HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Alessandro-lurar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

induce
Member

98 Posts

Posted - 2004/12/18 :  20:03:52  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Spenderat några timmar med lurarna nu och även låtit de spela X antal timmar för att spela in de lite.
Vad som från början lät som väldigt framåt, väldigt ljust, har nu börjat förvandlas till mer och mer naturligt. Basen kommer troligen förbättras än mer, men skulle säga att den har samma slagkraftighet, om än inte samma fyllighet, som HD650. Röster återges rätt lika, även om MS-2:orna lägger de närmare och mer inne i huvudet så att säga, och ger de lite mer kraft. Övre delen av mellanregistret och diskanten är väldigt energisk och framåt, men inte uttröttande på något vis. Jag antar att det inte är någon nackdel att para ihop de med en rörförstärkare för att ändå lugna ner det hela lite, och ta fram detaljerna mera. Som jag nämnt innan kan det vara av intresse att köra med flat pads istället för bowls som sitter på från början.
Vid rock, metal, och även svängigare pop har jag svårt att välja HD650 framför MS-2:orna. Sistnämnda är så oerhört klar, så ren. Musiken har sådan energi och det känns verkligen som du är där, mitt i händelsernas centrum. Dock har hörluren sina svagheter. Eftersom dess arbetsyta, eller skall vi kalla det ljudbild, inte är lika bred som hos exempelvis HD650, så är det inte lika lätt alltid att separera enskilda instrument. Den är även såpass framåt att det ibland, vid vissa segment, kan bli påfrestande.
Kort och gott, HD650 är den lugna och kontrollerade killen medan MS-2 är den genialiske busen. HD650 vinner på komfort och kontroll, MS-2 på energi och renhet/klarhet. Finlyssnare vs Rockare.

PS. Jag vet att det är många märkliga termer för att beskriva ljud, men ta det med en nypa salt. Jag försöker i varje fall!
Kanske har någon gjort liknande iakttagelser? Tell us!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/26 :  21:45:40  Show Profile Send marbrink a Private Message
induce: Trevliga lyssningsintryck!
Nu blir man själv lite sugen på ett par Alessandro.

Jag har inte lyssnat så mycket på HD650, men den låter lite närmre Grado/Alessandro än vad HD600 gör, eller?
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2004/12/26 :  22:16:11  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Jag tror faktiskt att HD580 och HD600 ligger närmare Grado och Alessandro. HD650 är på det stora hela en mörkare lur med mer bas än de två tidigare i serien. Svårt att jämföra Grado/Alessandro med Sennheiser-serien överhuvudtaget tycker jag. Helt olika ljudpresentation. Kompletterar varandra mycket bra dock. Lyssnat massvis med MS-2:orna på senare tid men körde lite med mina 650 idag och fann att jag gillade de mer än senaste gången jag använde de. De har sina för- och nackdelar båda två.

Bifogar några bilder från headroom...





Framgår ändå inte tydligt att HD580 är ljusare än HD650, men jag har uppfattat det så i varje fall. Men det kanske är något annat som bidrar till den helhetsbilden. Gradon är i varje fall tokig
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/26 :  22:42:26  Show Profile Send marbrink a Private Message
OK, då hade jag nog lite fel för mig.

Men jag upplevde själv HD650 som klart mer "upfront" än HD600...
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2004/12/26 :  23:37:35  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Ahh, så kanske det är. Jag har ju faktiskt inte testat HD600. Jag tycker mina HD580 är lite ljusare, men HD650 bjuder på mer detaljer men det blir ändå inte lika påfrestande för öronen. Oavsett vilken som är mest upfront av de båda så skulle jag säga att det omöjligen går att jämföra med MS-2 iaf, och vad jag förstått så är Grado än värre...

I varje fall Prestige-serien, dvs RS1, RS2 och PS1 undantaget.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/27 :  00:56:21  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag gillar Grado pga "upfront" presentationen!
Tycker lurar som inte engarerar blir påfrestande, men visst kan Grado bli lite väl mycket av det goda ibland!
SR-325 är bland det ljusaste jag hört och blir verkligen för mycket ibland även om de är väldigt bra på vissa grejer..
Grado RS-1 som jag har är klart varmare och luftigare..
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2004/12/27 :  01:25:14  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Jao, gillar också verkligen upfront-ljud i brist på svenska ordresurser
MS-2:an är ju en något tyglad SR-325:a vad jag förstått och jag är nog glad att den är just tyglad, för även den kan bli väldigt ljus ibland - lite metallisk klang, antagligen beroende på alu-kammaren. Jag måste verkligen testa RS-1 någon gång då jag tror det kan vara det bästa av två världar. Sennheisers varma och luftiga ljud kombinerat med Grado-lurarnas engagerande ljud. Det skulle i sådana fall vara hörluren som "klarar allt" för min del.
Och sen är det kul det du säger om att icke-engagerande ljud kan bli påfrestande också, håller verkligen med där. Det kan återges väldigt bra, låta bra så att säga, men det är livlöst och sliter på psyket istället för på öronen som en ljus påfrestande hörlur skulle göra.

