HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 UnBelievers Anläggning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 30

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2013/04/13 :  19:21:46  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Du är alltid välkommen Jonne

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2013/06/24 :  21:28:05  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
quote:
I nuläget matar Brahman en Onkyo TX-NR818 som gör ett förvånansvärt bra jobb med att driva Essence.


Nä, det gör den inte alls

Kul att träffas!


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet

Edited by - StefanL on 2013/06/24 21:28:48
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2013/08/06 :  20:51:03  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
quote:
Nä, det gör den inte alls

Kul att träffas!


Hade helt missat att du skrivit i tråden.
Tack för besöket och tack för provlyssningen hemma hos dig.
Har fortfarande ont i njurtrakten Saknar verkligen att bo i hus och kunna kräma på på det sättet.

Hoppas du är nöjd med Onkyon.

/Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/08/07 :  06:40:59  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Fin vinylspelare : ) den är läcker i svart med. Tyvärr fanns inte limo-varianten när jag köpte min. Du bör vid tillfälle prova extra talrik och motorstyrning från Heed om du inte väljer kuzmas egen. Mycket läcker arm, kan tänka mig att det är ett sant nöje att ställa in VTA på varje skiva.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2013/08/07 :  16:21:40  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Tack detsamma Adagio. Det är dock inte den förlängda varianten (om det var det du menade med limo?) utan standard Stabi S.
Tallriken och motorstyrningen finns på agendan, men ny pickup kommer att komma långt långt före i planeringen...

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2016/08/14 :  17:30:57  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Var ett tag sedan jag skrev något här i tråden.

Har varit ett par år med ständiga byten, framförallt på högtalarsidan.
Magnepan 1.7, Rogers Ls3/5a, Audiovector Mi3 Avantgarde, Harbeth Monitor 30.1 och Audio Physic Tempo 25 har alla kommit och gått.
Nu tror jag dock att jag har hittat rätt igen. Stora element, lättdrivet och rörvänligt.
På förstärkarsidan har det även varit en del byten, om än inte lika många.
Kontentan och insikten är att det är och förblir rör som gäller.
Har även testat en del olika dacar och även där tror jag nu att jag hittat hem och landat med något som ger vinylen stenhård konkurrens. Vetetusan om det inte till och med är jämnt skägg numera, men så har jag inte rör i riaat heller.

Bilder och mer info kommer.

/Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/08/14 :  20:27:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tjoo hooo :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2016/08/14 :  20:45:34  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Det som varit allra svårast att få till har som sagt varit högtalare.

Alla de burkar (och även Maggisarna) jag har testat har haft sina klara styrkor, men dessvärre även svagheter. De som känner mig och mina preferenser sedan tidigare vet att jag gillar ett ganska stort ljud med mycket dynamik och jävlaranamma.
Då är det svårt att komma ifrån hög känslighet och stora element.
Det är ju ingalunda några garantier för välljud, men det är nåt visst med 15" som implementeras rätt.

Sedan en månad tillbaka spelar jag på Klipsch Cornwall III och har inte haft så här kul med min anläggning sedan jag hade Avantgarde.

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata

Edited by - UnBeliever on 2016/08/14 20:46:50
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2016/08/14 :  21:58:35  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Vad gäller förstärkare så har jag ägt och testat en del genom åren, både rör och transistor. Klass A, AB och D. SET, SEP, PSE, SET och PP.
Det jag av nån anledning alltid kommer tillbaka till är rörhäckar i PP på ca 40W.
SET är väldigt trevligt i rätt sammanhang och jag hade gärna testat nån 211 eller 845 baserad förstärkare på Klipscharna.
Det som sedan drygt ett år tillbaka står och puttrar i racket är en Prima Luna Dialogue Premium Integrated. Köpte den med KT120 och har inte haft anledning att byta till/testa något annat. Även i triodläge med ca 21WPC så räcker det långt på Cornwall.
I UL-läge ger den dubbelt så mycket och det går givetvis att spela högre, men i 90% av fallen föredrar jag triodläget rent ljudmässigt. Upplever det som renare och mera sinnligt. Mer nerv och närvaro.

/Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2016/08/14 :  22:08:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi fårstår dig, lättdrivet blir vanebildande.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2016/08/15 :  00:59:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag förstår ditt val, klart mer mer pengar och klart mer plats här hemma så hade det varit lockande

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/08/15 :  06:55:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kom igen nu Ola, b-i-l-d-e-r!!!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2016/08/15 :  17:04:04  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Sålde av min D90 för ett par år sedan, så det blir dessvärre bara iFån-bilder.
Cornwall III är lika slimmad som en halv tvättmaskin i körsbärsfanér
Knogtestare behöver inte göra sig mödan och Klipsch gör vad jag vet inte någon poäng av att lådan skulle vara byggd i Harbeths eller Audio Notes skola med avstämt kabinett eller liknande.
Den ursprungliga konstruktionen var, om jag inte minns fel, optimerad för att uppnå minst spill från en spånskiva i amerikanskt standardmått. WAF är knappast hög, men jag tycker de är läckert retro-fulsnygga.




De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2016/08/15 :  17:14:16  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
PrimaLuna Dialogue Premium Integrated har fått väldigt fina recensioner, bl.a. i Absolute Sound.
Fin finish enligt mig, hyfsade komponenter och i princip bara point-to-point wiring.
Adaptiv autobias och en massa andra prylar som den väldigt lättskött och tyst för att vara en rörhäck. Väldigt flexibel vad det gäller slutrören, men jag har bara kört med de TungSol KT120 som jag köpte den med. I övrigt bestyckad med 6st 12au7, även där originalrören än så länge.
Här tror jag dock att det finns potential för förbättring.



