Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 13:21:32
|
Jag kan INTE förneka man får habegär.. Men det är synd dom behöver en ytterligare basdel...Men säkert som ammen hade dom kostat betydande mer via andra kanaler... säker...
Så prisvärda är nog en ödmjuk underdrift. Om man sedan gillar dom självklart.. Men det utgår man ju ifrån att man gör om man köper dom.
Tror det är sådana jag kommer få höra då jag besöker Johan Lindroos i Sthlm då vi skall testa lite kablar där här i vår.... Ska bli oerhört roligt..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 13:39:44
|
han har väl i56 eller nåt...å ryktesvägen säger att det låter ganska bra |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 14:26:33
|
Jo det var väl vad han sa. Och en bunt basar osv.. Så det blir skoj...Sedan vet man i alla fall vad dessa inos i större nivåer kan o inte kan.. vem vet. Man kanske blir smittad.. Men en sak som lite gör mig lite fundersam angående inos produkter är följande...
Alla i stort sätt säger dom har problem med dåliga inspelningar.... Detta är ett fenomen jag absolut INTE kan leva med. En som i mitt tycke är en BRA högtalare kan spela allt.. Med endast varierade grad av trevlighet...........
jag tror många med mig inte uppskattar detta fenomen. Kan någon här berätta mer om detta fenomen? Kanske menar dom som just pratar om detta med inspelningar som jag säger. att det är bara graden av trevlighet som sjunker. men att det går att ändå lyssna med njutning.. Eller är det som man säger "kört" helt med skrik osv som resultat...
Mina nuvarande band kan skrika om nåt är fel i kjedjan. Men är allt rätt så är reverbad musik endast just reverbad. Inte gapig.. utan neutralt avspäänt med den upplösning som krävs för att klara hård reverb.. Så hur menas egentligen med dessa saker då ni med inos benämner "dåliga" inspelningar. Menar nu lite mer nyanserat berättat så man förstår hur ni menar... Kan ju mena just på samma sätt som jag säger. men även att dom då blir skrikiga o hårda osv...
MVH Tobbe
/jag frågar eftersom jag FUNDERAR!! markerar FUNDERAR !!på att till höst/vinter bygga nåt. Så därav intresset samt frågans art....Har redan mailat även andra som för byggen så det är inte rent bullshitfråga detta.. Inos är INTE borta ifrån mina undersökningar ifråga om EV kommande bygge. Så förklarar detta varför frågan kommer.../ |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 14:37:29
|
Mayro:quote: Tror det är sådana jag kommer få höra då jag besöker Johan Lindroos i Sthlm
Det är t.o.m. exakt de på bilderna du kommer lyssna på då. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 16:02:52
|
helt klart blir det skoj. Undrar om den självgående "difusorn" är där då.. För det kan ju bli "lite för mycket difusor" på alla möjliga sätt då ju....eller hur? Smile... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 20:15:38
|
Mayro, de spelar det man matar dom med. Får dom skräp kommer det naturligtvis ut skräp, matas dom med riktigt välljudande saker låter dom fantastiskt. Iofs kan jag väl säga att jag tycker mina fd. piP spelade det mesta på ett subjektivt trevligare sätt än mina föregående burkar.Det vill säga att välljudsnivån var generellt högre även om missar i inspelningar hördes mycket tydligare.
Mvh |
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 22:23:22
|
Skräp in ger skräp ut gäller väl för de allra flesta högtalare . Självklart skall ljudet vara i yttersta klass för den här typen av pengar.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 22:58:10
|
Jag tycker inte direkt dom svar som kommit är som jag frågar riktigt förklarande hur man menar detta fenomen med att Inos högtalare inte kan spela dåliga inspelningar. utan då som jag förstått saken kan låta väldigt illa eller hårt o skrikigt... Jag sammanställer dom olika saker jag läst som beskrivningar ifrån olika saker som jag tycker mig uppfattat folk säga. Och nu inte ordagrant självklart.
Så om någon av er som VET mer om detta kunde läsa mitt inlägg här lite tidigare och har lust att ge en lite mer utförligare förklaring om just HUR detta yttrar sig att dom inte klara av dåliga inspelningar..
För mig skulle det innebära att 70 till% av mina skivor blev ospelbara.. 20% blev "så där". Och i stort sätt endast ett fåtal som 10 %vart wow...
Och så skulle det nog bli för många av oss hifiglada killar o tjejer...
Så som sagt. Nån som lite mer förklarar borde vara av intresse för fler än bara mig tror jag.
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/03/25 22:58:59 |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 23:30:16
|
mayro enligt mig är det bara "sanningen" som ska komma ur talaren? jamenar låter cdn skit så är det skit?
försköningar från högtalare är ju helt enkelt dist om cdn egentligen är kass?
sen om du inte gillar svaren är ju tråkigt, men vad vill du egentligen höra? |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/25 : 23:43:13
|
.. Nja.. läser du min fråga på tidigare inlägg så förklarar jag nog rätt tydligt min fråga, Och även VARFÖR jag ställer frågan..
Att svara "skit in skit ut" är nog inte direkt ett svar som förklarar mer än att dom inte pallar dåliga inspelningar. Vilket ingen bra högtalare gör. Men dom kan klara det olika bra ändå.
