HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Infinity Reference Standard IIA(1981)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/06/15 :  19:27:06  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Var och hämtade ett par små och nätta högtalare idag.

Jag har en Opel Astra(kombi), och med fällda säten så var det nätt och jämt att bakluckan gick igen!

Jag, likt många andra har en oövertalig kärlek till dessa Infinity´s(ska inte förväxlas med Kappa, Modulus etc, dessa högisar är nåt helt annat).

Och jag har under en tid sökt efter ett par värdiga ersättare till mina Reference Standard 2.5(lillebror till mayros magnefika 4.5), men utan större framgång. Hittade visserligen Delta och Gamma men vi snackar minst 50 000:- för dessa klenoder!

Så valet föll på Reference Standard IIA, inget jag ångrar direkt!

Nå väl, sugen och stressad så kan man ju inte låta 90kg Infinity ligga och vänta i bilen tills värdig bärare införskaffades..Nej nej, man släpar in dom själv!

Inkopplat och klart inser frugan att dom är väääldigt stooora!!
-"Men dom är väl fina, gumman..?"

Första spåret: Dire Straits "Fade To Black", åhh herre gud!
Fick mig genast att tänka på sena nätter i Haninge med min vapendragare mayro.(ja, han bodde där innan Jämshög)
Tobbe, jag sitter i baren nu också! (avd: internt)

Andra spåret: Dire Straits "You And Your Friend", visst samma visa denna gång. Gåshuden är påtaglig, tycker dock att RS 2.5 har bättre transparens i basen(ska dock tilläggas att RSIIA inte är in-tweakade än..

Tredje spåret: Niels Lan Doky "Ack Värmland Du Sköna", jag fäller en ensam tår när kontrabasen kommer in, vad vackert..(snyft)
Kontrabasen har fortfarande en liten luddig låda(om ni förstår vad jag menar:). Efter detta så åker det under 3 st gummifötter på varje högis...WOW!!! Änligen!!

Fjärde låten: Helén Sjöholms "Horgalåten" från albumet "Visor", jävlar i min låda. Hon står formligen i mitt vardagsrum, det är så realistiskt att till och med frugan kommer in!
Det är så tajt och välbalaserat att man nästan får lock för öronen!
Slagverken i början är helt fenomenalt inspelat.

Femte och sista låten(jag lovar:)
Ben Harpers "Picture Of Jesus", åter igen dom sublima slagverken återges helt makalöst. Jag bara sitter och gapar!

Detta par högtalare är i mintcond, nytt internkablage draget AV och med MonsterCable, alla fyra basar är omkonade samt att planar-elementen är spitzenklasse.

Men..
Mina fina RS 2.5 då?
Ja, separationsångest kommer jag att lida av om jag säljer dom..
Men vad ska jag göra..Hmm, angenäma problem.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/15 :  20:22:22  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


WOW....

Du har flyttat in i "live rummen" du också numera....

Kan bara gratulera dig med ett fyrfaldigt hurra hurra hurra hurra

Ojojoj vad dom är snygga dom du har nu.... Slår ut mina med en klackspark tycker jag....

Så igen bara att gratulera dig till superhögtalare.. Tänk om folk fattat vad dessa högtalare kan o gör... TUR kappa9 förstörde rycktet i Sverige säger jag bara. Så dom GÅR att köpa för "rätt" pengar....

till o me med PA steg låter mina kanon.. Säger en del det om dessa som du kallar dom "klenoder"....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/06/15 :  20:35:18  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Muse: Hur driver du dina nya infinity? Känns som dom kräver sin(a) förstärkare...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/06/15 :  21:37:17  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Tackar mayro!
Ja, klenoder är det och som sagt: Kappa införde "disco-burken", kan inte ens jämföras med dom gamla Reference Standard-högisarna..

BosseBula: Mina nya samt mina "gamla" drevs och drivs av 2 st Pangea rör-monoblock.
Dom är på 90W(triod)st, får el-mätaren att snurra bra iaf.
Watkins-basarna härjar ju fritt ner till 0.6 Ohm, och nu har jag 4 st..

Bild på bebisarna:http://www.infinity-classics.de/infinity/models/Reference-series-1+b-2-10+A+B-1981-86/Reference-Standard-II-A-B/RS_II_A_4_1.jpg

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/15 :  21:57:56  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Jag tror ärligt dessa INTE är lika svårdrivna som kappa9.. Detta efter drivit mina rätt enkelt med mindre modeller nu av steg..

