HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 HTPC-bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/01/04 :  18:15:08  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Låter riktigt intressant det här.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/04 :  18:58:01  Show Profile Send Falumas a Private Message  Reply
Här kan du hitta lite mer information

http://www.teamxecuter.com/index.php
http://www.xboxmediacenter.com
http://www.xbox.com

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.

Edited by - Falumas on 2005/01/04 18:58:20
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/01/05 :  08:00:30  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Helvilt ju

XBOX e ju svinhäftigt!

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/05 :  09:44:31  Show Profile Send Falumas a Private Message  Reply
Framför allt blir det en väldigt billig HTPC. Det man dock skall komma ihåg är att den har bra ljud och bild men långt ifrån perfekt.
Det finns nog dom som skulle mena att det var natt och dag skillnad mellan Xboxen och en duktigt dyr DVD-spelare. Dom har nog rätt, men man får nog ta till natt och dag skillnaden i Kiruna i början på Januari i alla fall. Dvs det är skillnad, med inte så mycket.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/01/05 :  09:59:17  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Ok, bra.

Skall testa o jämnföra med den HTPC:n som jag bygger nu, så får vi se sen

Grym liknelse

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/05 :  17:33:40  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
kan nån berätta lite snabbt vad en htpc är samt vad som är bra med en sådan

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/01/05 :  17:48:59  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message  Reply
HTPC = Home Theatre PC

I princip en mediaburk som är avsedd för presentation av bild och ljud. Förses med DVD-läsare, stora hårddiskar, TV-kort, satellitkort, diverse rolig hårdvara som MPEG encoders/decoders om man vill osv. Har ofta funktioner för att spela in från TV och kanske bränna ut det på DVD. Har ofta fjärrkontroll.

Jag håller på att bygga en HTPC själv men går den svårare vägen med Linux 64-bit version för AMD64-processorn. Jag brydde mig inte om någon skinande barebone eller annan HTPC-låda utan har använt en vanlig miditowerlåda som är hyfsat tyst. I denna har jag ännu så länge stoppat i följande:

Moderkort för AMD s939-processor (MSI NEO2 Platinum nforce3)
AMD64 3000+ nya 90nm processorn som drar max 32W (kall och fin)
512Mb minne (2x256Mb då s939 har dubbla minneskanaler)
nvidia FX5600 grafik, äldre jag hade liggande, har DVI och VGA
DVD-läsare
120Gb seagate barracuda hårddisk (tyst)

Mer ska i med tiden som TV-kort för digitala marknätet, mer hårddisk, grafikkortet ska få passiv kylning, IR-mottagare för fjärrkontroll m.m.

Lådan är Antec Sonata som kommer med ett bra nätaggregat och är hyfsat tyst. Hårddiskarna sitter på gummiupphängningar i den.

OS är Gentoo linux för amd64. Den är uppe och snurrar med X-windows och KDE som desktop. Det kommer att ta mig en stund att fixa ihop detta.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/01/05 :  18:19:03  Show Profile Send Allison One a Private Message  Reply
=En dator kopplad till tv:n/hemmabioanläggningen!

Sedan gör man den så tyst som möjligt.
Kan kompetteras med Tv-kort, digitaltv-kort, Dvd spelare/brännare m.m. och en del programvaror.

Kan då fungera som video, cd/dvd-spelare, spelkonsoll, lagring av filmer och musik m.m.
Har man dessutom bredband kan man lyssna på internetradio, väldigt många laddar dessutom ned filmer och musik från nätet som de sedan spelar upp i sin HTPC.

