HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Hörlurar till dator
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/06/01 :  20:56:19  Show Profile Send audiogear a Private Message  Reply
Hej!

Jag tänker köpa ett par hörlurar till datorn och undrar vad det kan vara värt att lägga sig i för prisklass? Ljudkortet är ett SB Audigy 2 Value. Klarar ett sådant ljudkort att driva alla på marknaden förekommande lurar? Kan man förvänta sig att detta kort ska göra lurar av högre klass någon rättvisa?

Tacksam för goda råd och synpunkter kring detta!

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/06/01 :  21:08:41  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Om jag har förstått rätt så har inte detta ljudkort någon ren hörlursutgång.
Vart hade du tänkt koppla in lurarna, har datorn någon hörlursutgång?

Jag skulle nog rekomendera em lös lurförstärkare.

Angående lämplig prisklass så är det din plånbok som avgör.
det finns ju lurar från några kronor o uppåt....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/06/01 :  21:18:26  Show Profile Send audiogear a Private Message  Reply
quote:
Om jag har förstått rätt så har inte detta ljudkort någon ren hörlursutgång.



Jo, enligt manualen kan en av linjeutgångarna användas till hörlurar.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/06/01 :  21:37:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag kör med ett Audigy 2 Platinum vilket betyder att kortet inkluderar en separat enhet som sitter i en 5,25"-plats, denna har ett stort antal in och utgångar, däribland en separat hörlursutgång med egen volymkontroll.

Prövade nyss lite snabbt med mina Sennheiser HD-500 och kom fram till att utgången på baksidan låter betydligt sämre än hörlursutgången...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/06/02 :  08:29:55  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Men andra ord den har inte någon ren hörlursutgång....

Så en lös hörlursförstärkare o ett par lurar som du trivs med är mitt förslg.

Vi ska ha en "litet" hörlurstest på söndag.
Så någon gång nästa vecka så kan du nog läsa om de olika lurarna vi ska testa


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/06/02 :  11:37:27  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Om du vill driva direkt från ljudkortet så bör du undvika allt för tungdrivna lurar.
Generellt så fungerar alla lurar på max 100ohm impedans bra samt vissa med högre impedans.
Skall du ha dem till musiklyssning eller spel?
Om det är till musik, vilken musiktyp föredrar du?
Hur mycket ljud får de läcka till omgivningen?
Vilken prisklass hade du tänkt dig?

Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/06/02 :  13:15:25  Show Profile Send audiogear a Private Message  Reply
quote:
Skall du ha dem till musiklyssning eller spel?
Om det är till musik, vilken musiktyp föredrar du?
Hur mycket ljud får de läcka till omgivningen?
Vilken prisklass hade du tänkt dig?



Jag tänkte till att börja med ha dem mest till musik- och radiolyssning. Men när jag ändå köper ett par lurar så kan det ju vara lika bra att inte köpa sämsta skiten även om de kanske skulle duga till radiolyssning. Egentligen är avsikten att ha dem på jobbet för att inte störa omgivningen. Den musik jag lyssnar på varierar men mest pop och rock. Jag kan tänka mig att lägga upp till ca 600 kr.
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2005/06/02 :  14:32:05  Show Profile Send berglund a Private Message  Reply
Kan varmt rekommendera Koss Porta Pro. Har ett par själv just på jobbet och de fungerar perfekt genom att ha bra ljud och samtidigt släppa in lagom mycket ljud så att man hör om tfn ringer eller kollergorna vill något.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/06/02 :  17:41:53  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ja du det finns en hel del att välja i den prisklassen.
Koss porta pro är inte fel, 242:- på billigaste stället enligt pricerunner.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/06/02 :  20:59:50  Show Profile Send audiogear a Private Message  Reply
Okay, det låter som att Koss Porta Pro är ett givet val. Det är ju dessutom väldigt billiga. Och av svaren att döma så drivs de utan problem med ett ljudkort av standardklass, även om en separat hörlursförstärkare naturligtvis skulle göra lurarna mera rättvisa.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/06/02 :  23:22:54  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Porta pro läcker en hel del ljud till omgivningen vill jag minnas. På min arbetsplats så hade de nog inte varit så populärt att använda dessa lurar.
Jag skulle nog rekommendera BeyerDynamics DT231, men de är svåra att hitta i Sverige.
Många använder Philips SBCHS900 som kostar ca 400:-, men jag har inte lyssnat på den själv.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/06/02 :  23:29:56  Show Profile Send audiogear a Private Message  Reply
quote:
Porta pro läcker en hel del ljud till omgivningen vill jag minnas.


