Author |
Topic |
denada
Member
501 Posts |
Posted - 2005/12/23 : 08:31:19
|
DIY är nyttigt.... Det mår man bra av...
helt klart... |
--------------------- Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.
mitt system |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/03/16 : 21:31:22
|
Gjorde ett par högtalarkablar.
Materialet som användes var 2x 13x1 Ölflex nätkabel. Terminaler från supra. Krympslang och kabelstrumpa
|
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 08:06:42
|
Ingen som helst försämring, förbättrein eller förändring. Precis som kablar skall vara! Är supernöjd. De är sjukt snygga iaf!
Edit: Jag har använt den ett tag redan fast inte terminerad och inte i rätt "utförande".
Det låter bra, men det har det alltid gjort :) |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
Edited by - vemsom on 2006/03/17 09:36:53 |
|
|
jerico
Member
1304 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 16:55:23
|
Kul att se att du fick ihop nått av det!
Du borde ha mm2 så du klarar dig iaf....
/J |
Mitt system
Mera SVAVEL till folket! Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari? |
|
|
McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben
1486 Posts |
Posted - 2006/03/20 : 23:50:38
|
I mina ögon en annorlunda anläggning.Kul med massa Diy prylar och absorbenter.Trevlig läsning med skönt stuk! |
I was talking to myself! |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 23:36:37
|
Lagade riaat idag jag fick (låna) av --- - --------, och fick igång vinylspelaren som jag lånat av samma person. Visste inte vart problemet låg innan men det var en lödning som var kass och någon kabel som satt på fel ställe. Igår var det nämligen vinyl-shopping (även några cd-skivor inhandlades) på Malmös gator. Kunde inte motstå att fixa till en vinylrigg jag med efter Pacs (alldeles för bra) demo efter DIY-mässan. Det hela känns som en stor okänd ny värld. Rätt var det är så ökar volymen en massa. Det är säkert jättenormalt när allt är felinställt. Bara en sådan sak som att köpa skivor; vilken upplevelse! Hur tusan vet man om de kommer låta bra? är skivan skitig? Är det damm eller bara någon form av moaré av pressningen? Vad kostar en skiva? Varför luktar den äldre mannen som också står och kollar på vinylskivor gammal svett? Så mycket frågor!
Vem kommer och förankrar mig i denna nya hamn?! |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 23:56:13
|
Visst är det spännande och billigt att handla en bunt LP, sedan hem och tvätta och lyssna. En del man köper har man ingen aning om vad det är för något och bara de är ju spännande Förhoppningsvis så finner man något nytt och vällåtande som man kan spåna vidare på. I bland hittar man skivor som man mins sedan barndommen och man nästan ryser av minnena som kommer fram då Ja det är ju inte bara musiken i sig som är rolig att höra på, man förknippar ju musiken ganska ofta med olika minnen och vid olika högtider mm. I filmens värld andvänder man sig mycket av klassisk musik som innehåller vad det verkar mycket olika känslor Musik är bra för oss, fortsätt att lyssna på musik gott folk. Trevilg valborg gubbar/grabbar Gummor/guttor
|
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
Edited by - levande on 2006/04/28 00:04:43 |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 23:59:29
|
Levande: jag är barn ;) jag köper nytt (också).
Trevlig valborg på dig med! själv skall jag jobba :) |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/06/10 : 00:09:39
|
quote: Varför luktar den äldre mannen som också står och kollar på vinylskivor gammal svett?
Var det verkligen vinylavdelningen du var på, så det inte var latex?
Hur går det här då? Inga nya upptåg? |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/06/10 : 00:31:39
|
Jodå. Förestegsbygge. Men den vill inte fungera riktigt. Hoppas på början av nästa vecka. Men så länge får en gammal 70-tals-reciever stå som försteg. Det gör den förvisso rätt bra, även om det distar emallanåt. |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 14:02:52
|
Tog lite nya bilder med mobilen. Kvaliteten är därefter. Lite nytt dock.
