HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Audiovector Mi3 Avantgarde - recension!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/28 :  18:53:08  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Mayro: Jag det är en variant av banddiskant kallad "heil-diskant" tror jag.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/28 :  19:44:36  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
wow. Då njuter du liknande upplösning som jag har med andra ord..

Trevligt!

Bara sådan upplösning kan ge gåshud. och lirar det ordentligt kan det snudd ge beroende...
Trevligt hur som helst....

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/28 :  19:50:00  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Mayro: Jodå visst är upplösningen på topp alltid!!

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/03/11 :  14:56:33  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Hej Matte och alla andra!

Jag har själv varit otroligt nära att köpa ett par Signatur eller Avantgard då jag bytte mina Dynaudio Contour 1.3MkII och lyssnade många gånger på dem. Jag var så säker så jag hade i princip bestämt mig för Avantgard, MEN så gjorde jag en tur till Göteborg för att först lyssna på Avantgarde och Signature för att ta det slutgiltliga beskedet. Nä Avantgad får det bli för deras mycket bra diskant och luftiga ljud. Kan nämna att vi lyssnade på Diana Krall´s underbara låt "Temptation" när vi jämförde. Bara för skoj skull så åkte vi över stan och hamnade framför ett par Dynaudion Contoru 3,4....med endast 100watt och cd. Jaha det var ju kul....jag som inte skulle ha ett par Dynaudio igen. I med Diana Krall och bara efter en kort lyssning så var jag helt chockad (och knockad). Alla mina planer hade ju gått i stå. Vad var nu detta. Jag som hört Mi3 Avantgarde vid ett flertalet tillfällen och dessutom jämfört med andra tänkbara högtalare, hade ju bestämt mig.....Jaha för att avsluta kort så sitter jag nu med ett par Contour 3.4 och är otroligt nöjd. Jag håller inte riktigt med dig Matte i din bedömning av ljudet förutom vad det gäller diskanten. Där är Avantgarden väldigt bra. Men som helhet anser jag Contour vara en bättre högtalare. Men antagligen är det så som du säger. Till din elektronik och i ditt hem och med dina öron så tycker du att Avantgard är en bättre högtalare och det ÄR en mycket bra högtalare.

Lycka till Matte.

PS. Contouren är faktiskt 10 000:- billigare.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/11 :  15:56:37  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Loopen: Smaken är ju som baken. Jag tycker Avantgarden är bättre än Contour S3.4, främst i diskanten som är luftigare sen tycker jag basen är klart rappare. Mellanregister och dynamik jämbördigt dock. Sen tvivlar jag på att du får ut allt du kan ur dem med 2*100 watt, med tanke på att Ledzepp som sitter på 2*100 watt tycker det är otillräckligt och är intresserad av MF A5 på 2*250 watt.

PS: Tester i tidningar säger inte allt långt ifrån men;

Bild & Ljud Hemma testade under 2004 både Contour S3.4 och Mi3 Avantgarde. Bäste High End högtalare 2004-2005 blev Mi3 Avantgarde...
De tycker Mi3 Avantgarde är nära storebror till S3.4, S5.4, i upplösning. På vissa punkter tyckte de Mi3 Avantgarde är lika bra som S5.4 för 60.000...Citat: "Visst finns det bättre högtalare än Mi3 Avantgarde. Men inte för dessa pengar." Tilläggas kan att S5.4 vann guldmedalj i sin prisklass, men bäste high end-högtalare blev Avantgarden eftersom den kostar 20k mindre och är lika bra på vissa punkter. Det var nästan bara upplösning och dynamik som var något bättre på S5.4, men knappt värt 20k.

Loopen: Du testade inte S3.4 och Mi3 Avantgarde i samma rum med samma utrustning va? Då är det svårt att bedöma vilken som är bäst, jag testade dem i samma rum med samma elektronik (även om S3.4 kräver mer effekt än min stärkare bjuder på).

Sen som sagt: Contour S3.4 är 10k billigare än Mi3 Avantgarde, och de ÄR prisvärda. Kan tänka mig att de är något bättre än Mi3 Signature, som kostar lika mycket. Men å andra sidan tyckte jag Mi3 Avantgarde var klart bättre än Signatur när jag jämförde dem.

Synd vi bor långt ifrån varandra, annars hade det varit kul att lyssna på varandras anläggningar.

