HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Linn
 Uppgradera till Linn från HK?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2005/03/17 :  00:44:19  Show Profile Send Zamn a Private Message  Reply
Har kollat runt lite på Linn och läst bra om dom. Gillar utseendet också måste jag säga och det är viktigt för mig. Vill börja provlyssna, men det är svårt när man bara har beggade 90-tals modeller att välja på ;)

Dom verkar inte ha så brett utbud av integrerade förstärkare. Allt jag hittar info om är Majik och sen är det stopp. Den tillverkas väl dessutom inte längre. Jag är sugen på en Linn, men vill ha integrerad. Måste jag köpa en Classik med inbyggd cd?

Just nu har jag en HK 670 med Black diamond. Sljer jag min HK för 2500 för jag lägga en tusenlapp upp till en beg Majik ungefär och jag undrar om det är värt det. Jag trivs med min HK trots allt, men min flickvän ska nu börja bygga lite stereo-intresse och älskar min HK och tänker köpa en egen. Då tyckte jag så klart att hon kunde få min istället så får jag ta dom 2500 och köpa en annan förstärkare. Det är ju alltid kul att byta ;) Fast nu har jag vant mig vid ett, vad jag tycker, kraftfullt, rent och klart ljud och vill inte tappa nåt i framförallt basen om jag byter. Sen vill jag ha ett bra phono-steg inbyggt samt en hyfsad hörlursutgång.

Är Majik mitt svar?

ps. vill inte direkt fråga i linn-forumet eftersom det "kan" bli en del självklara svar :)

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2005/03/17 :  08:51:46  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Linn Majik är en jättekul liten flexibel förstärkare. Komplettera med ett slutsteg så småningom så blir det kanon. Det är viktigt att du har hyfsat nära till en Linnbutik om något skulle gå sönder.
Rent och tydligt ljud får du även om kraften kanske saknas lite mot din H/K.

Gillar du Linn så kanske Naim kan vara ett alldeles utmärkt alternativ nytt då Linns nya grejer visserligen är väldigt bra men väl dyra kanske
Titta även på Rega och Myryad, mitt tips.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/03/17 :  10:24:35  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message  Reply
Linns phonosteg är ju alltid ett säkert kort så på den biten kommer du inte bli besviken däremot kanske du blir tvungen att uppgradera med ett slutsteg till din majik för lite mer effekt kanske ett LK100 som kan fyndas för runt 4000:- borde bli ett rejält lyft.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/17 :  10:31:59  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Om du har en Linn-handlare i närheten tycker jag du ska ta dig en sväng dit och lyssna. Beggade Majik brukar kunna finnas inne ganska ofta.

Jag levde själv med en Majik i 1½ år, förbättringen mot min tidigare förstärkare (en Yamaha nånting ) var ganska sjuk. Majik spelade med ett helt annat bett och annan musikalitet helt enkelt. Däremot kunde jag tycka att luften gick ur den lite väl lätt jämfört med när jag senare skaffade ett slutsteg (Klout) till. Men så är det väl å andra sidan alltid, det finns alltid saker som gör det bättre
Som sagt ovanför är phono-steget mycket bra.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2005/03/17 :  16:58:15  Show Profile Send Zamn a Private Message  Reply
Ok, ska kolla upp var det finns handlare runt Norrtälje, Stockholm.

Men Majik duger fint som försteg också då misstänker jag om man vill lägga på ett slutsteg i framtiden, för det kommer jag garanterat göra!

Är hörlursutgången bra på majiken?

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2005/03/17 :  19:16:47  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Hörlursingången är helt ok

Fin liten sak den där Majiken. Saknar den ibland faktiskt.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/25 :  12:41:19  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
jag saknar också min majik svängigare pryl för dom småpengarna finns inte, men som sagt så behövs lite mer kräm 2*33watt är inte mycket...om du inte ha väldigt känsliga talare?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2005/03/25 :  15:02:04  Show Profile Send Magnuz a Private Message  Reply
Om jag inte har helt fel har Linn en ganska lustig lösning för just hörlursutgången: det är helt enkelt försteget som används som hörlursförstärkare! Detta borde borga för bättre ljudkvalitet än med någon billig inbyggd skräpförstärkare som i de flesta andra apparater. Å andra sidan kan det bli problem att spela högt om man har tungdrivna hörlurar.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/29 :  01:48:42  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Känner igen mig i det Magnuz skriver, dvs att hörlursutgången i Majiken ger bra ljud. Jag föredrog den framför min Grado RA1-klon, om det nu säger något iofs. Och försteget används mycket riktigt rakt av som hörlursförstärkare. Kul och fungerande lösning.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000