HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hjälp med hemmabio!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/13 :  11:14:43  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Har ett stort intresse för hifi men det är ju även roligt med hemmabio.

Har idag en projektor och som jag kör via en enkel dvdspelare.
Bilden är jag ganska nöjd med, behöver bara byta dvd så ordnar sig den biten. men så var det ju det är med ljud.

Har kommit fram till lite olika alternativ.
alt1: använda min hifianläggning som en del av hemmabion alltså använda 2 kanalerna som frontar i hemmabio systemet. Då kan man ju använda en processor för att få ut bioljudet i 5.1

alt2: att köpa ett billigt system så som på stormarknader för cirka 5000kr. ett helt klart billigare alternativ.

Alt3: att se lite långsiktigt och köpa sig ett hemmabioförstärkare och bygga upp en hemmabio anläggning vid sidan av 2 kanals-stereon.

Kan ni hjälpa till med tips och för och nackdelar .

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/12/13 :  11:19:08  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Jag skulle nog välja alt3.
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/13 :  11:23:13  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Om du kan utveckla det??

Jag vet ju de som är lite mer insatta i hemmabio efterfrågar och lite andra saker av hemmabio än utav en 2-kanals stereo, tex så talas det ju en del om punktformighet osv...


Edited by - jaejin on 2005/12/13 11:26:37
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/13 :  15:33:35  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Jag skulle satsa allt på två kanaler.. du kommer nog ha stort utbyte av dessa två sedan.. Åk till "ulf" igen och be honom sätta på en film eller en konsert så vet du vad jag menar...

Edit.
fast detta var ju inget alternativ iofs...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/12/13 15:34:45
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/12/13 :  15:42:33  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jag håller nog med Mayro. Man får ut en hel del av filmen trots man "bara" kör med två kanaler.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/12/13 :  16:05:28  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Jag tycker du skall skaffa ett par bakhögtalare och en billig integrerad surround förstärkare, koppla detta till stereon. Sen tar du signalen från preout på surroundförstärkaren till ex tuneringången på ditt försteg, justera volymen och komihåg läget. Kanske lite krångligt förklarat men behöver du bättre förklaring så bara fråga. Skicka ett pm om du vill ha tips på ett par bakhögtalare till dina Dvorak.

/J
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2005/12/13 :  16:51:26  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Alt 3.

Tror på separat tvåkanals om du inte har väldigt höga krav på bioljudet. Så kan du bygga en liten mindre dyr bio, vid sidan om. Jag har högtalare för 2 hembio paket men skuell gärna ha en seriös tvåkanals anläggning.

Stereo Audio
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/13 :  17:31:50  Show Profile  Reply
Dom som tycker att det räcker med 2-kanaler för bio kan aldrig ha lyssnat på en bra anläggning?!
Visst låter det bra i 2-kanal med mina Vienna tex, men när de 4 surroundhögtalarna och subwoofern sätter igång, ja då jäklar! Natt och dag!

Kör alternativ 1 om du har råd... kostar mest.
Alternativ 3 annars,
Alternativ 2 är inget alternativ alls

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/14 :  08:38:52  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Visst finns det ett krav på bra hemmabio men det är inte alls lika viktigt som två kanal. jag har ju hört en del ganska imponerande hemmabioanläggningar så som när vi hemma i min lägenhet hade ett antal magnepanhögtalare, vi hade tympani 1d som frontar, ett par mg2c som bakhögtalare och ett par smga som center. till detta användare vi HK avr7000 och pioneer slutsteg. det var häftigt måste jag säga.

Även hört NHT lite bättre grejer som det är fint klipp i till hemmabio.

har även hört en hel komplett anläggning med martin logan och tagmclaren elektronik.

Har väl inte ambitioner riktigt åt det hållet men just nu fungerar två kanal väldigt bra men att det svischar lite extra bakom huvudet gör en liten extra krydda till det hela. även får man en bättre upplevelse då hemmabio gör att man mer är inne i filmen.

Mmmm jag får fundera lite på detta.

U1:tips på bakhögtalare. jag pm:ar
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/12/14 :  19:06:21  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Herregud självklart är det mycket bättre än tvåkanals vid film.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/12/16 :  17:59:28  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Håller med Martin.M här . Det finns mycket bra flerkanaligt ljud som du kan gå miste. Men som med allt annat är det ju helt klart en fråga om pengar också. MvhKristofer
Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2005/12/16 :  23:00:34  Show Profile Send Borgaren a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker du skall skaffa ett par bakhögtalare och en billig integrerad surround förstärkare, koppla detta till stereon. Sen tar du signalen från preout på surroundförstärkaren till ex tuneringången på ditt försteg, justera volymen och komihåg läget. Kanske lite krångligt förklarat men behöver du bättre förklaring så bara fråga. Skicka ett pm om du vill ha tips på ett par bakhögtalare till dina Dvorak.

[quote]


Mkt bra förslag ovan, kör dvd:n till bio stärkaren och din cd till den dedikerade tvåkanalstärkare. Du får kvar ditt tvåkanal ljud och dessutom separat förstärkare till frontarna i 5.1 Det bästa av två vrärldar

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/12/17 :  17:08:59  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Precis som Borgaren och U1 har jag det också. Suveränt (kolla prylarna under min profil, om du vill) / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/12/17 :  21:56:02  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Bara förtydliga, jag har inte det kopplat så men det är som jag ser det bästa lösningen om man prioriterar 2-kanal.

