HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 "bubbens banan är för liten och hoppar lätt ur"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/04/26 :  13:59:55  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Även Sampix hade tidigare hockeypuckar...så grafitkuberna var väl bättre. Själv kör jag med betong, långt ifrån lika snyggt.
Verktygslådan ja...det är lite meckel med transportskruvar (5 skruvar & 1 vingmutter) till EC-spelaren. Men var glada för att vi inte började jämföra skiv-puckar, då hade jag nog suttit kvar ännu.
Det kanske är det som ger den analoga känslan, att man får skruva och stabilisera på samma sätt som innan man flyttar en remdriven och fjäderupphängd vinylspelare.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/26 :  18:21:00  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Det stämmer att jag hade hockeypuckar innan. De nya Art q-dampers LE gjorde åtminstone inte ljudet sämre
Jag skulle gärna vilja se ett par SD-kuddar under ett par svajandes 21kgs Revel-högtalare (+ stativ då). Dock ej mina egna ska tilläggas

quote:
Kan inte sluta skratta åt den där hifimusen. Ser ut som den där jobbiga fågeln i Kalle Anka som brukar gå på Julafton. Springer omkring överallt och och ploppar fram lite här och där :):)

Rydbergs bild på musen som tittar upp bakom BDR-förpackningen är klart komisk



kabelskitsnackare

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/04/26 :  23:09:39  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Nu får ni ju berätta om era intryck mellan piP och Revel, vem vanneller blir det ett typiskt Svenskt svar, båda var bra

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/27 :  10:46:29  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det var lite mycket prylar att byta mellan, man blir lite matt.
Speciellt eftersom man måste ha en musikreferens, samma låt efter ett tag.
Q-ART är klart bättre än mjukis typSD-fötter, enl mina lyssningserfarenheter. Detta är nog olika på olika underlag och olika preferenser, det är en myt att mjuka fötter inte släpper igenom vibrationer. Det var ngn som mätte vibbar på forumet för några år sedan, SD-foten hade några kraftiga resonanser medans (jag tror det var BDR) hade ett mer jämt spektrum med lägre resonanser.
Pip vs Revel, ja smaken är ju olika. Du ska få ett "osvenskt" svar: Revel var bättre, den var helt enkelt mer musikalisk. OK Pip lät bättre än hemma hos mig, jag blev till en början imponerad.
Jag tycker däremot att basen på ngt sätt är tröttande, den är även lite hård igenom alla register. Jag skulle inte kunna leva med dom eftersom jag blev lyssningstrött snabbt, men impad. Kanske en vanesak, enl Rydberg är jag förstörd av mina "färgande, resonanta Sonus Faber"
Ett bra citat av Rydberg ang tveksamma tweaks och upplevelser. "Jag tycker att min bil går snabbare med handbromsen i, om jag upplever det så, så måste jag väl få tycka det!"
Som sagt trevligt att träffa lite andra "hifinötter".
Vid nästa "gathering" hoppas jag att vi spelar mer musik, och har mindre grejjer att byta mellan, visst är det kul att prova hit och dit, men jag lyssnar hellre till ett helt system och får lite ny musikinput.
När det gäller kablar verkan så skiljer olika fabrikat en hel del, men jag tycker att man ska prova hela uppsättningar mot varandra och inte enskilda kablar, men det är min åsikt.
En annan erfarenhet var transportens betydelse, ECn lyfte verkligen ljudet från Thetan, i ALLA register. Något att begrunda.
Thetan vs EC, båda lät bra men olika (svenskt svar) Thetan spelade mer "framåt" som vanligt, medans EC spelade "på djupet" och lite försiktigare. Jag hörde småsaker med ECn som jag missade med Thetan men det berodde nog mer på mig än någon av spelarna.
Kul som vanligt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/27 :  12:48:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
FBK> I Sampix fick vi antingen fram basen (piP mot en kal vägg) men då saknades lite homogenitet, eller fick vi homogenitet (pip ute i rummet) men då klingar den fel. När man får till både bas och homogenitet så tycker jag att piP klangmässigt är en bättre högtalare än Revel M20. I Sampix rum var de bra på olika saker, den är ju inget tvivel om att M20 är en bra högtalare.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/04/27 :  13:43:20  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Man måste vara jävligt tjurig för att ha pip:ar eller hur?

Sen så måste man bygga husen efter dem, men de är de väl värt


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/27 :  13:52:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
MangeW> Helt rätt, eller man måste jobba mycket på uppställningen och dämpa omsorgsfullt. Sen tycker jag själv att jag saknar lite ljudtryck, ska därför köpa större modell från Ino

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/04/27 :  17:45:24  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker däremot att basen på ngt sätt är tröttande, den är även lite hård igenom alla register. Jag skulle inte kunna leva med dom eftersom jag blev lyssningstrött snabbt, men impad. Kanske en vanesak, enl Rydberg är jag förstörd av mina "färgande, resonanta Sonus Faber"
Färgade resonanta Sonus Faber
Av det lilla som man hörde på mässan så upplevde jag att piPen spelar på en (här kommer jag) så att den inte passar alla smaker förvånar mig inte. Hur som helst, så var det ett trevligt bildreportage, kul att få se hur ni ser ut också. Förutom Rydberg då, honom har man ju sett i verkligheten ett par gånger

