HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En hifitripp till Danmark
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/05/07 :  12:28:07  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
En HIFI-Apa ? Nära släkting till HIFI-Mössen?
Kul Zalve!

Går inte att säga något annat änom dessa högtalare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/05/07 :  12:52:32  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Skulle vara kul att se en översiktsbild på det där systemet, men det är klart det kanske kräver ett vidvinkelobjektiv...

Superläckert är det iaf

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2005/05/07 :  13:00:52  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Vilka horn! detta var något i hästeväg!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/07 :  15:33:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Slutsteget var ett Borderpatrol SE 300B med separat strömförsörjning.
http://www.users.globalnet.co.uk/~valveamp/BorderPatrolAmp.htm



Den separata trömförsörjningen, ytterligare moddad av ägaren:




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/07 :  15:38:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Källa var en Sony CDP-XA50ES. Denna kunde antingen köras direkt eller via en Sentec Diana som står här med locket av.




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/07 :  17:53:36  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Jag har för mig att SONY:n även den var starkt modifierat, jag kann fråga honom vid tilfälla.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/07 :  17:57:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kablaget är Duelund. http://www.steenduelund.dk



Som kanske är bekant dog Steen Duelund för en dryg vecka sedan och våra danska vänner var tagna av förlusten. Alla kände
Steen verkar det. Peter har varit och hälsat på honom och berättat mycket målande för mig om besöket. Från början hade vi
med även Duelund på listan över folk vi ville besöka men vi fick reda på av Jan Nielsen att han var svårt sjuk.
Han avböjde också själv, så det blev inget besök.

Här har vi dock hamnat hos en som bär arvet efter Steen Duelund vidare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/07 :  18:10:54  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Jag skulle kanske villa karakterrisera Bahnsen som: Perfektionist, Purist och Minimalist. Allt är optimerat.

Driverna är optimerade beträffande konmaterial, innre dämpning, impedans osv. för att ha en absolut
jämn frekvensgång utan spikar, bästa transientsvar osv.

Enligt Bahnsen har kompressionsdrivare ofta en taggig frekvensgång, men inte dessa!

Hornen faller av naturligt vid valde delfrekvenser och behöver då bara 6 dB högpassfilter på melan och diskant.
Dom enda spolerna i systemet är talspolerna.

Och vilka kondensatorar är det då som sitter där?


Steen Duelund kondingar i rena naturmaterial. Silk, vax och linolja.

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/07 :  18:18:40  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply

En närmare tit på kablarna, som även dom är gjorda i rena naturmaterial och silverfolie.

Edited by - Peter S on 2005/05/07 18:22:51
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/07 :  18:47:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Peter S nämner drivers. I basdelen av hornen sitter Monacor, i mellan brasilianska Selenium D400 och i diskanten Beyma.
Samtliga element är kraftigt modifierade, så det är egentligen inte mycket kvar av ursprungselementen. Vid maten
(med ett ljuvligt italienskt vin...) fick vi en kort men intensiv hornföreläsning. Det slutliga resultatet handlar enligt
Peter Bahnsen mycket mer om vad drivern gör än hornets geometri. Det "typiska" hornljudet är ljudet av en dålig driver
helt enkelt. Här går det helt utanför mitt kunskapsområde, men materialval diskuterades. Typ av lack diskuterades.
Hur man "formar" driverns impedansförlopp och mycket annat som mina danska kunskaper satte stopp för...
En imponerande sakkunskap.

Bahnsen berättade att han utvecklat de här rundstrålande hornen pga att hans kompisar påstod att "det går inte".
Då måste de överbevisas och nu 10 år senare står det väl klart att "det går visst"!

Här kommer några bilder till på hornen, dottern visar stolt upp pappas horn:



Ett nyttoutrymme, här kan man förvara vinylskivor!




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/07 :  18:52:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ny lägger vi väl locket på igen, någon vinylsvarv var inte uppkopplad för tillfället.
(Vi återkommer dock till vinyl senare.)




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:34:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
FY SATANNI!!!Detta var INTRESSANT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Har funderat på rundstrålande horn några gånger, men detta var SÅ TUNGT!Rundstrålande horn ända ned till 50 hz! ENTUSIASM!

Edited by - Circlomanen on 2005/05/07 20:35:17
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:44:22  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Välkommen Johannes!
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/07 :  20:52:05  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Förresten!
Om ni tittar på Bernts bild av förstärkaren bakifrån med alla kablar lite längre upp på denna siden, då ser ni en liten rund vit skiva som tittar ut under förstärkaren näre der kablarna är förbundne.

Detta är volum-ratten
Vill man ha kort signalväg!!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/07 :  21:10:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
För att visa klart hela anläggningen, lite nätspänningstricks igen:



Sen blir det lite grejor som bara stod och drällde i rummet så att säga...


