HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snygg mätkurva!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/01/16 :  23:11:55  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag måste skryta lite. En polare till mig ska akustikbehandla sitt lysningsrum så han kontaktade Mats på Svanå. Mats var som vanligt hjälpsam och skickade ett mätinstrument till min kompis, så de hade lite utgångvärden att gå efter. Hursomhelst sitter Svanås grejjer hos mig och jag tänkte låna mätmojjängen, vilket jag gjorde.
För övrigt var jag och Sampix hos honom och lyssnade lite, riktigt mäktiga grejjer, ett litet repotage kommer även spännande högtalare på ingång. "Kom till saken då!!!!"
Jag mätte hemma...
Snyggt. Mellan 80Hz-8KHz ligger kurvan mellan 66.9 och 68.8db med några få undantag, bla en peak på 69.1db vid 1K6 (högsta) och en dip vid 100hz på 62.9db (lägst)
I basen mäter mitt rum 60.4db vid 20hz, 60.2db vid 25hz, 60.1 vid 31, 57.6 vid 40hz, vid 63hz är vi uppe på 69.0db.
I toppen rullas det av moderat, 62.5db vid 10khz och slutligen 46.7 vid 20khz.
"Kollade" lite på musikmtrl också det är märkligt vad lite info som finns över 16khz, 12k5 också för den delen.
Kul info för siffernissar och inbitna nördar.
Det lönar sig att "pula" med akustiken, det gör så mycket.
Alla värden var mätta på "sweetspot", i hörnen ser det annorlunda ut.
Nog med skryt, men det är kul att få resultaten "svart på vitt".

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2005/01/16 23:12:43

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/16 :  23:18:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kul att din snygga rum har gett resultat. Det är en förebild för mig,,, Det är nog få rum som har s¨å hög WAF som ditt,, Dessutom mäter det ju riktigt bra oxå.

Grattis!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/01/16 :  23:51:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Visst lönar det sig att jobba med akustiken och är det dessutom så snyggt som ditt ställer jag mig i kön och gör vågen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2005/01/17 :  00:23:26  Show Profile Send crion a Private Message
Vilket rum! och vilket arbete nedlagt! Många hemläxor gjorda! Grattis! Vågar du på dig en heltäckningsmatta som avslutning?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/01/17 :  07:55:21  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det vore synd på ekgolvet. Men tanken har slagit mig. En god vän arbetar med golv så jag har kollat lite. Riktigt snygga mattor kostar dock 1000kr/m2, lite mycket, det finns annat som lockar mer.
En ny projj har legat högt på listan länge nu, ska åka och kolla på CRT-projjar, det verkar riktigt intressant.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2005/01/17 :  16:49:14  Show Profile Send crion a Private Message
Det är lite lustigt det där med heltäckningsmattor. Stog framför mig med 2 prover, det var dubbla priset på ena och ingen större skillnad, 1000kr/m2 låter som om du vill köra djungelmattorna?

PS. Hellspawn på forumet har en Sony G70 till salu om du är intresserad. Räknas till toppklassen under 9" CRT (Sony G90 etc).
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/17 :  17:26:29  Show Profile Send Haakan a Private Message
kollade in ditt rum sjysst med ett "eget" rum som man inte måste dela med tjejen...ser sjysst ut! kul att nån har en fin kurva iaf

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/01/17 :  19:37:04  Show Profile Send Adagio a Private Message
På gott och ont måste jag numera "dela" rummet med min 2.5 åriga dotter.
Hon bestämmer vad som skall spelas och hon ger sig inte, så för husfridens skull spelas Kraftwerk -"Robboten" eller -"Cyckelm´sik", ibland -"Valen" dvs Mike Oldfields Songs From Distant Earth.
Just det -"Bubbe´sik, Blå bubbe´sik.!!" brukar vara poppis, mao Blue Man Group.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/01/17 :  21:00:56  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
För övrigt var jag och Sampix hos honom och lyssnade lite, riktigt mäktiga grejjer, ett litet repotage kommer även spännande högtalare på ingång.


Det kan/kommer bli väääldigt bra

Bubbe´sik har vi hört några gånger
Kan tänka mig att mitt rum kommer att ge mätmojjängen en hel del huvudbry

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/01/18 :  15:27:36  Show Profile Send filkingian a Private Message
Adagio: Hur mycket har du lagt på att göra vid rummet och var har du gjort?

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/01/19 :  15:40:27  Show Profile Send Adagio a Private Message

Mellanbas absorbenter.

diffusorer i taket, från Svanå.

Djupbasabsorbenter i hörnen samt 4st Svanå Abcyler

Själva panelen är 20mm MDF med hål(kan köpas på Svanå lackat o klart), 150mm spalt mellan vägg och panel,fylld (ej hårt packad) med rockwool eller motsv.
Hörnmodulerna är 18mm MDF sågade i 180mm breda paneler, luftspalten skall vara 8mm.
Djup in till hörn måste vara minst 600mm, gärna djupare om plats finnes, annars kommer man inte ner i frekvenserna. Man slipper 90 graders hörn som bonus, innanför sätter man upp hela stycken rockwool och i hålrummet(höret) fyller man med lös rockwool man kan spara lite luft längst upp. Ett tyg med bra akustiskt genomsläpp är bra att ha längs ut mot panelen, själv hade jag fiberduk kvar sen bygget.
Allt som allt ca 10-12000kr akustik/byggmtrl.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/19 :  16:56:13  Show Profile Send CC a Private Message
Snyggt
Vad är det du har på sidoväggarna? Ja, förutom de vita abcylerna från Svanå alltså....

Och vad för typ utav mätgrunka är det du fick låna?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000