Author |
Topic |
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 18:24:14
|
Tänkte ge mig på att recensera mina högtalare nu när jag tror de är inspelade äntligen...diskanten har blivit klart behaglig nu.
De vann nyligen pris som bästa High End-högtalare 2004-2005 i Bild & Ljud Hemma, men nu ska jag ge mina intryck so far...observera att mina kablar inte gör dem riktig rättvisa, men ändå...
Basen är fast, snabb och djup, samt med bra kontroll. Känns inte som att man saknar mycket, de går ner till 28 Hz. Fylligheten kunde varit lite bättre, men hellre snabb och luftig bas än trög och varm sådan. Mellanregistret och diskanten är det bästa jag hört hittills i min "hifi-karriär"...ord som luftighet, nyansrikedom och detaljrikedom återkommer...ljudet släpper bra och de ger en stor tredimensionell ljudbild som man kliver rakt in i...de fyller upp rummet bra med välljud.
De högtalare jag haft tidigare, Dynaudio Contour S3.4 och Monitor Audio GR20 får se sig besegrade på de flesta punkter. Dynaudion är dock lika bra på basen, som är fylligare men inte lika snabb med Dynaudion. En annan stil helt enkelt, varken bättre eller sämre. Audiovector är dock luftigare och har fler nyanser i diskant/mellanregister än Contourerna. Sen är ljudet renare och något mer detaljerat hos Audiovectorn vilket jag uppskattar. Kräver heller inte lika stort rum som Contourerna. Jag gillade Dynaudio Contour S3.4 mycket men älskar Audiovector Mi3 Avantgarde. De är helt enkelt lite bättre tycker jag.
Monitor Audio ska jag ej jämföra med, de spelar i en klart lägre division! Dock var de väldigt bra för sitt pris, klart billigare ju.
En fördel med Mi3 Avantgarde är att de är ganska lättdrivna, samt inte speciellt svårplacerade.
Sammanfattningsvis: Jag är helnöjd!!! Nya högtalarkablar nästa! Slutligen: Är man ute efter golvare för runt 40.000: Provlyssna dessa!! Risken är att du köper dem dock! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/02/27 15:48:53 |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 07:39:05
|
Hmm märkligt, nästan 200 som läst denna recension och inte en enda kommenatar... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 10:25:48
|
Såja såja Matte76.
Jag tycker att den var (recensionen) lättgreppad och trevlig. Låter som intressant högtalare för den som gillar "soundet"!!!
Jag måste väl skriva en om mina nya högtalare jag också då nån gång... Det blev Usher 6371 för mig!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 12:36:48
|
Skriv om dina Usher vet jag! Kul att läsa om andras högtalare. |
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 12:51:49
|
Jag har bara hört upp till Super, men de låter super tycker jag. Gillar det rena, klara ljudet. Skulle vara skoj att hört de bästa också. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 15:04:22
|
vemsom: Det kan du få göra också, du bor väl i Malmö liksom jag? Du är välkommen! Annars har HiFi Skåne på Spångatan dem. |
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 15:10:37
|
Jo visst bor jag i Malmö. Jag tycker mycket om hifi skåne. Men då de är lite över min budget så har jag inte lyssnat på dem. Oavett hur trevliga de är så känner jag mig lite påträngande (svensk? ;) Jag kommer gärna över att lyssnar på dem och dina andra grejor. Jag behöver referenser och erfarenheter :) och lite ideer och råd. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 16:12:27
|
Ok vemsom, du är välkommen. Min signalkälla är dock inte den bästa, men ska bytas inom en vecka eller två. |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 16:21:04
|
förlåt ot.. Kan inte hålla mig...
quote: Min signalkälla är dock inte den bästa, men ska bytas inom en vecka eller två.