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/07 :  21:27:40  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Jag får gå imellan här och säga att Bahnsen håller på att flytta, därför var inte allt uppkopplat.

Det finns en liten chans att han hamnar i Sverige faktiskt, vi får se.

Edited by - Peter S on 2005/05/07 21:29:23
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/07 :  21:39:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lite gissningstävling igen - VAD tror ni detta är?


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/07 :  22:45:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En annan vinkel:



Det här är ett RIAA-steg som Peter Bahnsen designat. Jag fick titta inuti, men bara ta kort på utsidan.
Bahnsen är förtjust i design, det märks mycket tydligt när man går omkring i huset.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/07 :  23:25:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En Luxman skivspelare stod bak i rummet. Med tangentialtonarm...




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/08 :  01:57:40  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Armen var en modifierat Forsell-arm.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/08 :  10:25:36  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Sover ni länge i dag?
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/05/08 :  10:45:20  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Bahnsen har sedan flera år jobbat på ett mindre system, ett ett-vägs.
Bernt och jag fick faktiskt lov att se prototyp nr 38, och Bahnsen säger ett det nog inte blir så månge till, den närmar sig slutet.
Ett oerhört annorlunda projekt (kann väl inte överraska i detta läget ), vi hade alldrig sett något liknande.
Men som ni säkert förstår fick vi låta kamerorna ligga kvar i Saab-stolarna, dom är fortfarande inte mönsterskyddade.
Designen var spektakulär, och som han sa, blir det säkert några som tror att dom är designade och sedan tillämpade ljudmäsigt, men det är faktiskt tvärtom. Dom bara hamnade där.

Vi får återvända till dom vid ett senare besök.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/05/08 :  12:20:39  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
"Dom bara hamnade där."

Sånt är vackert.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2005/05/08 :  12:23:28  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message  Reply
Stor tack til Bernt och Peter. Riktigt snygga bilder och dom båda skal vära vällkomna igen (samma gälller naturligen om nogan annan från Sverige kommer forbi det sydliga Köpenhamn).

Jeg er just returnerat från High End 2005 i München och ser först reportagen nu i dag söndag. Der er en del kommentarer och frågar som jeg naturligen gerna svarar.

Först måste jeg siga at Audio Research SP16 inte er min, men er et forsteg som jeg har inne til test. Samma gäller strömränarne och Nordost nätkablerne. Men helt sikkert är det at én af dessa strömränare forbliver i anlägningen

Eliot du har helt rätt at der finns nonting bätre enn Lundahl trafon. Vel er den bra, men Stevens och Billington TX-103 er sikkert mera high-end. En annen alternativ är amerikanska Jensen, somm använs av LAMM. Da SP 16 bara har MM inngang är det en nödvendighet med en step-up trafo. Normalt använner jeg en Niels Larsen NL-17 som ses bakom skivspelaren. Min nye projekt blivar som nämnt med Stevens & Billingtons LR 10kohm trafo. Jeg har kontaktet dom och den kommer om ca. 2 måneder. Inngangssteget i denna konstruktionen bliver en kaskodkoppling (lik Allan Wrights kontruktioner) med en SK 170 FET i bunnen. Ometalbart tror jeg det bliver med 6DJ8 som inngangsrör men vi får se – der finns mange muligheter.
Iövringen bliver det nya forsteg med 8 kanaler! Der blive dom 2 stereo (front) via Sowter trafo och sen 6 kanaler via NLE 19. Intern använns bare reläer for omskiftning (totalt ca. 80 stk). Surround är absolut inte glömd, men 2 kanal hifi vil altid vära det primäre.

Kablerne är korrekt NLE, men jeg annvänner ochså Mictor Clearwater samt Jorma Design No.1. Blant dom kabler man ser på baksidan av SP 16 er ochså et sätt Eichmann samt et par hemgjorda (från MC stepup samt tuner).

Nästa projekt med skivspelaren er at få monterat min tangential arm med Benz Ruby samt få gjort en bas til min FR 64, der kommer at köra med SPU’en. Sluteligen kommer der alltså 2 armer. SME 3012 kommer at köra på min Thorens TD-124.

Tacker Fiskmisk Ola for tippet omkring kvartsen. Det skal helt avgjort forsökas. Är der nom som vet vilken typ kvarts som är bäst. Den jeg har är rosa kvarts. Hörta flera fantastiska kvarts tweak på High End i München – kan nästan beskrivas som ren magi. Speciel denna:
http://www.phonosophie.de/audioanimator.html

Sluteligen igen stor tack til Bernt och Peter. Jeg fikk et par bilder av dom och returnerar, när dom er lagt på nättet.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/05/08 :  12:43:30  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply


Vilka små mysiga högtalare, de måste låta STORT!

Med tanke på utrustningen som fanns tillgänglig:
Är det Bang & Olufsens nya surroundhögtalare?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/05/08 12:44:30
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000