75 w rowland vart lite för lite. Men 200w är inga problem... På topparna.

Sen ett hyfsat potent till basarna. Men jag har aktiv delning...

Men har haft ett Denonsteg som drev hela med rätt ok resultat.. Därav TROR jag att dom är lite snällare...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/06/17 :  10:32:29  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Jag kan ju säga att RSII drar mer pudding från Pangeorna är RS2.5..får öka c:a 10% på försteget för att nå samma volym och dynamik. Vid 40-50% så är dom nästan döda..
Men vid 65-70% sitter man bara och gapar!

Har lyssnat på mer rock/hårdrock idag..

"Feeling" och "AfterShock" med Van Halen är riktigt kul, Toto "IV" låter som den ska, LOK "Lok står när alla andra faller" hehe återblickar till mayros träff(fast en aning vassare)

Det enda jag kan klaga på är kontrabas, det är för mycket ludd. Måste få till samma transparens som i 2.5..
Lyssnar så mycket på jazz så detta måste bara funka.

Man kanske ska ta och bygga om 2.5 till subbar??

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/17 :  20:04:00  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
WOW
DET kallar jag högtalare! Sådana skulle jag velat ha i mitt vardagsrum! Vad stolt jag skulle varit
Lite "snygg" elektronik till dem å jag skulle bara stått å dräglat på dem oavsett HUR det låter Varje morgon

Så utan att någonsin hört dem säger jag GRATTIS Muse!

Ps. Vågar jag fråga vad beg. priset på dem ligger idag? Å vad kostade de nya?
Vilket år VAR de nya föresten? 1981, står det ju faktiskt på topic

Ps2. Muse, du skrev att de fått ny kantupphängning, är den inspelad ännu? Skulle kanske kunna vara en orsak till din fundering om basens transparens?

Edit: pga. periodisk blindhet...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/06/18 01:34:38
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/06/18 :  01:52:10  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
quote:
Tackar mayro!
Ja, klenoder är det och som sagt: Kappa införde "disco-burken", kan inte ens jämföras med dom gamla Reference Standard-högisarna..


Ja Infinity har varit lite "upp och ner märke", men dom har nog haft bättre högtalare på 90-talet när "gurun" från KEF köptes till Infinitystallet.
/Jonas
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/06/18 :  10:12:59  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Tack för fina ord CC! Men dom är STORA, bilden är lite missvisande.

Jag är c:a 178cm, när jag står vid dom så kan jag lägga hakan ovanpå(rakryggad). Då får man en hum om storleken.

Ska tilläggas att jag har en förstående sambo och mor till mina barn, hon låter mig hållas vilket jag värderar väldigt högt. Högisarna måste dock följa färgmönstret vi har i vardagsrummet, inga vita eller svarta osv.

Infinitys gamla RS är ju gjorda i solik ek samt äkta ek-faneér och det passar som handsken i vårt rum.

Efter lite research så är nog mina från mitten av 80-talet. Nypriset 1981 var $2700, vet inte hur mycket dollarn var värd i SEK då men vi snackar nog drygt 100 000:- i dagens mått mätt!

Ni ska veta att mayros Reference 4.5 kostade $4500(!)1978..
Mina "gamla" 2.5 kostade $2300, 1979

Jonas: Syftar du på Sigma, Epsilon och Omega?
Går dom att jämföra med Reference One?

En vacker dag mina vänner, en vacker dag...
Så kommer det stå ett par Reference One i mitt vardagsrum!
Nypris 1980, $90 000!!!!
http://www.infinity-classics.de/infinity/models/IRS-series+Beta+Gamma-Delta-Sigma-Epsilon-1988-95-98/IRS/IRS_2_1.jpg

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/18 :  10:43:58  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Lite "snygg" elektronik till dem å jag skulle bara stått å dräglat på dem oavsett HUR det låter Varje morgon



CC. Jag är ledsen att behöva säga detta, Men även ljudet ur sådana skulle få dig att "drägla".

Jag har sagt det många ggr.. Och många som har varit här får en knepig "sjukdom". många(alla tror jag) bygger OM sina anläggningar...eller har sålt av o bytt ut osv... En del letar redan på infinity..(Hej Muse)

Och det är INTE min "skiteletroniks" förtjänst kan jag säga...

