quote:moccabryggare har jag juh, som du såg. fast en klassisk modell. Vad gör jag för fel då?
*vissel vissel*
Kollade lite å såg att espresso man kokar på spesen under tryck är just mocca. Medans en komplett kokare är en riktig espresso. Men dom jobbar med tryck , dubbelbollen jobbar med vakum.
En mocca nyttjar bara trycket som blir när vattnet kokar. En espresso maskin bygger upp ett mycket högre tryck än vad kokande vatten själv kan göra. Ju högre tryck ju högre kokpunkt.
Kokekaffe ?? 50% av mig är Värmlänning så jag har fått min beskärda del. Det var pga av kokekaffe jag är den jag nu är Det är vansinnigt gott om man kokar på vatten med mycket lite kalk i. Gör man det med skånevatten så smakar det inte illa men är inte i närheten av vad det kan smaka.
Kokkaffe måste testas men skall göras i rätt miljö, dvs över öppen eld och ute i naturen. Då är det en svårslagen upplevelse, men se för allt i världen upp så du inte får salt i det. Har du riktig tur och får det serverat av en riktig norrlänning så har han förmodligen riktigt bra hemkört med sig också så blir naturupplevelsen ännu mer sublim.
Vattnets betydelse för kaffets smak är av största vikt. Zoegas är kanske inte det bästa valet om man bor i Norrbotten.
En espresso skall väl tillredas med mellan 9-15 bar. Exakt vad som är bäst vet jag inte och visst är en god espresso toppen, och man kan ju växla om me den Cappuccini m.fl. varianter.
Måste sÀga att jag diggar din "laid back" atmosfÀr som du har i lyssningsrummet förstÀrkt med hÀrlig konst.. Kommer sÀkert att bli Ànnu mysigare med stativen coh lite finish på vÀl valda stÀllen!
Tack :) Det är något jag eftersträvar. Trevligt att även du uppskattade det! Tejpar över alla displayer man inte kan stänga av ;) Mörker är bra för ljudet av någon anledning. Sen tror jag eventuellt elektronik i lampor o sådant kan bidra till någon form av distration.. men man vet inte