HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Strömförsörjning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/01/12 :  12:09:24  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Hej,
Jag har ett vanligt problem, nämligen att jag har för få vägguttag samt att de är felplacerad. Ibland har jag också ngn störning som gör att förstärkaren går från standby till aktivt läge. När jag nu tar tag i det här kanske man kan få till ngn ljudförbättring också

Som jag ser det finns det 3 lösningar;
1 - Skaffa strömkälla typ PS Audio(tror jag den hette)
2 - Installera nya vägguttag på egen säkring i elcentralen
3 - Grenuttag med filter typ Supra

Alt 1 verkar kosta ca 35kSEK och känns dyrt.
Alt 2 är jag väldigt osäker vad det kan kosta, det rör sig om att gå från elcentralen via hall till vrum ca 10m, en dags jobb ca 4kSEK ?
Alt 3 känns som ok prismässigt men blir det någon ljudförbättring ?

Synpunkter mottages tacksamt!

/micke

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/12 :  12:25:22  Show Profile Send Falumas a Private Message
Jag köpte överspänningsskydd av märket APC, detta skydd har även inbyggt peakfilter och tar bort frekvenser över 100hz i strömsignalen. Jag upplevde det som en förbättring.
Dessa skydd jag köpte är en 5 proppars förgreningsdosa med en 2m sladd. Dom är främst gjorda för datorer men jag installerade sådanna över allt där jag har datorer och hifi. Dom kostade inte så mycket runt en hundring stycket. Något jag klart kan rekomendera. Med på köpet får du då också en försäkring från APC för €10000 om något går sönder vid typ blixtnedslag.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/12 :  12:37:36  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag tror du får ungefär liknande resultat med alternativ två och tre.
Där trean blir betydligt billigare.
Har du jordat uttag så har Monster Cable en uttagslist som har fått rätt bra rescensioner. Den ligger runt en 1000-lapp, och har ganska många uttag.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/12 :  12:47:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Isolationstrafo kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/12 :  13:34:25  Show Profile Send CC a Private Message
Alternativ 2.
Alternativ 2.
Alternativ 2.
Alternativ 2.

Helt klart Alternativ 2.
Kan inte jämföras med Alternativ 3. Inte på något sätt!

Har inte testat just Alternativ 1, men tillsammans med Alternativ 2 så borde det vara en rykare i krysset om man får säga så
Men jag har provat med andra trafos, men jämfört med att dra separat kabel från en inte allt för belastad fas samt egen säkring slår allt det andra när jag testat! Å jag har jämfört... Skilnaden e stor Mycket stor

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/01/12 :  16:11:29  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Falumas - Var det en Back-UPS ES du köpte ?
Hur många förbrukare kopplar du till den ?

Bernt - Är inte en skiljetrafo med backup = UPS = bättre ?

CC - Jag anar att detta är den rätta vägen
Men det känns för en icke elkunnig som en hög tröskel ska passeras.
Vilka frågor och önskemål bör man framföra till en elfirma;
* kabelarea ?
* jordning ?

/micke
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/12 :  16:50:01  Show Profile Send Falumas a Private Message
Nej, det var ingen UPS jag köpte. APC kallar det jag köpte för överspänningsskydd, men det har en massa annat smått och gott i sig också. Den ser mer eller mindre ut som en förgreningsdosa.

Här finner du information om den på tyska, franska och italienska
http://www.stegpc.ch/prodspics/apc/pics/P5-SZ/990-1620-ML.pdf

Och dom tekniska specefikationerna på tyska. Dom kostar CHF19.90 stycket vilket är SEK115

Ergebnis
Anzahl der Ausgangs-Steckdosen 5
Steckerbuchsenart Schweiz
Eingabe
Nominelle Eingangsspannung 230
Eingangsfrequenz 50/60 Hz
Eingangsanschlußart Schweiz SEV 1011
Maximaler Netzstrom 13.0
Überspannungsschutz und Filterung
Surge energy rating 365 Joules
EMI/RFI-Geräuschunterdrückung (100 kHz bis 10 kHz) 55 dB
Spitzenstrom (Normal Mode) 4.5 kAmps
Spitzenstrom (Common Mode) 9.00 kAmps
Antwortzeit (ns) NM 0 ns
Umgebung
Betriebstemperatur 0 - 40 °C (32 - 104 °F)
Relative Feuchtigkeit bei Betrieb 0 - 95 %
Lagerungstemperatur -15 - 45 °C (5 - 113 °F)
Relative Feuchtigkeit bei Lagerung 0 - 95 % Non-condensing
Garantie und Norm
Begutachtung CE
Equipment protection policy Lebenslang : 10000 €

