HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 FBK:s allmänna tankar och en teaser....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 24

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2022/07/28 :  13:21:16  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Fin bild!

"Hitta en partner som tittar på dig som du tittar på OA50"

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2022/07/28 :  20:45:07  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:

Coolt, vad är det för element o filter som du vill ha in i dem? Och varför inte original?

Det finns framförallt två kitt att köpa och stoppa in i dem, och det ena är svindyrt (drygt 9000kr)och inget vidare bra. Det andra är också ganska dyrt ( drygt 7000kr), men det ska låta bra (Satori-element) även om man bör byta diskanten emot en ifrån samma märke då diskanten i kittet har dålig spridning och det är lite märkligt att han som satt ihop kittet vet om detta men ändå använder den diskanten. Så jag kommer antingen använda basen i Satori kittet, men med en annan diskant. Eller så avvaktar då det finns några riktiga Carlsson fantaster som håller på att ta fram ett nytt kitt till OA50 som ska vara billigare än dem som finns men ändå låta riktigt bra. Men de håller på med lite annat nu så det dröjer innan det blir klart och hur länge är osäkert. Och jag har inte bråttom utan ser detta som ett långsiktigt projekt så jag kommer ställa undan mina OA50.
Och varför jag inte stoppar i original grejer är helt enkelt för att det låter inte tillräckligt bra. När OA50 kom så var den tänkt som en budget Carlsson under OA52 som är den bästa modellen. Men OA50 lådan är förvånansvärt bra bygge för att vara en budget modell och den snyggaste Carlsson i mina ögon och eftersom OA52 är för dyr för mig så satsar jag på att få till ett par OA50 ljudmässigt på en hög nivå.
Sedan finns det olika utgåvor som jag inte beskriver här för då får jag sitta och skriva hela kvällen Men för dem som vill knarka info om de olika modellerna så är det denna sida man ska läsa på.http://www.carlssonkult.se/
Jag kommer naturligtvis lägga upp bilder och info här när det väl blir klart. Sedan om det tar 1 eller flera år innan detta projekt är klart har jag ingen aning om nu.
Jag bor för tillfället inneboende i en 1:a då allt gick åt skogen när min Sambo dog i cancer, så anläggningen är nerbantad ordentligt då det är trångt så man kan bara slölyssna ifrån sängen så när jag väl får tag i en egen lägenhet igen så kommer jag lägga upp bilder på hur det kommer bli. Troligtvis så kommer allt bli möblerat för bästa ljud om jag känner mig själv...
Så nu har jag en hel del grejer stående i ett förråd, som jag saknar, men ibland så får man seden dit man kommer och acceptera några hund år. Men det känns konstigt att vid 52års ålder hamna i den här situationen som jag gjort. Men Stockholm är Stockholm och bostadssituationen är hemsk här om man inte har en massa pengar att köpa en egen bostad för. Så man får vara glad att man har tak över huvudet. Har haft en massa kollegor som flyttat till Stockholm för jobben men som flyttat hem igen pga. bostadssituationen.Flytta runt hela tiden i andra hand är psykiskt jobbigt. Man måste stå i kö minst 10år för att få en bostad och vill man inte bo i de sk. utsatta områdena så är det över 15års väntetid idag. Så Stockholm är idag bara till för dem som tjänar bra och kan köpa sin bostad. Hela Stockholms innerstad består bara av folk med gott om pengar, så när det gäller klasskillnader så kan man dela upp stan i tydliga olika områden beroende på inkomst. Så allt prat ni hör av politiker att de måste stoppa segregationen är tvärkört då det bara är tomt prat, för det är redan uppdelat efter samhällsklass i den här staden.
Så nu fick ni lite info om mina OA50 och hur jag har det nu för tiden, men det kommer bättre tider, det är bara att ha tålamod.
När jag väl fått eget igen så kan det nog bli någon ljudträff igen. Har varit och besökt en del medlemmar på Faktiskt.iö där jag också håller till och nyligen så var jag och Imperial på en liten Dac träff där vi jämförde några Dac:ar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2022/07/28 20:51:39
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2022/07/28 :  22:31:37  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Det finns flera bra 6#189; " från Monacor som man kunde testa i något program och se hur det blir.
Jag har inte provat ett labba med just Carlsson, men andra lådor har fått ett rejält uppsving
https://www.monacor.se/produkter/6/vnr/100880/


