HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY-Juntan har sammanträde
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/24 :  18:55:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Med ett gäng hemmapulare i samma område så tyckte vi att det skulle vara kul att utbyta lite ideer, snacka en massa, fika samt visa upp några alster som är "under utveckling".

Själv visste jag att PIX hade lovat att ta med sin senaste killer, som han snart blivit osams med grannarna för.

Vi lyssna först på lite skön musik för att komma i form.
"Diana Krall - Love Scenes" var först ut.

Det blev några bortfall, men det var ändå några tappra som kom.



Från vänster - Berglund, PIX, Mattias och Edison

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/24 :  19:03:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Fusk va trevligt :(

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/24 :  19:09:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
OM det är fusk att ha trevligt, så fuskade vi rejält.

Mattias var den som högg först på ämne.
Grabbar - Vad har ni testat med för fötter under högtalarna ?!

Pix som har ett kul Hi-tech jobb skall ju alltiv vara värst med lösningar. För det var väl nåt Rocket-science du hade va ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/24 :  19:18:35  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Kom igen nu Zalve Bara en bild Ladda upp fler, tack

/Cyber
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/24 :  19:23:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Cyber. Men det var bara en. DIYandet gälde baka bullar och skiva egen korv ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/05/24 :  19:29:42  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
quote:
Cyber. Men det var bara en. DIYandet gälde baka bullar och skiva egen korv ;)



/Cyber


Edited by - Cyber on 2005/05/24 19:30:10
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:18:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag tänkte att de andra skulle få ta del av bilderna, men vi får väl fortsätta.

Rätt snabbt kom vi in på att man kollar på produkter på C.O/IKEA/K-Rauta/Biltema som skall användas till annat än de är tänkt.
Jag trodde att jag var ensam, men det fanns fler.


Själv hade jag med mig denna lilla låda. Byggethar stått still ett längre tag, men är tänkt att bli datorhögtalare för TB W3-871s


Så stora frågan var hur de andra skulle ha gjort försänkningen i endträt. (9mm Björkplywood, 23lager)

Det är en det slipande kvar på lådan innan man är där, men det är alltid bra att ha en färdig lösning.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:19:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nästa bygge var Edisons stativare.

Han kan väl förklarar lite själv om det och några korta svängar om gången i bygget.



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:51:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ser riktigt trevligt ut

Kul o se att det är fler än jag som gillar at limma massa lager plywood

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:55:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Plywood är snyggt, tyvärr är mitt sågbord inte så kraftigt, så att sågen är bra på allt annat än att såga rakt,,, För att citera Berglund igår,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/05/24 :  21:59:02  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tycker inte att det hjälper att man sågar allt lika...
Bitarna har en hissklig förmåga att krypa iväg när man ska limma dem..
Men det kanske är jag som har för mycket lim

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/24 :  22:04:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det är väl bara att titta på min kloss... Ser nåt rakt ut ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/05/24 :  22:11:52  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Har ju en tråd för denna, men kan iaf säga att NU ska jag jobba lite mer på dem än förra sommaren, då 0 blev gjort, hehe.
Den löjligt tunna botten beror på att jag tog mej för att fixa lutningen genom att sticksåga bort avsedd bit av en platta i taget innan ihoplimningen, med resultatet att botten blev MER ojämn än det man anar på insidan...INTE som jag ville ha't.
Lämnade till en snickare för att jämna till botten, sen har det dröjt bra länge av skälet att det först blev felslipat(!) av denne, samt sjukdom mm ...men jag fick dom åter gångna helgen jämna och fina i botten.Får klämma dit en pltta så är det "rätt" tjocklek igen.

Diskant är inte avgjord men antagligen börjar jag med att använda B&G NEO3-planarerna jag skaffat beggade.