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/05 :  18:41:47  Show Profile Send Haakan a Private Message  Reply
jaså var det så enkelt :) flashigt namn på en högprestanda dator med andra ord

går det att göra nåt sånt med en bärbar?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/01/05 :  21:21:31  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Jahopp Så dödde min unka HTPC efter bara ett år!
Misstänker moderkort och graffe, det är därför jag hatar att snåla bort sig, men vad gör man?
Fick en givande dag på SF-Anytime iallafall
Dom har ett mycket större urval av filmer online och man får DVD-kvalitet med 1,5MBit/s.
Uppgraderar nu till 4x prestanda med Felkorrigerande minne och Dual Opteron.
Det blir min tredje SMP-dator, det är helt klart värt priset.
Så fort arkiverar eller komprimerar filer så blir den snabbast singelproccesor PC Pigg som snigeln på Sibiresaffari!
Så lägg detta till mitt föregående inlägg om ett par månader...
Ny dator 20050103:

MSI MS-K8T-MASTER2-FAR 2258:- Moderkort
AMD Opteron 250, 2,4GHz Box 2x7585:- CPU
Summa: 14167:-
www.datorhandel.com
sparar 3000:- genom förskottsbetalning.

Grafikkort:
1 st MSI NX6800Ultra Totalt inkl. moms: 5473.00
Datorbutiken.com

L.I.S 2 PREMIUM VFD BLUE Silver, 959:- inkl. moms
www.Eksitdata.se

32958: Apacer DDR 1024MB PC3200 400MHz ECC/REG (Low Profile) - HV 2 st ā 2389 kr
32352: Nec Intern IDE DVDąRW 16x Dual Layer ND-3500 - Svart (Bulk) - HV 1 st ā 579 kr
19417: Papst 120mm fläkt, 26dBa, 55.3CFM - HV 2 st ā 175 kr
35476: Verbatim DVD+R Skiva 50-Pack 4,7GB - 8x (Spindle) - HV 1 st ā 609 kr
Totalsumma: 6415 kr
www.webhallen.com

5,25" Panasonic Floppydrive 25:-
Tronitec

Summa totalt ca. 27100:- kronor.

Datasäkerhet:
Biometri ögonavläsning:
Panasonic BM-ET100 $308:-
Irisscan/Videoconferancing.
www.Vitani.dk
www.1010biometrics.com Canada

Det blir så snabbt så det ryker
Jämförelse:
2GB RAM-minne skulle kosta 700k för 10 år sedan.
4x DVD-brännare kostade över 4000:- till min förra PC!

Sorry, sorry kunde inte hjälpa mig, jag är Datornörd in i benen och programmerat Commodore c64 som barn
Offrade tre dagar utan sömn för Behovsanalys och research för nästa dator.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/01/06 :  08:07:48  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Jösses, det va mig en mycket seriös rigg det där.

För se hur högt jag kommermed min

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/06 :  09:16:41  Show Profile Send Falumas a Private Message  Reply
Fan, vad coolt. 5,25" floppydrive. Har inte sett en sådan på många år, går dom att köpa fortfarande? Vad använder du dom till? En otroligt hårt komprimerad mp3:a får man väl kanske ner.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/01/06 :  09:35:58  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
Falumas: 5,25" floppydelar är stört på omöjligt att finna numera.
Hade orginal till första PC'n -94, då körde man DOS 6,2 Swe som var det nyaste, ett SB 16Bit kosta över 2000:- och en Mitsumi CD-ROM 2x kosta ca 1300:- och konfigurarades med eget kort i datorn.
Jag gjorde mina ARJ-backupper på disketter och det blev många (100+) så tillförlitligheten var viktig.
5,25"-Floppy (1,2MB) funka bäst pga. av det låga spårtätheten.
Nu gör jag det halvseriöst för vem fattar vad en 20år gammal enhet gör i en högspecad Workstation 2005
Om man sparar aktuellt arbetsdokument på sådan spelar det ingen roll hur häftig kryptering tjuven eller polisen kan knäcka för hur fanken skall han få in 5,25"-tummarn i sin egen dator

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/06 :  14:16:05  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
DOS 6.2, det var rätt goa grejer det. "Stabilt". Min första DOS-version jag tvingades köra var nog DOS 3.3. Hade också en dyngsnabb maskin med Windows 1.0 på...

