HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Mitt möte med Nordic Concept SIGNAL ONE
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/06/29 :  19:46:33  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag tänkte skriva några rader om mitt möte med Nordic Concept SIGNAL ONE.
Detta är min första riktiga recension så jag hoppas att den blir tillräckligt intressant för er andra. Jag kan bara med häpnad läsa alla andras fantastiska recensioner där ni "trollar" med orden o.s.v. Försök ignorera mina uppenbara brott mot allt vad som kan klassas som korrekt gramatik och tempus. För det bryts det mot så det står härliga till…

Vad är Nordic Concept??? Som svar på det citera jag mig själv ifrån min bildtråd "Manga X's anläggning".

Nordic Concept är som ni kanske känner till AudioConcepts eget varumärke och inhyser sedan tidigare skivspelare i den ABSOLUTA referensklassen. Nu finns alltså även dessa godingar till signalkablar. Utmärkt prestanda genom sund konstruktion och mycket bra materialval allt till ett pris som ger många chansen att prova på riktigt bra prestanda i sin anläggning!
Desa kablar finns att köpa genom AudioConcept.


Nordic Concept SIGNAL ONE med Furutech RCA.

//Bilden från AudioConcepts hemsida//

Första gången jag såg dem var för drygt ett halvår sedan. Min första tanke var att de såg ut som leksaker samt att dessa aldrig kommer över min tröskel just därför! Lite lustigt/pinsamt att jag inte har kommit längre än att jag har massa förutfattade meningar om hur en produkt är utifrån dess utseende!

Hur som helst har det gått ett halvår och mitt initiala motstånd har veknat.
Ett par kablar har nu provats i min anläggning tillsammans med mina tidigare signalkablar.

Resultatet då? Ja det var som vanligt inga natt och dag skillnader men skillnader fanns det många av och de var fullt tillräckliga och av den typen att jag skulle komma att, utan tvekan, beställa 2 par NC SIGNAL ONE senare samma dag!


När jag kopplade in NC SIGNAL ONE i min anläggning märkte jag, till min förvåning, att kablarna inte tillförde någon ”egenkaraktär”.

Hittills har alla kablar jag provat eller ägt satt sin personliga prägel på anläggningens "totalljud". Vissa basar till ljudet andra kanske hissar diskanten för att skenbart återge fler detaljer ytterligare någon filtrerar ljudet så att det blir mer ”lättlyssnat”. All denna ljudpåverkan har varit på de olika registerna.

Denna gång var något annorlunda, mycket annorlunda till och med!
Direkt från första ton upplevde jag skillnaden. Allt lät så äkta, så ”Live” i brist på bättre beskrivning. Kabeln upplevs som mycket ”neutral” och återgivningen av signalen äkta/ärlig, allt bara sitter där hur naturligt som helst, precis som det ska vara! Musiken andas och lever ett eget liv på ett, för mig, nytt sett. I brist på bättre ord vill jag beskriva den som oförvanskad, otyglad och fri! Helt utan restriktioner och hämmande faktorer.

Dynamiken upplevdes som mycket bättre, anslag, urklingning, timing och rumsinformationen återgavs subjektivt korrekt och totalt okonstlad. Jag upplever det som om ett osynligt dynamikfilter tagits bort i min anläggning. Det innebar för mig i min anläggning mer ”GO” och driv i musiken. Detta utan att ge avkall på den korrekta musikaliska timingen.

Stampa-taktenkänslan som så många pratar om förstår jag nu! Allt sitter där som ett smäck och njutningen är större.
Det är lite som att ha ”nya” skivor i min CD-samling helt plötsligt.
Idag har jag två par NC SIGNAL ONE d.v.s. de sitter rakt igenom anläggningen och skillnaderna är ytterligare tydligare jämfört med tidigare.

Mina 2 par terminerades med koppar Bullet Plugs. Vilket medförde att de ser ännu lite mer ut som fula leksaker. Det är dock något jag utan problem kan leva med då den musikaliska återgivningen som de förmedlar är så helgjuten och underbar!!!

Jag rekommenderar er starkt att pröva denna kabel i er anläggning. Njutningshöjningen som de tillförde mig och min anläggnings musikåtergivning var inget mindre än sensationell. Speciellt sett till prislappen på dem! Så gör er själva en tjänst och prova dessa förutsättningslöst!!



Over’n out från Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2005/06/29 20:55:33

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/29 :  21:02:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kul Magnus

Jag sa ju att att det var kablarna som ställde till det. Visst blev det bättre klarhet och renare topp?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/06/29 :  21:55:30  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Spännande liten signalis.
Tack för recensionen

/Mattias
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/07/06 :  21:09:53  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Kul läsning. Jag håller med dig på en punkt; Kabeln ser ut som en leksak. Jag är inte en "kabel" typ, utan anser att kablar gör skillnad. Men skillnaderna är små och systemberoende. Jag vill inte starta en kabelprat tråd, men ändå säga min mening. Och säga att även i en sådan tidning som TAS finns det skribenter - auktoritets tilltro :-) - som anser att det duger med enkla kablar (P. Seydor), till dyra system. I vilket fall ska jag nog prova dessa kablar.

Är rca kontakterna låsbara? Rca kontakterna på bilden verkar inte vara låsbara?!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/07/07 :  23:54:30  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Bland:
Jag tycker att du uttalar en "sund inställning" när skriver att du skall testa dem.
Att de flesta recensioner i vinstdrivande blaskor skall tas med en stor nypa salt är givet! Så självklart skall intressanta apparater eller vad det nu må vara utprovas själv med ens egna öron som domare.

Jag har inte sett något exemplar med låsbar RCA ännu. Kolla med Robert på AudioConcept så ordnar han det säkert åt dig!

En intressant och otroligt prisvärd kabel som bygger på en sund konstruktion, bra material och det bästa av allt den är helt utan Voodoo-oljor och annat trams!

- Testa på nu!




Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000