Under förstärkaren skymtar ett nyförvärv, men den karamellen får ni suga på ett tag


De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2016/08/15 :  19:17:04  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Vad kul! Nu är vi i alla fall 3 som har Cornwall III här. Dessutom så har du och jag integrerade förstärkare från samma tillverkare. Min Mystere IA21 tillverkas av Prima Luna. Jag har KT88 rör men det skall gå att använda KT120 rör också enligt tillverkaren.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/08/15 :  19:45:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Se där! Snyggt!
Det är nåt härligt reko o ärligt över ett par rejäla högtalare med faner på! Speciellt när man kan driva dem från hörlursutgången på en walkman!
Vad nytillskottet ska vara är svårt att gissa men endera ett RIAA eller en DAC tror jag på!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2016/08/15 :  19:48:52  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Hej MatsE,

Kul att höra! Cornwall är nog inte direkt en dussinvara på våra breddgrader.
Mina köpte jag av en trevlig dansk kille.

Jag lyssnar på väldigt mycket olika genre och vissa av de högtalare jag testat de senaste 3-4 åren (läs ffa Rogers Ls3/5a och Harbeth Monitor 30.1) har låtit fantastiskt ihop med glesare musik, för att falla ihop som ett korthus när det blir tyngre prylar med dynamik och botten. Maggisarna var också riktigt trevliga, men möbleringsmöjligheter i mitt rum och förstärkarbudget satte käppar i hjulet.

/Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata

Edited by - UnBeliever on 2016/08/15 20:02:31
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2016/08/15 :  19:58:33  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
quote:
Vad nytillskottet ska vara är svårt att gissa men endera ett RIAA eller en DAC tror jag på!


Vinylkedjan är oförändrad, sånär på att jag skaffat extratallriken till min Kuzma.

Kuzma Stabi S, Stogi S12VTA, Lyra Delos, ASR Mini Basis (mk1)



De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/08/15 :  20:21:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Väldigt trevlig vinylrigg! Den låter nog mumma, vågar jag påstå ohört!
Men då är tillskottet alltså en DAC...
Blank front... TotalDAC? Electrocompaniet? hmmm... ge oss en ledtråd iaf?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2016/08/15 :  20:23:01  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Innan jag går vidare med nyförvärvet så tänkte jag berätta om prylarna runtomkring.

Racket är Solid Techs riktigt fina, flexibla och välljudande Hybrid.
Hade tidigare hela racket på höjden vilket medförde att samtliga hyllplan var avkopplade med Disc of Silence. Efter en ommöblering blev jag tvungen att dela racket i två staplar eller flytta tvn alldeles för högt. För tillfället är de två övre hyllorna avkopplade.
Det förklarar även varför hyllan som förstärkaren står på har DoS till ingen nytta

Kablage är en salig blandning idag:
Ström:
Förstärkare: Shunyata Anaconda Helix Alpha
Dac: Nordost Brahma
RIAA: Nordost Vishnu
Från vägg till nätlist: Signal Cable Magic Power

Signal: DIY Silverkablar med Furutech Rhodium RCA, Nordost Heimdall.
Högtalarkablar: Acoustic Zen Satori

/Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2016/08/15 :  21:33:34  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Den digitala musiken spelas från en MacBook Pro med JRiver och styrs med padda med JRemote. Även en del Spotify nyttjas via Spotify connect i paddan.
Signalen går via en AudioQuest Diamond USB till dacen som är en:



På golvet står även min reservdac som är en gammal Cambridge Dacmagic som i nuläget står för tvljudet via en optisk kabel från Supra.

/Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/08/15 :  21:47:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Aha! Där var blänket! Ett trevligt val och säkerligen en väldigt tydlig förändring från Cambridge?
Har själv köpt en beggad AQ Coffe UsB, kan du säga något om Diamond i relation till andra USB?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2016/08/15 :  22:01:21  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Cambridgen är mer en backup, hade en Naim nDac senast.
Den såldes i ett svagt ögonblick då det fanns tankar på att sälja allt och gå vidare med aktiva högtalare. Sen dök Cornwallen upp och då var jag tvungen att skaffa en dac igen.

Vad gäller USB-kabeln så kan jag inte direkt uttala mig. Den enda andra kabeln jag testat som inte var en standard skrivarkabel är Cardas och den märkte jag ingen direkt skillnad med. Diamond dök upp på en annons och då slog jag till på den innan jag ens köpt dacen.

Dacen ja, ett riktigt trevligt bygge. Det är ju just vad det är, ett bygge.
En byggsats från Audio Note Kits, en numera utgången version.
99,5% av min digitala samling är rippade cd-skivor så det kändes rätt logiskt för mig att gå på en dac med AN:s konstruktionsfilosofi och tänk. DSD och hi-res intresserar mig inte. Köper jag nya skivor så gör jag det på vinyl.
Ska hålla igen med superlativen, jag nöjer mig med att säga att jag är väldigt, väldigt nöjd .

/Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2016/08/15 :  22:28:21  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Det ska dock tilläggas att jag inte har byggt den själv.
Då hade den sannolikt inte alls låtit bra, om den hade låtit något öht innan den brann upp

/Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2016/08/15 :  23:14:49  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
Snygga högtalare
Härlig blandning av prylar. Det ser ut till att kunna leverera
Go to Top of Page
Page: of 30 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000