Borde arrangeras ett svenskt meet någon gång under 2005!
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2004/12/27 :  19:13:22  Show Profile Send no_85 a Private Message
Någon som vet vad det har blivit av med Alessandros sida?

Har försökt komma in i en vecka snart. Den är helt livlös.

Edited by - no_85 on 2004/12/27 19:13:37
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2004/12/27 :  19:20:32  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Läste på head-fi om detta. Tydligen ett fenomen som förekommit förut. Den bör väl dyka upp igen förr eller senare, annars får man väl maila Alessandro och beställa på det sättet. Antagligen något som strular med deras webserver, eller webserverns anslutning.
Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2004/12/29 :  02:47:31  Show Profile Send OliT a Private Message
Jag fick igår mina MS-1 som jag beställde 16 december, rätt bra leveranstid med tanke på jul och hela det schabraket. Första intrycken så här med bara ett par timmars inspelning och ett par timmars lystning är ändå bra, trevligt mellanregister, hyffsat i de högre registrerna och en bas som finns där, precis så mycket som jag vill. I jämförelse med mina Philips HP1000 är de vekare på låtar som har väldigt kraftfulla vokala prestationer, exempelvis Martina Mcbride - Oh holy night. Just nu drivs båda lurarna med en 70-talsförstärkare från Harman/Kardon med dubbla lurjack, dock av en helt annan kvalitet än lurjacken som sitter i dagens plastapparater.

Ordentligare förstärkning är påväg, kommer med fler ordentliga intryck då.

Norrlänning
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2004/12/30 :  20:37:33  Show Profile Send aolite a Private Message
induce:
Hur ska en bra frekvensgång för en lur se ut, den ska väl inte vara helt rak?
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2004/12/30 :  21:30:05  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Jadu. Intressant fråga. Bra är ju alltid något man får definiera och som är något subjektivt, men om det finns något ideal så vet jag inte vad det skulle vara. Beror väl helt på hur man vill att musiken skall presenteras men jag antar att det måste finnas riktlinjer för hur det bör se ut...
Är ingen expert inom området, visade bara bilderna för att förtydliga skillnaderna mellan lurarnas presterande. Någon annan, med mer expertis inom området, får gärna bringa klarhet i detta
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/01 :  22:35:57  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Det bör väl inte vara någon skillnad på hur man vill ha frekvenskurvan på hörlurar och högtalare.
Grundidén är att man vill ha en rak frekvenskurva.
När det gäller högtalare så behöver man ta hänsyn till rummet, reflexer och off-axis egenskaper.
Sådanna problem är i princip borta med hörlurar. Där har man istället problem med att ljudet i en kanal inte kommer till det andra örat som det var tänkt. Detta kan lösas med crossfeed-filter som finns på vissa dyrare hörlursförstärkare. Fast nu har vi redan lämnat frekvensgången och kommit in på något annat.
På högtare så vill en del ha "BBC-dippen" som är lite mindre drag i övre mellanregistret, men det här har mycket att göra med reflexer och off-axis. Dvs mycket saker som spelar in.

IMHO så vill man på hörlurar ha en helt rak frekvenskurva. Då låter ljudet precis så som det är inspelat, dvs hörluren i sig är helt transparent. Nu kanske det inte går att tillverka en perfekt hörlur, men det finns en del som är riktigt nära den perfekta luren. Glöm inte bort andra egenskaper som inte syns i frekvenskurvan heller, som t.ex. fysisk komfort, hur rena tonerna är, hur mycket detaljer som kommer fram, m.m.
Långt ifrån alla vill ha en för detaljerad hörlur. Den blir då väldigt analytisk och du kommer att höra alla bister som finns i resten av kedjan (sladdar, förstärkare, CD-spelare och även inspelningen på skivan).
Så en riktigt bra hörlur kräver rätt mycket andra dyra saker...
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/01/02 :  15:11:31  Show Profile Send thli a Private Message
Har just beställt ett par MS-pro skall bli mycket spännande och höra hur dessa låter.
Kör idag hd600+ear90 hade tänkt att köpa hd650, men MS-pro verkar klart roligare.

Alltid lite nervöst att göra lite dyrare köp över nätet men det är väl bara att hoppas.(att man slipper moms/tull)

//Thomas

Edited by - thli on 2005/01/02 18:38:02
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2005/01/02 :  17:17:15  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Härligt thli! Mycket vackra och antagligen mycket välljudande hörlurar. Och ja, tror det är bättre investerade pengar att köpa en lur med lite annorlunda ljudpresentation än att uppgradera från HD600 till HD650. Skillnaderna finns säkert där om man jämför direkt men det är ju fortfarande Senn-ljud i grunden.