Har klurat på skiktlimmat massa år, innan jag förra våren kom igång med dessa.Iom inträdet på detta forum har jag nu sett att det är på gång att bli "vanligt", kul det!Tur jag inte är beroende av att vara först, hehe...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2005/05/25 :  08:21:41  Show Profile Send berglund a Private Message  Reply
Trevligt med biler från vår lilla träff. Läge att visa övriga det fina bygge som Pix hade med sig och visade upp.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/25 :  09:12:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Pix lilla bygge ser ut så här bakifrån.



Du kan väl berätta lite om det, medans jag letar reda på en bild framifrån.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2005/05/25 :  18:12:28  Show Profile Send Anti-mono a Private Message  Reply
Det ser trevligt ut dedär! Jag ber om ursäkt att jag inte kom, jag fick förhinder. Men det blir väll fler gånger förhoppningvis.


Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:44:22  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Du kan väl berätta lite om det, medans jag letar reda på en bild framifrån.

Njae, jag vet ej vad jag skall tillägga.
Får väll erkänna att jag blivit lite kär..
Svårt att låta bli när man tittar på SF Cremona..
Nej skämt och sido.
Det handlar inte om några Cremona cloner. Utan det hela började med en ide hur man kunde använda en fixtur för att få identiska "banander" ur en mdf-skiva.
Till slut tror jag det blev 88st "baner"x 19mm
Lika bra att flagga för att detta är ett långprojekt (ett till )
Så jag räknar med att bli klar till hösten.
Skulle även vara tacksam för lite tipps på ytbehandling.



(Vill gärna prova på nått nytt)
Mvh
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/25 :  21:17:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
OM du vill ha att göra, så kan jag lägga in en beställning på 200 MDF-bananer ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2005/05/25 :  22:33:59  Show Profile Send Peter G a Private Message  Reply
Det var ju synd att man inte kunde vara med på denna träff. Det ser ut att ha varit mycket trevligt. Många spännande byggprojekt.
Ser fram mot nästa träff

Peter G
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/05/25 :  22:50:58  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Man fick sig en hifidos med råge i trevligt sällskap. Riktigt kul detta
Själv är jag ingen byggare, men det är kul att lyssna och lära av andras erfarenheter och om nya projekt. Många projekt var på gång..... bla högtalarlådan ovan var ju i mdf och redan i det utseendet vacker....

/Mattias

Edited by - Mattias on 2005/05/25 22:51:56
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/25 :  22:59:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tyckte du hade en väl genomgången lista av DIYfötter,,, Det är inte fy skam.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/31 :  19:08:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Efter mycket snack och vändande på lådorna och många frågor till PIX. Vi var samtliga GRYMT impade.

Snart var der dags för nåt annat.



PIX hade lovat att ta med sig nåt annat oxå.

Ett smarrigt bakverk, vilket han snabbt erkände att han inte var skapare av...



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/31 :  19:11:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det sociala runt DIY är nästan lika viktigt. Nåt som man snabbt lär sig är att kolla vilka kontakter och kunskaper som finns hos var och en.

Vid andra påtåren så var vi inne på Stativ


Där kom det fram lite ovanligare material. Ett som jag bla skall kolla upp, till mina WoodenStands kloner/"look alike".

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/05/31 :  23:22:08  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Ett av flera material som avhandlades var täljsten...kan bla pga att det är hyggligt lättbearbetat*** göra sej bra både till stativ och tex sidor eller andra delar av högtalare...det senare något jag har i tankarna som ett av flera alternativ för Excelstativaren.

Och, YES, gott fika var det(!!!) ...även om det kanske inte ser ut som undertecknad var överförtjust att döma av bilden, hehe...jag gör mej bättre på andra sidan en kamera som regel ;-)

***
Enligt Pix mfl, vilka jag litar på ang den saken, har ju inte provat själv.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/05/31 23:24:35
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/01 :  00:12:25  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Hemtrevligt in i benmärgen

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/14 :  19:37:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det fanns bara stativare att visa upp, så det talades nog ganska positivt om dem. ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000