I morgon skall "bossebula" titta hit... Skall bli skoj...Kanske en till med bytespanik sen.. Tyvärr så spelar just nu två Pa steg ifrån 80 talets början här... Men tror det kommer bli bra ändå Men jag får väl se hans reaktion...

Nästan ännu roligare då det lirar med pa steg.. denver osv o man kan få folk att gilla ljudet...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/18 :  12:38:18  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
quote:
vi snackar nog drygt 100 000:- i dagens mått mätt

Nästan som mina då Hehe

quote:
två Pa steg ifrån 80 talets början

Vadan detta nu då

Mayro, du labbar lika mycket med olika steg som jag labbar med apparatfötter o kontakter

Lärorikt under alla omständigheter

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/18 :  12:48:11  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Classe CA300 kommer i midsommar.... Ett av Classe´s bästa steg dom gjort enligt många... Just detta 300 w anses klart bättre sägs det mot deras 200 samt 400 w steg... Men iofs inte ovanligt detta. 300 w verkar vara en "gräns" där kraften tar "lite" överhanden över det "finstilta" generellt sett. Har hört detta rätt ofta att det där finns "nån liten gräns" på nåt vis..

Inget man kan SÄGA som en sanning. Men ändå.. Ingen slump att ofta stora steg just hamnar där kanske... Mellan 2 o 3 hundra....

Så 2 st Yamaha PC2002 spelar just nu...

på 2 x 240 w per st.dvs 4 x 240 w..."PA" watt utan tvekan....Dom ÄR rent grymma dessa steg....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/06/18 12:58:07
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/06/18 :  13:36:49  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Vi får väl se om det rycker i börsen efter morgondagens provlyssning...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/06/18 :  15:36:38  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
BosseBula: Har du ett par 4.5 som lurar i vassen?
Inte direkt vanliga, det finns ett par på Ebay för c:a 18-20 000:- (om dom finns kvar..?)

Annars så KANSKE det finns ett par Reference 2.5 till salu..
Får se om jag kommer att sälja dom, vill egentligen inte, buhu. Men man e ju liksom inte rikast i sandlådan..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/06/18 :  16:31:41  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Nah, jag har ett par ökända RC-L som inte är inspelade än. Får ge dom en chans först. Va ligger ett par Reference 2.5 på i pris tro?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/06/18 :  16:35:28  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Finns ett par reference 4,5 till salu på Tyska E-bay ligger på ca 17000 tror jag

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/18 :  16:59:33  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
bossebula...

Gissa om jag log då jag läste VAD du skall jämföra med mina burkar med (mot)....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/06/18 :  17:07:05  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Haha, din lille tyrann. Akta så jag inte släpar dom med upp en dag.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/18 :  17:22:52  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
bossebula.


Nu log jag ÄNNU mer ska du veta... Men ett tips.. Fråga Muse o grabbarna FÖRST om dom tycker du ens ska bekymmra dig om besväret....

det har ju redan varit högtalare här som sagt....

Och .. ja fråga grabbarna...


EDIT.
Ska inte vara taskig... Mitt hus SUGER bas samt värmen ur saker som inget förr jag träffat på.. JD vart helt förstörd här med 55000kr högisar. (golvare)... Därför så skrattar jag då folk säger dom ska titta hit med högisar... Det kräves lite för att fylla mitt stereorum med ljud om man säger så....

Nu ska vi åka Bossebula. Ska grilla i bromölla hos kompisar...

Skriv PM om vilken tid osv så ser jag... Sänder dig Pm med telnummer osv....

Ska bli skoj att ses...!!!

MVH
(igen) Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/06/18 17:29:22
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/06/18 :  17:27:16  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Hm, nu tog du mig på fel sätt min käre vän. Jag tror INTE att mina RC-L klår dina högtalare på något sätt. Det var inte det hotet bestod i. Du vet väl vad vår lilla klubb heter?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/06/18 :  17:28:01  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
BosseBula: Ett par Infinity Reference 2.5 betingar ett pris av c:a...

Är sluddrig nu, ska på fest, så passa på och ge mig ett bud medans jag har ett par Zlatopramen innanför västen vettja!