Denver
Förlåt matte76.....Du bjöd på det ju |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 16:21:46
|
Mayro: Det är ok, jag bjuder på den... |
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 16:31:48
|
Har hört M3, de var väl okej men inte sådär tokbra heller. Har iofs hört att de börjar ta sig riktigt bra från Super och uppåt, och med Avantgarde verkar det ju stämma. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/17 : 16:42:34
|
Ayn: Gamla M3 var väl sådär, men nya Mi3 är faktiskt mycket bättre av vad jag hört. Sen är det klart ljusårs skillnad upp till Signature för 29.900 och ännu längre till mina Avantgarde. |
|
Edited by - matte76 on 2005/02/17 16:43:12 |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 01:43:42
|
Men så skoj. Jag kommer gärna och lyssnar. Så får du komma och lyssna på mina HFLS-1 om jag lyckas få dem bra nog att våga visa upp ;) lika så de övriga projekten jag dragit igång. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 08:02:34
|
Vemsom: Du är välkommen...och jag hör gärna på dina grejor också! |
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/02/24 : 11:25:19
|
Skoj! Nästa vecka, passar det då? Det är bokrea nu och jag jobbar varje dag. Skicka att PM när du har tid! |
|
|
Lomen
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2005/02/27 : 12:38:40
|
Lite orätvis jämförelse att jämföra Audiovektor mot Dynaudio 3,4 på en förstärkare med 2*75w tycker jag.. Då Audiovektor är betydligt mer lättdriven och inte kräver lika mycket av förstärkaren och Dynaudion kräver mycket mera av föratärkaren. Så det inte så konstigt att Audoivektorn öppnar sig mera. 2*75w är påtok för klent till Dynaudion. Hade du istället jämfört dom på en förstärkare med 150w+ så hade du nog kanske upplevt det omvända. Dynaudion låter MYCKET bra om man matar den rätt. Din jämförelse är lite som att jämföra en Porche mot en Volvo och låta en 10 åring köra Porchen och en rallyförare köra Volvon. Och sedan påstå att volvon är bättre bara för att den kom först i mål. Med det menar jag inte att Audiovektor är en dålig högtalare, (den låter också mycket bra) bara det att testförutsättningarna inte var dom bästa och särskilt rättvisa. |
Advantage S1-->HarmonicTechnology Pro Silway XLR--> Advantage S-250--> Nordost Red Dawn--> B&W Nautilus 802 |
Edited by - Lomen on 2005/02/27 13:09:21 |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/02/27 : 14:58:41
|
matte76:
OT Har du lyssnat å jämfört med högtalare från S6 serien? I såna fall hur tycker du dessa låter? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/27 : 15:40:21
|
Lomen: Jag tror inte att Dynaudion hade låtit bättre än Audiovectorn med 2*150 watt istället. Din jämförelse med rallyförare och bilar är rolig men håller inte riktigt:
Jag tycker diskanten är mer detaljerad på Avantgarde än S3.4, vilket märks även vid lägre effekt. Visst öppnar S3.4 upp sig mycket mer om man ger den dubbla effekten, men ska det verkligen behövas? Jag tycker det är dåligt av tillverkaren att en monsterförstärkare "krävs". Alla Dynaudio är ju så tyvärr..för min del blir det inte det märket fler gånger, föredrar mer lättdrivna och lättplacerade högtalare. Sen gillar jag rapp bas bättre än långsammare och fylligare, som den i Contour S3.4.
Att diskanten är mer detaljerad, ljudet "renare" och "klarare" och basen rappare (men inte lika fyllig och varm) hos Avantgarde jämfört med Contour S3.4 märktes tydligt, vilket är relativt oberoende av effekten anser jag. Så till viss del var jämförelsen motiverad. Sen är Avantgarden mycket mer lättplacerad och kräver inte lika stort rum som S3.4, ännu en fördel. Kort sagt: Audiovectorn är den något bättre högtalaren av dem två anser jag (och också en bit dyrare). Enligt Jan Ardstål på Tonkraft skulle 75 watt räcka bra till S3.4, vilket inte stämmer alls anser jag...minst 2*150 watt helst 2*200 watt.
Merkurius: Har tyvärr ej lyssnat på S(i)6-serien. |
|
Edited by - matte76 on 2005/02/27 16:11:48 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/02/27 : 21:14:52
|
quote: Visst öppnar S3.4 upp sig mycket mer om man ger den dubbla effekten, men ska det verkligen behövas?
quote: Enligt Jan Ardstål på Tonkraft skulle 75 watt räcka bra till S3.4, vilket inte stämmer alls anser jag...minst 2*150 watt helst 2*200 watt.
quote: Att diskanten är mer detaljerad, ljudet "renare" och "klarare" och basen rappare (men inte lika fyllig och varm) hos Avantgarde jämfört med Contour S3.4 märktes tydligt, vilket är relativt oberoende av effekten anser jag.