Nytt soffbord. Dessvärre har jag inte haft råd att köpa skifferskiva ännu. Svartmålad spånplatta fungerar tillsvidare. Något som också är nytt är IKEAs Tupplur projektorduk (eller var det rullgardin?). Helt underbart att slippa plocka ner Johnny Cash varje gång man vill se film. Duken fungerar dessutom alldels ypperligt! På en av bilderna syns lyssninsfåtöljen och på de andra två syns försteget och dess volymreglage. Ni får själva gissa vilken bild som föreställer vad!
Högtalarna är lånade av Bossebula och är Seas egen konstruktion vid namn Odin.. fast med fattimans-diskant. Fråga mig inte varför inte Excel-diskanten valdes.
|
Edited by - vemsom on 2006/11/18 14:04:33 |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 14:27:07
|
JA det var länge sedan! Har jobbat när de varit ljust ute och bilderna blir så jävla usla. Men nu fick väntan vara nog. |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/12/30 : 22:23:07
|
Skaffat mig en ny DVD-spelare (hade iofs inte någon jag använde innan). Kastade ut gamla CD-spelaren.
En Denon 1930. Ultra mega superduper high (top of the line) end. Dvs. precis som CDn som fick åka till tippen.
Är nöjd sånär som på mekaniska ljud vid spelning av skivor (vilket iofs är allt den gör). Går kanske att dämpa bort. Dock inget som överröstar nätbrummet från försteget
Har även köpt mig ett par hörlurar för min framtida (eventuella) karriär bland datornördarna på IKEA IT.
Mycket för att få bygga lite hörlursstärkare. |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2006/12/30 : 22:30:10
|
Fler hörlursnördar "behöver" vi alltid!
Men jag tycker nog allt att du får bygga några nya högtalare snart... Nu när du snart får tillbaka dina HFLS igen. |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/12/30 : 22:54:32
|
kommer inte bli hörlursnörd, var så säker. Högtalare är myyyycket roligare!!!! Hörlurar skulle behöva en buttkicker, djup, känsla och liv.
Håller med.. nya högtalare är verkligen behövligt. Måste bara höra hur Odin (som jag lånat) är tänkta att låta med rätt diskant. |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2007/01/03 : 09:36:43
|
Hur går det med diskanttestet vemsom? Har du testat Millenniumdiskanten än? är mycket nyfiken... :) |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2007/01/03 : 18:15:23
|
Har inte haft möjlighet att besöka U1 för att sno hans från sina Orion ännu. Såg att Odin faktiskt finns i utförande för den diskanten som sitter i. Antar att filtret är för denna diskanten också. Då skulle hela testet falla. |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2007/01/03 : 18:41:26
|
quote: Har inte haft möjlighet att besöka U1 för att sno hans från sina Orion ännu
Snart... Jobbet tar kål på mig |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/01/03 : 18:55:53
|
Jag kan tassa förbi i helgen Fredrik |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 09:01:35
|
Det stämmer att Odin finns med Millenium-diskant oxå. Jag kan slänga iväg ett mail till Hifikit ang filtret.
Såg att du köpt Denon DVD-1930. Du säger att den har mycket mekaniskt oväsen, det var det jag befarade :( Då kan jag stryka den från min lista på ny inte alltför dyr DVD-spelare. |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 09:12:49
|
Du får gärna komma över och lyssna. Den skulle enligt butiken vara betydligt tystare än 1730 tillex. Jag har inte lyssnat på den andra. Det märks minst i sweetspot, vilket är positivt såklart. Kommer försöka "modda" den lite för att bli av med lite ljud. Hurvida jag lyckas återstår att se. |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 10:58:58
|
Det låter intressant, kommer gärna över o lyssanar på mekaniken :) Lite Bitumen kanske kan göra susen.
Har förresten mailat Hifikit ang Milleniumdiskant och filter, återkommer när jag får svar. |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2007/01/19 : 20:49:02
|
En viktig ny uppdatering:
Ny lödstation!
Har även blivit av med jordbrummet ur försteget - Tack LennArt för hans strålande tråd om jordning! |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2007/01/20 : 21:25:20
|
Du har inte lust att bjuda på länken till den tråden??? Brummar lite här hemma också!#%€"#%&! |
|
|
Topic |
|