Edited by - matte76 on 2005/03/11 20:13:44
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/03/11 :  22:48:11  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Håller helt klart med dig Matte! Det hade varit kul att lyssna på varandras anläggningar.

Tja du hör vad du hör och jag och min Linntokiga vän hörde vad vi hörde. Men jag skulle aldrig i världen byta mina mot dina....
Vad tidningar skriver det tar jag alltid med en stor nypa salt. Ibland håller man med och ibland inte. Den enda svenska tidningen som jag anser testa seriöst är High Fidelity. De talar om hur det låter och inte hur det låter jämföelsevis utan det överlåter de åt oss konsumenter. Jo visst var det så att det var olika anläggningar men det var det varje gång jag hörde Avantgard men det betyder ju inte att det lät olika! Jag menar att Avantgarden lät lika bra på alla de olika anläggningar jag hörde dom på och i alla olika lokaler. Men Contour 3.4 lät mycket bättre på de anläggningar i de olika lokalerna jag lyssnade i. Äh du förstår vad jag menar.

Ja det är väl helt enkelt så at vi tycker olika. Jag vet att du haft ett par 3.4 i din ägo och att det därför är svårt att ifrågasätta dina omdömmen. Det jag reagerar på är att när du hade 3.4 så skrev du hur det lät och det stämde inte med hur ett par 3.4 låter hos mig i mitt rum med min elektronik. Fast visst saknar jag effekt men det låter ändå bättre än allt jag hört för dessa pengar och bättre kan det säkert bli.

Nä du Matte, i morgon skall jag åka till Göteborg för att lysnna på ett par Avantgarde igen. Om de låter bättre så byter jag

Hoppas du inte tar illa upp. Det låter säkert kanon hos dig.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/12 :  04:26:16  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
oppps...
jaha.. så då en recenserar sina saker så är det fritt fram att börja sätta in motrecentioner???..

Jag trodde en egen recention var för att berätta hur man uppfattar sina saker och inte plats för annat debaterande... Tydligen helt fel av mig då.......

dom flesta jag sett göra inlägg är av karaktären grattis.. hurra.. mera.. sätt in bilder osv osv.....

Hmm.. ja ja.. vad vet jag som sagt....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/12 :  07:36:54  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Jag menar att Avantgarden lät lika bra på alla de olika anläggningar jag hörde dom på och i alla olika lokaler. Men Contour 3.4 lät mycket bättre på de anläggningar i de olika lokalerna jag lyssnade i

Loopen: Det var detta jag reagerade på, jag tog inte illa upp! Jag tycker du verkar vara en trevlig prick!

Jag har också hört Avantgarden i olika anläggningar/rum och de har låtit bra, visst, men i vissa anläggningar superbra och i andra "ganska bra" beroende på elektronik och rum. Så ska man få en rättvis jämförelse bör högtalarna stå i samma rum kopplade till samma elektronik för att man ska kunna säga att den ene är "bättre" än den andre. Det var så här jag kunde göra, jag hade S3.4 och Avantgarde hemma samtidigt och ja, Avantgarden lät bättre med min elektronik.

Men S3.4 är också mkt bra, men jag tycker den kräver för mycket. Köper man stärkare med 150 watt kommer man lik förbaskat undra hur det låtit med 250 watt, vilket man slipper med Avantgarde. Där är watten åtminstone inte lika viktigt.

Skit samma, bägge högtalarna är kanon och så länge både du och jag är nöjda kvittar det vilken som är "bäst". Dynaudio och Audiovector är ju två ganska olika typer av ljud, jag gillar bägge men föredrar AV tack vare luftigheten och rappheten.

Edited by - matte76 on 2005/03/12 07:39:30
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/03/13 :  11:43:49  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
mayro: Nä det är ingen mot recention utan bara ett allmänt snack som jag trodde ett forum var till för?
Men det är klart att det är roligt föra Matte! Jag är inte anti bara lite diskussions sugen. Inget illa ment.

Matte. Jo fan jag vet precis vad du menar. Bra att du inte tar illa upp för jag menar bara att jag är glad för din skull
Tyvärr så fick jag inte tiden att räcka till i Göteborg i går. Råkade hamna en förstärkare i bagaget som skall testas i helgen istället. Jäklar det var ju inte meningen

Ha det gott alla.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/13 :  12:00:43  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
förlåt matte för mitt ot tidigare samt här nu- Lite nyfiken bara.....