Nej, seriöst dom komer inte att gå under 7000:-
And that´s final.

Men gör så här: Lyssna hemma hos mayro, om du gillar karaktären så får du samma med dessa. Något mindre ljudbild samt lite mer återhållsam sådan, dock samma "dialekt".
Men med en bas som är betydligt mer blöt och blytung..fast transparent och artikulerad dock! Skrivet med positiv inställning! RSIIB har inte samma transparens och attack som 2.5, tyvärr..

En kontrabas eller baskagge får en helt annan mening med 2.5, det är dagens sanning.(host)

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/18 :  17:35:13  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Hm, nu tog du mig på fel sätt min käre vän. Jag tror INTE att mina RC-L klår dina högtalare på något sätt. Det var inte det hotet bestod i. Du vet väl vad vår lilla klubb heter?


nejdå.. jag fattade.. triggar lite bara.. Men förklarade med Edit ovan här....

mitt hus är hemskt att döda högtalare... 4 tolvor får slåss allt för att få till lite värme i sakerna....Så enbart skojade o retades lite....

Hörs sen.. Nu är det panik iväg....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2005/06/18 :  17:38:07  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Men för att hitta någorlunda liknande high end-ljud så får man åka raket upp till dom prislistorna.

Du kommer att tappa hakan imorgon Bosse..
Det GÅR inte att jämföra med en något mindre låd-högtalare med traditionella element(ska inte tolkas på ett kaxigt sätt, för det är det inte), jag har lärt min läxa också..

MEN, man ska gilla det man hör också!
Vissa tycker att en vanlig "låda" låter bättre, och jag har full respekt för att alla hör välljud på sitt eget sätt.

Men som sagt lyssna på mayros 4.5 och ge ditt omdömme om gamla Infinity Reference efter det.

En sak är ändå säker: Jag kommer ALDRIG att byta högis-märke igen, never!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/06/18 :  21:10:59  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply


Grattis Muse !
Sjysst o vara nöjd med ljudet !


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Mattemannen
Starting Member

8 Posts

Posted - 2005/06/20 :  00:09:41  Show Profile Send Mattemannen a Private Message  Reply
Någon som vet något om RS3B.
Det finns ett par till salu i Åkersberga för 4900:-

MH
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/20 :  00:32:47  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Jag har ägt sådana före jag en gång köpte kappa9. Och jag ångrade jag bytte..... Så ansåg jag då minns jag. Så dom var enligt mig klart mysigare att leva med. Fast prestigen gjorde jag bytte tyvärr...

Ifråga om ljudkvalitet mot en annan burk för 5000 spänn nu så är det löjligt enkelt. Infinityn spelar totalt skiten ur vad som helst för 5000 i butik... ENKELT...

Ifråga mot annat beg för samma pengar. Svårt att säga.Men den är svårslagen troligen beroende på smak osv...

Utseendet är en klar fördel anser i alla fall jag. Dom är kanonsnygga..

3000kr torde vara ett rent kap. Men dessa kräver en stärkare med lite kraft. Inte som kappa9. Men dom gillar effekt..

Och här kommer nu den viktiga varningen. Och den bör man ha klar för sig. Emitdiskanterna är vansinnigt lätta att spela sönder OM stärkaren börjar tappa taget. Och har man då en "svag" stärkare som inte klarar tunga laster så händer det lätt att man eldar upp diskanterna på infinity.


SÅ... Köper du infinity av dessa äldre modeller med dessa ribbons. Se till att stärkaren INTE blir maxpressad OM du är underförstärkt...

Dom är inte lätta att få reparerade OM man klantar sig... För man MÅSTE klanta sig iofs. Annars kan jag bara säga .. för 3-4 skulle jag kunna spela sådana tror jag.

Men att recensera dom efter så många år sen jag hörde dom törs jag inte. Men att jag ångrade kappa9 då jag bytte ifrån RS3B är ett minne som jag inte glömmer...

och det finns rätt GOTT om billiga bra stärkare som driver också såsom beg....

Lycka till med vad du nu gör. Men lyssna på dom själv bara... Mina minnen är aldeles för gamla...Så bilda dig en egen erfarenhet....


Edit.

Tror vi har en liten "Classic Infinity" virus som startat på Hf.nu


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/06/20 00:35:52
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000