INGET kan göra en dålig inspelning till bra. Men det går ändå att höra på dessa även om självklart det inte är lika skoj.
Så hur visar sig dessa problem med inos högtalare? inte en konstig fråga direkt. Utan en rätt normal fråga. Läs igen min tidigare frågeställning. jag frågar av ett ärligt skäl. så inte för att tjafsa.. Så hoppas någon kan förklara HUR fenomenet visar sig mer detaljerat Som jag beskrev hur just mina nuvarande beter sig. Man bör ju få ställa denna fråga då ändå så många just tar upp detta som ett fakta..
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 00:30:07
|
quote: helt klart blir det skoj. Undrar om den självgående "difusorn" är där då.. För det kan ju bli "lite för mycket difusor" på alla möjliga sätt då ju....eller hur? Smile...
Det är alltid trevligt hos Johan (om man slipper grannen ovan....) passa på att få lite gott kaffe också .
Difusorn var där på besök och får nöja sig med piP och Y-4 hemma tills det finns pengar för uppgradering, blir antingen i16z eller i64z....men det mesta (priset) talar för i16z
edit: jo det finns 6st A2or här också
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
Edited by - mag on 2005/03/26 00:33:10 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 01:25:29
|
Jag har hört talas om denne "rara" granne... Grannen har tydligen dåligt med "hifihumor".
Men 16Hz vid hög volym kan nog få vilken "rar" granne som helst att bli lite putt...
Jo det ska bli kanonkul att få besöka Johan L och både se o höra dessa monster med alla basar osv... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 09:22:14
|
Mayro: Nu har jag varken fakta att tillföra din fråga eller direkt supremånga referenser att jämföra med, men jag har en gång lyssnat till någon av inos 56-modeller (i56?), dock utan basstöd men i ett akustiskt välbyggt rum. Musiken var mestadels pop från -60 och -70-talen (ja, gissa vem jag besökte då???)och alltså i flera fall säkert inte världens mest förnäma inspelningar. Det lät kalasbra! Viss kunde man höra att ljudbilden krympte ihop och att det skorrade här och var på dåliga inspelningar, men jag var ändå förvånad över att det var så pass njutbart (och svängigt!). Det var ett mycket trevligt besök som öppnade ögonen för nya genrer och musikstilar.
Man kan ju samtidigt undra hur stor del av världens musikproduktion som verkligen låter plågsamt dåligt? Även om målet med en högtalarkonstruktion är att återge ljud så lika som de spelade in, dvs inspelningar av hårda skrikiga ljud låter likadant ur högtalaren, så kanske det inte är så vanligt med sådana inspelade ljud?
/en john som ogillar segregationspolitik |
Hörlursfrilla! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 11:00:33
|
Tackar för svar som sa lite mer här... Hur du upplevde problemet vill säga... och jag ser fram emot att träffa Johan också. Han verkar vara en verklighetsnära kille utan skyglappar...
Ja du ställer en intresant liten frågeställning som avslut.. Jag tror inte heller att dom som man uppfattar har inspelat skrik som ljudbild.. Dessa fenomen kommer nog senare in i bilden då vi själva sätter in skivorna i våra grejor. Jag TROR inte.. jag markerar tror inte..att en så stor del av inspelningarna är inspelade med en tekniker som garvande gör dom så dom skriker..
Men ska avsluta mitt OT här.. Men man är livrädd för förlora en stor del av sina skivor om en högtalare har problem med skrik osv vid dåliga inspelningar... Och det finns så många som har sagt det .
så då tänkte jag att det var en bra plats att få svar där så många med inos produkter är samlade på en tråd...... MVH Tobbe
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2005/03/26 : 12:11:57
|
|
|
|
LJN
Member
296 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 15:31:52
|
Vill ni se lite "inside" piP bilder?
"Den kompletta byggsatsen förutom den invändiga skumplast-klossen"
"Delningsfilter piP, färdigmonterat"
"Färdiga"
|
/Lennart |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 14:36:58
|
En bild till på Ino i56s
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2005/04/05 14:48:23 |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 00:50:26
|
de e grymma!!!!!
Jag tycker faktiskt designen (om än funktionell i första hand) är riktigt läcker på dessa! |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 13:43:17
|
Den här designen känns igen
|
Edited by - Jonas Nilsson on 2005/04/06 14:17:31 |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 13:47:10
|
Här kommer mer:
|
Edited by - Jonas Nilsson on 2005/04/06 14:18:46 |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 16:16:54
|
Riktigt läckra Jonas!!!
Min flickvän tyckte dock att jag skulle hålla mig till plan A på mina, dvs antracitgrå-metallic. Hon verkade nästan bli lite orolig när jag glatt visade bilderna på dina snygga burkar |
|
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 16:52:20
|
Det är nog bäst att hålla dig till planerna Baltazar. Börja aldrig jiddra med flickvännen när det gäller färger |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 17:46:17
|
Män är som Windows 95 - kommer endast med 16 färger i grundinställningen.
Män tycker dessutom att aprikos är en frukt, inte en färg...
Detta var, f.ö., en läcker färg!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 18:19:47
|
Och den är inte aprikos |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/04/06 : 19:10:41
|
Jonas
snygg färg, klart ball. Blir det inte lite mycket eko med så lite dämpning i rummet? 1:a reflexen till vänster ser ut att kunna bli problematisk.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Topic |
|