/J
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/17 :  22:46:53  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det man måste fråga sig själv i en sådan här situation är vad är viktigast för en, 2-kanal-ljudet eller Hembio-ljudet? och hur stora krav har man ljudmässigt på dem?. Och hur mycket kan man tänka sig att plöja ner ekonomiskt i dessa två hobbys de närmaste åren? När man vet detta så brukar det mesta klarna.

Två saker är säkra, Hembio kitt(dvs allt) under 10.000kr brukar inte göra så många glada. Och vill man bygga EN anlägning till både film (5.1) och musik och som då även skall låta riktigt bra på musik, så är det bara att öppna lädret Extra dyrt blir det om man väljer högtalare som är trögdrivna.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/12/18 :  08:04:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Oj, oj, oj...

Har man väl fått smak för båda, så är det svårt att släppa någondera. HIFI och Hemmabio. Eller Hemmabio och HIFI. Och kan Hemmabio förresten vara HIFI? Och om HIFI låter Hemmabio - är det helt rätt?

Samtliga alternativ finns och är gångbara. Min lösning på olika problem är ingen lösning kanske, men det är roligt! Skall tillägga att det är utvecklat under några år.


Två slutsteg. Ett Tvåkanals för ren HIFI. Ett flerkanals för att driva center och surr. när Hemmabio faller på.

Ett försteg uppdelat för "HIFI" och "Flerkanals".

Kompromiss 1: En Multispelare som hanterar det mesta. För HIFI och Flerkanalsåtergivning.

En ren tvåkanals cd.

En liten rörförstärkare för "HIFI".

Ett par frontar för HIFI, och som även hanterar filmljud bra.

En matchande center.

Kompromiss 2: Bakhögtalare (surr) av annat märke.



Kompromiss 2 går ut på att om jag bara flyttar upp två par banankontakter från flerkanals-stärkaren till rörsteget, kan jag vända på lyssnarstolen och få ett par helt andra HIFI-högtalare med rörförstärkare och valfri transport!

Åt det vanliga hållet finns REN HIFI på tvåkanals rätt igenom och om man så vill - hemmabio för en god film.

TRE anläggningar i en! Två tvåkanals och en flerkanals...


Låter komplicerat(?), men eg. inte. Låter "rörigt"(?), men eg. inte. Man får ha tungan rätt i mun bara när man placerar och väljer rack.


Mvh,
M




Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/20 :  09:26:09  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
fick hem igår en pioneer 454 som gav lite extra till bilden på projektorn. tittade irobot det var juste.
Tyvärr denver 141 bra till ljud men till bild. nja.

Har ett annat problem när man skall fundera på lösning.
visst skulle jag vilja integrera mina befintliga högtalare till hemmabio eftersom de har en hög klass vad gäller ljud. men jag kommer väl att ha max 2,4 mellan dem vilket också gör att bildytan ifrån projektorn kommer begränsas av detta.
om jag vill ha större bild så kommer jag inte kunna ha dem till hemmabio. det är ett dilemma. (ilandsdilemma)

Edited by - jaejin on 2005/12/20 09:35:48
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/12/20 :  18:13:03  Show Profile Send Drem a Private Message  Reply
Jag löste det på följande sätt. Vill inte ha 2 separata anläggningar. Ett analogt försteg med rör på alla kanaler som är lika bra till 2-kanal som flerkanal och sen vidare till så många slutsteg som du vill ha, exempelvis fem eller sex stycken beroende på om du har en aktiv eller passiv sub. Köp en riktigt bra dvdspelare och koppla analogt via 5.1-utgången till 5.1-ingången på försteget och Voila! För musik cdspelaren analogt till försteget. Kanon 2-kanals + multikanals anläggning. Lycka till!

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/20 :  21:23:07  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jag skulle nog sattsa på en tvåkanals högkvaletativ bio.
Jag har kopplat in min "undre mellan klass" dvd spelare till min nuvarande musikanläggning och dragit in TVn och sett en par rullar och jag säger då de, gud vad häfftigt.
Det var ju riktigt kul att se på film med två kanaler
Skall nog köpas en plattbilds TV och en bättre DVD spelare i framtiden
Då skall ni få se på FN

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/12/23 :  09:40:51  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Något som bestämmer vad man kan satsa på är ju plats och platsbrist. Ser inga problem med att blanda ihop en riktigt bra 2-kanal anläggning med en bioanläggning. Däremot är ju väldigt väldigt många centrar ganska kassa jämfört med "stereohögtalarna".
Och köra utan center fungerar om man inte sitter några stycken samtidgt och ser film. Annars är det ett stort lyft med matchad center och helst minst 2 subwoofers.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/12/26 :  11:21:45  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Jag tycker att U1 har en idé som är värd att titta lite närmare på.
Dvs om man inte vill köra två-kanals-ljudet genom bio-recievern. Jag funderar på att köra Denon 3806 (som ju ska ha en bra förförstärkare) och sedan komplettera med externa slutsteg till frontarna.

Har man dubbla frontar (en til 2-kanal och en till hemma-bio) kan man få lustiga effekter eftersom de högtalare som inte drivs kommer att fungera som absorbenter. (Detta gäller ju även surround-högtalarna vid tvåkanals-lyssning, men effekten kanske inte blir så stor)

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/26 :  11:57:08  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Centerhögtalaren har man sällan användning av, det är knappast så brett mellan högtalaren så att man behöver en center som backar upp, i stora biosalonger kan man behöva dessa.
Många slänger nog ut pengar i onödan på en centerhögtalare tror jag.
Efter att själv ha labbat med center hötalare i andras system och aldrig tyckt att det funkar bra samt lyssnat på Ingmar Öman så förstår jag varför centerhögtalaren kan vara onödig i ett vanligt Hifi/biorum.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/12/26 11:58:02
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000