HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 NAIM-Demo i Västerås
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/03 :  00:15:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Just hemkommen och håller på att kolla igenom en del bilder.

En snabb fråga innan det kommer bilder. Fanns det några medlemar där ikväll, från forumet ?! Jag träffade 1.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/03 :  00:18:02  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Javisst - jag var "1" . Det var ju en del annat folk där och det kanske gömde sig en eller annan forummedlem där?

Trevligt initiativ av Mälardalens Ljuddesign. Det bjöds också på förfriskningar till den rejäla Naimpresentationen.

Edited by - Roq on 2005/06/03 10:16:26
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/03 :  00:22:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Så här såg det ut när jag kom,,, lite sent, pga vägarbeten och ont om P-platser.



Carl Michael, från Ljudtema, var i full färd med att tala om vad det var vi skulle få börja att lyssna på.

Det var instegsmodellerna från Naim.
Om det blev nån lyssning ?! Jodå,, SÅ mycket A-B lyssning var det länge sen jag gjorde.... (om jag någonsin har gjort det så mycket)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/03 :  01:18:14  Show Profile  Reply
Typiskt man skulle bli sjuk, annars skulle jag också varit där

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/03 :  01:35:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Carl Michael var väl inte dirket helt kry heller, men han bytte apparater på löpande band.

Under tiden av ett av ALLA byten, så passade jag på att se mig on i butiken. Rubusta och snygga möbler fanns det gott om. Hifimöbler eller soffbord spelade ingen roll.




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/03 :  01:37:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply


Hade vi inte haft björk i vårt vardagsrum, så hade nog detta bord varit fastspännt på takräcket. Masiv oljad EK. Kolla in benen!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/03 :  10:35:37  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Tur att sofforna var mjuka. Det var som sagt en hel del apparatbyten då den febrige (men tappre) Carl Michael stegade sig uppåt från instegsmodellerna till första "referensnivån".
Allt som allt 3-timmars lyssning med paus, dricka och mellansnack.

Mälardalens ljudinredning spelar sina anläggningar i mer hemma-lika miljöer jämfört med andra hifibutiker. Inga stora basabsorbenter, akustikpaneler etc utan soffor, mattor och möbler istället.
Bra tycker jag, även om väggarna är lite väl "rena". Annars är det ett ställe med hög trivselfaktor!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/06/03 :  11:22:20  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Vad för högtalare kördes det på ???
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/03 :  11:27:52  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Ser ut att vara Audiovector... men vilken modell?

Deras hemsida: http://www.ljudinredningsbutiken.se/

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/03 :  11:55:18  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Nitram: De körde med Audiovector Mi3 Signature. Naim har en egen högtalarserie också så de hade kunnat köra Naim rakt igenom men motiveringen var att AV är som högtalare betydligt mer känd jämfört med Naims högtalare varför man valde dessa av "igenkänningsskäl", vad jag förstod. Jag såg inga Naimburkar i butiken.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/03 :  11:57:41  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
quote:
Typiskt man skulle bli sjuk, annars skulle jag också varit där


Martin.M: Det kommer en till Naim-demo i höst (tror jag det var).
Då skulle det klättras vidare uppåt bland High-End modellerna




(edit MartinH bytt till Martin.M)

Edited by - Roq on 2005/06/03 12:58:00
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/03 :  12:01:26  Show Profile  Reply
Martin.M heter jag

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/03 :  12:17:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det är exakt som Roq skriver, det kommer en fortsättning när starten sker på instegsmodellerna till referenceserien.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/03 :  12:19:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Soffan som vi ser ovan, och även under, ingår i ett "vardagsrum" som spelar med en multianläggning.

På bild även en av ägarna, Jörgen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/03 :  12:21:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Under kvällens lopp framkom det att NAIM går sig egen väg, och ingen verkar vara dirket i närheten av att göra på samma sätt.

Det är allt från 4 olika strömförsörnings boxar, till egna signalkablage med DIN fattning.

Jag skall försöka få ner lite mer INFO om vad vi spelade på när jag inte har en trött tjej hängades på axeln.

Här är iaf lite av det vi lyssnade på..




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/03 :  12:22:15  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
quote:
Martin.M heter jag

Hehe, nu ser jag det...sorry
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/03 :  12:45:41  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
En komponent i taget byttes och det startades med
Naim CD5i och Naim Nait5i.

