HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Vintage Audio för alla Öppen för alla att posta
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 19

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/10/16 :  11:19:00  Show Profile Send grosvenor a Private Message  Reply
Hejsan alla "vintage audio vänner"

Det här är en minst sagt härlig tråd som jag tyvärr missat tills för några dagar sen. Jag är själv en stor vän av årgångs HiFi och köper själv ständigt "nya" komponenter samt säljer av gamla när det börjar bli för fullt i hyllorna så att säga vissa delar vill man dock aldrig sälja som t.ex. Pioneer komponenterna i det här inlägget.

Känner igen en stor del av bilderna i den här tråden, speciellt de i början som är hämtade från den där japanska sidan, där jag varit inne och dregglat många gånger

Kunde inte se att någon postat bilder av Pioneers klassiska "fluoroscan komponenter" lägger därför in bilder på min egen samling.

Först ut är Pioneer SA-9800, detta var Pioneers största integrerade förstärkare 1979-80. Bl.a. Dubbla nätdelar, 2 X 100 Watt,RMS 8ohm.

Följande text är hämtad direkt från Silver Pioneers reference site: "The SA-9800 was Pioneer's most powerful integrated amp of 1979 when it was introduced, rated at 100 watts per channel. It also featured the blue fluorescent readout and woodgrain cabinet. It was the most expensive integ amp Pioneer had ever built as well, with a list price of $750. That rose to nearly $800 for 1980."












Bilden ovan visar insidan på SA-9800, de dubbla nätdelarna bidrar till en totalvikt på runt 20 kilo.

Så kommer den matchande radiodelen TX-9800, text från Silver Pioneer refernce site:" In 1979 Pioneer introduced was is arguably the finest analog tuner the company has ever built. It was the TX-9800 and featured some of the best performance specifications of any tuner available on the market. It was also the most expensive tuner Pioneer had offered up to that time, with a list price of $450. Pioneer also offered the TX-9800 in 1980. While the digital tuners that came on the market in the early 1980s are all but ignored today, this model is eagerly sought out by Pioneer collectors.
"


Så kassettdecket CT-F950 "The CT-F950 was one of Pioneer's top cassette decks for 1979. It had a pricetag to match, listing for nearly $600. It is a highly prized cassette deck, even today. It continued in production for another year, but already Pioneer was designing a new line of components that would not have to look or feel of this wonderful cassette deck."



Till slut en översiktsbild på anläggningen där även Pioneer PL-45D skivspelaren från 1976 syns. Högtalare är Wharfedale Diamond 8.1 samt två stycken Yamaha YST-SW015 subwoofers.


Jag kanske postar mera bilder någon annan gång ifall det uppskattas.

Mvh Grosvenor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/16 :  13:34:18  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


OM DET UPPSKATTAS

Tror vi är många som snudd KRÄVER du postar flera bilder ju

Vilken fin anläggning....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/16 :  13:58:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Vlad Drac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2005/10/16 :  15:20:39  Show Profile Send Vlad Drac a Private Message  Reply
http://www.classicaudio.com/value/pio/QX949.html

På tal om pioneer. Den här tycker jag är riktigt cool! En sån skulle jag gärna lägga vantarna på.
Go to Top of Page

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/10/16 :  17:24:13  Show Profile Send grosvenor a Private Message  Reply
"OM DET UPPSKATTAS

Tror vi är många som snudd KRÄVER du postar flera bilder ju

Vilken fin anläggning...."



Tackar för det! Jo det kommer nog mera bilder på stereokomponenter senare.

Har i helgen annars jobbat med att fixa till ett par gamla Luxor högtalare, med äkta sjuttiotals vintagekänsla tog en del bilder på det fast det kanske inte passar in i den här tråden, det är ju lite mera DIY-

Mvh
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/10/16 :  20:06:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Grosvenor

Jag får skärpa mig nu ser jag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/10/16 20:07:11
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/10/19 :  20:45:39  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Sköna prylar grosvenor!
Lite mer Pioneer.






En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/20 :  11:12:27  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Wow!
Den rullspinnaren kunde man ju ha på hyllan även om den var paj...otroligt snygg!


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/10/20 :  12:21:33  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Cittroman: En RT 707, närmar vi oss min dröm bandare, Vill ha en RT 909.
http://i12.ebayimg.com/04/i/05/32/99/c8_12.JPG

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/10/21 :  17:22:34  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
En 909 skulle inte vara fel.

