HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Golvad...Usher 6371
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/12/16 :  22:59:38  Show Profile Send AndersB a Private Message  Reply
Så var det då äntligen dags. I helgen kom de nya golvare som skulle ersätta mina tidigare stativare och här kommer lite inledande intryck. Men först något om bakgrunden till högtalarbytet:

ett nytt och betydligt större lyssningsrum,
en önskan efter en mer homogen och lite tyngre bas,
en stabil högtalare som är mer barnsäker.

Golvarjakten har utspelat sig i Göteborg med omnejd och eftersom det är svårt att låna hem golvare har jag lyssnat i butik, men butikers lyssningsrum är väldigt olika, vilket inte gör det hela lättare. Tack till Hifistället, Radiolagret och Ågrens Hifi,mfl.
En fördel har varit min Cyruselektronik som man enkelt kan stuva ner i väskor och packa upp i butiken om jag hittat någon intressant modell. Elektronik och kablar har alltså ibland varit egna prylar.

Prisspannet har varit kring 20 – 30 kkr och följande golvare har jag stiftat bekantskap med: Audiovector M3 Signature och Avantgarde, Monitor Audio GR 20, Elektroakustik Melos, Amphion Xeonon, JMlab ???, Avance ???, QRS Tellus, Dynaudio Contour S 3.4 och Usher 6311 och 6371.

Valet föll på Usher 6371. En högrest och elegant stridsvagnsbyggd skapelse i silver som låter fantastiskt. Jag valde Ushrarna för homogeniteten, luftigheten och pondusen. Jämfört med mina tidigare stativare har återgivningen inte tappat i detaljer eller luftighet(tidigare varit en paradgrenar), men däremot har homogeniteten och baspondusen blivit betydligt bättre. Ljudbildens bredd och djup är ungefär lika bra som tidigare. Eftersom jag var nöjd tidigare är jag mycket nöjd idag.

Nu återstår lite finlir med ytterligare inspelning,placering, spikes och högtalarkablar. Dessutom ska jag experimentera lite med en separat strömförsörjning mellan förstärkare och CD. Alltså kan det bara bli ännu bättre

Det är kul när det är skoj och sen blir det ännu bättre när man är nöjd!

Anders

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/12/16 :  23:42:23  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Grattis till fina högtalare, silver låter läckert! På deras hemsida kan man se dem som vita vilket också är jättefint! Vad hade du för stativare innan?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/12/17 :  08:07:03  Show Profile Send AndersB a Private Message  Reply
Revel Performa M20

ABL
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2004/12/17 :  14:20:36  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Fina högtalare kan jag oxå skriva under på!
Har själv 6381 och är mkt nöjd.

Har testat mina med 100 watt Class A steg och då trivdes de ännu bättre
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/18 :  12:36:19  Show Profile Send Harman a Private Message  Reply
Hej Anders K
Kul att du är nöjd med köpet och som du säger med inspelning och lite finlir så kommer det ju att bli ännu bättre...
Vem säljer usher i Sverige? Är det någon som har lust att länka till usher..Jag letar själv framtida högtalare i denna klass och uppåt....Kanske ett märke man bör lyssna på.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/18 :  13:36:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Prova gärna våra länkbibliotek www.hififorum.nu/forum/links.asp

Usher audio var det ja!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/18 :  13:39:30  Show Profile Send Harman a Private Message  Reply
Tack för tipset pac, effektivt...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/12/19 :  13:32:45  Show Profile Send AndersB a Private Message  Reply
Harman

Hifistället i Göteborg säljer Usher 031-13 35 35.

Hälsar
Anders
Go to Top of Page

mickster
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/11/06 :  15:00:13  Show Profile Send mickster a Private Message  Reply
Grattis
Har själv ett par Usher högtalare 777 som är stativare, fast ganska stora sådana. Tycker dom är kanon och har bara gott att säga om dom.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2005/11/26 :  09:17:56  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
6311 or har jag hemma för tillfället ,Väldigt detaljerat fint ljud det bästa jag hört ialf..
Men det lutar åt 6371 ialf.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000