HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 Recension av Ino-högtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/03/26 :  10:09:53  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message  Reply
Har någon hifi-tidning testat Ino-högtalare? Med tanke på hur länge till exempel Pi60 har funnits, och hur mycket den har sålts[1] vore det inte helt otroligt.

Diskussion om hifi-tidningars trovärdighet lämnar jag därhän.

[1] Enligt pdf-artikel som kan laddas ned från Musikermagasinet, som jag dock inte hittar på deras sida.

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:18:48  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message  Reply
Nu när äggen är ätna, timmermannen har dött och återuppstått och vi har kommit tillbaka till jobbet kan man ju tänka sig att de flesta har läst det här inlägget. Den totala avsaknaden av svar tolkar jag som att högtalarna inte har recenserats i tidningar. Är det någon som törs sig på en teori om varför så inte har skett?

Ett skäl är säkerligen att Ingvar Öhman själv inte har varit villig att förse tidningar med exemplar, eftersom han inte är intresserad av reklam. Men borde inte tidningarna själva vara nyfikna på att se hur grejerna låter? Eller ligger det helt enkelt inte i deras intresse? Är man mer cynisk säger man att det beror på följande: Ino Audio kommer inte att ha några annonser, och tänk om högtalaren under luppen (stetoskopet?) spöar högtalarna som finns i annonserna? Då blir företagen som betalat annonserna inte glada. Någon mindre cynisk teori?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/29 :  23:06:20  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Nja... det händer nog ganska ofta att produkter från tillverkare som aldrig någonsin annonserar recenseras. Åtminstone i engelska tidningar händer det ibland även att sådana produkter vinner testerna.

Min gissning (obs bara gissning) är istället att Öhman av någon anledning vägrat att lämna in sina högtalare till testning. Men jag kan ha fel, vore intressant att höra fler teorier!

OBS: Jag påstår härmed INTE att högtalarna på något sätt skulle vara dåliga.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2005/03/31 :  07:58:22  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
"Är man mer cynisk säger man att det beror på följande: Ino Audio kommer inte att ha några annonser, och tänk om högtalaren under luppen (stetoskopet?) spöar högtalarna som finns i annonserna? Då blir företagen som betalat annonserna inte glada. Någon mindre cynisk teori?"

Eftersom i stort sett alla högtalare med en ansenlig prislapp som testas av hifi-magasinen får bedömningen "väldens bästa ljud" så antar jag att en positiv recension av en Ino-modell inte skulle uppröra annonsörerna speciellt mycket...

Men jag tror egentligen inte på någon konspirationsteori varken från hifi-tidningar eller från Ino utan helt enkelt att det handlar om att hifi-magasinen inte av princip testar produkter som inte anses komersiellt tillgängliga. Dom testar ju t.ex. heller inte DIY-prylar i speciellt stor utsträckning. Och riktigt kommersiellt tillgängliga får man nog - Ino-ägare som man är - ändå erkänna att försäljning-endast-efter-lyssning-i-en-källare-i-Källhäll inte räknas som.

Glöm inte heller bort att Ino Audio är ett rent vid-sidan-av-företag som - om jag gissar rätt- inte egentligen är primärt fokuserat på att kränga så många högtalare som möjligt. Det finns därför varken intresse från någon part (hifi-magasinen eller Öhman) av att få med Ino-modeller i tester.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/31 :  17:27:33  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Du har nog rätt Conan. Fast en del prylar som ligger lite åt DIY-hållet recenseras ju trots allt väl? Stridsbecks Harmony Design till exempel...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/31 :  18:19:45  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
vore intressant å se ******** på hifi&musik testa dom

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/02 :  13:00:30  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Men en kille som säljer prylar men inte ens sänder dom fullt betalda per post osv är väl utesluten som ställa saker ens till förfogande som jag ser saker o ting...

Och efter dom saker man förstår så kan "samarbetet" HUR sakerna ska testas bli rätt frustrerande för båda pater. För tillverkaren samt testaren...

