från Renaissance Audio, som var ett obligatoriskt fotoobjekt!



Lägg märkte till lindningarna av silver inuti kabeln.



Allt för mig, intryck och kommentarer från de medverkande är varmt välkomna.

Edited by - Cyber on 2005/07/11 03:52:54

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/07/10 :  23:50:22  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Roksan-steg kanske...(?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/07/10 :  23:56:25  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Steget är en intergrerad sak från Totem (modell vetefan).

Tycker att ljudet överlag var bra, när det var mindre bas samt att min fantastiska platta med Lelah lät lite vasst med Totem model 1 signature.

En annan sak när jag nu ser bilderna är att jag borde klippa mig

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/10 :  23:56:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Njea Edison
För visst ser det väl ett Totem Amber ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/07/11 :  00:17:01  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Hehe...var det det steget som var med i nån av Pac's besökstrådar för ett tag sen? (HiFi-Art???)
Klart det var Totem...minnet är bra men kort ;-( ... ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/07/11 :  00:30:14  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Totem M1 Signature är en av mina favorit högtalare! Det är alltid lika trevligt att lyssna på dessa skapelser.
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2005/07/11 :  02:25:33  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
DEt var en väldigt trevlig ljudfest- trots att jag inte lyckades komma med på bild. När man själv har stora högtalare blir man förvånad hur mycket bas det kan komma ur små skokartonger. Ljudet var mycket rent och högupplösande- tackar främts DCS stapel för detta. Riktigt roligt blev det senare när Amund drog ner stor duken och visade livekonserter med Blue Man group och Peter Gabriel. TRots-eller kanske tack vare- värmen blev vi en diggande del av publiken!!
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/07/11 :  04:01:48  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Wow Det ser ut som Ni hade det trevligt


Totem Amber? Inget steg jag känner till...det ser ut att ha "HiFi-muskler" ...hur mycket kan man få ut från steget

/Cyber


Edited by - Cyber on 2005/07/11 04:02:53
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/11 :  11:37:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tror jag läste att det gav 2x120W.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/07/11 :  15:34:20  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Totem var ju några av de få högtalarna, tillsammans med Bc Acoustique, som lät bra på mässan i Sollentuna...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/07/11 :  15:57:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Mer bilder och intryck!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/11 :  16:03:56  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
tommypeters hoppas du skojar...totem hade ju ett av mässans sämsta ljud (rum)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/07/11 :  17:01:31  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
jag kan bidra med någon bild men det är samma motiv..

men totem amber lite senare på dygnet:




och en liten annan vinkel på stativet:



sen vill jag passa på att tacka Daniel (amund) för en mycket trevlig träff! 5+ till dig

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/07/11 :  18:41:24  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Någon som kommer ihåg namnet på den där julskivan, farsan är visst sugen på den

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/07/11 :  19:12:07  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Såg ut att vara trevligt
quote:
tommypeters hoppas du skojar...totem hade ju ett av mässans sämsta ljud (rum)
Tycker du ja

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2005/07/11 :  23:46:12  Show Profile Send OlaH a Private Message  Reply
Ryst:
Cantate Domino
http://www.naxos.se/article.asp?id=3262 (CD)

http://www.naxos.se/article.asp?id=623 (SACD)

ola
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/07/12 :  11:27:51  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Kanon, blev en beställning på cdon (89kr)

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/07/12 :  12:12:27  Show Profile Send sker a Private Message  Reply
Trevliga bilder! Är det inte ett gammalt Musical Fidelity slutsteg vi ser i racket

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/07/12 :  13:26:29  Show Profile  Reply
quote:
tommypeters hoppas du skojar...totem hade ju ett av mässans sämsta ljud (rum)

Tyckte också att Tomtem och BC (samt Usher) hade bland mässans bästa ljud.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/07/12 :  15:07:53  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Zalve:
quote:
Mer bilder och intryck!


Instämmer med Zalve ... vill få lite lyssningsintryck
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/07/13 :  08:15:26  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Trist att man inte hade möjlighet att dyka förbi, ni verkar haft trevligt

quote:
tommypeters hoppas du skojar...totem hade ju ett av mässans sämsta ljud (rum)

Roksanrummet lät väl inte helt kul med Totem... men det andra mindre lät fint...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/07/13 :  08:57:10  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Ser ut som ni hadde en trevlig tillställning hemma hos Amund...

Den integrerade förstärkaren är mycket riktigt Totems Amber, det är en dualmono konstruktion med rejält tilltagna trafos och kondensatorbankar ala ölburkar..

Den ger 120 watt i 8 och dubblar ner i 4, och denna utvecklades av Vince Bruzzese som en förstärkare att utveckla nya Totem modeller på, och tillverkades på beställning av Sim Audio.

En av de riktigt stora integrerade förstärkarna på marknaden idag !!

/Martin
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/07/13 :  15:34:16  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
kanske ska tillägga att jag inte betvivlar att totem kan låta bra! snygga är om dessutom

men ett av rummen på mässan hade då en riktigt otrevlig baspeak på minst 10-15db

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/07/13 :  16:52:28  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Haakan : Du har helt rätt i det lite basiga rummet på mässan, men så är det när man försöker spela i en skokartong !!

Sätter du dock dom i ett större rum så blir det en helt annan sak, vilket en hel del märkte på Arken då dom imponerade på en hel del...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000