Hoppas du blir nöjd med luren och att du som sagt slipper moms och tull. Bara den jobbiga väntan nu då...

Återkom gärna med lyssningsintryck när du fått de. Skall bli spännande att höra hur du uppfattar Alessandro-ljudet, och framförallt MS-Pro.
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/01/02 :  18:45:26  Show Profile Send thli a Private Message
Självklart återkommer jag med lyssningsintryck när jag får luren.
Har pendlat fram och tillbaka i flera veckor nu om jag skulle köpa RS-1 eller MS-pro.
Men jag hoppas att jag valt rätt.
På de tester jag läst verkar MS-pro passa mig bättre.
Sedan har ju ett antal medlemmar på denna site köpt lurar från Alessandro utan problem, så det vägde väl också in.

//Thomas
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2005/01/03 :  23:29:46  Show Profile Send aolite a Private Message
Anledningen till frågan är att jag hört att frekvensgången inte skall vara helt rak, för att som jag förstått/kommer ihåg det kompensera för att ljudet skickas rakt in i hörselgången istället för att "plockas" upp av öronen. Om nu frekvensgången för en hörlur skall vara rak, ser det rent dåligt ut...

induce:
Menade tekniskt bra... Tyckte det var så självklart att jag inte skrev det
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/03 :  23:39:00  Show Profile Send marbrink a Private Message
thli: Ska bli väldigt intressant att höra hur MS-Pro låter! Jag har själv funderat på ett par sådana utöver mina RS-1...
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2005/01/04 :  00:55:38  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
aolite: Har hört liknande påståenden. T ex att vissa frekvenser skulle få viss förstärkning i öronkanalen. Antog att du menade tekniskt bra, men eftersom det tekniska påverkar hur ljudet presenteras.... tja..
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2005/01/09 :  19:58:27  Show Profile Send no_85 a Private Message
Jag beställde ett par MS-1'or för en vecka sedan, pengarna är dragna för länge sen så jag antar dem kommer snart.

Thli, ta gärna bilder på MS-Pro'orna.
Funderade även jag på att köpa dessa om jag gillar MS-1'orna.
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/01/10 :  19:42:55  Show Profile Send thli a Private Message
Hum,jag beställde också för en vecka sedan men inga pengar har blivit dragna ännu.
Mailade igår, får se vad som händer.

Visst kan jag ta lite bilder när jag får dom, har dock ingen aning hur man lägger upp dem.

//Thomas
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:10:30  Show Profile Send no_85 a Private Message
Thli, okay.
Hoppas det inte blivit något strul med dig beställning din då.

När du har fått dem så kan du maila mig bilderna så kan jag lägga upp dem :).
platniklas@bredband.net

Max 10 MB så skicka en 3-4 st bra bilder, som Induce gjort tidigare i tråden så blir det nog bra :)
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2005/01/11 :  23:13:00  Show Profile Send no_85 a Private Message
Mina lurar är framme nu.
Dom ser ju billiga som fan ut, men man blir förvånad när man hör dem hur mycket välljud man får för under 700-lappen :).
Kommer säkert passa fint till bärbara ljudet.

Skall spela dem hela dagen imorgon och sen lyssna närmare på dem.
Vet fortfarande inte om jag skulle tycka MS-Pro'orna vara värda sina pengar (gillar inte "Grado-ljudet" egentligen. Men MS-1'orna verkar inte alls lika påträngande, även om det är stor skillnad mot HD-600).
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/01/13 :  02:23:02  Show Profile Send kasra a Private Message
no_85
En grado Ra-1 amp har gain satt vid ungefär 5x. Med lågohmiga lurar som grado kan man till och med sänka gainen ännu mera för att få stabilare och mustigare ljud...mera bas. typ 2-3x. Funkar hur bra som helst med ipod och cdout mm.

Har man högohmiga lurar som Sennheiser ska man höja gainen upp mot 10x ganska enkelt med grado då det rör sig om ett motstånd per kanal som ska bytas! Bygger du en klon kan du med fördel koppla en lite switch som växlar mellan 3 olika motstånd och på såvis få tre olika gainlägen, om du har olika typers lurar, smart va?

På telefon sa George Alessandro att dom markerar "by default" alla lurar som värdet av MS1 dvs 99USD.. vad jag förstod, men dom markerar inte Gift. Men tillräckligt låg värde brukar klara sig i tullar utan problem.

Har beställt ett par MS2... borde hamna på 2100:- inkl allt med den billiga dollar, som verkar va påväg upp?


"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2005/01/13 02:23:58
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/01/13 :  07:11:47  Show Profile Send thli a Private Message
Fick svar på mailet från Alessandro idag, MS-pro är tillfälligt slut men de skulle skickas snart så det blir bara att vänta.

Kasara:
99$ lysande det viste jag inte, var säker på att jag skulle behöva betala moms!!

//Thomas
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000