Kliven upp bland CD-spelarna var: CD5i -> CD5x -> CDX2
På förstärkarsidan: Nait5i -> NAC112x + NAP150x -> NAC202 + NAP200(rätta mig om jag kommer ihåg fel)

Fler svarta lådor kom på plats då Naims strömförsörjningsfilosofi demonstrerades....


edit: grammatikfel

Edited by - Roq on 2005/06/03 17:07:35
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:04:42  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Zalves bilder


Micke från Mälardalens ljuddesign till höger.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/03 :  13:06:47  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply

Både bilkörar- och icke-bilkörardryck serverades. Najs! Ångrar att jag inte cyklade...

Edited by - Roq on 2005/06/03 13:08:03
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/06/03 :  14:07:57  Show Profile Send Peter J a Private Message  Reply
Hur upplevde ni skillnaden mellan ett rent försteg och ett med separat strömförsörjning?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/06/03 :  14:17:18  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Hmm, så Naims högtalare skulle vara mindre kända än AudioVector...

Jo, kanske i Norden iof....

Synd att besökarna inte fick lyssna på den underbara Ariva eller den nya stativaren n-sat, men nästa gång kanske...

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/03 :  18:00:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Raceman: Samtliga försteg måste strömförsörjas från nån annan nätdel. Antingen från ett slutsteg eller från nån av alla svarta burkar med lustiga namn.

Den första var en FlatCap 2x som kopplades in. Det var visst 2 nätdelar i den.
Sen när vi kom upp på refenrence serien så fanns det separata delar för Switch/Digitaldelen och för Audiodelen.

Några delar från Reference serien.




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/03 :  18:05:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply

Är det inte en bekanting som har hittat sig ner i den otroligt skäna soffan ?!


Visst är det en Röda Tråden vinnare som sitter i Sweetspot ?!


Väggarna är INTE betong, men det fanns en ganska stark ekokänsla. Med lite tavlor så blir nog lite bättre. Vi får se hur det är nästa gång, för att det blir ett återbesök är helt klart.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

duratec
Member

124 Posts

Posted - 2005/06/03 :  18:44:44  Show Profile Send duratec a Private Message  Reply
Fina bilder. Jag var inne hos dem förra lördagen. Riktigt fräsch butik utan långa rader med högtalare samt staplar av elektronik. Här skulle ju till och med tjejen följa med in ;)
Vad jag förstod skulle det in mera tavlor etc för nu var det alldeles för kalt på väggarna. Tyvärr missa jag träffan då jag bor i Linköping men har svärmor i V-rås därav mitt tidigare besök. Hoppas det var trevligt iaf. Personligen tyckte jag Naim+Audiovector lät mycket trevligt.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/03 :  18:48:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply



Så här ser det andra 2 kanalsrummet ut. Vinylspelare från Pro-Ject har jag för mig att det var...

När Carl Michael väl kom igång, såg det oftast ut så här.


Bytena mellan de första apparaterna gjorde stor skillnad. Så de som inte tror på att det är hörbarskillnad på spelare för 5k och 50k borde ha varit här. (Det byttes från en 12k CDspelare till 20k)

Detta steg upplevde jag som det som var mest drastiskt/markant.

På referencenivån, så ar det först vid en bekant artist och låt, som jag hörde skillnaderna.

Kablaget var NAIMs egna, då de har egna lösningar även för detta.
Högtalarkablarna var minst sagt stela.

Fler glada och intresserade gäster.



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/03 :  18:52:11  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
quote:
Är det inte en bekanting som har hittat sig ner i den otroligt skäna soffan

Ja, jag undrar vem det kan vara

Affären säljer ju möbler också så man säga att även dessa demades.
Visst fanns det efterklang i rummet som inte bara var av godo men jag slogs ändå av att rummet led förvånansvärt lite av resonanser och förstärkningar i djupbasen - speciellt med tanke på hur "rent" och odämpat rummet var.

Ljudmässigt får jag hålla med presentatören om att de största förtjänsterna med Naim-systemen var ett snabbt och tydligt ljud.
Jag tyckte instegskombon CD5i + Nait 5i lät klart prisvärd.
Jag hörde ljudlyft främst då vi klättrade uppåt bland CD-spelarna: Detaljeringsgraden ökade och till viss mån hörde jag en mer naturtrogen efterklangen i inspelningarna.
Med förstärkarbytena var förändringarna lite mindre men jag hörde en mer bestämd och precis bas vid bytet upp till kvällens "bästa" (läs dyraste) kombo NAC202 + NAP200. Det finns kanske andra som kan kommentera bytena i strömförsörjningen?

Edited by - Roq on 2005/06/03 18:59:26
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000