Svänghjulet till kapstan är av skaplig diameter.
En av spol motorerna i ovankant



Översikt.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/10/21 :  17:26:01  Show Profile Send grosvenor a Private Message  Reply
Den rullbandspelaren var verkligen fin CITTROMAN!

Tack för de proffsiga bilderna, vackert!

Mvh
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/10/22 :  13:40:22  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
quote:
Den rullbandspelaren var verkligen fin CITTROMAN!

Tack för de proffsiga bilderna, vackert!

Mvh


Tack för berömmet, 707:an är riktigt fin faktiskt och fungerar perfekt.

Jag har ett ctf-850 också som det kanske kommer några bilder på, dock i lite risigt skick (fick det gratis) skall fixas till i framtiden.

grosvenor kör du på dina prylar som huvudsystem?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/10/24 :  18:04:25  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
En Klassiker.





Fjärr är ett måste idag.





En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/10/25 :  23:06:31  Show Profile Send grosvenor a Private Message  Reply
Ojdå ännu en läcker rullbandspelare, den där är säkert värd en del, Revox brukar inte vara gratis... gillar den orange bakgrundsbelysningen på VU mätarna...

För att besvara din fråga... Jo Pioneer anläggningen är nog ett av mina två huvudsystem används periodvis mera, ibland mindre. Försöker så långt det går att använda komponenterna aktivt, inte meningen att de skall stå och samla damm.

Jag har också ett CT-F850 deck, dock saknar jag den lilla dammluckan som man fäller upp över tonhuvudena...så ifall du inte tänkt fixa till ditt deck och kan sälja reservdelar så köper jag gärna luckan har dock haft tankar på att sälja mitt deck också...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/25 :  23:14:31  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Oj vad det skrapar i vintagepottarna i skallen!
Jag kan bara säga:

Mera vintage Pioneer åt folket! Inga fula svarta plastburkar här inte!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/10/26 :  13:58:41  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
quote:
Jag har också ett CT-F850 deck, dock saknar jag den lilla dammluckan som man fäller upp över tonhuvudena...så ifall du inte tänkt fixa till ditt deck och kan sälja reservdelar så köper jag gärna luckan har dock haft tankar på att sälja mitt deck också...


Skall ha det i åtanke, vet ej hur jag skall göra än.


Vi kör vidare med avklädda bilder.
Stabilt.


Servicevänligt med instickskort för varje funkion.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/10/26 :  14:01:38  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Kenwood har gjort några riktigt bra radiodelar, detta är en KT-7500




I bakgrunden tittar en KT-7300 fram.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2005/10/26 14:04:26
Go to Top of Page

grosvenor
Starting Member

41 Posts

Posted - 2005/10/26 :  21:00:48  Show Profile Send grosvenor a Private Message  Reply
Härligt!

Du lyckas med konststycket att fota dina grejor i det "rätta ljuset" så att bl.a skalbelysningarna framstår på rätt sätt, antar att det inte bara är en slump
...just apparaternas belysningar är en viktig del i vintage HiFi

Här bilder på mina JVC JR S-100 + KD S-200, många bilder blir det...
















Mvh
Grosvenor
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/10/27 :  08:26:44  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Så mkt naturligt ljus som möjligt och när inte det räcker till har jag en halogenlampa som jag riktar upp i mitt innertak för att få bra spridning.
Sedan rätt vitbalans på kameran (olika inställt på 707:an och b77:an) lång slutartid och stativ eller kameran på golvet.


quote:
...just apparaternas belysningar är en viktig del i vintage HiFi


Exakt!
Och lite analoga mätare är alltid trevligt.



En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/10/27 :  13:46:54  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Från slutet av 1960.







En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/10/28 :  14:11:42  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
B&O kunde design redan i slutet av 1960.










En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/10/28 :  18:48:30  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Det var denna B&O anläggning (pappas) som startade mitt hifi intresse.
Säg till om jag skall sluta.

Högtalare skall till för att det skall låta.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/10/28 :  18:50:28  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Sluten låda 1,5" domediskant och 6,5" bas/mellanreg.



En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2005/10/28 18:58:16
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/10/28 :  18:51:47  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Närgången diskantbild.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2005/10/28 :  18:52:32  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
Page: of 19 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000