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/12 :  17:55:45  Show Profile Send CC a Private Message
Jordning = självklart!
Kabelarea = 2.5 minimum o skärmat naturligtvis Jag är väldigt nöjd med en variant jag köpt utav Creative-Audio som kallas "den grå". Hör med Wolfang som finns här på forumet om det finns kvar något... Jag har jämfört den mot "vanlig" installationskabel å skillnaden var tydlig. Har gjort mig av med en "Terminator"trafo efter detta!

Tips!
Vill du spara ett spara kronor så be elektrikern sätta ett jordat uttag bredvid din elcentral å dra sedan en dedikerad nätkabel utav hög kvalite´till stereo själv

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/01/12 :  19:12:41  Show Profile Send Micke65 a Private Message
CC: Om man nu kostar på sig eldragning ska man separera förstärkeri och cd/dvd ?
/micke
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/01/12 :  19:27:55  Show Profile Send Merry a Private Message
jag kör med alt.2
2.5 kvadrats jordad kabel med 16 amp säkring ifrån proppskåpet till steget och en likadan till försteget , dock 10 amp till försteg.
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/12 :  21:09:34  Show Profile Send JD a Private Message
Alt.2 är att föredra helst 2.5 och 16amp....Obs!!! skärmad kabel

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/12 :  21:12:43  Show Profile Send CC a Private Message
Det viktiga är att endast en apparat är kopplad till jord för att undgå jordslingor. Men det finns säkert undantag...
Ska man gå till ytterlighet så låter man sätta upp ett dedikerat proppskåp bredvid stereon! Sedan sätter man några HMS utag bredvid o kopplar sina nätsladdar direkt

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/01/13 :  00:32:00  Show Profile Send Micke65 a Private Message
CC: Om man bara ska ha en apparat ansluten till jord, varför levereras min förstärkare och dvd med jordad nätsladd ?
Ska en av kablarna bytas till ojordad ?
Vad är HMS ?
JD: Varför skulle man inte välja jordad kabel när man ändå gör jobbet, är den mycket grövre och därmed inte så lätt att dra fram i rören eller mycket dyrare ?

/micke
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/14 :  02:38:28  Show Profile Send CC a Private Message
Bra fråga Micke65
Ett svar skulle kunna vara att du som konsument lätt ska kunna välja mellan olika nätkablar utan att behöva fudera på kontakttyp...

O vem säger föresten att din apparat är jordad på insidan? Många apparater jag sett/inspekterat har inte haft jordstiftet kopplat på insidan...
Jag har kollat så jordledaren inte är kopplad i mina apparater (förutom slutsteget då) men enklare kan vara att koppla bort jordledaren på kontakten på kabeln närmast apparaten...

Sedan så är det väl så här att det ibland fungerar alleds utmärkt med att ha flera apparater jordade, olika konstruktioner o olika konstruktörer... Men det är en bra utgångspunkt... Men undantag finnes

HMS = ett grymt bra uttag.


Jordad installationskabel = en självklarhet! Jag tror JD tar det förgivet

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/01/14 :  10:43:31  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har lite funderingar åt samma håll, egen matning från elcentralen. Jag pratade med min huselektiker, (som f.ö. är relativt drivna och förstår problematiken), och det finns några problemställningar.
Första problemet är att all el i det berörda rummet måsta vara jordad, och bor man i ett hus/lägenhet med en installation där inte det som redan finns är jordat, så måsta allt i rummet göras om.
Sedan säger han att för att få bort evrentuella störningar så hjälper det inte med egen matning från centralen, avstånden är för korta för att störningar skall släckas ut. Och sådant kommer in bakvägen från t.ex datorer med switchade nätdelar mm.
Han menade på att ferritringar på kablarna är betydligt effektivare, än egen matning, (dyrt och tveksamt resultat).
Vad finns det för erfarenheter hos er andra på forumet??

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/01/14 10:44:18
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/14 :  12:11:29  Show Profile Send CC a Private Message
Jag har inte mött många elektriker som sett på våra "problem" som vi hifinördar gör... Faktiskt inte någon föresten...
Men jag kan säga med egen erfarenhet att ferriter, på en skala 1-10, ligger på en 1:a där egen matning från elskåpet ligger på en 10:a! Så stort upplever jag skillnaden Och jag har testat o lyssnat!!!

