HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mätt upp min HFLS-1 i ljudlabbet på LTU
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/25 :  17:08:24  Show Profile Send knoxville a Private Message
Hej!

Idag har jag mätt upp mina HFLS-1:or i det ekofria rummet på Luleå Tekniska Universitet. Resultatet är ganska likt det i artikeln, dock har jag lite större svacka i mellanregistret än vad PACs högtalare har...men det låter bra iaf. Som ni ser finns det några mindre skillnader mellan höger och vänster högtalare. Tror det är rätt så försumbart dock.

Mätte även känsligheten och den låg på låga 82 dB vid 1000Hz...det känns väldigt lågt, men kan förklara varför högtalaren låter så mycket bättre med ett rejält slutsteg.



TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2004/12/06 20:31:20

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/25 :  17:20:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
knoxville: Du räddade min dag! Grått och trist väder och så går du och går något såhär intressant! TACK! Jag hoppas att du kan överlåta rättigheterna till HifiForum.nu för dessa mätningar för dom vore skitkul att ha med i nån av HFLS-1-artiklarna, tycker jag!

Jag lockas av tanken att dela diskanten något lägre. Det skall kunna förbättra (alltså minska) svackan mellan 2 och 5kHz. Likaså är inte baffelstödet helt 100% perfekt.

Är dom verkligen avstämda till drygt 30Hz?

Återigen - tack för ett bra initiativ.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/25 :  17:36:09  Show Profile Send knoxville a Private Message
EngelholmAudio: Roligt att kunna göra någon glad Jag har länge planerat att gå och mäta upp dem och nu blev det äntligen av. Jag är helt klart nöjd med resultatet. Tycker de mäter som de ska och ljudintrycken förstärks av dessa diagram. Kanske kommer jag modifiera filtrena i framtiden, men är nöjd som det är.

Angående avstämnignen tror jag att dom skall vara avstämda till 37-38 Hz...ser ut att vara lägre enligt mätningarna...

Dock är jag lite chockad över att känsligheten var så pass låg. Strax över 80 dB måste vara något slags rekord!! jag har du aldrig sett någon lägre mätning i hifi-pressen... Nu sparas det till ett fett slutsteg så man kan utnyttja allt välljud dessa små läckerbitar kan förmedla.

Självklart får ni använda bilderna i artiklarna. Jätteroligt att kunna bidra med något. Jag kan maila en över dem i större format och bättre kvalitet om du vill.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2004/11/25 17:41:10
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/25 :  17:53:57  Show Profile Send Haakan a Private Message
grymt bra initiativ :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/11/25 :  17:58:58  Show Profile Send vagabond a Private Message
Hur mycket betyder känsligheten? Jag har hört att man ska undvika högtalare under 90dB. Vad är poängen med bygget om man sen måste skaffa slutsteg till 4-5ggr priset av högtalaren, då är väl bättre att satsa på bättre högtalare, eller? Min gamle elektroniklärare var en riktig audiofil och han brukade säga att man alltid ska börja från högtalarsidan då man sätter ihop en stereoanläggning. En bra högtalare kan man driva med vad som helst då det är mycket större skillnad mellan en bra och en dålig högtalare än mellan en bra och en dålig förstärkare (om man håller sig inom rimliga gränser dvs).
Detta ger mig huvudbry då jag verkligen vill bygga ett par HFLS men vill inte köpa dyra slutsteg..hmm...

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/25 :  18:05:53  Show Profile Send knoxville a Private Message
Jag driver mina HFLS-1 med 60 Watt och det är absolut inga problem. Det låter sjukt bra, men det låter ÄNNU bättre med 150 Watt. Detta gäller väl kännerellt alla högtalare. Man får bätte kontroll av baskonen vilket ger renare, fastare och torrare bas

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/11/25 :  18:11:08  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Knoxville: Du har inte tagit med porten i mätningen va? Kan inte tänka mig att HFLS-1 har -3dB vid 75Hz!?
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/25 :  18:21:22  Show Profile Send knoxville a Private Message
Lasse Å: Rummet är bara ekofritt ner till 100Hz, allt under detta skulle man kunna klippa bort eftersom det inte riktigt stämmer. Ofta klipper man bort allt under 100Hz vid sånna här mätningar...Hoppas någon med mer kunskap kan säga varför det faller av så tidigt.

Har inte mätt något vid basporten.

Mätningen är gjord med micken placerad 1 meter från högtalaren.

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2004/11/25 18:24:34
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/25 :  18:45:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
vagabond: känsligheten har endast att göra med hur högt (/starkt) du spelar med en watt in i högtalarna (eg 2.83 volt in). INTE ett kvalitetsmått på något sätt. Din elektroniklärare håller jag inte med. Effekt behövs i praktiken. I teorierna kan man drömma om förlustfria och helt linjära högtalare, men så många fler aspekter spelar in i verkliga sammanhang så det är direkt felaktigt att hänga upp kvalite på parameter.

Anledningen till att HFLS-1 har låg känslighet är att den också skall spela bas. Djup bas. Det kostar känslighet.

Min rekommendation har alltid varit 100 watt eller mer till HFLS-1. Vissa hävdar envist att även 19 watt funkar...harkel...Zalve...harkel....Och det stämmer säkert. Men tittar vi på papprena så skall det upp mot 100 watt per kanal för att blomma ut ordentligt. Sen behövs inga superstarka monstersteg.

