HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Fråga från novis på hörlursspecifikationer...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/02/23 :  09:54:22  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Hej alla,

Som ovan nämnt är jag inte så bevandrad vad gäller hörlurars specifikationer, tänker då närmast på känslighet och impedans och vad som är att betrakta som lätt-/svårdrivet.

Vad jag undrar är ungefärliga värden som "räcker" för att en lur ska kunna drivas av t ex en MD-walkman eller hörlusuttaget på CD'n. Ungefärliga värden alltså. Jag vill alltså inte höra att "det beror på så många andra parametrar än bara känslighet å impedans".

Skiljer drivförmågan något mellan slutna och öppna lurar med samma spec?

Så till sist, kan någon nämna en eller flera anledningar till varför man inte borde skaffa sig ett par slutna lurar...?

Vänligen, från en något velig,
Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/23 :  12:10:47  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Om lurarna har impedans mellan 32 och 100 ohm och minst ca 95dB känslighet så bör de fungera bra att driva från bärbara manicker.

Hög impedans lurar vill ha högre volttal för att drivas till höga nivåer, och det är svårt att uppnå med batteridrift från batterier med lågt volttal. Hörlursuttag på vanliga stereogrejor klarar oftast en hel del mer än vad bärbara spelare klarar.

Drivförmågan skiljer inte mellan öppna och slutna lurar som har samma specifikation.
Öppna lurar i samma prisklass har oftast bättre ljud. Det är lättare att designa ett par bra öppna lurar, så de bästa lurarna i varje märke är i regel alltid öppna.
Om man vill höra lite av vad som händer runt omkring, t.ex. om telefonen ringer m.m. så vill man ha lurar som släpper in ljud, vilket oftast är detsamma som öppna lurar.
Om man vill ha öppna eller slutna lurar beror förståss på användningsområdet.
Tänk på att öppna/slutna lurar har med konstruktionsprinciper att göra och säger inte hela sanningen om hur mycket ljud som läcker in och ut ur lurarna.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/02/24 :  14:31:06  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Tackar, då är jag lite klokare...



/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000