Så personligheter och sätt att sälja samt till slut HUR man testar kan nog bli en svår nöt att knäcka. För att inte tala om att ens få en för test. Då man inte som köpare ens verkar kunna få grejorna sända till en....

Lite knepig sitts att då med dessa försvårande saker få till en testrunda troligen...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jokkon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/04/03 :  00:39:32  Show Profile  Visit jokkon's Homepage Send jokkon a Private Message  Reply
Jag har verkligen inte en aning om vad du försöker säga Mayro, så jag chansar:

Om man inte är sugen på att åka land och rike runt för att skaffa sig en anläggning, men ändå kan lägga ner flera hundratusentals kronor på den (exempelvis), så har man kanske missat grejen med det hela tror du inte? Känns väl som man ska ha testat allt i sin prisklass innan man slår till på ett par högtalare (eller iallafall stora delar), och om man inte tänker göra det så får man väl bittert stå sitt kast och grina om att "saker inte kan skickas"..

Du verkar ju ändå inte ha något intresse i att skaffa ett par högtalare från Ino, så varför ens diskutera det här?

DnB for dance, Zappa for life!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/03 :  11:29:22  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Jokkon

Topic handlar om att det inte försigått nån test i tidning osv.. Sedan har tråden utveklats i den riktningen med lite tankar om varför eller inte varför tester inte görs eller gjorts...

Tror du får coola ner dig lite här min vän och kolla vad topic handlar om.....

Och jag måste väl få delta i en tråd med tankar om varför ev test inte görs? Jag känner ju en skribent rätt väl. och vet ju också lite om hur det därigenom kan fungera.

Därför dristade jag mig till att göra inlägg om saker jag ändå kan lite om. samt kan gissa mig till en del sen.

Så kolla du topic igen så ser du nog mitt inlägg var och är relevant...

Sedan din utgångspungt...

Att jag ska "bekämpas" av inofolk... För om din utgångspunkt inte var denna så skulle du inte se mitt inlägg så vansinnigt fel som du gör...tyvärr..

Ta en liten runda och skriv nåt trevligt om topic nästa inlägg så slipper trådskaparen få sin tråd förstörd med tjafs om ej relevanta saker...och vi andra får läsa en tanke ifrån dig om varför dom ej testas

För jag tror med stor stor säkerhet att i mitt inlägg ligger en stor del av skälen till att dessa INTE testas i var o varannat nummer. Eller kanske även någonsin...
MVH
Tobbe

edit.
rättade ..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/03 20:43:04
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/04/03 :  12:08:20  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Härifrån går det att få några av modellerna skickade:

http://studiosolutions.se/svenska/index.html



Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2005/04/03 :  15:14:13  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Med risk för feltolkning läste jag i ett nummer av gamla AUDIO ( dansk/norsk/svensk tidning ) så krävde konstruktören att kontrollera och godkänna eventuell recension ( av pip i detta fall ) före publicering vilket nog få tidningar är beredda att acceptera. Detta var dock för ett antal år sedan.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/05/02 :  19:24:14  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Mattias S:

Såg nåt liknande för bra många år sen i HiFi & Musik.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/05/02 :  21:37:04  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Jag tror jag vet varför han vill godkänna recensionen. Vet att det var en följetong av insändare i HF för 8-10 år sedan. Vad jag minns så var dom inte riktigt överens över hur man testar högtalare(och annat) vilket jag kan tänka mig är en bidragande orsak. Sen verkar det som att ha inte vill sälja fler högtalare än han gör idag och en god recension kanske skulle förvsvåra det hela något
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/05/02 :  23:32:25  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Med tanke på hur intetsägande de flesta recensioner är i Hifi&Musik tycker jag inte det är särskilt konstigt att något företag eller någon konstruktör som ska få sina produkter recenserade i tidningen vill få möjlighet att ge feedback på/godkänna recensionen.

Inte för att kritik inte skulle kunna vara befogad men för att skapa sig förståelse för hur testsituationen såg ut, vilken skivor som spisades och vilken hänsyn man tagit till testobjektets konstruktion och integration med rummet, elektronik etc.