Att den faller så abrupt under 100 Hz är för att mätningen inte får med portens bidrag. Det hade varit intressant med en mätning bakom HFLS-1 och då kanske ett sinussvep från 1000 till 10 Hz.

Nån djärv kille som vågar bygga med 4 ohmaren istället? Jag lovar räkna om filtret! Högre känslighet utlovas.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lage
Starting Member

46 Posts

Posted - 2004/11/25 :  19:50:35  Show Profile Send Lage a Private Message
EngelholmAudio:
quote:
Jag lockas av tanken att dela diskanten något lägre. Det skall kunna förbättra (alltså minska) svackan mellan 2 och 5kHz. Likaså är inte baffelstödet helt 100% perfekt.

Delas inte diskanten ganska lågt redan eller går det att få den att gå lägre? Har för mig att den rekommenderade delningsfrekvensen var runt 2000Hz. Jag skulle vara mycket intresserad att få upp svackan mellan 2-5 KHz.

Att baffelstödet inte är 100% perfekt, är det en modifiering i filtret du menar eller en fysisk förändring av baffeln?

Jag håller på att skaffa mig kunskapen för att lyckas lära mig hur den ädla konsten att bygga högtalare och filter går till (svårare än jag trodde). HFLS-1 gick bra, men där fick man ju en hel del hjälp av artiklarna, men ännu har jag inte kommit så långt att jag kan göra en modifiering i ett filter utan vägledning Måste lära mig simulera och mäta
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/25 :  22:36:48  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei Knoxville.

Hva er din lengde og innerdiameter på bassrøret?

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/11/25 :  22:49:40  Show Profile Send knoxville a Private Message
RODA: Innerdiametern är 46mm och längden tror jag är 180mm (om jag minns rätt)

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/11/25 :  23:05:48  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Lage: Det fanns ju några andra förslag till filter i en tidigare HFLS-1 tråd, några ev dem hade inte samma svacka som Epkpengs. Tyvärr verkar nästan alla bilder vara försvunna från den tråden, men det borde gå att skrapa ihop några av de alternativa simulerade filtren på något sätt!? Har för mig att malare, marens och simba hade några alternativ...
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/27 :  23:58:21  Show Profile Send RODA a Private Message
Jeg starter en tråd.

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2004/11/28 :  12:09:52  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Naqref låter hälsa:
quote:
83dB @ 1m @ 2.83Vrms är vad man kan förvänta sig med den baffekorrektion (ca 4dB) och den av DST uppgivna verkningsgraden (87dB @ 1m @ 2.83Vrms) och är inte orimlig. Tyvärr så är det svårt att mäta verkningsgraden korrekt och det gör oftast att det inte görs rätt. Inte helt sällan så gissas det troligen bara.
Läser man datablad från vissa tillverkare och kollar på vilka element de använder så inser man att någon inte säger hela sanningen om verkningsgraden alltid.
Siffror som ligger 3-6 dB för högt är inget ovanligt. Det gör att i praktiken så är denna låga känslighet inte så rekordlåg som man kan misstänka utan bara lite halvlåg.
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/11/29 :  01:29:12  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Jag är inte insatt i HFLS-1, men är inte den lilla svackan avsiktlig för att rädda öronen i det frekvensområde där dom är som känsligast? Tycker att jag sett den tendensen hos ganska många konstruktioner..

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/29 :  01:53:57  Show Profile Send brumel a Private Message
En lagre delning och nagot brantare som Marens hade med sitt skolexempel till 24dB LR filter kansker ger nagot hogre kanslighet utan svacka men jag ar osaker pa om det ger en tillracklig baffelkorr. 3 mH spole borde racka.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/11/29 :  07:05:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Knoxville, superbra initiativ. kul!



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/02/10 :  21:57:11  Show Profile Send RODA a Private Message
Hei

Har mätt upp mina HFLS-1'or i dag.
Hoppas att kunne lägga ut bilder i morgon.

Hoppas det kommer en anbefalt modifikasjon av filteret......

Er nöjd med HFLS-1, men tror den kan bli bättre på "sting".

mvh
Rolf
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/11 :  00:40:22  Show Profile Send marens a Private Message
När man sätter högtalarna i ett rum sedan så hamnar man ju ofta nära en vägg, av praktiska skäl. Då är det bättre att ha lite mindre baffelstegskompensation. kring 3dB i stället för 4-6dB som HFLS-1 verkar ha i praktiken. Annars kan det bli lite väl bastungt. Men det är egentligen en smaksak/vanesak detta.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/02/11 :  23:11:43  Show Profile Send linnar a Private Message
Mätning av lågbasområdet:
Gör en närfältsmätning för element
och sedan port. Speaker Worshop kan räkna
ihop kurvorna till en kurva. Klistra sedan
in detta i ovanstående frekvensblad med
100hz nivån som utgångspunkt.
Man kan också komplettera med en mätning
inne i lådan där man lägger ihop från
ca 50 hz då behövs inte portmätningen.

För att simulera ett oändligt stort rum måste
man göra på detta vis allternativt mäta inne i en
ishockeyhall dämpad med några hundra m3 mineralull.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000