Jag kan tänka mig det med tanke på konstruktionen. Men håller man sig till låga eller måttliga ljudnivåer så kanske det inte är något problem. Men det kanske de som testat dem på en arbetsplats bättre kan bedöma.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/06/03 :  06:48:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
En jobarkompis till mig använder dem. Sitter bredvid honom o jag kan inte påstå att jag lider av hans lyssnade...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/06/03 :  07:52:27  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Om du orkar med storleken så är nog Philipslurarna 890 (tror jag de heter) ett bra val. De har definitivt lite extra bastyngd och är lättdrivna.

http://www.ginza.se/index.aspx?artnr=71264

Finns förmodligen att hitta billigare än på Ginza.

Jonas


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2005/06/03 :  08:22:48  Show Profile Send berglund a Private Message  Reply
Jag har ett par Philips 890 hemma och visst är du behov av att kombinera hörselskydd och hörlurar är det ett givet val. Kanon skönt ljud men du lär inte höra så mycket av omgivningen.

Kan inte påstå att Porta Pro läcker speciellt mycket vid normal lyssningsnivå. Vem sitter och öser på fullt ös på jobbet?
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/06/07 :  21:36:35  Show Profile Send audiogear a Private Message  Reply
Jag tackar för alla tips som inkommit! Det blev ett par Porta Pro. Jag tycker att ljudet duger alldeles utmärkt och ljudläckaget är heller inga problem med de ljudnivåer jag normalt kör på. Men däremot återstår ett bekymmer och det är den korta sladden. Den räcker ju inte alls till om datorn inte har hörlursuttag på fronten av datorn. Så nu måste jag alltså skaffa mig en förlängningssladd.

Vad har ni som använt lurarna till datorn använt för förlängningssladd (prisklass, fabrikat)? Jag har ingen erfarenhet av hur mycket denna kan påverka ljudet. Om den är lika viktig som kabeln mellan CD och förstärkare i den stationära stereon så blir det ju omständigt värre.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/06/08 :  21:40:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Personligen så tror jag inte att en förlängingssladd i det här fallet påverkar allt för mycket.
Köp en som ser vettig ut o har bra böjskydd på sladden.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2005/09/10 :  19:47:51  Show Profile Send audiogear a Private Message  Reply
quote:
Om jag har förstått rätt så har inte detta ljudkort någon ren hörlursutgång.
Vart hade du tänkt koppla in lurarna, har datorn någon hörlursutgång?



Detta inlägg kommer väldigt långt efter att tråden skapades men på tal om detta så kan jag utveckla svaret lite mer nu när jag bättre vet hur det ser ut. Ljudkortet har även en vit intern 10-pins kontakt som jag har anslutit till datorns hörlursutgång på fronten.

Det är dock en odokumenterad "OEM-kontakt" som tillverkaren Creative inte vill avslöja något om, men den tycks i alla fall fungera till min Dell. Det är alltså inte originalkortet jag kör med nu men detta kort har en likadan kontakt som den som satt på originalljudkortet och därför chansade jag och kopplade in kabeln till hörlursuttaget och det verkar fungera.

Jag har dock ingen aning om det är separata förstärkare till detta uttag och till linjeutgången på ljudkortets baksida eller om det är exakt samma ljud till de två uttagen. Jag noterar dock att de ordinarie stereohögtalarna stängs av efter 2-3 sekunder när man kopplar in hörlurarna, om nu det kan vara någon hint om hur det kan vara konstruerat. Någon som har någon gissning om det kan vara fördelaktigt att koppla hörlurarna till det ena eller det andra uttaget (dvs Line Out eller frontuttaget som är kopplat till ljudkortets interna 10-pins kontakt)?

Edited by - audiogear on 2005/09/10 19:52:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000