"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/07/28 :  23:23:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Okej Per, håller tummarna för att det ordnar sig med både bostad o högisar framöver!
Har själv varit sugen att prova ett par OA-50 eller Oa-52 men ni sektmedlemmar trissar ju upp priserna så förbaskat!
Så det kanske blir senare... De är ju liksom med på min HiFi Bucket List!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2022/07/29 :  09:07:47  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Såg just nu att Rehifi säljer ett par OA52 för 6990kr
https://www.rehifi.se/carlsson-oa52

//Niklas
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2022/07/29 :  15:44:59  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Reference Audio har haft ett par OA52 m omkantade basar länge för 7000:- på deras hemsida.

Jo Carlsson 70 å 80 tals serier har börjat å bli dyra.
Framförallt 2212.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2022/07/31 :  19:03:26  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Det finns flera bra 6#189; " från Monacor som man kunde testa i något program och se hur det blir.
Jag har inte provat ett labba med just Carlsson, men andra lådor har fått ett rejält uppsving
https://www.monacor.se/produkter/6/vnr/100880/

Inget som är aktuellt idag då plånboken är tom, men jag är öppen för att testa.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2022/07/31 :  19:13:13  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Okej Per, håller tummarna för att det ordnar sig med både bostad o högisar framöver!
Har själv varit sugen att prova ett par OA-50 eller Oa-52 men ni sektmedlemmar trissar ju upp priserna så förbaskat!
Så det kanske blir senare... De är ju liksom med på min HiFi Bucket List!


Tycker jag verkligen att du ska testa och frågor är bara att komma med då jag blivit Carlsson dåre även om det finns dem som kan ännu mer. Och jag håller med att priser har trissats upp lite mycket, men det blir sjukt bra om man går hela vägen. Om du letar upp lite Carlsson folk i dina trakter eller vill komma till Stockholm och lyssna på de allra bästa Carlsson burkarna så är du hjärtligt välkommen då jag har en kompis som har de bästa Carlsson att lyssna på OA52.N som jag tror skulle passa dig som handen i handsken och om du skulle vilja lyssna på den heliga gralen bland Carlsson OA52.2 så känner jag en kille som har sådan också. Så det är bara att höra av dig så skall du få lyssna på de bästa Carlsson. Mitt nummer är 0707883060

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/07/31 :  22:13:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för erbjudandet Per! Jag har ett positivt ljudminne av ett par risiga (utseendemässigt) OA-52 drivna av ett par Dynaco-slutsteg, det var bra "tjong" i dem, mycket roligare än väntat. Å andra sidan har jag blivit duktigt besviken på diverse OA-5 och annat trams också, så jag är inte såld riktigt ännu...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2022/07/31 :  23:02:59  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
En snabb upplysning är att att OA51 och OA52 är det som det finns flertalet olika bygg-kitt till och de är superhögtalare med dessa uppgraderings kitt som finns. Så de ligger normalt på ca 7000kr original i första versionen. och uppgaderingskitten ligger på allt mellan ca:5000-8000kr OA-5 är skräp så de kan du glömma.
Så kan man kommer över de billigt som jag tipsade om i detta fallet så var en kanon köp. Jag själv har köpt ett par OA50 för bara 2000kr "som är ett fynd" som det inte finns något vettigt prissatt kitt, de som finns ligger på dryga 7000-9500kr (det för 7000kr är bra)....men för den slanten så går de att få bättre än dessa kitt, men det kommer nog med tiden så jag sparar dem för framtiden då de är de "snyggaste Carlsson" och "jag tror att man kan få super ljud ur dem med rätt grejer"......... Min dröm är att stoppa i riktigt HighEnd i dem som inte finns att köpa färdigt idag, men det finns folk med enorm kunskap inom Carlsson klanen som håller på att testa olika element osv. osv. Och förhoppningsvis får jag ett jobb igen osv och då kan man spara pengar och inte som nu leva på marginalen och då vet man aldrig hur det slutar. Låter lite konstigt men jag är barnsligt glad över att jag kom över ett par OA50. När man lyssnat på de bästa OA51 och OA52 som är OA51N versionen (som är utvecklad av några Carlsson fantaster) och OA52.2 som är de sista som Stig byggd så finns det ingen återvändo utan då blir man fast i Carlsson soundet.
Jag och mina OA50
https://www.faktiskt.io/phpBB3/download/file.php?id=38206


