HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Snoops hemmabio med fokus på lilla Alva
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 36

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/17 :  18:19:14  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Var på stan idag och letade en större tavla att hänga ovanför skänken.

När jag väl hade hittat en så åkte jag direkt hem och började moddningen.

15mm dämptavla från eccophon även här.

Såhär blev det, nu ska den bara sättas upp på väggen.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/10/17 18:26:41
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/17 :  20:20:19  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Herregud David!? Visste inte att du fick målningarna på Mona färdiga så fort !!

W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/10/17 :  22:53:19  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Inte dåligt! Trodde inte att du skulle fixa det så snabbt

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/17 :  22:57:57  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Du vet ju att när du var förbi var ja lite konfunderat hur ja skulle lösa första reflexen på den där sidan , så jag tänkte att en ¨sådan tavla kanske kan ta hand om den.

Vi får se vad resultatet blir rent ljudmässigt, estetiskt sätt blev jag riktigt nöjd.

Och de där dämptavlorna som stått och samlat damm nu typ 2 månader kom ju till sin rätt också.

Nu är det bara frågan vad som blir nästa steg, troligast en matta mellan högisarna eller dämpning/diffusering i taket.

Vi får se, det brukar ju ta ett tag innan jag kommer till skott

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/17 :  23:15:32  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Är inte Mona mer ljushårig än så?

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/17 :  23:20:01  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Nej, det är en exakt kopia av henne den där bilden

Skämt och sido vad tror ni blri bäst att ha på väggen bakom tvn.

Ska vi hänga upp en matta med högg lugg så att den även difusserar, mona har hittat en rund ganska stor röd matta som hon kan tänka sig och det är ju inte helt fel.

Eller så någon form av typ golden horn eller liknande.

jag kommer senare att köra akustik korrigering via squeezebox så om de nu skulle bli så man dämpar eller diffuserar för mycket kan man nog fixa till det med rums korrigeringen.

Jag vill att det ska bli snyggt och trivsamt, platt tv har varit en tanke också, men det får vänta ett tag ti.

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2006/10/17 :  23:24:35  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Tumregel:

Aldrig dämpning i mitten/imellan högtalare.
Bara diffusering är bra där.

Så har jag lärt mig och det stämmer dessutom väldigt bra med min aegna erfarenheter.
Ja jag har testat med markskivor och INO Acuskivor. Det blev bara sämre med dem mitt imellan hgt.
Diffusering däremot är riktigt kalas att ha mellan dem!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/17 :  23:28:49  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jo det har jag också fått för mig, men har man en tjock matta med bra med lugg höjd borde den väll agera som difussor

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2006/10/17 :  23:38:18  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Diffusor behöver nog vara "hårdare" än så.
D.v.s. inte dämpande.

Men jag är inget proffs!
Som alltid gäller att prova själv!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/10/18 :  08:40:16  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Ser inte hur en matta skulle diffuser, luggen är ju mjuk och släpper igenom ljudet/dämpar istället för att reflektera det åt alla världens håll

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/18 :  09:58:07  Show Profile Send Musse80 a Private Message  Reply
Nej mjuka mattor absorberar väl, och diffuserar inte?

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/18 :  19:05:05  Show Profile  Reply
Köp nåt sånt här på ikea och häng upp som diffusor!
Rikta "bladen" lite huller om buller

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/18 :  22:42:01  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Visade just Mona det du föreslog Martin , hon kollade på mig och började skratta sen kom kommentaren hahaha och det där tror du att du får hänga upp

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/18 :  22:46:19  Show Profile  Reply
Det är du som är mannen i huset (tror jag? )! Bara att göra

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/20 :  15:52:06  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Tavlan uppe på väggen.

Akustiktavla bakom soffan

Tavlan är höjd ca 12cm för att jag ska kunna sätta upp 2 st tavlor till, en ovanför varje fotölj i en rak linje. Vi får väll se sedan vad resultatet blir

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/10/20 18:08:39
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/20 :  15:56:04  Show Profile  Reply
Fräckt!

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/20 :  18:42:11  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
det kommer bli bra det snoop

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/20 :  19:05:26  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
ja vi får väll se, det tillkom lite mer eko när jag flyttade upp tavlan, men förhoppningsvis blir de bättre när jag fått upp de andra 2. Blir ju lite trial and error detta kan man säga

Sen nån gång så ska ja försöka att ta tag i taket med

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/10/20 22:49:26
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/10/20 :  23:03:25  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
quote:
Visade just Mona det du föreslog Martin , hon kollade på mig och började skratta sen kom kommentaren hahaha och det där tror du att du får hänga upp

hmmm kan det förklara min singel-status ???
Vafan , nåt får man ju offra för lite välljud så ...

Snygga tavlor förresten, inte helt fel med dina eccophon-plattor heller . Jag får nog oxå modda mina tavlor ...

/DIESEL

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/20 :  23:07:11  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply

Hon sa att hade det varit fönster bakom högtalarna hade det gått bra men inte bara hänga dem på väggen så där.

Eller för den delen hänga dem en bit ut från väggen.

jag blir lite lur på om ja ändå ska ta och flytta ner tavlan en bit ändå, får ta och sätta upp den andra tavlan och se vilken höjd den kommer på. Verkar som att den måste ner en bit för att ta reflexen bakom soffan.

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/10/20 23:16:41
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/20 :  23:23:38  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:

Snoop min vän.. Nu får du faktiskt ta och "manliga" till dig en aning ändå kompis... Så där kan du inte ha det...

Du får gå med i mitt nya parti..
MFFKSB... "mycket fruktan för kvinnor skall bort"...

men visa inte detta för frun din bara. För då får du inte bli med ju..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/20 :  23:28:48  Show Profile  Reply
Ja nu låter du tanten bestämma liiite väl mycket va

Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/10/21 :  00:00:25  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Börjar du känna av grupptrycket än ??

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/21 :  09:10:09  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Ja det är egentligen hemskt, men jag vet iaf att den dag det blir hus har hon inget att säga till om , det är väll det som får mig att toffla lite nu

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/21 :  09:46:59  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Ända skillnaden då det blir hus och större ytor är att det blir ännu mindre du får bestämma.. Tro oss här snoop.. Du måste tuffa till dig redan nu. Så ser det senare ut som du "fått mindre" att säga till om..

Du bor ju med en kvinna för guds skull... Sådana KAN man inte släppa för långt utan att det blir total dominans...

Så det är bara att gå med i MFFKSB... "mycket fruktan för kvinnor skall bort"...Så stödjer vi dig...

Det kommer även senare öppnas en kontaktsite för dom som inte "vann"...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 36 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000