HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Porcupine Tree
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/13 :  11:14:09  Show Profile Send Ayn a Private Message
Eftersom vi ändå gled in på diskussion om detta formidabla band i en annan tråd (Pineapple Thief-tråden) tänkte jag att det är lika bra med en egen tråd för Porcupine Tree.

Senaste plattan "Deadwing" har nyss kommit ut och kan väl beskrivas som melodisk rock som växlar mellan lite softare och lite tyngre, med lite små skojiga taktbyten här och var. Gillar inte att försöka kategorisera, tycker att de flyter mellan genrerna ganska friskt. Hjärnan bakom Porcupine Tree är Steven Wilson som är en briljant låtskrivare.

Kan rekommendera alla som är nyfikna att lyssna. Jag fick tips för nåt år sen när de hade släppt förra plattan "In Absentia" och blev fast direkt! "Trains" är en av mina favoritlåtar någonsin.

"Deadwing" är i mitt tycke en utmärkt uppföljare, spinner vidare på IA-stuket utan att kopiera - samtidigt hör man klara referenser till bandets tidigare skivor.

Fler åsikter?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/13 :  12:29:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har inte hört detta band så jag gick in i http://www.musicplasma.com/
där man kan skriva in ett namn i sökfunktionen och få fram vilka andra band som ligger nära deras musik.
Där ansåg man att några av mina favoritband som The Flower Kings och Spocks Beard låg nära musikaliskt, så det här låter intressant.
Glass Hammer och Gordian Knot är andra band som dök upp som nära relaterade och som jag inte hört talas om.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/04/13 :  12:52:37  Show Profile Send Nothing a Private Message
Om du gillar marillion också så tycker du garanterat att porcupine tree är bra. Vad jag gillar med porcupine tree är deras färgade sound(tonarten). Gillar också det lite filmiska som jag tycker påminner lite om 'godspeed you black emperor´s'. Taktbyten, udda takter och udda ljud anser jag skall vara självklara i min musiksmak, (kan inte vara utan dem) Annars tycker jag att Deadwing är en höjdare.

Kan tillägga att jag inte är någon super-fan av gruppen. och att S.Wilson i bland låter i sina interviewer något kaxig och överlägsen. Han påstår att porcupine är något av dagens progressiva pionjärer. Vilket jag absolut inte tycker.

Mycket 'tycker jag' blev det. Det är ju som sagt mina värderinga och funderingar, så.

Också säger jag som gammalt Opeth fan, Mikael Åkerfeldt Ruular.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/04/13 :  12:54:48  Show Profile Send molsson a Private Message
Håller In Absentia som en av dom bästa plattorna någonsin. Tyvärr håller inte deadwing samma höga standard, men det är nog omänskligt att kräva detta. Deadwing är mycket rakare rock än in absentia, trevliga arrangemang. En tråkig sag är däremot att Adrian Belew är inne och förstör 2 låter med katastrofala gitarrsolon.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/04/13 :  13:02:52  Show Profile Send Nothing a Private Message
Björn-Ola musicplasma.com skall du nog ta med en nypa salt. Tycker inte alls den representerar rätt stil. Vad har igentligen Opeth med flower kings att göra mer än att båda produserar progressiva
genrer?
Men den är kul att lolla på, och man kan faktiskt få ut någonting av den.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/13 :  13:06:01  Show Profile Send Ayn a Private Message
Mikael Åkerfeldts solo i lugna mittendelen av "Arriving Somewhere But Not Here" är härligt. Tycker han har mkt skön känsla.

Har inte läst nån intervju med SW faktiskt, har bara lyssnat på musiken typ
Jag tycker inte heller att Porcupine Tree gör något genuint NYTT men å andra sidan gör de det de gör väldigt bra. Tittar man bakåt i deras skivkatalog som band (det finns tidiga skivor när PT enbart var ett privat sidoprojekt som SW hade) hittar man väldigt lite dåligt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/04/13 :  13:09:54  Show Profile Send Nothing a Private Message
Ayn Det är inte bara härligt!
[adult statement] Man skulle kunna runka till det [/adult statement]

Edited by - Nothing on 2005/04/13 13:10:11
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/13 :  15:26:42  Show Profile Send Ayn a Private Message

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/13 :  16:47:26  Show Profile Send Ayn a Private Message
Häftigt förresten - tittade nyss in på albumlistan som publiceras i Aftonbladet varje vecka, den är väl nåt slags officiell lista va? Hursomhelst, Deadwing nykomling på 26:e plats. Inte illa!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000