HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Audio i Väst - Första träffen på HC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/06/18 :  22:21:40  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Klubbstugan ”Audio i Väst” har idag haft sitt första möte. Turen gick till Hifi Consult i Alingsås där Sladd tog emot i dörren, kokade kaffe, kopplade upp och om och delgav sina teorier om både ljud, akustik, MP 3 och Per Gessles sångröst. Det var med andra lika trevligt och gemytligt som alltid. Då vi fick bekanta oss med varandra i Audiogrupp Väst insåg vi att vi borde kunna starta ett gitarrbaserat rockband. I sällskapet fanns både trummis, basist och gitarrister i mängder.


Förutom mingel och McBurmester Burgare så lyssnades det på lite prylar. I ett rum satt presidenten TUX och lyssnade på ljuv musik.



Tittar vi närmare så ser vi en anläggning bestående av Grendel slutsteg med Gondul signalkälla, Transparent kablage och Vienna Acoustic högtalare.



Tyvärr lyssnade vi inte på vinyl under den tid jag var kvar. Detta innebär dock inte att jag kunde låta bli att ta kort på den tjusiga skivspelaren från VPI. Om jag förstod saken rätt så kostar paketet med drivverk, arm och pickup från Ortophon totalt 27 000 kr. Bara drivverket går lös på ca 17 000 kr utan arm. Jag får reservera mig för jag kan ha fått priserna fel. Snyggt var det i alla fall.




Och här står nästan hela församlingen och lyssnar i ”finrummet”. Här spelades som sig bör dagens bästa ljud i en anläggning med Burmester cd och slutsteg och Martin Logan Odysey (tror jag) högtalare.



Och slutligen en bild på den imponerande begagnathyllan. Här finns tre TUNGA slutsteg i toppskick och inget av dem betingar ett pris över 20 kkr. Det är bara att ringa och fynda

läs mer på: http://hello.to/hifi

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/06/18 :  22:55:56  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
quote:
Då vii fick bekanta oss med varandra i Audiogrupp Väst insåg vi att vi borde kunna starta ett gitarrbaserat rockband. I sällskapet fanns både trummis, basist och gitarrister i mängder.


Synd att inte jag kunde komma...då hade ni haft en keyboardist och oxå! ...det finns även i Dream Teather!

quote:
den tjusiga skivspelaren från VPI


Hmmm...lite som en messerschmidt måste jag fråga om den inte är en AVID Diva....?

Mer rapporter! Jag har sett att det var många fotografer på träffen!

Kul bilder Stefan!

\\K-man

Edited by - K-man on 2005/06/18 22:57:45
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/06/18 :  23:31:20  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
K-man:

Skaffa hammond-ljud till det du spelar på, så är vi i hamn!

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/06/18 :  23:33:20  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
det osar testosteron om de där stegen!!
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/06/18 :  23:33:26  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
quote:
K-man:

Skaffa hammond-ljud till det du spelar på, så är vi i hamn!


Det har jag redan... Med Leslie och allt...

\\K-man
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/18 :  23:33:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Oh,,, En B3!!! *Drömmer*

Underfundiga bilder Stefan. Klart kul!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/06/18 :  23:37:37  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
K-man:

Det vore ju totalgalet skoj om man kunde jamma ngn gång. Det snackades en del på träffen, viljan finns. Vi får ha idén i minne och kanske realisera den ngn dag.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/06/18 :  23:40:42  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Ja, tråkigt vore det garanterat inte! ...vi kan ju ge ut lite audiofilinspelningar av "Audio i Väst"

\\K-man
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/06/18 :  23:49:47  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
K-man:

Javisst! Musikmaterialet som klassas som "hifiporr" framförs ju av så tråkigt duktiga musiker. Fram med de glada amatörerna som kan spela fel med stil och oslipad charm!

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/06/18 :  23:59:48  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
vi kan ju ge ut lite audiofilinspelningar av "Audio i Väst"


Tjing för första utgivna kopian
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/19 :  00:21:06  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ni behöver inte stressa med utgivningen av skivan - detta kan jag med bestämdhet säga trots att jag vet att ni kommer att få jobba på ackord...*host*

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/06/19 00:21:27
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/06/19 :  09:28:17  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Kom igen ny grabbar. Det fanns många killar med stora kameror och tunga stativ på plats. Vi måste visa nu att "Audio i Väst" kan ta upp "fotokampen" med N.A

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/06/19 :  10:54:10  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Tjohoj, då var första träffen avklarad och den avlöpte ju helt utan intermezzon Vi kan säkert träffas och ha kul fler gånger.