Edited by - hifirocker on 2005/05/02 23:33:09
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2005/05/31 :  11:09:04  Show Profile Send jos a Private Message  Reply
Ni tror inte att det kan ha att göra att konstruktören är rädd för att det inte kopplas med EKK, 208or och en gammal Denon CD när tidningen recenserar?

Kort sagt, han kanske vill att högtalarna ska köras med viss kringutrustning och testas på specifikt sätt för att komma till sin rätt.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/05/31 :  13:00:06  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message  Reply
Om högtalaren testas ekofritt och man ser ett fall mot lägre frekvenser kanske högtalaren får en svidande kritik för att inte ha en rak frekvensrespons, om inte exempelvis konstruktören ges möjlighet att förklara varför den ser ut som den gör (ex, för att fungera i ett vanligt vardagsrum, där rummet bidrar med en bashöjning).

En konstruktör kanske också vill att hans saker ska testas blint om den testas tillsammans med ett antal andra högtalare, a la undersökningarna gjorda av Floyd E. Toole.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/31 :  14:19:10  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Ni tror inte att det kan ha att göra att konstruktören är rädd för att det inte kopplas med EKK, 208or och en gammal Denon CD när tidningen recenserar?

Kort sagt, han kanske vill att högtalarna ska köras med viss kringutrustning och testas på specifikt sätt för att komma till sin rätt.


Tidningar gör även tester där tillverkare får göra "systemtester" där hela system testas. Ofta via då "hemrepotage" där tillverkaren har hela "makten" i systemets hela sammansättning.

Sk "hemmahos repotage"

Skriver INTE detta för att föda bråk. Utan endast för att visa denna form av testförfarande finns OM MAN VILL....ELler vågar.. För en test är alltid en rätt tuff grej.. Man får läsa ett omdömme som man inte KAN bestämma utfallet av. Jag har själv lämnat saker för test och VET hur jäkla jobbigt det känns då telefonen ringer och man får "rycka" ut för ev småändringar för att ev "fel" skall rättas till...

En test är INTE något där man INTE har möjligheter att visa HUR sakerna man sätter in för test skall användas.. Tvärt om så har man stora möjligheter att påverka testförfarandet.

Men vad som sedan skrivs är man utan "makt" över....Jag vet som sagt av EGEN erfarenhet....inte via tro eller snack via vänner o bekanta.... Det är väldigt spännande med också avgörande för ev senare säljande.. Så att INTE våga är för mig att man är osäker på sin produkts prestanda.. Så var det i alla fall för mig...
En del blev glada texter. en del blev flopp.....sånt är livet då man "synas" av oberoende. Man får ha tjockare skinn på näsan och vara berädd på bakslag.. eller framgång...

Men man är INTE maktlös under själva testförfarandet som en del tydligen tror... Man har väldiga möjligheter att påverka just typ av eletronik mm... Ofta kan man ställa allt till förfogande... och det görs bedömmning utifrån det. SAMT med skribentens egen eletronik osv... Och då får man även skillnaderna mellan dessa saker i text....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/31 14:28:15
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/31 :  17:43:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Se till att håll balansgången nu i tråden.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/05/31 :  18:18:15  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Mayro, hur gick det; Var du hos Lindroos och lyssnade någon gång?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/31 :  19:10:55  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

ekonomin är skit på ren svenska. Det ena efter det andra händer som drar stora pengar hela tiden så vi kommer aldrig iväg tyvärr....

men jobbar på det....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Gaston
Starting Member

11 Posts

Posted - 2005/08/06 :  23:48:12  Show Profile Send Gaston a Private Message  Reply
Oscar-ja skrev:
quote:
Har någon hifi-tidning testat Ino-högtalare? Med tanke på hur länge till exempel Pi60 har funnits, och hur mycket den har sålts[1] vore det inte helt otroligt.

Artikel i pdf-format: MM:s reporter hälsade på hos Ingvar Öhman och utsattes för allehanda psykoakustiska experiment.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000