HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Ett cd-tweak som fungerar - men låter det bättre?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/01/17 :  14:19:22  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
quote:
De svarta (typ RazorSound o de läckra vinyl-liknande LP) tycker jag dämpar dynamiken för mycket (kan ju ibland vara bra?) medans många silvervarianter blir lite tunna i basen men kan framhäva mellanregistret (inte heller alltid fel)...

Är det verkligen så att typen av CD-R skivor påverkar de olika registren och dynamiken, att det kan höras tydligt. De tester jag har gjort så är det mycket små skillnader i öppenhet, bredd och djup i ljudbilden. Men inte så att det har låtit mera eller mindre bas.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2005/01/17 :  15:14:23  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Det beror på - som vanligt. För mig är skillnaden svarta cdr viktig. Samtidigt kommer jag inte att bränna av hela mig skivsamling i 1x hastihget...

Intressant att höra hur olika man uppfattar skillnader mellan cdr-skivor (brända på olika sätt av olika personer...) Mina intryck kring svarta cdr går nästan stick i stäv mot CC:s :-) Vi kan enas om att det är skillnad!
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/17 :  16:04:47  Show Profile Send PaleRider a Private Message  Reply

freann; du behøver absolut inte brenna vid 1x hastighet, 4-8x fungerar faktisk bedre.

Gemini; så lenge det brennes via PC-drev blir ljuden definitivt renare. Det gjelder ocså nya referense-skivor, det er primært dom jag brinner.

Varfør blir dom bettre? Sekert flera årsaker, men jag holder på det der med at dom brenda inte har nåt reflekterande skyddsfilm++

Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/17 :  17:11:48  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Jag skaffade ytterligare en brännare för ett tag sedan, en DVD brännare från NEC, ska testa o bränna en svart CD-R på den o en på min vanliga (TDK nåt) o jämföra... Kanske kan våra olika resultat som vi får freann, härbärga pga. olika brännare? Kanske ingen omöjlig teori? Fast som vanligt så brukar livet (o hifi) vara med komplext än så

PaleRider, mina brännare kan tyvärr inte bränna långsammare än 4x, men varför tror/anser du att det skulle vara bättre?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/17 :  17:54:34  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
CC > Har en Plextor SCSI kvar som kan bränna 1X ?? Vill Ha ??

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/17 :  18:34:02  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Tack för erbjudandet Wolfgang, men nej tack... Jag orkar nog inte dra igång något SCSI-kort o böka med... Å jag har både separat DVD resp CD brännare i den stationära samt en CD-brännare i den bärbara samt så har min fru en i sin dator........
Men tack ändå

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/17 :  19:55:52  Show Profile Send PaleRider a Private Message  Reply

CC; nu er jag ingen expert på PC-brennare, her kan andra gje ett mer utfyllande svar. Men som du sejer, din brennare fungerar inte på før låg hastighet. Øppenbarligen er det flera saker enn just brennhastigheten som måste reknas inn.

Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/17 :  22:58:44  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Absolut!
Jag tror verkligen inte att hastigheten säger allt...
Lite är väl som så, att förr var inte brännare lika effektiva/bra som idag, o med den erfarenheten så känns det tryggare att bränna långsamt...
Men eftersom jag naturligtvis även jämfört med att bränna både snabbt o långsamt och alltid kommit fram till att det låtit bäst med långsam bränning så...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/31 :  21:22:33  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Wolfgang (16/1-05):

"TDK CD-R/RW Audio" går väl bara i sk Audiobrännare, dvs separata "HiFi"-brännare typ dom i "CD-spelarutförande" tex Philips/Pioneer mfl som kom i mitten av 90-talet och vilka INTE kan bränna på vanliga CD-R/RW-skivor.
Och vanliga CD-R/RW passar bara i "PC-varianten" av brännare, intern eller extern.

Har jag missat nåt - eller har TDK förutom sina vanliga "för PC" plattor och "för CD-R Audiospelare-plattor" en ytterligare CD-R/RW-modell avsedd för PC-brännare men som också kallas "---Audio---"?
Känns allt som nåt är lurt här ;-) ?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/01/31 21:24:05
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/02/03 :  16:25:28  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Quote edison

"Har jag missat nåt - eller har TDK förutom sina vanliga "för PC" plattor och "för CD-R Audiospelare-plattor" en ytterligare CD-R/RW-modell avsedd för PC-brännare men som också kallas "---Audio---"?
Känns allt som nåt är lurt här ;-) ?"

Nej, det tror jag inte, men jag har tex en lite äldre intern brännare som sitter i en gammal dator till pc från Sony, & den klarar att bränna "äkta" cd-r Audio skivor med "CD-R Audio" standarden som de stationära brännarna från tex Philips & sony hade.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000