JonasV, en fråga:
Varför i hela friden en så kraftfull och högljudd masking som HTPC? Det verkar ju vara precis tvärtemot vad man vill ha?
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/01/06 :  15:19:49  Show Profile Send JonasV a Private Message  Reply
UrSv: CP/M, DOS 1.0 föregångaren finns att hämta på nätet om du känner dig totalt RETRO!
Hade lyckan att hitta Pagina's Handbok i mint condition för 50:- på Gallerian i Sthlm.

Tja det stod UltraSilent om lådan, men tji fick jag, är dock tämligen avtrubbad vid det här laget
Det gör dock sitt jobb bra som Mediaspelare och surfdator.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/06 :  16:51:56  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Nåväl. Den är ju rätt snabb i allafall äver om den låter lite mycket...
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:14:18  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Nä, vi ger oss inte, utan vi går vidare med frågeställningar om HTPC

Det jag har snöat in på nu är det här med ljudkort.
Skall man ha ett externt eller ett som sitter i burken?

(Jag skall snart publicera min prototyp på en HTPC-möbel oxå, allt för att det skall bli tystare och snyggare med datorn i vardagsrummet )

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/02/17 :  17:06:49  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Internt tycker jag. Vad är meningen med att skaffa en snygg HTPC-låda och sedan omge den med en massa lösa prylar?

Vad är det för möbel du prototypar? En HTPC tycker jag byggs i en HTPC-låda och helt utan fläktar så den kan ju vara både ljudlös och snygg utan specialmöbler..
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/17 :  18:12:55  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
UrSv: Du har rätt, men mitt val föll på att göra en möbel både för datorn, xboxen samt att ha dvd-filmerna i. Bild kommer snart.

Idén går ut på att när man har en platt-tv så skall man inte ha något som tar stor plats under den (på djupet alltså)

Som sagt en bild säger mer än tusen ord

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2005/02/17 :  22:06:02  Show Profile Send orthanc a Private Message  Reply
Jax: Du skrev att nya nya AMD 64 90nm processorn max drar max 32W. Har en liten fråga till dig: Har själv testat ett par olika AMD XP mobile processor med samma unika låga värmeutveckling. Vet du om man kommer att göra samma sak med 64bit 939 och släppa dem i moblie variant och sänka tempen ännu mera? Skulle vara så grymt ...=)

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2005/02/17 :  22:13:52  Show Profile Send orthanc a Private Message  Reply
ayayay: Vad det gäller ljudkort beror det helt på pengarna du vill spendera. M-audio gör ju fina prisvärda kort, men vad jag förstått är E-MU och Lynx är väl vassare både i ljud och pris...är själv ute och letar ett bra ljudkort till rätt peng.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/18 :  07:18:40  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Här kommer en bild på min prototyp utab en HTPC-möbel.
Håller redan på med version 2, en stabilare konstruktion, som den här gången skall bli 100% rak

Tänkte bygga om möbeln helt i ek, så att de matchar de HFLS1:orna som jag håller på och bygger nu vid sidan om.

Tror möbeln blir lite häftigare om man använder lite grövre matriel. Speciellt toppskivan, tänkte ha den typ 30mm till 40mm tjock

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill

Edited by - ayayay on 2005/02/18 08:17:44
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/18 :  08:19:37  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Orthanc: ja vad det gäller ljudkort så är budgeten lite olika

Den beror helt på det jag hittar. Visst en gräns åp ca 2500kr finns ju, men för den slanten så borde man hitta en del ljudkort som är värdiga att stoppas in i min HTPC-rigg Eller

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2005/02/20 :  22:30:04  Show Profile Send orthanc a Private Message  Reply
Har själv hittat 2 st som jag själv funderar på och det är:

E-MU 1212M ca: 2.500:-
http://www.emu.com/products/product.asp?maincategory=754&category=754&product=2209

och

ESI Juli@ ca 1.500:-
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=25980&artno=147241

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/02/21 :  07:50:18  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Fasen, de va inte så dumma

Båda ljudkorten känns ut att vara riktigt bra.

Då va det bara att övertala sambon så att man får lov att köpa det dyrare utav de två alternativen

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000