HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En dröm blir verklighet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2005/06/16 :  21:52:17  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Grattis och lycka till!

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/06/16 :  22:46:54  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Tack så mycket allihopa Det känns som sagt otroligt kul detta. Tajmingmässigt var det väl lite fel då jag med Engelholm Audios hjälp äntligen fått ordning på GALTIS igen. Samtidigt var detta en "once in a lifetime" chans så det gick bara inte att stå emot.

Enda gången jag hört MILES tidigare var på en Coltranedemo hos HC i Alingsås. Där spelade MILES 2 på min begäran i rummet brevid och jag tvingades den dagen, lite generat, inför publik, erkänna att jag tyckte MILES spelade bättre än Coltrane Givetvis spelade de med olika förutsättningar i olika rum men jag visste då att ett par MILES stod högst upp på min önskelista. Helst skulle jag då ha velat ha MILES 1 i det utförande jag sett i Hifi & Musik för i mina ögon är de mycket vackrare än MILES 2.

Lite mer bilder.

Jag bestämde mig för att fotografera hela händeleförlopet då MILES hämtades hem. Här står de redo att flytta hem till mig.



Och eftersom de väger 50 kg styck hade jag värvat en STARK bärhjälp, forumets "Plind". Själv var jag ju tvungen att fotografera så jag kunde inte bära



Och under justeringarna gjorde vi mätningar i lyssningspositionen för att hitta bäst balans i ljudet. Detta är inte den sista mätningen, den tog jag tyvärr inget kort på. Men här ser man vissa tendenser. Tex att jag vid 40 Hz har en rejäl baspuckel


Jag var inne och tittade på graferna hos Leif idag och jag ligger ungefär +/- 3 dB i hela registret ner till baspuckeln. Det är ju rätt ok.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2005/06/17 06:35:12
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/06/16 :  23:06:13  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Mångas drömmusikförmedlare


Var det någon som fick lite hjälp av den här luringen

Mångas DrömMusikförmedlare
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/06/17 :  00:30:13  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Grattis till ett fint köp, snyggt med den lite mörkare tonen i trät än man är van att se!

Verkar vara en behändig liten manick, den där det står "Phonic" på. Undras just vad sådan kostar och vart man får tag på den? Om jag var diktator över mitt eget världsherravälde så skulle ljudmätningsutrustning vara integrerat i allas mobiltelefoner...
För det är väl lika självklart som kamera och mp3-spelare???

Militant cyklist.
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2005/06/17 :  07:46:48  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message  Reply
Tjusiga högtalare, övertygad om att dom låter bra.
Ang. mätmojjen saluförs den av http://www.luthman.se/
Pris inkl. 4495:-

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/17 :  08:42:13  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
illy:

www.luthman.se/

där finns den...3995:- tror ja en sådan kostar

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/06/17 :  09:30:52  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply

Grattis Stefan!

Vackra högtalare som jag mer än gärna skulle vilja lyssna på
Jag har bara hör de nyare modellerna från Mårten Design.

Får man fråga vad skönheterna kostar?

Fattas bara en vinylrigg nu kanske

Mvh Ulrik
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/17 :  09:36:51  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
quote:
Och eftersom de väger 50 kg styck hade jag värvat en STARK bärhjälp, forumets "Plind". Själv var jag ju tvungen att fotografera så jag kunde inte bära

Aah... taktiskt den ska jag lära mig...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/17 :  09:38:57  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Grattis Stefan,

Tror banne mig att jag stött på ett par "liknande" Miles 1:or på Hifi Consult för typ ett år sen!! Hmmm!! Eller hette dom 1,5 ?? Nåja, mkt smalare frontbaffel iallafall än Miles2 och riktigt vackra måste jag säga med stenfot!

Lät himmelskt och var riktigt nära att trilla dit men men!!

Var bor du förresten Stefan?

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/06/17 :  09:48:43  Show Profile Send Mickhe a Private Message  Reply
StefanB...tycker att dessa är så vackra...och välljud kommer dom säkert att ge också...

Vad är det för trä?

/Micke
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/06/17 :  10:58:12  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för trä?


quote:
Kaukasisk valnöt heter träslaget.


// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/06/17 :  11:31:22  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Jag tror inte Consulterna haft ett sådan här par eftersom detta enligt Leif (tillverkaren) är det enda paret i världen i detta träslag. (Kaukasisk Valnöt) De som sedan serietillverkades och såldes var i körsbärsfanér. Denna modell är som ni säger något smalare är Mk2 versionen. Frontbaffeln är 20 cm bred och de är 49 cm djupa. Man skulle kanske kunna kalla mina exemplar för Miles 1 ¾ eftersom den är nya element, Jorma Design internkablage och Mk2 versionen på filter och komponentvalet med undantag för stora spolen till basen som är av en bättre och dyrare version i mitt exemplar. Vad Mk 2 däremot har är en låda som är skiktlimmad med dämplim och ”mina” har en vanligt MDF låda i 29 mm MDF med mycket stagning.

Som medlem i den senaste klubbstugan på forumet så vet de flesta kanske att jag är en ”Arjeplogare i förskingringen”, bosatt i Göteborg.