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2022/08/01 :  08:47:07  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Jättefin bild!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/08/01 :  19:15:46  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Håller med nisseW, bra bild! Kul att hitta hem till sitt sound. Det kan ta ett tag. Gillade OA116 jag hade och renoverade.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2022/08/01 :  23:26:40  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Håller med nisseW, bra bild! Kul att hitta hem till sitt sound. Det kan ta ett tag. Gillade OA116 jag hade och renoverade.

Jag är "ganska skruvad" när det gäller ljud, då jag uppskattar "olika slags" ljud beroende på humör och framför allt musik så jag kommer att ha minst två olika högtalare längre fram. Spelar bara idag på ett par små stativare Wharfedale Diamond 225. Och både Carlsson OA50 och ett par Spectrum 410 pga är undanställda idag utrymmesbrist. Vi får se hur Spectrum spelar i ett större boende sedan. Men om de inte skulle spela lite fett i ett så kommer jag byta dem emot något med mer drag i basen då jag vill ha något som rockar lite på elektronisk musik. Men OA50 kommer jag behålla och fixa till vad det lider sedan blir i så fall en annan golvare om inte Spectrum rockar tillräckligt. Har framförallt en fundering som jag kan tänka mig med lite diy fix så de presterar ännu bättre. Har en kompis som erbjudit sig att hjälpa till att förbättra i så fall.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2022/08/04 :  02:41:05  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ikväll så ska jag besöka en Ino ägare med en topp rigg med basmoduler, kommer bli kul då tidigare Ino upplevelser med toppar och basmoduler har låtit rejält. När man är van att spela skivorna med ett par små stativare som jag har idag så blir det liiiitte skillnad.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/08/04 :  21:34:49  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kul! Jag har bara hört i16s + px4 utöver Pips, pi60 och qm60 + bs60. Grundtonen är samma, men mera upplösning och kapacitet finns i de större. Hoppas ni får det trevligt, jag har på sätt och vis hittat hem i Ino/Guru vilket var en trevlig överraskning.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2022/08/05 :  06:26:50  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Kul! Jag har bara hört i16s + px4 utöver Pips, pi60 och qm60 + bs60. Grundtonen är samma, men mera upplösning och kapacitet finns i de större. Hoppas ni får det trevligt, jag har på sätt och vis hittat hem i Ino/Guru vilket var en trevlig överraskning.

Då har du en del kvar att uppleva... Jag är i chock efter gårdagens besök...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/08/05 :  08:52:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Lät det så illa?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/08/05 :  09:31:00  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Nu blir man ju nyfiken på fortsättningen med mera info! Vad du lyssnade på och vilka intryck du tagit med dig efter ha smält det hela lite.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/08/05 :  09:51:56  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
FBK
Då har du en del kvar att uppleva... Jag är i chock efter gårdagens besök...