Det ligger naturligtvis något i att man kan få in störningarna "bakvägen", å det handlar inte om att få släcka alla störningar. Det vore lite naivt att tro. Men genom att använda en dedikerad nätkabel till endast din anläggning så slipper du alla "flaskhalsar" på vägen såsom brytare, lampor osv... Samt så om du kan använda en egen säkring o helst en egen fas så har du ju mindre strömberoende prylar mellan dig o matningen till ditt elskåp... Kan ju aldrig vara fel

Sedan detta med att ett rum måste vara jordat i alla utag... Jo, jag har hört detta åsso... Men min motfråga e då följande, varför har man jordade utag vid köksbänken men inte vid matplatsen som befinner sig i samma "rum" en till två meter bort? Detta är ju väldigt vanligt i lägenheter o hus av äldre snitt! Jag vet varför man jordar vid köksbänken, men varför skulle det vara farligare om du har ett dedikerat uttag vid din stereo?
Elektriker motsäger ju inte att installera jordat i halva köket så?

Hur som helst. När det gäller ljudåtergivning så är detta med elförsörjning komplext! Jag upplevde stora förbättringar på ljudet med separat elkabel... Ferriter tycker jag är svårt att höra skillnadermed.. Ibland är det tydligt, men ofta inte... Jag kan bara säga vad jag hör med mina öron å de e absolut inte guldbelagda

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/01/14 12:12:24
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/01/14 :  13:36:57  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Det med att hela rummet måste vara jordat har till kommit de senaste 10 åren, det som är installerat tidigare är som det är. Vid all nyinstallation samt ombyggnad och komplettering gäller detta. Den elektriker som frångår detta begår lagbrott. Vad som händer vid ett försäkringsärede vet jag inte. Korkat? Ja!, men tyvärr verklighet.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/01/14 :  13:39:17  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
En variant kan ju vara att dra egen matning ojordat. De3t kanske kan vara något?
Kanske även att komplettera med ferriter.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/01/14 :  14:10:12  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Frågan är vad som gör vad ?

Separat uttag = bättre ljud pga mindre flaskhalsar
Separat jordat uttag = som ovan samt mindre störningar från lampor, diskmaskin odyl

/micke


Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/14 :  19:01:21  Show Profile Send CC a Private Message
Då finns det många elektriker som begår brott därute

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/14 :  19:04:03  Show Profile Send CC a Private Message
Men... Varför inte placera ett jordat utag bredvid elskåpet, kopplat till egen fas o säkring, för att sedan dra en lös "förlängningskabel" utav god kvalite´till stereon? Det kan väl inte vara förbjudet?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/14 :  19:07:40  Show Profile Send CC a Private Message
Angående din fråga om jordat/ojordat så gör ett test o se om du kan höra någon skillnad på din stereo! Dra en lös förlängningskabel med jord från ex köket, lyssna, koppla bort jordledare, lyssna.
Det kan vara lite lättare att bestämma sig då

Å sedan finns det inga genvägar till det perfekta ljudet vet du la? Ibland får man tänja på saker o ting

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/14 :  19:30:53  Show Profile Send JD a Private Message
Det finns lagar mot nästan allt..... Men det finns inga genvägar till det rena ljudet

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/14 :  21:07:35  Show Profile Send JD a Private Message
Angående ferriter så kan du placera dom på andra störkällor, som till exempel kylskåp...Datorn ...TVn...MM. Även stereon naturligvis,men ej runt jordad kabel om apparaten är jordad vill säga ....

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/01/14 :  21:19:52  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag kan gott och väl tänka mig att göra en "workaround", men jag skall testa att dra en "fulkabel" från jordat uttag till stereon, och blir det bättre så får det bli en "workaraound", annars drar jag 2,5mm ojordat från egen säkring.

Om någon har erfarenheter och kunskap att delge, gör det NU!

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/14 :  21:37:20  Show Profile Send und3ad a Private Message
Tyvärr så är det olagligt att dra en kabel från jordat uttag i ett annat rum till ett rum med ojordade kontakter.. Man får inte blanda ojordade och jordade kontakter i samma rum numera. Själv förstår jag inte vitsen, men det finns väl anledningar till lagarna.

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000