En bra vinylrigg vore å ena sidan väldigt trevligt. Vi var ett gäng hos PAC för någon vecka sedan och spelade 95% vinyl och 5 % cd. Det är inget snack om saken att vinylljudet var att föredra, ett intryck som jag tror skulle bestå även om vi inte druckit vin. Mera kropp i ljudet, större ljudbild, mindre spretigt, mer musikaliskt, bättre helt enkelt. Samtidigt är det en del bökande med vinyl för att det skall åta bra och så är skivutbudet på nya skivor i Sverige både begränsat och framförallt dyrt. Jag har därför ingen vinylrigg på min inköpslista för tillfället.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/17 :  11:44:46  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Hej igen Stefan,

Ja jag lyssnade hursomhelst på ett par "udda" Miles på Consulten.. En förserie till Miles2 som jag förstod. Men de är säkert inte samma som dina.. Iallafall inte Kaukasisk Valnöt!! De påstår jag inte! Såg iallafall exakt likadana ut! Tror dom kallades 1,5 eller nått!!

Kan förresten nog stämma med körsbärsfanér på dom jag lyssnade på!!

Nåja, bra lät de hursomhelst!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/06/17 11:47:25
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/17 :  11:46:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Tack så mycket allihopa Det känns som sagt otroligt kul detta. Tajmingmässigt var det väl lite fel då jag med Engelholm Audios hjälp äntligen fått ordning på GALTIS igen. Samtidigt var detta en "once in a lifetime" chans så det gick bara inte att stå emot.
Det är väl en härlig lyx att äga två fina högtalare? Jag har själv 3 par hemma!

Klangligt verkar det finnas en del skillnader om man utgår från mätningarna på Galtis och MD.

Annars är det bara hatten av för ett gott köp!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/17 :  11:56:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Grattis till en uppfylld dröm. Det ÄR viktigt att investera i livskvalitet

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/17 :  17:01:07  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
när får vi en översiktbild? samt en jämförelse med "galtis"

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/06/17 :  17:23:57  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Visst är det kul när man förverkligar gamla drömmar! Och man har ju hört Stefan prata om Miles NÅGRA gånger ...minns inte minst just efter den Coltrane-demon som Stefan själv nämnde.

Grattis Stefan! Gläds med dig!

\\K-man
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/17 :  17:44:02  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ett stort GRATTIS StefanB!!

...förresten...hur skall man klå dessa högtalare ur "exotiskt träslag-synpunkt". Hmmm..grönlänskt Dadel-trä?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/06/17 :  19:12:32  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Vi kan börja med en översiktbild från lyssningspositionen.



Ni är så himla snälla, tror inte jag hade fått såhär många grattis om jag så fyllt 75 år. Men jag kanske lyckats förmedla min glädje över mina nya högtalare och att det smittar av sig.

De är väldigt, väldigt tjusiga, det är svårt att göra dem rättvisa på bild. Jag kommer att försöka framöver då ljusförhållandena är bättre. De är inte riktigt så mörka som bilderna kan göra gällande.

Sedan högtalarna kom hem i onsdags har de stått och spelat sin sig dygnet runt med en inbränningskiva. Jag har med andra ord inte lyssnat på dem efter onsdagskväll. Ikväll har jag ställt upp dem och börjat med att se en film med min fru. Vi hyrde den väldigt vackra ”Flying daggers” och av filmljudet att döma verkar detta väldigt lovande. Det är väldigt fin 3d i ljudet, då hästar rider bort så gör de det, bokstavligen. Smådetaljer som klockor, glaspinglande, osv klingar otroligt vackert och sprött men väldigt tydligt. Snart skall jag våga mig på att lyssna på lite musik också.






Som synes står högtalarna på MDF socklar direkt på golvet. En inte helt optimal lösning. Tanken är att man skall ha SD-fötter under socklarna. Jag har testat med SD-fötter, inte rätt vikt, men ändå. Basen blir inte lika kraftig men i övrigt tycker jag inte om det jag hör. Jag tycker att klippet i ljudet försvinner, precisionen likaså och det blir något diffust över det hela. Detta är den erfarenhet jag har sedan tidigare av SD-fötter så jag kommer inte att använda denna lösning.

Det troliga är att jag gör utriggare som på GALTIS och att jag där har SuperSpikes. Det har jag använt tidigare och det funkar enligt mina öron bra.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/06/18 :  00:27:04  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Måste verkligen vara roligt att förverkliga en dröm... stort grattis från mig också.
Som du säger, du har verkligen lyckats beskriva din glädje i tråden...

Sen att det ser så himla snyggt ut också gör ju inte saken sämre!!

Tummen upp!!

Glöm nu inte att skriva några ord kring hur det låter också, när det väl är dags vill säga :-)
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2005/06/19 :  11:27:08  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Grattis till ett par fantastiskt vackra högtalare.

Audiogrupp väst ser redan nu fram emot höstens lyssningsövningar via dessa krabater!

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/06/19 :  20:06:37  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Tackar TUX. Jo det skall bli kul att ta emot Audiogrupp Väst framöver.


Nu har jag ersatt socklarna med utriggarna så att jag kan använda SuperSpikes.




Ljudmässigt blev det ett lyft och estetiskt ser de lite slankare och modernare ut. (tycker i alla fall jag)

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/19 :  20:09:46  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
vad hände med jämförelsen mot galtis

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/06/19 :  20:57:40  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Sockelbortagandet och ditsättning av utriggare med superspikes lyfte högtalaren rejält i min smak! Tjusigt!

\\K-man
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/06/19 :  23:01:27  Show Profile Send bjarne a Private Message  Reply
Vackert!
Jag har läst på MD:s sida att dom bl a siktat på att högtalarna ska gå att placera nära bakvägg. Det ser ut på bilderna som att du gjort det. Är det "optimerat" eller är det bara slumpen att dom råkat hamna där vid fotograferingen?
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000