Saknas på bilden gör Anders S

Sladd hade bullat upp med nybryggt kaffe och goda vetelängder

En översiktsbild på stora lyssningsrummet:



Här hade det jobbats en hel del med rumsakustiken sedan mitt förra besök och det lät nu en hel del bättre med stor homogenitet och bra klang

Det snackades och fotades en hel del, här är Loopen i farten



Här är det Tux som förevigar lite smått och gott från Burmester:



Det mindre rummet mitt emot det stora var riktigt hemtrevligt



"Tavlorna" i bakgrunden är diffusorer. I rummet fanns även en V4 basabsorbent från Svanå:



Till en början spelades det på HC´s egna golvare Luna:



De kommer att kosta mellan 10-15000.
Det spelades även på Aurum Cantus stora stativare "Volla" som var en mycket vacker och välbyggd skapelse



En annan trevlig bekantskap var högtalaren från Vienna Acoustic:





Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/06/19 :  19:13:54  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej

Mycket trevlig lördagsförmiddag,Jätteskoj att träffa alla

Tack HiFi-Consult.

Sladd hade inte lämnat något åt slumpen!

Det satt absorbenter i toan på väggarna

Skitkul
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/06/19 :  19:19:36  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Tyvärr kunde jag inte vara med (jättesynd) hade demo på annat håll (Ängelholm). Hade gärna varit med "gänget"!!!!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/06/19 :  19:41:30  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
quote:
Till en början spelades det på HC´s egna golvare Luna


Nog hette dom inte Luna, det är stativaren. Dom heter Cirrus.

mvh Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/06/19 :  20:21:56  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Som alltid vid butiksbesök eller hifiträffar finns risken att man blir köpsugen. En i Audiogrupp Väst körde ut en kärra till bilen med en stor och tung låda. Vad en innehöll vet jag inte men med tanke på storleken på lådan så var det något kraftigt.

Själv blev jag inspirerad att köpa lite ny musik. Dels en skiva med denna spännande duo: (beställdes igår)



Och så denna DVD som björ på ett otroligt ös, framförallt för oss gitarrdiggare (inhandlas inom kort)

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2005/06/19 22:42:51
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/06/19 :  20:27:03  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply

Avid Diva, SME och Ortofon Jubilee.


Kaffebröd, audiofilens bäste kamrat!




Plind, utan strumpor och skor. Men dock sandaler!






Bosse Boss, aka Tux.


Innan hemgång: avr7000 tar sig en fetingsnus. En redig flabbfyllare.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/06/19 :  22:33:35  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Och så denna DVD som björ på ett otroligt ös, framförallt för oss gitarrdiggare (inhandlas inom kort)



JoJo, nog för att de verkar vara bra men ös och mycket gitarrer
Jag vet dock vad du syftar på, du klistrade bara in fel bild
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/06/20 :  01:09:55  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
quote:
vi kan ju ge ut lite audiofilinspelningar av "Audio i Väst"


Om jag bara fixar några kondingar i min Revox G36 rullbandare så har vi en både analog och helrör signalkedja dessutom.

Det var en mycket lyckad träff, med både intressant musik (jag lyckades dock glömma en skiva i en apparat...) och intressanta ljud, jag går alltid igång på realismen i Martin Logans elektrostater och de som consulterna hade var de största jag lyssnat på hittils... Får vi se en bild på dem? Hittils har vi bara gängets reaktioner på deras ljud (gruppbilden, om jag inte tar fel så är det från vänster: stående Loopen, AndersB, AVR7000, Plind, Vee-Eight, Sladd och sittande Tux och jag.) Sedan, eller var det främst, så var det trevligt att prata med folk! En riktigt lyckad träff, när är nästa?

Edited by - Leffler on 2005/06/20 01:30:02
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/20 :  06:54:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Instämmer givetvis till fullo, det var kanontrevligt !

Tyvärr hade jag inte möjlighet att stanna hela träffen igenom, tiden gick blixtsnabbt, och det betyder ju som ni vet att man trivs.

Blev tipsad om lite musik och lärde mig en del nytt, inte bara om hifi utan även kaffe och gitarrförstärkare, klart lyckat i alla avseenden.

Mycket intressanta diskutioner som krestade kring vilka förväntningar man har/får på dyrare hifi, vad man själv ser som viktigt och givande inom hifi, vart man började och vart man nu befinner sig.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt hängde med i allt som sades angående olika tillverkares modeller och egenskaper, men det är ju lite av visten med detta, man skall lära sig något nytt på kuppen också.

Tack skall ni ha och tack HC för möjligehten att träffas hos er.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/20 :  08:41:34  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
När kommer lyssningsintrycken???

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/20 :  13:23:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ååååååhhhhhhh!!!!!!



Den är ju såååååå bra!!!!

Jag var tvungen att jobba, men nästa gång ska jag komma med.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/20 :  13:44:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply

Jag tror att jag faktiskt precis känner igen denna skiva...just detta ex! Eller - sladd?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/06/20 :  13:56:28  Show Profile Send bjarne a Private Message  Reply
Många vackra banddiskanter... (jaja, många vackra forumsmedlemmar också!!!) Lyssnade ni till dessa högtalare? Volla, Supreme och Harmony (heter den va?!) Intryck?
...Va? Jojo Sladd är också vacker!
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2005/06/20 :  17:34:56  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
EngelholmAudio; Fel, detta exemplar var mitt.

Mvh Pontus

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000