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/27 :  18:43:34  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Det var en mycket trevlig träff, som vanligt. Humor-ribban sattes lågt redan från början och höll sig även där under resten av träffen

Lyssningsintryck angående Ino piP vs Revel är väl ett måste att redovisa. Första gången jag hört denna mytomspunna lilla skapelse.
(Enligt Rydberg så ska dessa spelat hyfsat bra i mitt rum dessutom)
Vi har hört det förr här på forumet och jag får säga det igen; Det är mäkta imponerande hur en sådan liten plutt kan låta så stor. Basen den trollar fram är både djup, rapp och med fina konturer. Revel får ändå sägas prestera bland de allra bästa när det gäller stativare/basområdet, men utan tvekan går piP djupare..
Men sedan är det detta som Rydberg talar om med piP. Ljudtrycket.. De klarade dock av att spela Infected Mushrooms till klart höga nivåer (Rydberg fick stå vid en piP och kontrollera konrörelserna). Vid bakväggen så tappar de i homogenitet och ljudbilden blir aningens splittrad. Kanske mitt rum som spökar..
Sedan kan jag även hålla med Adagio om att de låter lite hårda och grovhuggna, i brist på bättre ord, i både diskant/mellanregister. Till skillnad från Revel som presenterar musiken på ett mer luftigt sätt.
Det var väl de enda små invändningarna mot piP som jag kommer på..För hur man än vänder och vrider på det så har piP en ärlig spelstil, som på många sätt tilltalar mig. Speciellt kvinnoröster så som Patricia Barber presenterade dessa på ett högst övertygande sätt
Även om jag hört mycket gott om dessa (hur kan någon ha missat det?), så blev jag positivt överaskad. Priset/prestandan i högtalarsegmentet måste ses som chockerande hög!
Fast jag tycker mina Revelhögtalare är bättre på det mesta.
Kan dock någon göra en högtalare som plockar det bästa från både piP och Revel. Lägg till bättre ljudtryck och snygg design till ett humant pris så köper jag dessa på direkten
(Observera att alla mina ovanstående intryck gäller när piP har hifimössen på)

quote:
Det var lite mycket prylar att byta mellan, man blir lite matt.
Speciellt eftersom man måste ha en musikreferens, samma låt efter ett tag.


Du hade ju redan gått när vi faktiskt började spela skivor

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/04/27 :  20:41:42  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
PiP och M20 spelar som sagt lite olika. Tidigare talare här har beskrivit det riktigt bra, så jag har nog inte mycket att tillföra. Kanske grötar M20 ihop det lite mer än piP, men den låter samtidigt mer homogen. Jag tyckte Revel var betydligt mer musikalisk och roligare att lyssna på. Man blev imponerad av piP, som visserligen var bättre på vissa saker, men jag skulle inte kunna leva med det ljud jag har hört från dem än så länge. Men efter att ha hört dem hos Sampix har jag fått en ännu större förståelse för hur viktigt rummet verkligen är för piP. Får man bara till en hel del mer värme i mellanregistret så kan de nog låta riktigt bra. Det är dock utan tvekan den mest prisvärda högtalare jag varit i kontakt med.
Jag skulle dock inte ha haft svårt att välja mellan dem om jag var tvungen, det hade blivit Revel M20 för hela slanten.
När vi började lyssna tyckte jag dock att de var skorriga och lite okontrollerade genom hela registret. Det var ett tag sedan jag hörde dem, men jag kom inte ihåg att de lät så här. När vi väl började byta signalkabel så försvan dock det negativa.

En betydligt mer intresant batalj tyckte jag var mellan Electrocompaniet´s integrerade DAC och Theta vi Electrocompaniet. Theta (har glömt vilken modell det var...Sampix?) var mer dynamisk och rakt på medans Electrocompaniet är lite mera sammanhängande. Jag uppsakttade Electrocompaniet mer...tror jag. Mer musikalisk uppfattade jag det som, men jag är viserligen partisk. Lite humörfråga, vissa dagar skulle jag vilja ha lite mer av Theta i mitt ljud, ibland inte. Klippet och attacken gör i alla fall att det blir väldigt engagerande att lyssna, men det kan samtidigt bli lite för mycket av det goda. Svårt att säga som sagt...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/04/28 :  00:27:55  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Men efter att ha hört dem hos Sampix har jag fått en ännu större förståelse för hur viktigt rummet verkligen är för piP


Sååå illa är väl inte mitt rum akustiskt sätt

Bubben>
Theta-dacen är en gen IIIA. Dina iaktagelser mellan de 2 spelarna är helt i samma linje som mina. Jag uppskattar verkligen Theta, med dess dynamik. EC-spelaren är mer laidback och sansad av sig. Att den sedan är förtroendeingivande och grymt snygg gör ju inte saken sämre (rydbergs foton i all ära, men den är t o m läckrare i verkligenheten)
Jag vet åtminstone vilken spelare som Infected mushrooms lät bäst med

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/04/28 :  02:55:49  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
M20 vs piP? M20 är ju Atkins ref. speakers.. hur nära kommer piP?



Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/04/28 :  08:24:45  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Sååå illa är väl inte mitt rum akustiskt sätt

Nej, nej, Jag menade tvärt om. Har hört dem hos Rydberg tidigare och där fungerade de inte alls lika bra. Som jag nämnde, ditt rum har förbättrats mycket sedan jag var där sist...lite avis faktiskt.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000