HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 tips för lågbudgdetanläggning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trocadero85
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/12/06 :  15:24:38  Show Profile Send trocadero85 a Private Message
Jag tänkte göra en tripp till hifiklubben i Linköping på fredag men vill först få några goda råd från er hifirävar. Det är så att min gamla philipspaketstereo har packat ihop, den hackar sig igenom mina cdskivor. Jag vill lägga så få kronor som möjligt.
De paket jag spanat in på webben är:
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/stereosystem/detail/DENON_DM31_Receiver.htm?id=1027#
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/stereosystem/detail/SYSTEM_Cambridge_Azur_340A__340C.htm?id=5595

Mina högtalare är hembyggda horn med philips 9710(skratta inte nu, de låter helt ok). De tål bara 20 W kontinuerlig effekt men har å andra sidan en käsnlighet på över 95 dB/W/m om jag fattat rätt.
Tror ni det är stor skillnad ljudmässigt mellan de två alternativ jag har länkat till här? Jag vet att jag måste provlyssna själv men det är så svårt när de inte har några liknande högtalare där som de kan ställa fram och prova med.

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/12/06 :  15:51:46  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
trocadera85, som du ser i min signatur kör jag med Denon DM31 och ett par gamla Carlssonhögtalare. Det fungerar alldeles utmärkt och låter förvånansvärt bra. Baselementet i dessa är av Philips fabrikat - vet emellertid inte om de är jämförbara med dina. Mina högtalare är över 30 år gamla och de pallar inte med allt för hög volym - om det beror på högtalarna eller elektroniken vet jag inte. Basåtergivningen är ingen höjdare - och det tillskriver jag högtalarna helt och hållet. Vid provlyssning av DM31 i butik har den med rätt högtalare (B&W DM601 S3) varit flera klasser bättre.

Försök gör en deal med butiken - öppet köp bytesrätt eller liknande för att kunna testa med dina högtalare. Hi-Fi Klubben påpekar ju i sin reklam att de inte är nöjda förrän kunden är det...

mvh/ Jörgen G

EDIT
Var inne på www.carlssonplanet.com och kollade vilket Philipselement som sitter i mina högtalare - 9710!

Utifrån detta vågar jag alltså påstå att Denon DM31 borde fungera bra till dina högtalare - om inte delningsfilter eller någon annan komponent skulle fördärva förutsättningarna. Förmodligen osannolikt, men det överlåter jag till andra att bedöma.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/12/06 16:07:55
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/12/06 :  16:06:58  Show Profile Send haffe a Private Message
Hmmm, jag är också intresserad av en DM-31. Jörgen_G hur stort rum kör du den i?
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/12/06 :  16:20:45  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Philips 9710 har jag för mig användes i Carlsson OA6 Typ I, om jag minns min gamla Radio & Television rätt.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/12/06 :  16:26:41  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
haffe, jag använder min DM 31 till 90% för TV-ljud och allmän radio. De övriga 10% lyssnas det till musik. Rummet är lite speciellt: Knappt 20kvm men högtalarna står mitt för ett valv och ger ljud även till köket som är ungefär lika stort.

Som allmän ljudanläggning fungerar det utmärkt. Tillsammans med mina högtalarae känner jag aldrig att det allmänna TV- och radioljudet inte räcker till. Musik- och allmänljudet är flera klasser bättre än vad den Bose Lifestyle 8 series II hemmabioanläggning gav som vi tidigare hade för samma uppgift. (Bose fungerar nu som alldeles utmärkt hemmabio i sonens rum)

Vid musiklyssning låter det i regel förvånansvärt bra men anläggningen klarar inte häftigare musik - sonens Rammsteinskivor låter till exempel lite mesiga - de saknar det där extra trycket man vill ha. Samma för symfonier när det drar igång ordentligt i maffiga crescendon. Men som sagt för det mesta fungerar det alldeles utmärkt. Men som jag skrivit tidigare i tråden så kan detta till stor del bero på högtalarna. När jag lyssnade på kombinationen DM31 och B&W DM601 S3 var rumsförhållandena snarlika dem som råder hemma. Men det är klart, volymen var inte allt för hög vid det tillfället.

Jag skulle inte tveka att köpa ytterligare en DM31:a om jag behövde bra ljud till en hyfsad peng och inte har allt för höga krav på volym och kraft i basen.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/06 :  16:32:17  Show Profile Send Blue a Private Message
trocadero85: Nu vet jag inte exakt vad det är för högtalare du har, men generellt brukar det anses att rena hornkonstruktioner funkar bäst med rörstärkare, särsklit om det är ett par horn med så lågt specad effekttålighet som 20W. Den här typen av högtalare har ofta en förmåga att låta lite skrikigt och vasst med vanliga förstärkare.

Det kan dock vara svårt att hitta en rörstärkare av rimlig kvalitet till ett lågt pris. Kanske borde du istället fundera i banor av att byta högtalare också när du väl är igång? Ett par Gale eller B&W 601 att mactha med Denon-receivern behöver ju inte kosta så vansinnigt mycket? Och bra låter det, kan jag själv intyga, har flera kompisar med detta söta lilla system!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/12/06 :  20:45:02  Show Profile Send Patrik a Private Message
Behöver man inte spela så starkt är DM-31 ett kanonval (har den som sovrumsstereo). Behöver man lite mer kräm så kan Teac Reference 500-serien vara ett alternativ (hittas ibland billigt begagnad).

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

trocadero85
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/12/06 :  21:29:21  Show Profile Send trocadero85 a Private Message
tack för svaren hittills. Är det någon som vet något om Cambridge-grejerna?

EDIT: förresten kan jag tillägga att mina högtalare är av typen kvartvågspipa, ritningen är hämtad från www.valutronic.se. De har en rätt så kraftig bas. Det jag gillar med dem är att det blir så fin 3d-känsla med dem speciellt när jag provat med en annan bättre elektronik.

Edited by - trocadero85 on 2004/12/06 21:34:43
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000