Author |
Topic |
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 11:28:30
|
Det räcker med en tråd om detta. Fråga i den i stället. Tråd låst. Edit, missade att det var en nyhetstråd du länkade till. Sorry. MVH Bernt |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2005/02/09 11:35:09 |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 11:36:44
|
Ojdå, då stryker jag mitt inlägg i den tråden. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 11:48:43
|
Hur en säkring fungerar, det vet jag. Men hur kan dessa förbättra återgivningen?
Men intressant var det. Så egentligen skulle man vilja ha förstärkaren/na på en trög säkring och all annan hifiutrustning på en snabb? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 11:51:01
|
Säkert värt att prova om du har lust. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 12:13:10
|
Detta är Neozed-Säkringar från 16 - 63 A Kvalitets säkring där tråden består av ren koppar. Kopparledaren ger en bättre klangfärg (obs inte färgning) keramiken är "klangoptimerad" och håligheten i säkringen omges av en fyllning som låter säkringen ha en jämnare temperatur. Större kontaktytor för bättre kontakt. Jag väntar på datablad på säkringarna och kommer att lägga upp databladet så fort jag har det.
Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 12:17:50
|
Finns ju även välljudande säkringar i silver till apparaterna.
Om det funkar???? Det kan jag inte svara på utifrån egna erfarenheter eftersom jag inte testat ännu. Däremot vet jag en kille som bytte till silversäkringar i sina apparater och som hävdar att det blev en ljudmässig förbättring i försteget. Säkringsbyteti slutsteget hörde han ingen förbättring av. |
www.akkelisaudio.com |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 15:25:46
|
Körde med silversäkringar förut finns fortfarande kvar. Men det har visat sig (hört) att kopparsäkringarna låter bättre. |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
|
|
Thomas_Ö
Member
391 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 17:19:38
|
quote: Men det har visat sig (hört) att kopparsäkringarna låter bättre.
...he he.... f'låt Wolfgang, men jag skrattar fortfarande lika glatt (även om jag själv säger likadant) när man hävdar att SÄKRINGAR eller även kablar för den delen "låter bättre"
|
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 19:23:54
|
Ja, varför har man ett 9-5 jobb egentligen. Med rätt kreativitet och rätt mirakelprodukt och lagom godtrogenhet hos massorna är det bara att håva in...
Audioparkettgolv (tajtare bas p.g.a. bättre mikrosekundtiming av reflexioner, referens-hifi tapeter (mjukare mer naturtrogen diskant p.g.a. bättre ljuddiffusion i 10 kHz området), specialdimmers (med speciell hifi-avstörning), Dämpkuddar på elmätaren (minskade resonanser som sprids med nätkablaget, guldhuvudsäkringar, spinSTREAM(tm) kabelförbättrare,
...allt givetvis minst 10 ggr så dyrt som standardprodukten för att den riktigt esoteriska lyx-känslan ska infinna sig..
VEM VILL BLI MILJONÄR!!!
/M |
Edited by - mats31 on 2005/02/09 19:27:25 |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 20:13:20
|
Ja, ibland får man en känsla av att en och annan här förmodligen tror på tomten (också). Hifi-säkringar representerar en produkt bortom den gräns jag kan tänka mig att prova. Skall man hifi-anpassa den typen av prylar då är ju Mats31 produktförslag som hifi-tapeter inga roliga skämt utan självklara måsten som måste införskaffas (så snart nån uppfunnit dem). Mitt förslag är diffuserande el-kablar + dito golvlister i hela hifi-rummet. Inte en slät yta i sikte. Hifi-tapeten är såklart också oregelbunden i sin ytstruktur. |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 20:38:04
|
Problemet är ju att det krävs pengar för att tjäna pengar. Hade jag kapitalet skulle jag starta något suspekt på direkten |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 21:16:34
|
quote: Kul att Ni har roligt
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 21:26:20
|
Ibland undrar jag överhuvudtaget varför jag bemödar mig med att plocka fram artiklar som kunder frågar efter, dessa säkringar har jag letat efter på grund av att det "råkar" finnas "Audiofiler" som frågar efter dessa...... Skulle jag tjäna milioner på detta Kunde hellre lägga mig i sängen och sparka mig trött Denna tråd startades inte av mig så jag undanber mig kommentarer riktade mot mig........
Killar ibland suger era skriverier, låt var och en bli lycklig med sin tro Wolfgang |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 21:29:24
|
Thomas_Ö > det är naturligtvis inte kablarna som låter bättre utan det som kommer ur minna högtalare, dinna lär det inte påverka då detta är löjligt !? Eller!!
W
|
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 23:39:26
|
Jag tillhör dem som rengör säkringar och kontaktytor i proppskåpet, man skall vara konsekvent helt enkelt :)
Jag tar gärna ett mail eller PM ang propparna. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 23:53:11
|
Crion> Skruvar du ut nätuttagen och skalar om kablarna till dem också med jämna mellanrum? |
|
Edited by - Rydberg on 2005/02/09 23:56:30 |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 00:06:13
|
Rydberg > Nu blev jag förvånad trodde du visste att man skulle göra detta som crion beskriver (kanske måste vara utförliggare beskrivning?)
Och jag skalar om kablarna varje morgon! Är det fel // Wolfgang |
Edited by - Creative Audio on 2005/02/10 00:07:22 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 00:22:02
|
Jamen det här är ett underbart ämne, precis som mycket annat. Är det helt omöjligt verkligen att säkringar inte kan påverka ljudet?
Jag vet inte för jag har inte provat att jämnföra. skulle inte förvåna mig om det gör det en aning, men kan man verkligen höra det?
Ni som provat ge oss ovetande ett svar. Tackar på förhand.
mvh Leif B |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 00:24:39
|
Leif B> Man kanske ska byta alla resistorer i förstärkaren när man ändå är på gång, och varför inte brytaren på fronten också, och alla kondensatorer osv |
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 00:25:58
|
Mycket finns det.. kanske ska ringa dom uppe i norrland vid kraftanläggningarna och be som installera audiofilsäkringar, så man har bra all the way |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 00:31:04
|
Rydberg
Javisst allt påverkar ljudet, men kanske en del saker inte är så lätta att byta ut som en säkring? Till och med en person med tummen mitt i handen kan lyckas klara av detta ingrepp.
mvh Leif B |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2005/02/10 : 00:37:21
|
Man kan ju börja med att putsa säkringarna och säkringskontakterna med isopropylalkohol eller något liknande
....eller så kan man göra som jag gjorde i mitt gamla slutsteg när jag moddade det - löd fast säkringarna Det är bara lite jobbigt om säkringen skulle gå
Naturligtvis har jag kopparsäkringar
Ni lossar väl sladdarna och putsar cinch-kontakterna och högtalarspadarna en gång i månaden, inte sant
Mvh, Eliot
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Topic |
|