Matte76 Jag tycker att det är kul att du skriver en recension,mer sådant! men dina slutsatser angående 3.4 är lite motsträviga och fel i vissa fall tycker jag. Det behövs för det första kraft för att öppna upp 3.4orna och få ljudet att släppa ordentligt,+ att basen blir slö med klent stärkeri. Sedan att Avantgarden ska vara mer detaljerad, nja...(har lyssnat på båda vid flera tillfällen) utan Avantgarden har en sådan karaktär som upplevs som mer detaljerad snarare än att den är mer detaljerad. Visst, diskanten är transient snabbare än på 3.4orna, men knappast mer detaljerad. Ibland när en diskant har en ljusare karaktär än en annan så upplevs den ofta som mer detaljerad utan att egentligen kanske vara det. Och när det gäller dessa två högtalare som spelar de i samma liga, men de tillhör två olika ljudskolor helt enkelt. Sen instämmer jag i kritiken att det är tråkigt att en del högtalare kräver kraftverk för att låta bra, men vissa tillverkare har den filosofin. Och sen kan jag tillägga att jag äger inte ett par 3.4orutan jag kör med ett par Sonus Faber Grand Piano Home som också är en högtalare som kräver effekt för att prestera optimalt.
Mvh Per |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2005/02/28 01:11:19 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 08:02:10
|
FBK: "upplevs som mer detaljerad utan att vara det"....
Nja, jag litar till mina öron som sade mig att något fler detaljer och luft kom fram med Avantgarde än med S3.4...inga stora skillnader dock, diskanten på S3.4 är också mycket bra. Men banddiskanten i Avantgarden som går upp till 50 kHz tycker jag är luftigare och lite bättre/mer detaljerad...lite mer luft mellan instrument.
Sen basen, visst hade den blivit bättre med betydligt mer kraft, men jag tycker det är synd att det ska behövas? Ska man behöva 150 watt för att det ska låta bra? Då början man kanske fundera så här: "Jaha, jag har 150 watt, och det låter bra. Men tänk om jag hade haft 250 watt stället, hade ljudet öppnat sig ännu mer då?" Uppgraderingsdjävulen hade slagit klorna i en kanske...vilket blivit mycket dyrt! Detta slipper man med AV, åtminstone vad gäller effekt...och ändå låter dem minst lika bra som Dynaudio...
Sen har jag upplevt med alla Dynaudio-modeller jag lyssnat på att basen är lite slöare och varmare än med Audiovector som är betydligt rappare men lite mindre fylliga. Och då har bla Thor använts till Dynaudio, så kraft har inte saknats. Som sagt: Olika ljudskolor!
Mellanregister och homogenitet tyckte jag var likvärdig på bägge, så Dynaudio Contour S3.4 är klart prisvärd...
Ps: FBK, dina Sonus Faber hade varit kul att lyssna på, grymt snygga grejer! |
|
Edited by - matte76 on 2005/02/28 08:10:04 |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 09:13:00
|
matte76: Skaffat "finspelare" nu? Funkar det bra?
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 11:15:34
|
Blue: Min Primare CD31 har ej kommit än, den kommer i mitten/slutet på denna vecka . Längtar... |
|
Edited by - matte76 on 2005/02/28 11:16:00 |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 14:59:26
|
Lomen: håller med ej lite i dina rallytankar!!
Sen är det inget snack om att Avantgarden är en mycket kompetent liten högtalare.... |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
Edited by - Ledzepp on 2005/02/28 15:00:52 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 15:48:40
|
Ledzepp: Visst både S3.4 och Avantgarde är kompetenta grejor! Kanske mer en smaksak vilket man föredrar. Har du lyssnat på S5.4 (liite dyrare...)? Den hade varit något!! |
|
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 16:42:26
|
Nej det vågar jag inte, sånt blir gärna dyrt |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/28 : 16:54:11
|
matte.
Är det banddiskant i dina högtalare du har nu?? Om jag fattar det rätt så har du det... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|