Loopen. vad blev det för stärkare??? Jag provar just en Jeff Rowland modell 2 här.. Den ska jag ta med till Matte76 sen om du vill matte..? Menar då vi träffas som vi snackat om hos dig...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/03/13 :  12:51:02  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
mayro: Sprang på en Classé CDP-150 i Göteborg extrautrustad med riia. Spelar för fullt just nu. Får se om jag slår till. Kanske måste sälja av min egna stärkare först.
JR låter intressant, har inte hört så mycket om eller av dem men de har ju ett gott rykte. Återkom gärna med lite utvärdering.

Huga va vi blev OT här....sorry matte
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/13 :  13:19:25  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
quote:
Råkade hamna en förstärkare i bagaget som skall testas i helgen istället. Jäklar det var ju inte meningen

Loopen: Så kan det gå!! Classé har jag ej lyssnat på, men namnet klingar jävligt coolt!! Hur många watt är den på?

Mayro & Loopen: Inga problem med OT!! Ni är ju mina goa polare! Jag är inte typen som bryr mig så mycket om OT...

Loopen: Försök lyssna till Mi3 Avantgarde i olika rum och med olika kringutrustning, så ska du se att den låter olika bra också...själv skulle jag vilja lyssna på S3.4 med en "fedeförstärkare" typ Accuphase, Krell eller Grendel...

Mayro: Klart du får gärna ta med Rowlanden till mig!! I samband med kabeltestet hos mig kanske som ska ske längre fram låter bra...

Edited by - matte76 on 2005/03/13 13:28:57
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/03/13 :  13:27:30  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Den är på 150watt och så har den en möjlighet som jag sökt efter. Man kan dela slutsteget. Detta kan man även på Thor, Krell, en del Accuphase, Ekectrocompaniet ECI-4 och några till. Funderar på att man kanske kan köpa en beggad HK hembioreciever och köra lite bio på och då ta pre out på HK´n till denna speciella ingång på Classen. Kompromiss i flerkanal men inte på 2-kanal.

Suuuuugen.....

Jo jag vet att Avantgarden är bra. Jag hade ju som sagt nästan bestämt mig......
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/13 :  13:39:10  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Loopen: Vad kostar Classén? Du får gärna hänga med hem till mig om några veckor om du kan och lyssna på min anläggning. Tänkte bjuda in till kabeltest då...

Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/03/13 :  14:37:57  Show Profile Send Loopen a Private Message  Reply
Om försäljaren talar sanning så kostade den 25k ny + dryga 2k för riian. Nu ligger priset på 12500:-

Oj det hade hade varit roligt men lite lång att åka tyvärr. Bor norr om Göteborg.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/13 :  14:51:53  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Loopen: Synd, säg till om du ångrar dig. "Inbjudan" kommer inom ett par veckor...blir nog bra om du tar Classén, då får du effekt så det säkert räcker.

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/03/17 :  08:55:51  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
matte76: Har du jämfört den gammla Avantgarden mot den nya? I så fall, vad tycker du skillnaden är i diskanten?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/21 :  07:59:37  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Merkurius: Jag hörde aldrig den gamla Avantgarden.

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/04/01 :  17:39:29  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
matte76: Ja just ja... Kom på att jag frågat tidigare i denna tråd

Nu har jag iaf varit på Ågrens och jämfört Mi3 Avantgarde med S6 Avantgarde Arreté. Helt olika högtalare, jag vet, men syftet var att få ett humm om vad som händer i diskanten. På Eva Cassidy var skillnaden inte stor. Om man däremot körde "the Boss" så hände det grejor....till den nya diskantens fördel Lugnare ljud, kändes inte lika sprettigt längre. Ingen natt-och-dag skillnad men klart märkbar (och säkert värt de extra slantarna). Hoppas nu att Ljudtema får fram uppgraderingspriserna och att dessa är så låga som möjligt Här ska uppgraderas

PS. Det kommer nog en "mellan" variant i denna serie, med compound enheten, fast utan frysbehandlingen och diverse andra "tweaks" DS.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/01 :  19:46:09  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Dessa högtalare har jag nu sålt för en bra slant eftersom de inte låt lika bra till hårdrock som till lugnare musik..något jag märkte med tiden...

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/06/24 :  08:35:47  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Funkar dina Canton Ergo 609 bättre till hårdrock, matte76?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000