Lattjo. Släng upp lite bilder

Hälsade du på IÖ i Täby, Rydberg, eller exempelvis NIN


Som parentes. Hoppas du fick lyssna på de särdeles lyckade i32s eller i56( s ) och ett Ino Audio Infrasystem av större snitt i ett IÖ akustik reglerat dedikerat rum. Ino Audio pi60s är verkligen även den en fantastisk konstruktion även om jag bytt till NS1000M och är übernöjd.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2022/08/05 :  13:37:02  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Hinner inte berätta exakt mer nu, mer det kommer Var hos Lindroos....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/08/05 :  14:03:07  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Härligt, knoppen är väldigt trevlig och duktig på kaffe!

Ös på med inlägg nu.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2022/08/08 :  02:55:04  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag återkommer. Och HerrD, hälsa på Johan om du får tillfälle. Omtumlande är ordet..... Ett par av de mindre topparna och ett gäng baslådor och du kommer få ett annat djur i ditt lyssningsrum.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2022/08/08 06:36:20
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/08/08 :  07:29:35  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jag vet inte om jag vågar! Vet att det kan låta sjukt bra, men just nu är jag så nöjd så jag ska försöka ha det så ett tag. Men kul att veta att det finns mer om man vill.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2022/08/09 :  03:30:19  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag var på besök hos Lindroos och det var ett besök som blev en upplevelse som jag aldrig varit med om. När man får lyssna på grejer som håller en mycket hög klass plus i ett rum inte lever fan med ljudet så blir det ett annat djur. De flesta här vet nog vad han har för grejer R56H och Infra Y x 8 (12-tums basar).......... och jag har aldrig lyssnat på Öhmans bästa så det var omtumlande. Föst lyssnade vi på Guru Pro Audio QM60 i sovrummet :o och de högtalarna är inte riktigt min smak, svårt att sätta fingret på det men när man sedan satte sig framför fin anläggningen och spelare plattor ifrån Lise & Gertrud live på Nalen, Smith &Thell,Michaela Anne och Yello i en rigg som spelar helt rakt utan någon bummel bas osv. så blir det ju något som jag aldrig hört. Det kallas väl helt korrekt återgivning och det var annorlunda. Sedan om jag hade sådan grejer så skulle jag nog fingra på basen lite då jag är basnörd. Men jag fick så jag höll tyst.... För sedan åkte https://www.amazon.se/Kraftwerk-Catalogue-3d/dp/B06Y3VL6ZQ in i spelaren och jag satt och såg nog ut så här Lindroos hade en lite annan inställning av anläggning till film..... Han sa att det bara var en "liten annan inställning" av basen till film. Det var det absolut bästa jag någon sin hört, det var mycket omtumlande att känna bastrycket i bröstet samtidigt som allt lät himmelskt bra hela vägen upp. Skivan i sig lär ha varit mycket bra inspelad för ljudkvaliteten var enormt bra i mina öron. Jag har lyssnat på i14 eller om det var i16 med en massa bas moduler hemma hos en kille för många år sedan och det lät också mycket bra, så när det gäller Ino så är det toppar med basmoduler som får igång mig... Men det är ju på en högre nivå än vad jag någonsin haft själv så det är egentligen inte konstigt.
Stort TACK till Johan för denna upplevelse. Nu vet man hur det låter när det låter riktigt bra.

Och till dig HerrD kan jag tala om att du är hjärtligt välkommen till Johan när du vill. Jag pratade med honom idag om dina riggar och han kände igen dig som medlemmen på Hififorum med de jätte stora högtalarna
Så när du känner dig redo så Pm:a eller sms:a mig så får du hans nummer.
Om du ska till Stockholm någon gång så kan du liksom inte missa detta och Johan är genom trevlig och hjälpsam.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2022/08/09 :  13:28:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Härligt

Att Johans system är bra var inte förvånande, han har kunskap och har prioriterat den högt, både till budget och fysiska förutsättningar i rum.

Sedan är han ju en trevlig prick också som extra bonus.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 24 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000